رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « خاطرات گمشده » با صدای" فریدون آسرایی "

نقدی بر آلبوم « خاطرات گمشده » با صدای" فریدون آسرایی " / بازگشت خواننده قطعه معروف " دارم از یاد تو می رم " پس از 33 سال به دنیای موسیقی / روایت رضا رشیدپور از اجرای قطعه عاشقانه با صدای " امیر تاجیک "

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

نقدی بر آلبوم « خاطرات گمشده » با صدای" فریدون آسرایی "

 

تو دنیای منی اما / به دنیا اعتمادی نیست !!

 

 

« خاطرات گمشده » نام چهارمین آلبوم رسمی " فریدون آسرایی " است که نیمه تیرماه سال جاری به صاحب امتیازی شرکت فرهنگی سل فا و توسط پخش جهان تصویر به بازار موسیقی کشورعرضه شد . این مجموعه به صورت سی دی والتی که به شکل دولت تهیه شده ، روانه بازار گردیده است . کاور اصلی آلبوم تصویری از خواننده را نشان می دهد در حالی که بر روی صندلی نشسته و به دوربین خیره شده است . گفتنی است تصویر اصلی خواننده از وضوح لازم برخوردار نیست که به نوع چاپ نه چندان مناسب کاور آلبوم مربوط می شود . نام آلبوم ، نام خواننده و نام تنظیم کننده زیر تصویر اصلی حک شده است . در داخل جلد آلبوم تصویر دیگری از خواننده قرار داده شده است . آن سوی کاور نیز شناسنامه قطعات ، مشخصات مجوز آلبوم ، نام نوازندگان و سایرعوامل آلبوم و تشکرهای خواننده درج شده است .همچنین پس زمینه نیز تصویر کلوزآپ دیگری از خواننده دیده می شود .

این آلبوم را می توان دومین آلبوم کامل فریدون قلمداد کرد . چون وی پس از آلبوم غریبه یک آلبوم ریمیکس که فقط یک قطعه جدید در آن قرار داده شده بود و همچنین آلبومی شامل دکلمه و چند قطعه تازه را پیش از این منتشر کرده بود .

در این آلبوم از سازهای : گیتار الکتریک – گیتار آکوستیک – گیتار اسپنیش – گیتار باس – ویولن – ساکسیفون – کمانچه و سنتور در کنار سازهای الکترونیک استفاده شده است .

میکس و مسترینگ این مجموعه توسط محمد موسوی انجام شده است و ضبط اثر دراستدیو آواز ( فرزین ) صورت گرفته است .

لازم به ذکر است تمامی قطعات این آلبوم توسط " پاشا یثربی " تنظیم شده است .

 

بررسی قطعات آلبوم خاطرات گمشده :

 

1 – سلام = ترانه سرا : حسین غیاثی – ملودی : فریدون

نخستین قطعه آلبوم با صدای امواجی که به سوی ساحل می آیند و همچنین نوای مرغان دریایی ، آغاز می شود . پس از لحظاتی موسیقی به صورت آرام با نوای گیتار آکوستیک شروع می شود و همچنین ویلون نیز با سولوی خود با آن همراهی می کند . در ادامه گیتار به شکل مشهودتری نمود پیدا می کند . در زمان 10/1 خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند : ( سلام ای ناله بارون / سلام ای چشمای گریون – سلام روزای تلخ من / هنوزم دوسش دارم : قطعه مناسب شروع می شود ولی به هنوزم دوسش دارم که می رسد کلا به جاده خاکی می زند و حس اولیه از بین می رود ) ( سلام ای بغض تو سینه / سلام ای آه آیینه – سلام شبهای دل کندن / هنوزم دوسش دارم ) . بعد از آن به تدریج موسیقی شکل کاملتر خود را پیدا می کند و سازهای الکترونیک پایه ای نیز افزوده می شوند که در این بخش با گیتار همراه می شوند و در ضمن صدای امواج کماکان به گوش می رسد : ( تو روز و روزگار من / روزای شادی نیست – تو دنیای منی اما / به دنیا اعتمادی نیست ) . خواننده هم پس از لحظاتی ادامه اجرا را پی می گیرد البته این بار در گامی بالاتر .

در انتها با نوای خواننده و مانند آغاز کار ، صدای امواج و مرغان دریایی کار به پایان می رسد .

این قطعه گرچه در مضمون ازفضای محزون و ناامیدکننده ای برخوردار است ولی در مجموع جزو آثار خوب آلبوم به شمار می رود .

 

2 – آینه = ترانه سرا : حبیبه نیک سیرتی – ملودی : فریدون – توضیح : تنظیم این قطعه برگرفته از موسیقی شیلر می باشد .

این قطعه با نوای پیانوی الکتریک و صداهای زمینه سمپلی شروع می شود . در ثانیه 30 موسیقی به شکل هاوس در می آید و ادامه پیدا می کند . در ثانیه 45 خواننده کار خود را آغاز می کند . در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد و پس از لحظاتی دوباره خواننده شروع به اجرا می کند ، این بار در گامی بالاتر . پس از آن بخش بی کلام بر فضای قطعه حاکم می شود . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و با نوای کمرنگی از خواننده همراه می شود و البته باز موسیقی شکل اصلی خود را باز می یابد . خواننده این بار ترانه را از ابتدا اجرا می کند . ( اون که تو آینه ی منه / شکل منه ، من اما نیست – یکی به شکل خود من / انگاری دیگه اینجا نیست ) و ... در ادامه گیتار الکتریک نیز به فضای موسیقی افزوده می شود .

با توجه به اینکه تنظیم این قطعه کاور می باشد نمی توان چندان درباره آن اظهارنظر کرد ولی در کل چنین تنظیمی لحظاتی رها در گستره محیطی را برای شنونده ایجاد می کند و می تواند به خوبی با وی ارتباط برقرارسازد .

این قطعه هم جزو کارهای شاخص آلبوم می باشد .

 

3 – گل عاشق = ترانه : میترا روحانی – ملودی : فریدون

نوای گیتار آغازگر این قطعه می باشد . در ثانیه 28 کار به شکل کاملا اسپنیش در می آید و پس از لحظاتی خواننده به صورت آرام شروع به اجرا می کند که همین بخش به عنوان ترجیع بند قطعه چندین بار در طول کار تکرار می شود : ( گل لاله گل عاشق / گل نازکتر از پونه – گل شب بو گل نازم / گل خوشبوی این خونه ) . در ادامه بخش بی کلام فضا را در اختیار می گیرد که در این بخش گیتار اسپنیش نقش پررنگی را ایفا می کند . در ادامه باز خواننده به اجرای خود می پردازد . پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد و در بخش انتهایی دوباره خواننده اجرای خود را ادامه می دهد که دراین اثنا کمانچه نیز مورد استفاده قرار می گیرد . در پایان ترجیع بند 3 بار تکرار می شود و کار به پایان می رسد .

این قطعه به خصوص در بخش ترانه حرفی برای گفتن ندارد . خواننده هم انگار علاقه مفرطی به گل عاشق و گلهای این چنینی دارد !!

 

4 – تو آرومی = ترانه سرا : سروش دادخواه – ملودی : فریدون

این قطعه با نوای گیتار و صداهای پرحجم الکترونیک شروع می شود و درادامه قطعه شکل تکنو به خود می گیرد . خواننده در ثانیه 27 کار خود را شروع می کند . در بخش بی کلام گروه کرمردانه به آواخوانی می پردازد که فضایی کاملا غربی را ایجاد می کند و البته با فضای موسیقی سنخیت لازم را دارد . پس از آن خواننده اجرای خود را در گامهای میانی ادامه می دهد . در ادامه در فضا تغییراتی ایجاد می شود و موسیقی اندکی پرحجم تر شده و باز آواخوانیها بر فضا حاکم می شود ، درادامه گیتار نیز به موسیقی افزوده می شود و فضا لایت تر می گردد . : ( تو آرومی تو دریایی / تو مغروری تو آتیشی – من از چشم تو می خونم / که داری عاشقم میشی ) ( تو آرومی تو دریایی / هنوزم شکل رویایی – تو چشمات خیره می مونم / تا وقتی که تو اینجایی ) که در بند دوم با تغییراتی در ملودی قطعه اجرا می شود .

پس از قطعه فراگیر ( همه چی آرومه ) کمتر آلبومی است که قطعه ای چه در ترانه و چه در موسیقی شیبه آن کار نداشته باشد . حتی در نامگذاری قطعات مانند آروم و مشتقات آن زیاد دیده می شود . این قدر تعدد این مورد زیاد شده است که می توان پایان نامه ی دانشگاهی را در همین موضوع مورد کنکاش قرار داد . موضوع جالبی است نه ؟ نقش کلمه آروم و مشتقات آن در موسیقی پاپ دو سال اخیر ایران .

 

5 – مسافر = ترانه سرا : حسین غیاثی – ملودی : احسان خلقی

این قطعه با صدای ساکسیفون شروع می شود و لحظاتی بعد سازهای الکترونیک افزوده می شوند و موسیقی نیز ریتم خود را پیدا می کند و خواننده هم اجرای خود را آغاز می کند . در بخش بی کلام ساکسیفون نمود بیشتری دارد . اجرا همچنان ادامه دارد . در ادامه آواخوانی زنانه نیز به گوش می رسد . برخی قسمتهای ملودی به خصوص در بخش آغازین خوب ساخته شده ولی در ادامه کار نزول می کند . برای اجرای چنین قطعه ای انرژی و تکنیک افزون تری لازم است . اصولا صدای فریدون فاقد عنصر هیجان و انرژی مضاعف است . در اواخر قطعه گیتار الکتریک پررنگ تر حضور می یابد و صدا به تدریج محو می شود و موسیقی در یک دقیقه پایانی به صورت بی کلام به پیش می رود . فضای این قطعه کاملا غربی است .

گویا این قطعه توسط ملودی ساز آن و یکی دو نفر دیگر نیز پیش از این اجرا شده است .

 

6 – طاقت بیار = ترانه سرا : حسین غیاثی – ملودی : فریدون

نوای سنتور آغازگر این قطعه است که البته صداهای زمینه الکترونیکی نیز با آن همراه می شوند و همچنین آواخوانی خواننده نیز در ادامه کار افزوده می شود . در ثانیه 30 خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند . در ثانیه 45 قطعه به شکل هاوس تغییر می یابد  و گروه کر چنین می خواند : ( طاقت بیار :( 2 بار)– تو این روزای انتظار / طاقت بیار:( 2 بار) – تو سردی شبای تار ) و با آواخوانی تداوم می یابد و با ( لالالالا ) خواننده همراه می شود . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و خواننده به آرامی اجرا را پی می گیرد . در ادامه کار باز هاوس می شود و این بار خواننده به صورت محکم تر و در گامی بالاتر چنین می خواند : ( نگو شکستی نگو بریدی / منم مثل تو دلم گرفته – باید بمونی طاقت بیاری / تو روزگاری که غم گرفته ) که 2 بار این بخش اجرا می شود . در ادامه باز ترجیع بند اجرا می شود . آواخوانی دوباره طنین انداز می شود و در پایان موسیقی کم رنگ تر با سنتور همراه می شود و پس از آن پیانو حضور می یابد و بدین نحو کار به پایان راه می رسد .

این قطعه جزو آثار شاخص این آلبوم می باشد . قطعه ای که در آن به حفظ امید تاکید شده است .

 

7 – کشف تو = ترانه سرا : امیر مسعود هفت لنگ – ملودی : پاشا یثربی

این قطعه با صدای سازهای الکترونیک شروع می شود . در ثانیه 33 خواننده به آرامی و در گامی پایین با موسیقی اسلو اجرای خود را آغاز می کند : ( کشف تو سخته خوشگلم ( ! ) / آره این اعترافه – فهمیدن نگاه تو / مث یه اکتشافه ) به هر حال خواننده به کلمه خوشگل ارادت خاصی دارد و نشان می دهد خون لس آنجلسی ها هنوز در رگ های وی جریان دارد . راستی چندتن از خواننده جدی پاپ کشور حاضر می شوند از این کلمه در ترانه ای با صدای خود استفاده کنند ؟

اجرای خواننده تا زمان 29/1 ادامه دارد که در این لحظه بخش بدون کلام فرا می رسد . که با فضاسازی های الکترونیک همراه است و از صدای پیانوی الکتریک بهره برده شده است . در ادامه موسیقی پرحجم تر می شود و خواننده به گام بالاتر می رود و اجرا را هدایت می کند و این روند تا پایان تداوم می یابد .

 

8 – بی تو = ترانه سرا : عبدالجبار کاکایی – ملودی : فریدون

این کار با نوای سازهای الکترونیک شروع می شود و به تدریج کاملتر می گردد . در ثانیه 29 قطعه به شکل ترنس به پیش می رود .در ثانیه 45 خواننده اجرای خود را آغاز می کند . در ادامه خواننده کلمه ( فریاد ) را با تحریر سنتی در اوج می خواند . پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد . ( من همینم بی تو / آرزویی ناچار – تکه ابری تنها / سنگی از یک دیوار – بی تو بودن دشوار / با تو بودن رویاست )

فضای ترنس این قطعه چندان تناسبی با ترانه این قطعه ندارد . در ضمن برخی قسمتها خواننده در تلفظ برخی کلمات خوب عمل نمی کند و کلمات نامفهوم به گوش شنونده می رسند .

در مجموع ترانه این قطعه نسبت به سایر ارکان آن ارجحیت دارد .

 

9 – خداحافظ نگو = ترانه سرا : حسین غیاثی – ملودی : فریدون

موسیقی در فضای الکترونیک با صداسازی هایی شروع می شود . در ثانیه 35 موسیقی شکل جدی تری پیدا می کند و به صورت اسلو پیش می رود . در ادامه گیتار نیز به کار افزوده می شود . در زمان 12/1 خواننده شروع به اجرا می کند . در ادامه بخش بی کلام گیتار الکتریک به صورت پررنگی ظاهر می شود . در ادامه موسیقی شکل محزون تری به خود می گیرد و باز اجرا را پی می گیرد . این قطعه با همان بیتی که شروع شده بود به پایان می رسد : ( خداحافظ نگو هنوز درگیر چشماتم / خداحافظ نگو وقتی تو هرجا باشی همراتم ) .

این قطعه پیش از این با صدای فریدون و با یک تنظیم دیگر در اینترنت پخش شده بود که به نسبت این تنظیم از وضعیت مطلوب تری برخوردار بود .

 

10 – رویا = ترانه سرا : محمد صالح علا – ملودی : فریدون

این قطعه در فضایی اسلو شروع می شود . پس از لحظاتی موسیقی به صورت اسلو با فضاساری های الکترونیک همراه می شود . در ثانیه 25 خواننده شروع به اجرا می کند . بعد از آن به بخش بی کلام می رسیم که با حضور گیتار الکتریک همراه است .

( توی دستم جنگل / توی دستم دریا – ماه میاد تو خوابم / خرده ریز رویا – توی دستم سایه / توی دستم آفتاب – می چکه در ایوان / چکه چکه مهتاب ) پس از آن بخش بی کلام جریان پیدا می کند و بلافاصله اجرا پی گرفته می شود و بعد از آن در بخش بی کلام کمانچه حضور پرنگی دارد . ( ماه میاد تو خوابم / می کنه بیدارم – از سحر مست تو / تا دم افطارم ) که دوبار این بخش اجرا می شود و در ادامه ویلون بر فضا حاکم می شود .

در پایان باز ترجیع بند اجرا می شود و با آواخوانی محو خواننده و حضور کمانچه کار به پایان می رسد .

گفتنی است این قطعه پیش از این در برنامه ویژه ماه مبارک رمضان در سال 89 ( نان و ماه ) مورد استفاده قرار گرفته بود ، برنامه ای به تهیه کنندگی ترانه سرای این قطعه .

این قطعه را می توان به عنوان برترین اثر این مجموعه معرفی کرد . ترانه ای خوب از محمد صالح علا ترانه سرای قدیمی و کم کار که ترانه هایی منحصر بفرد را می سراید و وی را می توان یک ترانه سرای صاحب سبک دانست . فضای موسیقی و اجرای خواننده هم در این قطعه کاملا با هم هماهنگ است و در مجموع قطعه ای مناسب را خلق کرده اند . خواننده با احساسی هر چه تمام تر این قطعه را اجرا کرده است ؛ قطعه ای که در آن روشنی و معنویت موج می زند .

 

11 – خاطرات گمشده = شعر : سید عباس سجادی – ملودی : فریدون

این قطعه با صداسازی هایی شروع می شود . صدای قطرات آب که چکه می کنند و فضاسازی الکترونیک که با آن همراه می شود و فلوت الکتریک و سولوی گیتار الکتریک که پررنگ ظاهر می شوند ، فضایی وهم آلود را ایجاد می کند . در ثانیه 11/1 خواننده شروع به اجرای شعر این قطعه می کند ؛ عاشقانه ای نه چندان دلچسب که خوب با موسیقی ممزوج نشده است . قطعه به صورت اسلو تمام الکتریک پیش می رود و خواننده با آن به اجرای خود ادامه می دهد . در بی کلام گیتار الکتریک حضور مشهودتری دارد . ( من زخمی هزار زمان تغزلم / آن دستهای گرم دوایم نمی کند – آن خاطرات گمشده در ذهن بادها / یک لحظه بی تو از تو جدایم نمی کند ) و ... که کمانچه نیز در اثنای اجرای این قطعه نقش پررنگی دارد . در بخش پایانی با سولو نوازی کمانچه مواجه می شویم و قطعه به این صورت پایان می رسد . تکلیف ملودی و تنظیم و ترانه با هم در این قطعه مشخص نیست و نوعی سردرگمی در آن کاملا احساس می شود .

 

فریدون آسرایی با نخستین آلبوم رسمی خود " غریبه " به اوجی رسید که دیگر بعید به نظر می رسد که بتواند دوباره آن را تجربه و تکرارنماید . البته نباید از نقش اساسی و پررنگ " بهروز صفاریان " در آن اتفاق هنری چشم پوشی کرد . در ضمن باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که فریدون قبل از غریبه سه آلبوم دیگر تهیه کرده بود و غریبه چهارمین آلبومی بود که وی در ایران اجرا می کرد که این مجموعه به عنوان اولین تجربه هنری رسمی وی به مرحله انتشار رسید . یکی از آن آلبوم ها بعدها با نام " سرگذشت " به صورت غیررسمی پخش شد ؛ آلبومی که چند قطعه خوب در آن قرار داشت مانند " وطن " که مشخص نشد چرا هیچ گاه خواننده نسخه با کیفیت آن را در آلبوم های خود قرار نداد . به هر حال فریدون در این مدت با اجرای چند تیتراژ تلویزیونی و چند قطعه دیگر به خواننده شناخته شده تری برای عامه مردم تبدیل شده است .

اما به آلبوم خاطرات گمشده می رسیم . آلبومی که به نظر می رسد خواننده تلاش داشته هر چه سریع تر آن را منتشر سازد تا غیبتش در بازار موسیقی طولانی ترنشود . وی در این آلبوم فقط با یک تنظیم کننده کار کرده است ؛ تنظیم کننده ای که سابقه چندانی در بازار موسیقی نداشته است و پیشتر برخی تک کارهای وی را در برخی آلبوم ها شنیده ایم . به نظر می رسد تنظیم کننده تمام توان خود را مصروف این مجموعه کرده ولی در کل توان وی بیش از این نبوده و این خود خواننده است که باید بخش تنظیم را بین چند نفر تقسیم می کرد تا بازده بهتری حاصل شود .

ملودی ها به جز دو قطعه ، ساخته خود خواننده اند . وی حتی در بیشتر موارد ابتدا ملودی ها را ساخته و آنگاه ترانه ها بر روی آنها سروده شده اند . در بخش ملودی به جز 3-4 قطعه سایر آثار چندان در ذهن مخاطب جای نمی گیرند و آنچنان برجسته نیستند .

همین مورد در ترانه ها هم جاری است . اکثر قطعات مضمون عاشقانه دارند  این سوال مطرح می شود که چرا باید یک خواننده همه نیروی خود را صرف اجرای ترانه های عاشقانه کند ( بگذریم که دو قطعه این آلبوم در نهایت مجوز انتشاردریافت نکردند و مشخص نبود با وجود آن دو کارعاشقانه باز هم قطعه رویا در این آلبوم جای می گرفت یا خیر ؟ ) والبته در این بین هیچ کدام حرف تازه ای نمی زنند . به لحاظ ساختار نیز به جز 3-4 قطعه سایر ترانه ها را نمی توان جدی فرض کرد . در واقع به جز ترانه محمد صالح علا سایر آثار کاملا معمولی اند .

خواننده نسبت به آلبوم غریبه در اجرای قطعات زحمت کمتری را متحمل شده ؛ از تکنیک و حس کمتری استفاده کرده و حتی از تحریرهای سنتی که پیشتر، بیشتر استفاده می کرد در این آلبوم به ندرت بهره برده است . البته در این بین تنظیم کننده هم مقصر است چون با توجه به نوع سازبندی ها و قطعه ای که تنظیم می شود خواننده می تواند مانور صدایی داشته باشد .

در مجموع می توان گفت آلبوم خاطرات گمشده مجموعه ای مدرن و به روز است اما نمی تواند مخاطب حرفه ای را قانع کند و او را چندان با خود درگیر نماید .

خواننده باید در تجربه های آتی با وسواسی بیشتر در انتخاب برخی همکاران ، آلبوم قوی تری را عرضه نماید . وی می تواند در آلبوم بعدی ثابت کند که آیا غریبه یک اتفاق هنری بوده یا خیر .

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

بازگشت خواننده قطعه معروف " دارم از یاد تو می رم " پس از 33 سال به دنیای موسیقی

 

برخی گمان می کنند که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 تمام خوانندگان پاپ به آن سوی آبها مهاجرت کردند .؛ البته که این مورد صحت ندارد و باید گفت کم نبودند موزسین هایی که در ایران ماندند و در این راستا بعضی فعالیت خود را ادامه دادند و تعدادی نیز به کارهای دیگری پرداختند و با دنیای موسیقی خداحافظی کردند .

یکی ازاین خوانندگان " محسن " نام دارد . خواننده ای که قبل از انقلاب به فعالیت می پرداخت ولی بعد از آن این کار را رها کرد .

محسن در تهران متولد شد . سال 1349 با حضور در کلاس استاد حنانه در تلویزیون به مدت 4 سال آموزش دید . البته وی از تجربیات سایر استادان آن روزگار نیز استفاده کرد .

وی در سال 1353 نخستین کار خود با عنوان " دارم از یاد تو می رم " را اجرا نمود . قطعه ای که به عنوان مشهورترین اثر این خواننده محسوب می شود . این قطعه توسط اکبر ذوالقرنین سروده شده بود . رضا قلی ملکی ملودی آن را ساخته بود و آندارنیک نیز آن را تنظیم کرده بود. گفتنی است این قطعه طی سالهای اخیر چندبار بازخوانی شده است .

 محسن در سال 1354 آلبومی با همین عنوان را با 8 قطعه روانه بازار کرد . وی تا سال 57 به فعالیتهای موسیقی می پرداخت و یکی از خوانندگان جوان پاپ آن روزها محسوب می شد . محسن با وقوع انقلاب اسلامی در ایران ماند ولی دیگر موسیقی را ادامه نداد . گفتنی است وی طی این سالها در شمال کشور به فعالیتهای مرتبط با گردشگری مشغول بوده است .

این خواننده با تجربه به تازگی و پس از گذشت 33 سال آلبوم تازه ای را اجرا نمود است . آلبومی با عنوان " آوازه خوان " که در آن با چهره های مشهور به همکاری پرداخته است . در این آلبوم که شامل 9 قطعه می باشد اکبر ذوالقرنین ، مهدخت مخبر ، عبدالجبار کاکایی ، آرش سزاوار ، و خود محسن به عنوان ترانه سرا حضور دارند . ملودی سازان این آلبوم عبارتند از : رضا قلی ملکی ، محسن و آرش سزاوار . در ضمن آندارنیک تنظیم کننده دو قطعه از این آلبوم می باشد ( این دو قطعه جزو آثار قدیمی خواننده محسوب می شوند که در این آلبوم تازه قرار داده شده اند) و همچنین 7 قطعه دیگر توسط علی تفرشی تنظیم شده اند .

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------

روایت رضا رشیدپور از اجرای قطعه عاشقانه با صدای " امیر تاجیک "

 

رضا رشیدپور مجری تلویزیون ، چندی پیش با ذکر خاطره ای از اجرای قطعه عاشقانه با صدای امیر تاجیک به این موضوع پرداخته بود . در زیر این مطلب آمده است :

شاید هشت سال پیش بود . من و امیر تاجیک خیلی با هم رفیق بودیم . شب های زیادی در آپارتمان من می خوابید . آن روز ها در اوج بود . با آهنگ زیر آسمان شهر .

بعد از ظهر مشغول گپ زدن و میوه خوردن بودیم . مرحوم بابک بیات روی تلفن امیر تماس گرفت . رنگ از رخسار رفیقم پریده بود . امیر را به استودیو احضار کرد ...

تا نیمه های شب مشغول خانه تکانی بودم ! ساعت سه صبح امیر آمد . خیلی خوشحال بود . یک سی دی در دست داشت . کامپیوتر را روشن کردم ...

تا تو عاشقانه بودی ...

خیلی خوب خوانده بود . آنقدر که خودش هم باورش نمی شد . به امیر تبریک گفتم و از او خواستم که این آهنگ را حتما بخرد . قیمتش سه میلیون تومان بود ...

امیر تاجیک سر قیمت به توافق نرسید و آن ترانه ی زیبا باقی ماند .

یک ماه به فوت استاد بابک بیات مانده بود که به اتفاق محمد اصفهانی مهمان منزلشان بودم . همان ترانه را با شور و حرارت فراوان و با صدای خودشان اجرا کردند . پیانو هم می نواختند ...

سالها گذشت تا همان ترانه ی خاطره انگیز را در کاست مانی رهنما شنیدم . اجرای زیبایی داشت .

باز هم سالها گذشت گوشهایم با شنیدن این ترانه در کاست آقای حامدی تعجب کردند !!!

امیر اشتباه کرد . باید همان روز این اثر زیبا را می خرید . اصولا امیر زیاد اشتباه می کند ! آقای ابراهیم حامدی بسیار خواننده ی توانا و نازنینی هستند اما باید اعتراف کنم که اجرای امیر تاجیک به مراتب زیباتر بود . شاید دلیل آن نفسهای بابک بیات باشد . نمی دانم !

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – تن پوش = نیما شمشادی – اولین آلبوم این خواننده اواخر تیرماه روانه بازار موسیقی شد .

2 – گواه پایداری = آلبومی گروهی در ژانر دفاع مقدس ، تولید شده در همدان – خوانندگان : مازیار عصری – کسری جوادی – حسن زندی و کوروش مومنی . این مجموعه 6 مهرماه منتشر شد .

3 – داغ شقایق = آلبومی گروهی در ژانر دفاع مقدس ، تولید شده در یزد – خوانندگان : سعید طامهری – ابوالحسنی – زارع – اسفندیاری . این مجموعه اوایل مهرماه منتشر شد .

------------------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی  لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

--------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٧/۱٢
comment نظرات () لینک