نقد آلبوم « حریص » با صدای " محسن چاوشی "

نقد آلبوم « حریص » با صدای" محسن چاوشی "

 

 

تو با این زیبایی نمی تونی از عشق متنفر باشی !!

 

 

سومین آلبوم رسمی " محسن چاوشی " با نام « حریص »٣٠ بهمن توسط شرکت تصویر دنیای هنر منتشر شد .

این آلبوم به صورت سی دی والتی پخش شده است . از سازهای گیتار الکتریک - گیتار آکوستیک - گیتار اسپنیش - ویلن - پیانو - کیبورد - هارمونیکا - سه تار و سازهای الکترونیک در این آلبوم استفاده شده است .

کاور آلبوم تصویری از خواننده را نشان می دهد که با یک دست نیمی از صورت خود را پوشانده است . طراحی کاور در حد قابل قبولی است .

لازم به ذکر است آهنگساز تمامی قطعات خود محسن چاووشی است .

 

بررسی قطعات آلبوم حریص :

 

1 - چمدون = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : کوشان حداد

نخستین قطعه آلبوم به صورت هاوس و تمام الکترونیک تنظیم شده است . در طول کار چند بار فضای موسیقی تغییرات جزیی پیدا می کند . تنظیم کننده با همان صداهایی که پیش از این هم از وی شنیده ایم این قطعه را به سرانجام می رساند .

 

2 - پروانه ها = ترانه : حسین صفا - تنظیم : محسن چاوشی

قطعه در فضایی اسلو ساخته شده است . خواننده در گام پایین و از بم ترین قسمت صدایی خود شروع به خواندن می کند . در زمان 48/1 خواننده با تغییری در صدای خود اندکی به گام بالاتر می رود و فضای قطعه پاپ - راک می شود . این سیکل در طول کار چند بار تکرار می گردد . قطعه در 2 فضای صدایی و همگام با موسیقی به فراخور اجرا به پایان می رسد .

 

3 - غیرمعمولی = ترانه : علی بحرینی - تنظیم : کوشان حداد

یک شش و هشت تمام الکترونیک نه چندان جالب . در مجموع این قطعه در هیچ رکنی چندان جالب توجه نمی باشد . به خصوص این گونه تنظیم ها نمی تواند مناسب چنین فضایی باشد . قرار نیست که برای تنظیم یک کار شش و هشت هم با همان مولفه های هاوس و ترنس عمل کرد . نام این قطعه می توانست به عنوان نام آلبوم مطرح شود . غیرمعمولی نام بهتر و جدیدتری نسبت به حریص می باشد .

 

4 - بوف کور = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : امیر سرگزی

این کار در فضایی اسلو با حضور ویلن جریان پیدا می کند . خواننده در گام پایین شروع به اجرا می نماید . خواننده در ادامه به گامهای بالاتر هم می رود . در این قطعه نیز سیکل اجرا و موسیقی تکرار می شود .

 

5 - غم و شادی = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : شهاب اکبری

قطعه با سولوی گیتار اسپنیش شروع می شود و پس از آن فضای کار کاملا اسپنیش می گردد . همخوانی های اسپانیایی قطعه را به سبک کارهای این چنینی مهیای حضور خواننده می کند و در ادامه خواننده اجرای خود را آغاز می کند . همچنان آواخوانیها و صداهای زمینه انسانی فضای قطعه را کاملا اسپنیش و بومی آن منطقه جلو می برد . نواحتن گیتار اسپنیش در بخشهای بی کلام نمود بیشتری دارد و توانسته به خوبی حال و هوای قطعه را حفظ نماید . در اجرای ترجیع بند قطعه ، همخوانیهای زنانه هم به گوش می رسد .

در مجموع این قطعه متفاوت ترین و در عین حال بهترین قطعه این آلبوم است  که تنظیم خوب آن مهم تریم رکن این قطعه می باشد .

 

6 - حریص = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : کوشان حداد

هاوسی دیگر که خواننده در همان آغاز با یک اجرای تقریبا طولانی کار را به پیش می برد . در بخشی از قطعه خواننده با عصبانیت به اجرا می پردازد واین زمان دقیقا همان جایی است که کلمه حریص را ادا می نماید . این قطعه درپایان بیشتر در فضای بدون کلام تداوم پیدا می کند .

 

7 - پرنده غمگین = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : امید حجت

این کار به صورت اسلو شروع می شود و پس از اورتوری کوتاه خواننده به آرامی و محزون به اجرای خود می پردازد . قطعه در فضایی خلوت ادامه پیدا می کند و خواننده نیز همراه آن کار خود را ادامه می دهد . سپس با افزوده شدن صدای پایه سمپلی قطعه به پیش می رود . در ادامه موسیقی به صورت پرحجم بر مبنای گیتار الکتریک جریان می یابد .خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد . گیتار الکتریک در بخش بی کلام فضا را پر می کند . در ادامه کار دوباره خلوت می شود و با گیتار خواننده همراهی می نماید . ( بگو چه مرگته  ) بخشی از یک مصراع این قطعه است که چندان مهربانانه و مودبانه به نظر نمی رسد . می شد در این قسمت از واژه های بهتری سود جست . تنظیم این قطعه خوب از کار درآمده و این قطعه جزو آثار موفق آلبوم می باشد .

 

8 - زیبایی = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : کوشان حداد

این قطعه به صورت هاوس می باشد . کار با یک اینتروی کوتاه شروع می شود و خواننده با اجرایی محکم تر کار خود را آغاز می کند . در ادامه بخش بی کلام که طولانی هم می باشد بر فضای کار حاکم می شود . در حالیکه موسیقی کم حجم تر شده است خواننده با آن همراه می شود . پس از آن موسیقی ریتم تند را دوباره پیدا می کند . صداهایی عجیب و غریب نیز در اثنای کار شنیده می شود . در بخش پایانی با اجرای چندباره کار با موسیقی بی کلام همراه می شود . در اواخر قطعه شبیه کارهای ریمیکس می شود .

 

9 - بادبادکای رنگی = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : شهاب اکبری

این کار با ثصدای افکت شروع و پس از آن با موسیقی لطیف ! قطعه جریان می باید . پس از آن موسیقی افکتی و بلافاصله اجرای خواننده شروع می شود . این کار در فضایی ساده و خلوت و یک صدای کوتاه از بچه ها قطعه را به پیش می برد . زهی ها در طول قطعه همراه با صداهای الکترونیک موسیقی کار را به پیش می برند . سولوهای ویلن طونی نیز در اثنای قطعه مشخص است . ترانه سرا در بخشی از ترانه کودکی را به دوره جوانی وصل می کند ولی از نوجوانی گذشته و به نوعی از روی آن پریده است . فضایی لطیف و رویا گونه به لحاظ موسیقایی بر فضای این قطعه حاکم است . در پاین سولوی ویلن قطعه را به پایان می رساند . گرچه ترانه به لحاظ سوژه شعاری و نخ نماست ولی موسیقی قطعه خوب پرداخت شده است .

 

10 - کافه های شلوغ = ترانه : حسین صفا - تنظیم : محسن چاوشی

هارمونیکا قطعه را آغاز می کند وپس از آن سینتی سایزر قطعه را به پیش می برد . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ( بازم اجازه بده بهت سلام کنم ) بخشی از ترانه است که ما را به یاد کارهای رضا صادقی می اندازد . قطعه در ادامه فضای پاپ - راک پیدا می کند . در میانه ها گیتار الکتریک بخش بی کلام را در اختیار خود می گیرد . در ادامه قطعه خلوت تر دنبال می شود . در بخش پایانی با یک دکلمه کوتاه ( این طرف میزم / جات خالیه عزیزم ) کار به پایان می رسد .

 

11 - دلم تنهاس = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : شهاب اکبری

در آغاز خواننده شروع به خواندن با موسیقی کم حجم می کند . اجرا کننده از بخش پایین صدایی خود استفاده می نماید . سپس سه تار فضا را در اختیار می گیرد البته با صداهای زمینه و در ادامه ویلن با آن همراه می شود . قطعه به صورت اسلو ادامه پیدا می کند و خواننده به صورت محزون اجرا را ادامه می دهد . در ادامه گیتار الکتریک بخش بی کلام در اختیار می گیرد . موسیقی از ریتم و حجم می افتد . ویلن و خواننده بخش انتهایی را همراهی می کنند و قطعه به پایان می رسد .

 

آلبوم " حریص " در ادامه کارهای چاوشی تجربه نه چندان موفق ارزیابی می شود . ملودی های تکراری و به خصوص ترانه هایی که اصلا نمی توان چندان با آن رابطه برقرار کرد از جمله ضعف های مشهود این آلبوم می باشند . اینکه یک خواننده از چه ترانه هایی و با چه مضامینی استفاده کند فوق العاده مهم است . برخی ترانه ها شاید روی کاغذ جالب به نظر برسند ولی وقتی به اجرا می رسند نمی توانند اثر خود را بر روی مخاطب بگذارند .

دوسه تنظیم خوب به  خصوص کارهای شهاب اکبری از جمله نقاط قوت آلبوم می باشد . در پایان می توان گفت که چاوشی به تکراری رسیده که شاید با استفاده از ملودی سازهای مجرب و ترانه سراهای قوی تر بتواند خود را از این حالت خارج نماید .این آلبوم نه کار درخشانی است که بتوان آن را تحسین نمود و نه مجموعه ای ضعیف که از آن صرف نظر کرد . شاید ترانه هایی با ساختار و محتوای ارزشمندتر و استفاده از تجربیات آهنگسازان و به خصوص تنظیم کننده هایی دیگر خواننده بتواند به روزهایی بهتر نائل آید .

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 تازه ترین آلبومهای مجاز پاپ منتشر شده :

نمی گم = پدرام محبوبیان - نخستین آلبوم این خواننده 23 اسفند از طریق شرکت آوای مهر میهن منتشر شد .

------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگwww.music82.persianblog.irمراجعه نمایید. ( آخرین مهلت ١۵ فروردین ١٣٩٠ )

 

/ 10 نظر / 4 بازدید
مهدی

نقدتو بذار در کوزه ابشو بخور بابا همه برای ما منتقد شدن طرفدار کدوم درپیتی هستی عزیزم ؟ فعلا که به کوری چشم حسودایی مثه تو این البوم شد پرفروشترین البوم سال و رکورد فروشم شکست هر کی از ننش قهر میکنه میشه منتقد برای ما

حامد

جالبه سلطان چاوشی به فضای تکرار افتاده !!!؟ شما احیانا مطمئنید البوم حریص نقد کردید البوم دیگه ای رو نقد نکردید ؟یه نقد دیگه : آلبوم حریص با صدای محسن چاووشی سومین آلبوم رسمی محسن چاووشی به نام حریص در آخرین روز بهمن ماه سال 89 به بازار عرضه شد. شرکت صدای کویر صاحب امتیاز این اثر است و تصویر دنیای هنر باز هم آلبوم پر فروش دیگری را به نام خود مصادره کرد تا کماکان شرکت های هنری موسیقی به آلبوم های پرفروش دسترسی نداشته باشند. در حاشیه: گویا در این اوضاع موسیقی، هیچ کس نیست که فریادرس شرکت های موسیقی و فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی باشد. این فروشگاه ها و شرکت ها که با تعهد ها و هزینه های سنگین کار خود را دنبال می کنند، بابت عرضه سبک و پرانتقاد سوپر مارکتی بیشترین ضرر را متحمل شده اند. چشم های حریص مسولان عرضه سوپر مارکتی بیش از یکسال است که آلبوم های پرفروش پاپ را هدف گرفته و هشدارها و اعتراض عده ای از دست اندرکاران به جایی نرسیده و این موضوع باعث به حاشیه رفتن شرکت های موسیقی و به بیراهه رفتن فروشگاه های موسیقی شده است.

حامد

مقدمه: محسن چاووشی که اکنون به یکی از محبوب ترین های موسیقی پاپ داخلی بدل شده است، آلبوم زمستانی دیگری را عرضه کرد تا به طرفدارانش در آستانه عید نوروز، عیدی مناسبی داده باشد. نکته ای که قبل از بیان نظرات شخصی خود در مورد آلبوم باید بیان کنم این است که طبق قوانین نانوشته ای، هر اثر یا هر شخصی که توجه بیشتری به خود جلب کند، انتقاد بیشتری هم نثار خود خواهد کرد. در واقع اگر اثر یا شخصی طرفدار و محبوبیت نداشته باشد، دلیلی برای انتقاد گسترده هم وجود ندارد. پس طرفداران این خواننده هم این موضوع را در نظر بگیرند و در برابر هر حرف یا بیانی موضع گیری متعصبانه نداشته باشند.

حامد

اینسرت: آلبوم پاکتی- والتی محسن چاووشی در نگاه اول، طرح خاکستری دارد! عکس سیاه و سفید محسن با دستی مقابل صورت و نگاه به مخاطب، شاید القا کننده نام آلبوم باشد. نور پردازی و چشمی که از میانه ی انگشتان به سختی قابل رویت است می تواند تائیدی بر این فرض باشد. نام آلبوم با فونت متفاوت و بزرگ و رنگ آبی بالای اسم خواننده نوشته شده است. پشت جلد، اطلاعات قطعات، نوازندگان و دست اندرکاران نوشته شده است. اسامی قطعات به دو زبان فارسی و لاتین نوشته شده تا شاید نشان دهنده بین المللی بودن خواننده باشد! اطلاعات آلبوم: اطلاعات کامل آلبوم در پلت فرم آلبوم به طور کامل آورده شده است

حامد

نقد اهنگا رو چون طولانی هست نمیذارم

حامد

دیدگاه کلی: آلبوم حریص سومین ارائه رسمی محسن چاووشی است. این خواننده محبوب، پس از عرضه آلبوم نه چندان موفق ژاکت، نه تنها با ارائه این آلبوم توانسته خواست مخاطبان خود را راضی کند، بلکه به این جمع نیز تا حدودی بیفزاید. اجراهای خوب خواننده، فضاسازی های زیبا، موسیقی خوب و ترانه های نسبتا خوب از نکات مثبت این مجموعه است. در مقابل یکی دو ترانه نه چندان زیبا و تراک نه چندان خوب و معمولی، شاید نکات مبهم آلبوم باشد. آلبوم حریص یکی از البوم های موفق سال 89 لقب خواهد گرفت. جالبه بعضی منتقدا البته اگه اسمشونو بشه منتقد گذاشت تو سینما هم همینطورن مثلا همه میگن چه فیلم عالی بوده بعد یکی برای جلب توجه مثلا میاد میگه فیلم جدایی نادر از سیمین چقدر مذخرف بوده

سپهر

مردم ما تا بیان یه طرفدار واقعی بودن رو یاد بگیرن سال ها طول میکشه! انتقاد پذیری رو هم که بلد نیستیم.یاد بگیرید که اگر خواستید جواب یه انتقاد رو بدید اول نه به عنوان یه طرفدار اون خواننده بلکه از بیرون و به عنوان یه فرد عادی به موضوع نگاه کنید. با این وضعی که شماها دارید پیش میرید آقای چاوشی اگر بدترین آلبوم رو هم بده باز شما به طرفداری کورکورانه ادامه میدید. ضمنا قابل توجه کسانی که شاید تازه به وجود این وبلاگ پی برده باشند بگم که قبل از اینکه خیلی از شما بدونید اینترنت چی هست و چیزی به نام نقد موسیقی وجود داره و قبل از اینکه این همه مجله تخصصی موسیقی به وجود بیاد این وبلاگ سورس مهمی برای نقدهای موسیقی پاپ محسوب میشده.اول یه خورده درباره ی طرفتون تحقیق کنید و بعد درباره اش اظهار نظر کنید.

مازیار

سلام -من که از البوم زاکت متنفر بودم و هستم با این البوم خیلی حال کردم مخصوصا اینکه تنظیمای به روز و کیفیت صدا و میکس بسیار بالایی داشت که به چاووشی تبریک میگم البته از لحن محزونش به نسبت سالای83-84 کم شده ولی البوم بسیار زیبایی بود که ازش انتظار نداشتم فقط یه مشکل داشت که تنظیمای کوشان حداد تا حد زیادی شبیه به هم شدن و بیخودی این آقا رو تا این اندازه بزرگ کردن ولی تنظیم کننده باکلاسه کاری خاصه خودشه و در سبک هاوس

سینا

آلبوم بدی نبود نسبت به 2 آلبوم قبلی خواننده...اما نمی دونم واقعا معیار خواننده برای انتخاب این ترانه ها چیه...به شخصه با کارهای چاووشی ارتباط برقرار نمی کنم و فکر می کنم بیشتر به دلیل ترانه ها باشه...هر چند صداش رو هم زیاد نمی پسندم.به نظرم بعد از 5.6 سال هنوز صدای خودش رو پیدا نکره و مدام در حال ازمون و خطاست و تو هر آلبوم با یه سبک ظاهر می شه. تنظیم های کوشان هم نسبت به کارهایی که تو آلبوم های قبلی خصوصا قطعه ی اون تو نیستی فرزاد فرزین انجام داده بود به نظرم سطح پایین تری داشت و شهاب اکبری و امید حجت و حتی امیر سرگزی تنظیم های بهتری داشتن. در مورد کامنت ها هم پیشنهاد می کنم اصلا توجه نکن به نظر بعضی ها.طرفدارای بعضی خواننده ها از جمله خواننده ی این آلبوم همه جا معروف هستن از این بابت...به نظر من جای این مدل آدما رو وبلاگ های فنی نیست چون اطلاعات زیادی در مورد هنر موسیقی ندارن و از این هنر فقط به ظواهر و حواشی اون بسنده کردن و همون طور که یکی از دوستان اشاره کرد بیشترین ضربه رو هم به خواننده ی محبوبشون وارد می کنن با این تعصب کور کورانه...

puria

سلام دوست عزیز .می خواستم بگم این نقد و بررسی آلبوم حریص از خودتون؟ آخه هر وبی یه چیزی نوشته.آلبوم حریص فوق العاده بوده کوشان حداد بهترین تنظیم کننده حال حاضر کشورمون ولی ما ایرانی ها استفاده از این نعمت های بزرگ و بلد نیستیم همین کارا رو می کنیم که نخبه ها میرند اون ور آب. آهنگ هایی و که کوشان تنظیم کرده بیشتر مورد توجه قرار گرفته این مطالبی و که شما نوشتی شما رو زیر سوال می بره آخه اگر کوشان تنظیم کننده خوبی نبود هیچ وقت گروشون با گروه اسکوتر در ارتباط نبود.گروه اشکان کوشان تنها گروهی هستند تو ایران که با برترین های موزیک دنیا در ارتباطند امید وارم متوجه اشتباهاتت شده باشی.پست هایی و که گذاشتی و ویرایشش کن.