شهرام شکوهی: بعضی ها در موسیقی اعتقاد به نان حلال به خانه بردن ندارند

واقعیّت حاشیه های کنسرت «محسن یگانه» در لس آنجلس چه بود؟+ یک روایت دیگر/ «شهرام شکوهی»: بعضی ها در موسیقی اعتقاد به نان حلال به خانه بردن ندارند/ آقای خواننده؛ معنی شعرهایی را که می‌خوانی می‌دانی؟!/ نگاهی به متن 2 شبه ترانۀ تازه منتشر شدۀ پاپ مجاز/ هنجارشکنی دوبارۀ ترانه سرای مسأله دار

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

واقعیّت حاشیه های کنسرت «محسن یگانه» در لس آنجلس چه بود؟

از جوسازی و تظاهرات تا فروش نرفتن 1000 بلیت

 

 

 

 

موسیقی 2002 - بنا به نوشتۀ خبرگزاری ایسنا، در چند هفتۀ گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره کنسرت موسیقی محسن یگانه در آمریکا، در برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی منتشر شد. به همین بهانه، ایسنا با برگزارکننده این کنسرت گفت‌وگویی انجام داد تا به اطلاعات دقیق‌تری از این ماجرا برسد.

ابراهیم مقصود - رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی - درباره کنسرت محسن یگانه در سالن مایکروسافت در لس آنجلس گفت: ما برگزارکننده و اسپانسر کنسرت‌های محسن یگانه در شهرهای «سن‌خوزه» در ۱۵ دسامبر و «لس آنجلس» در ۱۶ دسامبر بودیم. او به دعوت رسمی انجمن ما و با ویزای این سازمان به همراه همسر و فرزندش به آمریکا آمد؛ البته دو شهر در ایالت‌های تگزاس و واشنگتن دی سی نیز در برنامه کنسرت‌های او در آمریکا وجود داشت که این دو اجرا به دلیل ناهماهنگی لغو شد.

او ادامه داد: به دلیل اینکه یگانه سال‌ها پیش ترانه‌ای را به عنوان یک ترانه ضد صیهونیستی خوانده بود، فضای بدی شکل گرفت و جوسازی‌های زیادی توسط یهودیانی در آمریکا، بویژه کالیفرنیا و شهر لس‌آنجلس شکل گرفت. برای ما کار و تصمیم سختی بود، من احساس می‌کنم اراده‌ای قوی وجود داشت که کنسرت آقای یگانه برگزار نشود.

مقصود اضافه کرد: اعضای گروهی که او برای این کنسرت در آمریکا با آن‌ها کار می‌کرد، از افرادی بودند که در لس‌آنجلس فعالیت می‌کردند و با خواننده‌های لس‌آنجلسی کار کرده بودند و بعضی کنسرت گذاران لس آنجلسی هم همزمان ناراحت بودند از اینکه چرا این اتفاق افتاده و چرا کسی از بیرون آمریکا و لس‌آنجلس قصد برگزاری این کنسرت را دارد، پس تمام تلاششان سنگ‌اندازی در مسیر اجرای این کنسرت ها بود.

رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی بیان کرد: مدیر برنامه‌ریزی یگانه در آمریکا که از سوی شرکت انتشار دهنده آثار او در ایران معرفی شده بود، سال‌ها با خواننده‌های لس انجلسی کار کرده بود و ما بسیار تلاش کردیم به آقای یگانه مسئولیت‌ها و وظایفش را در اجرای این پروژه و همکاری فرهنگی و هنری گوشزد کنیم و کارها را به شیوه دیگری جلو ببریم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و با این گروه همکاری کردند. البته نفس همکاری شاید مشکلی نداشته باشد و مسئولیت آن با خواننده و شرکت طرف قرارداد اوست اما مسئولیت هر هنرمندی که به ایالات متحده می‌آید، طبق قوانین آمریکا بر عهده دعوت کننده و اسپانسر است؛ درحالیکه بر خلاف قوانین آمریکا ما در تمام این مدت نه از محل اقامت ایشان اطلاع داشتیم، نه از محل تمرینات او و هنوز هم از این موضوع بی‌اطلاع هستیم؛ که این اقدام کاملا خلاف و غیر معمول است. البته او با پنهان‌کاری از ناحیه همین گروه هم مورد آسیب جدی قرار گرفت و همزمان ترانه‌ای که سال‌ها پیش خوانده شده بود، در آمریکا بازنشر داده شد و موجی از مخالفت‌ها شکل گرفت و بلوایی به‌پا شد.

مقصود در ادامه اظهار کرد: مبارزه با جریانی که اینجا به راه افتاده و چندین هزار امضا جمع کرده بودند، کار بسیار سختی بود اما موفق شدیم و این جریان را به سمتی پیش بردیم که توفیق نصیب هنرمندان عزیز کشورمان شود و تلاش‌های این جریان و طرفداران آن را در آمریکا از بین بردیم.

او با تاکید بر اینکه خدا را شکر می‌کنم و همه افتخار می‌کنیم که این اتفاق افتاد، گفت: اما متاسفانه در رسانه‌های مختلف به نقل از یک منبع غیرآگاه در اقدامی کاملا شتاب‌زده از سوی کسی که نه در ایالات متحده حضور داشت و نه مسئولیتی در این کنسرت‌ها داشت، خبری نقل شده بود که بلیت‌های این کنسرت سولد اوت شده (همه بلیت‌های آن به فروش رفته است)؛ در حالیکه ظرفیت اسمی سالن مایکروسافت ۷۱۰۰ نفر است و ظرفیت صندلی‌هایی که در سالن وجود دارد و به فروش می‌رسد ۶۸۰۰ صندلی است و در کنسرت انجام شده در تاریخ ١۶ دسامبر ٢٠١٧ به هیچ عنوان تمام بلیت‌ها به فروش نرفته است.

مقصود افزود: آقای محسن یگانه در این کنسرت متاسفانه با همه تبلیغات گسترده‌ای که از سوی شرکت معتبر تبلیغاتی انجام شد، موفق نشد سالن را سولد اوت کند و بیش از ۱۰۰۰ بلیت به فروش نرسید و صندلی‌ها خالی ماند.

او اظهار کرد: خالی بودن صندلی‌ها و موضوع تحریم کنسرت به موضوع سولداوت شدن ربطی نداشت؛ زیرا افرادی که کنسرت را تحریم کرده بودند و نیامدند، در عین حال که انگشت پرشمار نبودند، درواقع بلیت‌های خود را خریده بودند و در آمار فروش به حساب می‌آمدند.

رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی اضافه کرد: بر اساس گزارشی که باکس مایکروسافت و بارکدخوان‌های ورودی سالن نشان می‌دهد، این بلیت‌ها نیز جزو بلیت‌های فروخته شده محسوب شدند، به دلیل اینکه بلیت خریده شده است. بر پایه همین اطلاعات کنسرت به هیچ عنوان سولد اوت به حساب نمی آید و با برای حفظ صداقت و مسئولیت‌پذیری و احترام به سایر هنرمندان گرامی، واقعیت را اعلام می‌کنیم.

او با اشاره به این‌که مسئولیت اظهار نظر در این مورد فقط بر عهده برگزار کننده بر پایه اطلاعات موثق سالن است، اضافه کرد: ما باید به طور طبیعی خوشحال می‌شدیم که بگوییم بلیت‌های کنسرت کامل به فروش رفته است، اما دوست نداریم تبلیغات واهی شکل بگیرد. آقای احسان خواجه‌امیری و سایران هم در این سالن کنسرت دادند اما اعلام نکردند تمامی بلیت‌هایشان را به فروش رسانده‌اند.

مقصود با اشاره به فهرست مشاهیر سالن مایکروسافت و لوحه افتخار این سالن که به افرادی تعلق می‌گیرد که بلیت‌های اجرای خود را در این سالن به طور کامل به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: برای اجرای یادشده نمی‌توان این لوح را دریافت کرد . ارائه اطلاعات غلط و وانمود کردن چیزی خلاف واقع، به‌نوعی لطمه وارد کردن به حیثیت هنرمندانی است که به آمریکا آمدند و خواهند آمد. وقتی ما به هنرمندانی پیشنهاد می‌دهیم در این سالن برایشان کنسرت برگزار کنیم، پاسخ می‌دهند پر کردن این سالن کار آسانی نیست، در حالی که ایرانیان خارج از کشور مشتاق و علاقه‌مند به دیدار هنرمندان محبوبشان هستند و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی با تشکر و قدردانی از هموطنان مقیم امریکا تاکید کرد: کنسرت به خوبی برگزار شد و استقبال هموطنان و فارسی‌زبانان عالی بود.

به گزارش موسیقی 2002، محسن یگانه قطعه «گله کرکس‌ها» را در آلبوم غیررسمی «ته خط» منتشر کرده است. متن ترانه «گله کرکس ها» به این شرح است:

گلۀ کرکس ها بازم رسیدن، انگار جنازه های تازه دیدن
به اسم امنیت یه جای نزدیک، باز نفس یه ملتو بریدن

صلح اونا در حد یه نماده، یعنی یه میلیون لشگر پیاده
هرجا ببینن یه کم اختلافه، اسلحه ی غیرتشون غلافه

دوتا مثلث روی هم می کارن، اسم یه شهر تازه روش می ذارن
دوتا مثلث یعنی ترس و زندون، دشمن بچه ها لبای خندون

می گن کمین کرده تو این حوالی، قشون کشی کرده با خوش خیالی
خیمه زدن یه شب رو دشت زیتون، غنچه هارو کندند با چنگ و دندون

آی آدما پاشین که خیلی دیره، مزرعه زیتون داره می میره
دعا کنید مرد غروب جمعه، خاکتونو دوباره پس بگیره

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روایتی دیگر درباره حاشیه های کنسرت محسن یگانه در آمریکا  

 

 



موسیقی 2002: بنا به نوشتۀ خبرگزاری ایسنا، در پی انتشار اظهارات رییس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی، محمد حاتم پور ـ مدیر برنامه های محسن یگانه - توضیح هایی ارائه کرد.

او در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: ما اردیبهشت ماه امسال قراردادی را برای برگزاری کنسرت محسن یگانه در آمریکا با این انجمن منعقد کردیم؛ از آنجایی که این انجمن سابقه برگزاری کنسرت نداشت، طبیعتا نباید با آن ها کار می کردیم اما آن ها به ما وعده دادند گروه کامل موسیقی را همراه محسن یگانه به آمریکا می برند؛ این وعده ای بود که هیچ تهیه کننده ای نمی دهد و از قضا موضوعی است که برای محسن یگانه اهمیت ویژه ای دارد، برای همین ما همکاری با این انجمن را به واسطه همین جنس وعده ها قبول کردیم.

وی ادامه داد: چهار شهر آمریکا برای برگزاری کنسرت در نظر گرفته شد و مبالغی هم برای هزینه این کنسرت ها تعیین شد. زمانی که قرارداد میان ما بسته شد، قرار شد در تبلیغات هم کمک کنیم؛ زیرا یگانه پیش از این تور کنسرت موفقی را در آمریکا داشت و ما نمی خواستیم اعتبار او خدشه دار شود.

حاتم پور افزود: ما مدارک را برای دریافت ویزا فرستادیم و زمانی که برای دریافت ویزا به کشور آذربایجان رفتیم، متوجه شدیم این انجمن نسبت به دریافت نوع دیگری از ویزا برای ما اقدام کرده است که برای گروه های هنری استفاده نمی شود، ازاین رو درخواست ویزای ما رد شد و در مرحله بعد فقط برای محسن یگانه ویزا گرفتند.

این فعال حوزه موسیقی اظهار نمود: ما با شرایطی مواجه شدیم که هیچ کدام از اعضای گروه موسیقی و مدیر برنامه خواننده در این سفر او را همراهی نمی کردند، ازاین رو خواستیم تا کنسرت را کنسل نماییم اما آن ها گفتند اگر این کار را انجام بدهیم، ویزای یگانه را باطل می کنند و او نمی تواند برای ۵ سال ویزایی دریافت کند.

او اظهار داشت: ما در ادامه به اختلاف های مالی برخوردیم و می خواستیم قرارداد را فسخ نماییم اما به احترام ایرانی های مقیم آمریکا کار را ادامه دادیم. آن ها در نهایت مبالغ را کامل به ما پرداخت نکردند و محسن یگانه با هزینه شخصی بلیت هواپیمای خویش را تهیه کرد و در آمریکا اقامت داشت. طبق قرارداد، تمام هزینه ایاب و ذهاب و دستمزد بر عهده کنسرت گذار بوده است و در این زمینه حق شکایت برای ما محفوظ است و پیگیری قضایی خواهیم کرد. آن ها برای تبلیغات با یک شرکت آمریکایی قرارداد بسته بودند که با روحیه ایرانی آشنایی نداشت و یگانه چند روز آخر باز از حساب شخصی خود هزینه هایی از تبلیغات را پرداخت کرد. ما همه چیز را رعایت کردیم و همه مشکلات از بی تجربگی تیم برگزارکننده بوده است.

مدیر برنامه های این خواننده پاپ درباره فروش بلیت های کنسرت هم اظهار داشت: ظرفیت سالن مایکروسافت ۶۸۰۰ نفر است که طبق آمار فروشی که هرروز به ما اعلام می کردند، پنج روز مانده به اجرا ۶۵۰۰ صندلی فروخته شده بود و حتی نزدیک اجرا تعدادی از آمریکایی ها در اینستاگرام به من پیام دادند که حدود ۲۰ بلیت باقی مانده است که جای خوبی ندارند و پرسیده بودند اگر بخواهند بلیت در جای خوب تهیه کنند، چگونه این کار را انجام بدهند.

حاتم پور ادامه داد: محسن یگانه یک بار پیش از این تمامی بلیت های این کنسرت را در این سالن به فروش رسانده بود و نامش در لیست مشاهیر این سالن بعنوان نخستین خواننده ایرانی فعال در داخل کشور وارد شده بود. طبق فیلم ها و تصاویر موجود از این کنسرت آخر، سالن جای خالی نداشت و از هر تهیه کننده ای بپرسید، این کنسرت را سولد اوت شده (تمامی بلیت های آن به فروش رفته) حساب می کند.

او درباره ادعایی درباره همکاری محسن یگانه با گروهی از نوازندگان که با خواننده های لس آنجلسی همکاری داشته اند هم اظهار داشت: او مجبور شد با تعدادی از آمریکایی ها و ایرانی های ساکن آن جا همکاری کند که اسامی همه آن ها موجود است، همینطور محسن یگانه در آمریکا هیچ مدیر برنامه ای نداشته و همه هماهنگی های وی را من به شکل تلفنی انجام می دادم.

حاتم پور همینطور اظهار داشت: به علت فضایی که به وجود آمده بود و مخالفان برگزاری کنسرت های خوانندگان داخل کشور در لس آنجلس، با روش هایی علیه این کنسرت لابی کرده بودند و تا آخرین دقایق فشار وارد می کردند که این کنسرت لغو شود اما خدا را شکر، برگزار گردید. محسن یگانه هم در کنسرت شهر «سن خوزه» اعلام نمود هیچ مشکلی با هیچ دینی ندارم و به انسانیت انسان ها احترام می گذارم. من هم به خاطر روشن شدن افکار عمومی این حرف ها را مطرح کردم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

«شهرام شکوهی» اظهار کرد:

ابتذال در موسیقی تا جایی رفته است که خواننده در کنسرت ها لب می زند و پول اجرای زنده را دریافت می کند/ اعتقاد به نان حلال به خانه بردن وجود ندارد

 

 

 

 

موسیقی 2002- بنا به نوشتۀ خبرگزاری میزان، «شهرام شکوهی» خواننده موسیقی پاپ درباره فعالیت های خود در عرصه موسیقی گفت: به دنبال آماده سازی 6 قطعه برای انتشار در قالب ویدئو هستم و این کار کمی زمان می برد. هر ماه یک قطعه را منتشر می کنیم و به امید خدا طی ماه جاری قطعه جدید منتشر خواهد شد.

وی درباره احتمال انتشار آلبوم خود افزود: برای انتشار آلبوم برنامه و تصمیم ندارم چون فکر می کنم انتشار قطعه بازتاب بیشتری دارد.

این خواننده موسیقی پاپ درباره قطعاتی که در دست انتشار دارد اظهار کرد: "دلبر طناز"، "یلدا"، "گمگشته" و "سختش نکن" از قطعاتی هستند که آماده و نامشان قطعی شده است . امیرحسین کاشانیان، کوشان حداد، آرش آزاد و چند نفر از دوستان دیگر در ساخت و انتشار این قطعات همکاری می کنند.

شکوهی به برگزاری کنسرت خود اشاره و بیان کرد: دی ماه کنسرت‌های استانی‌ام شروع می شود و در شهرهای اصفهان، شیراز و اهواز و یکی دو شهر دیگر کنسرت برگزار خواهم کرد. بعد از انتشار قطعات نیز به دنبال برگزاری کنسرت در تهران هستم و پیش بینی من این است که احتمالا در اسفندماه اجرا خواهم داشت.

خواننده قطعه "مدارا" با بیان جمله کنایه آمیز از تعدد آثار و سرعت در موسیقی خوشحال هستم، افزود: وضعیت فعلی موسیقی تابع نظر بنده به عنوان خواننده و منتقدان نیست بلکه با توجه به نظر مردم پیش می رود، مخاطبانی که این موسیقی ها را درست می دانند وضعیت فعلی موسیقی را رقم زده اند. دستگاه های جدید موسیقی نیز به جای کمک به وضعیت بهتر موسیقی و کیفیت آثار بیشتر شبیه تغذیه های غیر ارگانیک هستند. اگر غذاهای غیر ارگانیک خوب است که نیست صداهایی که با این دستگاه ها تولید شده هم می تواند خوب باشد.

شکوهی با اشاره به ابتذال در موسیقی در قالب لب خوانی در کنسرت ها توضیح داد: ابتذال در موسیقی تا جایی رفته است که خواننده در کنسرت ها لب می زند و پول اجرای زنده را دریافت می کند. اعتقاد به نان حلال به خانه بردن وجود ندارد. یادم است یک بار در برنامه ای که در استیج آن مشکل فنی وجود داشت مجبورم کردند که لب خوانی کنم، با این وجود باز برای مردم به شکل زنده بدون موزیک خواندم تا کسی حس بدی دریافت نکند. نان حلال بردن به خانه در این دوره زمانه بسیار سخت است.

این خواننده موسیقی پاپ با گلایه از دانلود بدون مجوز آثار توسط برخی مخاطبان بیان کرد: برخی حاضر نیستند برای تهیه یک قطعه یا آلبوم بهایی بپردازند و تلاششان این است که هر طور شده آن را دانلود کنند. وضعیت بد موسیقی با روند فعلی ادامه داشته  و بهبود نخواهد یافت، مگر این که معجزه ای به وقوع بپیوندد در آن صورت شاید این وضع اصلاح شود.

شکوهی درباره همکاری با سریال های تلویزیونی برای خواندن تیتراژ خاطرنشان کرد: پیش از این در دو کار با تلویزیون همکاری کرده ام. در حال حاضر نیز اگر پیشنهادی باشد که به دلم بنشیند همکاری می کنم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نگاهی به متن برخی شبه شعرهای یک خواننده تازه کار نسبتاً مشهور

معنی شعرهایی را که می‌خوانی می‌دانی؟!  

 

 

 

موسیقی 2002- روزنامه ایران در یادداشتی درباره حمید هیراد، خواننده پاپ نوشت: چند شب پیش یکی از خواننده‌های جوان و تازه‌کار و پرطرفدار میهمان یکی از برنامه‌های محبوب تلویزیون بود و می‌گفت اغلب شعرهایش را خودش می‌گوید.

البته تأکید داشت در ترانه‌هایش از آثار بزرگان ادبیات ایران‌زمین هم استفاده می‌کند. کنجکاو شدم چندتایی از آهنگ‌هایش را گوش دهم و ببینم ماجرا چیست و چشمتان روز بد نبیند. یکی از کارهایش با این مصراع سیمین بهبانی شروع می‌شد که «نبسته‌ام به کس دل، نبسته کس به من دل» و بعد می‌شد «من عاشق‌تر از من ماندم ساحل به ساحل/‌ ای باوفای بی‌وفای قلب من کجایی/ امان امان امان از این عشق و غم جدایی» یکی دیگر از آهنگ‌هایش این‌طور شروع می‌شد که «چشم تو خواب می‌رود یا که تو ناز می‌کنی» و بعد می‌رسید به این بیت مولانا که «هم نظری هم خبری هم قمران را قمری، هم شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکری» و بعد هم می‌شد «تو معشوقه دیوانه پرشور و شرم باش فقط یار منو یار منو یار خودم باش» و آخرش هم «یار من دل شیدای منو بگیر ببر آسمون...».

یا در یکی از ترانه‌هایش می‌گفت «عاشق‌تر از آنم که دمی خام شوم من/ با بوی سر زلف تو آرام شوم من / عاشق‌تر از آنم که تو را یار بدانم/ من عاشقم و جز تو خریدار ندارم» و هر چه سعی کردم بفهمم ترانه‌سرا منظورش از این ابیات چیست آخرش هم نفهمیدم.

عاشقی چه ربطی به خام شدن دارد؟ پیشتر عاشق‌ها معمولاً با بوی سر زلف معشوق آرام نمی‌شدند. عاشقی و طرف را یار نمی‌دانی و بعد هم جز او خریداری نداری؟ بعد در یکی از دیگر از ترانه‌هایش شنیدم که می‌گفت «شب که شد نگاهتون همش میاد در نظرم/ شب که شد صداتون همش میفته تو سرم» شگفتی‌ام زیادتر شد که مگر افتادن صدای کسی در سر آدم چیز بدی نبود؟ آدم با معشوقی که از او در خواست دارد «هر چی شد یار من فقط بیا دور و برم شب که شد» این‌طوری حرف می‌زند؟ و بعد هم کل این عاشقانه می‌رسد به اینکه «مجبور بودم بهت اصرار کردم دلتو اغفال کردم مجبور بودی بهم اصرار کردی وای تو منو وادار کردی» که بیشتر از آنکه معشوق را تشویق کند که «شب که شد کجایی یار من بیا» به او می‌گوید عاشق ماجرا به دلیلی مجبور بوده و معشوق هم همین‌طور.

البته خدایی نکرده بنده با تضمین ابیات بزرگان مشکلی ندارم، با تضمین زمانی مشکل دارم که بیتی از مولانا را بردارند و بگذارند وسط این لاطائلات. شما وقتی یاقوت سرخ برمه در دست دارید آن را نگین حلقه‌ای بدلی نمی‌کنید.

به این خوانندگان عزیز توصیه برادرانه می‌کنم که دست کم تا زمانی که معانی عبارات را یاد نگرفته‌اند و نتوانسته‌اند یک ترانه بسرایند که سر و تهش به هم مربوط باشد و جملات پشت سر هم علاوه بر ریتم یکسان انسجام معنایی هم داشته باشند بی‌خیال ترانه‌سرایی شوند و از هنر ترانه‌سرایان مجرب استفاده کنند و عاجزانه از آنها می‌خواهم اگر چنین نمی‌کنند دست کم دست از سر حافظ و مولانا و امثالهم بر دارند و آثار فاخر یکدیگر را تضمین کنند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

آیا نظارتی بر شورای شعر و موسیقی وزارت ارشاد وجود دارد؟

نگاهی مختصر به متن 2 ترانۀ تازه منتشر شدۀ پاپ مجاز

 

 

 

 

موسیقی 2002: وب سایت خبر فوری نگاهی به دو ترانۀ تازه منتشر شده داشته است.

1. ترانه در موسیقی پاپ قله‌های فراوانی دارد یکی از این قله‌ها، ترانه «چه بخوای چه نخوای» بهنام بانی است.

نسل‌های پیشین وقتی می‌فهمیدند که معشوق آنها را دوست ندارد، ول کن ماجرا می‌شدند اما شاعر در این شعر ول کن نیست و شفاف تهدید می‌کند که چه بخوای چه نخوای تو رو به دست میارم! و از ۱۱۰ هم نمی‌ترسم.

شاعر بعد از تهدید که حتی اگر خودت نخواهی با من ازدواج کنی من به زور با تو ازدواج خواهم کرد و تو را به زور خوشبخت می‌کنم، جمله‌ای می‌گوید که تمام استادان و شاعران زبان فارسی را متحیر نبوغ خویش کرده است. ترانه‌سرا می‌گوید:

چه بگی چه نگی می‌خونم از تو چشمات
چه بیای چه نیای می‌مونم عشق من پات
هنوزم می‌پیچه داره تو گوشم حرفات
تو بخند بذار آروم شم بات

در این دو بیت، شاهکارهای زبانی و معنایی بسیاری هست اما کارشناسان مبهوت این مصرع شده‌اند: هنوزم می‌پیچه داره تو گوشم حرفات.

 به کارگیری فعل داره در این مصرع در طول حیات زبان فارسی سابقه نداشته است. ترانه‌سرا به زیبایی جمله: هنوز هم پژواک حرف‌های تو در گوشم می‌پیچید را با آوردن یک داره منهدم و مثلا موزون کرده است و جمله شاهکار: هنوزم می‌پیچه داره تو گوشم حرفات را خلق کرده است.

کارشناسان عقیده دارند ما هم زین پس باید این گونه حرف بزنیم:
بابا رفته داره میاد. بچه بخواب داره دیگه. هنوزم می‌بینه داره چشمام. باید بریم داره خونه. عزیزم می‌شه داره برگردی؟

***

2. قطعۀ «دو دیقه(!) بودی حالا» با صدای گروه ماکان:

دو دیقه بودی حالا
کجا میری تو بی ما
مواظب دور و ورت باش
می‌فهمیدی می‌خوامت ای کاش

یعنی سریع‌تر از گسل‌های کشور این هنرمندان میهن هستند که مرزهای نبوغ و خلاقیت را یکی یکی درهم‌می‌شکنند و لرزه ایجاد می‌کنند.

شرح ترانه:

در این ترانه، ترانه‌سرا با اشاره به زمان دو دقیقه، بیان می‌کند که دو دقیقه حضور تو خیلی کم است و آدم یک ماچ هم نمی‌تواند بکند و کاش مثلا پنج دقیقه می‌ماندی تا لااقل بشود یک ترک حمید هیراد با هم بشنویم.

بعد هم تعجب می‌کند که معشوق بی او کجا می‌خواهد برود و چه غلطی می‌خواهد بکند که حتی دو دقیقه هم پیش او نمی‌ماند. آیا کسی دیگری در میان است؟

در بیت بعد به فضای ناایمن شهرها هنگام زلزله اشاره می‌کند و از معشوق می‌خواهد هنگام تردد در سطح شهر مواظب افراد نامحرم و موش‌های معشوق‌خوار دور و ورش باشد.

بعد هم با اشاره‌ای ظریف به نفهم بودن معشوق تاکید می‌کند و می‌گوید: می‌فهمیدی می‌خوامت ای کاش. یعنی تاکید می‌کند قصدم ازدواج است و اگر

/ 0 نظر / 120 بازدید