نقدی بر آلبوم « آخرین ثانیه » با صدای " امیر سام "

 

نقدی بر آلبوم « آخرین ثانیه » با صدای " امیر سام "

 

 

 

ترانه های هیچکسو از بر نکن ، به جز من !!

 

 

 

نخستین آلبوم " امیر سام " با نام « آخرین ثانیه » اول آذر ماه توسط شرکت گلچین آوای شرق منتشر شد . این آلبوم به صورت سی دی در قالب والتی سه لت منتشر شده است .

 سه تصویر از خواننده و عکسی از مرحوم بابک بیات در کاور آلبوم دیده می شود .

در این آلبوم از سازهای مختلفی استفاده شده است که عبارتند از : پیانو ، درامز ، گیتار باس ، ویولن ، آلتو ، ویولن سل ، ساکسیفون ، گیتارآکوستیک ، ساز دهنی ، تومبا ، شیکر ، گیتار اسپنیش ، سنتور و فلوت ، به همراه سازهای الکترونیک .

نوازندگان این آلبوم عبارتند از : آندره آرزومانیان – بامداد بیات – پیمان لطیفی – پیتر – علی جعفری پویان – ایمان جعفری – کامبیز رحمانی – امیر سام – بابک صفر نژاد – نیما وارسته – پیام قلی اف – فیروز ویسانلو – حامد فولاد قلم - عین اله کیوان شکوه - بابک ریاحی پور – خاچیک بابائیان – همایون رحیمیان – پیام طونی - میثم مروستی - کریم قربانی - امید حجت – ناصر رحیمی و مجید اخشابی .

امیر سام با نام واقعی میلاد محمودوند جزو آخرین شاگردان مرحوم بابک بیات محسوب می شود . این خواننده قصد داشته است آلبوم کاملی از ساخته های بیات را در این مجموعه جای دهد که با درگذشت این آهنگساز مطرح این پروژه ناتمام می ماند .

با انتشار این آلبوم 5 خواننده تازه کار دیگرنیز که با بابک بیات در سالهای واپسین عمرش به همکاری پرداخته اند ، آلبومهای خود را هنوز منتشر نساخته اند .

 

 

 

 

بررسی قطعات آلبوم آخرین ثانیه :

 

 

1 – آخرین ثانیه = ترانه : بابک صحرایی – آهنگ : بابک بیات – تنظیم : بامداد بیات

نخستین قطعه آلبوم با استفاده از سازهای متعدد تنظیم شده است . این کار در همان آغاز به صورت اسلو شروع می شود و به صورت آکوستیک جریان می یابد . ساکسیفون در ادامه نقش پررنگ تری پیدا می کند . اورتورزمینه سازی لازم را انجام می دهد و خواننده در ثانیه 59 شروع به خواندن در گامی پایین می نماید . پس از اجرای ابیات نخستین ، یک قسمت کوتاه بی کلام در ادامه قطعه را به پیش می برد و دوباره خواننده در همان گام به خواندن می پردازد . ( پشت حلقه های سیگارم هنوز / طرح اسمتو رو دیوار می کشم – این طوری توی چشام خیره نشو / بیشتر احساس غریبی می کنم )

در ادامه و یک بخش کوتاه بی کلام خواننده اندکی به گام بالاتر می رود و خواندن را پی می گیرد . و دوباره به گام پایین می آید .

( ابر حلقه های سیگارو ببین / طرح اسمتو رو دیوار می کشن )

در ادامه بخش بی کلام قطعه با محوریت گیتار جریان می یابد و بازهم خواننده به گامی بالاتر می رود و اجرا را به پیش می برد و موسیقی نیز به همراه صدای وی به صورت آرام جریان دارد و به همین نحو این قطعه آکوستیک آرام به انتها می رسد .

استفاده چندباره از نقش سیگار در این ترانه فضا را در این قطعه آلوده کرده است . در روزگاری که سیگار یک ضد ارزش محسوب می شود و تبلیغ آن چندان عاقلانه به نظر نمی رسد مشخص نیست که چرا برخی دوست دارند فضای دودی ذهن خود را به خورد مخاطب دهند .

 

 

 

2 – قصه بارون = ترانه ، آهنگ و تنظیم : علیرضا باقری

این قطعه با فضا سازی توسط زهی ها و پیانو شروع می شود و در ثانیه 26 سینتی سایزر و گیتار اسپنیش به آن افزوده می شوند . در ثانیه 42 خواننده شروع به خواندن طبق معمول در گامی پایین می کند و در ادامه آن بخش بدون کلام با محوریت گیتار اسپنیش پررنگ تر جریان می یابد . در ادامه خواننده کمی به گام بالاتر می رود و ترجیع بند قطعه را به نسبت دیگر بخش ترانه تند تر اجرا می کند و البته در ادامه فضای اجرا تغییر می کند . پس از آن بخش بی کلام فضا را در اختیار می گیرد که البته کوتاه می باشد . خواننده بخش پایانی ترانه را اجرا می کند و با تکرار 3 باره یکی از ابیات قطعه به پایان می رسد .

 

 

3 – محکوم = ترانه : امیر سام – آهنگ و تنظیم : علیرضا باقری

سنتور آغازگر این قطعه می باشد . پس از آن سازهای زهی و الکترونیکی افزوده می شوند و قطعه به صورت اسلو جریان می یابد . در ثانیه 33 خواننده در گامی تقریبا پایین شروع به خواندن می کند . پس از یک فاصله سنتور پررنگ تر می شود و در ادامه زهی ها اوج می گیرند و خواننده هم به همراه آنها اوجی نسبی می گیرد و به این نحو خواندن را ادامه می دهد . در بخش بی کلام سازدهنی پررنگ می شود و البته زهی ها هم فضا را در اختیار می گیرند . در ادامه نوبت به خواننده می رسد و تا حدودی با تاکید اجرا را ادامه می دهد . بازهم با یک فاصله بی کلام زهی ها حضور پررنگ خود را تکرار می کنند و البته سازهای الکترونیکی هم همراه آن هستند . خواننده در پایان همان روند قبلی را طی می کند و به همان صورت اجرا را پی می گیرد و قطعه تمام می شود .

 

 

4 – به جز من = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : نیما وارسته – تنظیم : بنیامین بهادری و نیما وارسته

قطعه در همان آغاز با صدای خواننده و موسیقی کم رنگی شروع می شود و اجرا ادامه پیدا می کند. در ثانیه 33 موسیقی به صورت ترنس جریان می یابد و خواننده هم همراه با آن با سرعت بیشتری ترانه را اجرا می کند . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و خواننده به خواندن ادامه می دهد . در بخش بی کلام موسیقی به صورت تمام الکترونیکی فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه باز خواننده به خواندن خود ادامه می دهد . خواننده سعی می کند مانند بنیامین این قطعه را اجرا کند ولی اصلا در این کارتوفیقی کسب نمی کند و از اجرای تحریرهای بنیامینی ناتوان است . در ادامه باز بخش بی کلام  جریان می یابد . جالب است که بخش بی کلام این قطعه از قسمتهایی که خود خواننده می خواند جذاب تر است !!

در ادامه باز خواننده به خواندن ادامه می دهد و موسیقی ترنس قطعه فضای پرتحرک خود را حفظ می کند .

بخش هایی از ترانه : ( هرکی میگه دوست دارم  باور نکن ، به جر من / ترانه های هیچ کسو از بر نکن ، به جز من ) و یا ( تو خواب هیچکسی نرو، به جز من / نبین تو خواب هیچکسو، به جز من )

با اینکه ترانه از فضای عاشقانه ساده برخوردار است ولی به خوبی با ملودی ممزوج شده است و تنظیم تمام الکترونیکی هم موفق و متناسب با این قطعه ساخته شده است ؛ خروجی کار یک قطعه شنیدنی و پرتحرک می باشد . البته خواننده در اجرای این قطعه موفق ظاهر نشده و اگر خود بنیامین این کار را اجرا می کرد می توانست به کاری هیت تبدیل شود .

در حالی که این آلبوم کارهای تمام آکوستیک و سنگینی هم دارد ولی این قطعه سینتی سایزری برترین قطعه آلبوم می باشد .

 

 

5 – ابر سیاه = ترانه و آهنگ : امیر سام – تنظیم : علیرضا باقری

موسیقی در همان آغاز به صورت پرحجم شروع می شود . در ادامه با محوریت ویولن ادامه می یابد و البته پیانو هم با آن همراه می شود . قطعه به صورت اسلو جریان پیدا می کند . زهی ها فضا سازی لازم را انجام می دهند . در دقیقه 1 خواننده کار خود را آغاز می کند . ملودی این قطعه ما را به یاد کاری دیگر می اندازد و چندان اصل به نظر نمی رسد .

خواننده به خواندن خود ادامه می دهد و در برخی قسمتها صدای وی دو صدایی می شود یعنی صدایی که در گام پایین و صدایی در گام بالا با هم ممزوج می گردند .

پس از آن پیانو پررنگ می شود و بخش بی کلام فرا می رسد . پس از آن خواننده اوجی نسبی می گیرد . در ادامه باز بخش بی کلام که ویلون در آن حضور بیشتری دارد . در ادامه خواننده ترانه قطعه را از ابتدا اجرا می کند .

فضای کلی این قطعه سیاه و منفی است .

 

 

6 – شب قطبی = ترانه : بابک صحرایی – آهنگ : بابک بیات – تنظیم : بامداد بیات

موسیقی در همان آغاز به صورت کامل و جدی شروع می شود که سازدهنی در میان سازها محسوس تراست . در ادامه زهی ها هم به موسیقی افزوده می گردند . در دقیقه 1 خواننده شروع به خواندن می کند . خواننده به صورت سنگین تر و با تاکید بیشتر اجرا را آغاز می کند .

( لحظه آبی پرواز منه / وقتی که پنجره پرپر می زنه – آیینه ها رنگ نگاه تو می شن / دوباره غربت خونه می شکنه – شعله عطرتو از خونه نگیر / تا شب قطبی گریه بشکنه )

در ادامه باز سازدهنی پررنگ می شود و باز نوبت به خواننده می رسد . در ادامه موسیقی با محوریت زهی ها اوج می گیرد و البته خواننده در همان گام پایین می خواند . باز یک فاصله کوتاه موسیقی بی کلام و در ادامه خواننده اوجی نسبی می گیرد .در ادامه باز سازدهنی شنیده می شود و این بار با تومبا همراه می شود . در پایان باز خواننده از ابتدا ترانه را می خواند و با یک فاصله موسیقی بازهم نوبت به خواننده می رسد و با اجرای پایانی سازدهنی کار به پایان می رسد .

چندان ملودی و ترانه نتوانسته اند در این قطعه با هم ممزوج شوند و می شد برای این ترانه از ملودی دیگری استفاده کرد .

 

 

7 – دیدنی = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : نیما وارسته – تنظیم : بنیامین بهادری و نیما وارسته

اورتور قطعه با چند ضرباهنگ شروع می شود و بلافاصله خواننده شروع به خواندن می کند . موسیقی قطعه الکترونیک است و در ادامه ساکسیفون بخش بی کلام را هدایت می کند . در ادامه خواننده به خواندن خود ادامه می دهد و پس از آن در بخش بی کلام با ساکسیون و همراهی سینی سایزر قطعه به پیش می رود . در ادامه باز خواننده ابیات عاشقانه قطعه را اجرا می کند . این قطعه در برخی قسمتها شبه راک می شود . بازهم ساکسیفون در بخش بی کلام پررنگ می شود و در پایان با سولو نوازی ساکسیفون کار تمام می گردد .

این قطعه به صدایی پراحساس و محزون در اجرا احتیاج دارد که صدای خواننده فاقد این ویژگی  مهم است .

 

 

8 – دل عاشق = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : نیما وارسته – تنظیم : بنیامین بهادری و نیما وارسته

در همان آغاز موسیقی ترنس قطعه شروع می شود و ادامه پیدا می کند . قطعه به صورت تمام الکترونیکی جریان می یابد . در ثانیه 32 خواننده شبیه بنیامین وحتی حمید عسگری شروع به خواندن می کند و البته با فیلتری که صدای وی را نامفهوم تر کرده است . خواننده همچنان به صورت منقطع اجرا را ادامه می دهد . خواننده طبق معمول در گام پایین به اجرا می پردازد . پس از آن بخش بی کلام قطعه که تفاوت چندانی با سایر بخش های قطعه ندارد . باز خواننده با صدایی ضعیف تر شده و در یک گام ثابت و با فیلتر صدایی و بدون احساس و تکنیکی خاص اجرا را پی می گیرد . روند طولانی اجرا همچنان ادامه دارد و کار به پایان می رسد .

 

 

9– شب قطبی = این قطعه در این اجرا با سازدهنی و پیانو خوانده شده است .

 

 

10 – عشق پنهونی = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : بنیامین بهادری – تنظیم : نیما وارسته

موسیقی این قطعه به صورت جز شروع می شود . گیتار الکتریک به صورت پررنگ حضور دارد . پس از 15 ثانیه خواننده در گامی پایین شروع به خواندن می کند . اصلی ترین مصرع این قطعه که به دو صورت هم از اول و هم از آخر خوانده می شود این است : ( آخه تو نمی دونی / آدما رو می کشه / درد عشق پنهونی )

در ادامه بخش بی کلام با حضور پررنگ گیتار الکتریک فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه خواننده به خواندن ادامه می دهد . سیکل اجرای خواننده و بخش بی کلام با حضور گیتار التریک چند بار تکرار می شود .

قطعه در فضایی خلوت تنظیم شده و البته در قسمتهای بدون کلام با حضور گیتار الکتریک کار شلوغ می شود و تناقضی را در این قطعه ایجاد می کند .

ترانه از موضوعی واقعی و ملموس و کمترپرداخت شده برخوردار است .

 

/ 5 نظر / 18 بازدید
مازیار

سلام.بهنظر من درکل البوم خوبی بود به ویزه قطعات اکوستیک که خودم ترانه شب قطبی رو خیلی دوست دارم و درکل قطعه9 رو خیلی خوشم اومد و با نظرت درمورد خوانندش تاحدود زیادی موافقم..ولی اگه دمو توهم از نیما مسیحا رو دیده باشی میبینی که از همه البومای دیگه چند سروگردن بالاتره و شعراش انصافا محشره..راستی یه سوال ازت داشتم:بین صدای نیما مسیحا و حمید حامی کدوم رو دوست داری؟کدوم قدرت صداشون بالاتر:کدومشون تکنیکی تر میخونه....در آخر تشکر میکنم از اینکه زحمت زیادی برای نقدا میکشی و شاید زودتر البوم جدید مانی رهنما رو نقد کردی خودم دان کردم ولی هرچی میرم اوریجینالش رو نیاوردن و یارو زنگ میزنه میگه از شرکت تا حالا بیرون نیومده واقعا متاسفم که خواننده های خوبی البوماشونو به این شرکتای موسیقی مثه ایرانگام میدن سینمایی ها پخششون عالیه من که تو کوهدشت هستم 1-2 روز بعد" اثرهایی که شرکتای سینمایی پخش میکنن رو میارم

مهران

نقد و بررسی کامل آلبوم حریص برای اولین بار در وبلاگ موسیقایی . آیا شما آلبوم حریص را گوش داده اید ؟؟؟ پاسخ گویی به کامنت ها . وبلاگ موسیقایی منتظر شماست . www.moosicema.TK

ستاره

سلام . سایت محمد اصفهانی به روز شد و آلبوم جدید به زودی عرضه می شود . http://mohammadesfahani.com تیزر آلبوم جدید : http://www.remastering.org/index.php/fa/component/content/article/64-bivazheh.html

شیما

ای کاش استاد خودشان بودن وجواب شما منتقدان را می دادن باید بگویم امیرسام صدای بسیاردل نشین دارد واین درحدواندازه ی ما نیست که دررابطه باانتخاب استادبزرگ موسیقی پاپ ایران نظربدهم واما تلفظ بعضی ازکلماتی که ازان صحبت شد ,این امضایی بر صدای اوست واستادبه طورحتم قبل از همکاری بااو تمام خصوصیت اووصدای اورا درنظرگرفته است پس این منتقدان این خواننده هستن که قادر به درک ان نیستن. روح این استاد بزرگ شاد و با آرزوی موفقیت برای امیرسام شاگرداستادمرحوم بابک بیات)

شیما

به طور حتم تجربه ی که شما از آن صحبت می کنید اندکی از تجربیات استاد بزرگی چون مرحم بابک بیات هم به حساب نمی اید , پس در رابطه با شخص بزرگی که در حال حاظر در میان ما نیستند تا دررابطه با انتخابشان سخن بگویند جایز نیست سخن بگوییم , فکر می کنم استاد بهتر از همه از صدای شاگرد خود اگاه بودن ,شما دارید انتخاب استاد رو مورد نقد قرار می دهید , بدون تردید استاد از صدای شاگرد خود اگاه بودن وبا اگاهی کامل همکاری با امیرسام رو شروع کردن.