رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « می شه ؟ » با صدای " مجید رضا زاده "

نقدی بر آلبوم « می شه ؟ » با صدای " مجید رضا زاده " /" پدرو "این بار برای احسان نواخت ! / برگزاری کنسرت بنیامین در استرالیا / مجوز انتشار آلبوم " شماعی زاده " صادر شد !!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 نقدی بر آلبوم « می شه ؟ » با صدای " مجید رضا زاده "

 

تقصیر پای تو نیست / جاده مسافر نمی خواد !

 

 

دومین آلبوم " مجید رضا زاده " هفته سوم تیرماه با عنوان « می شه ؟ » به صاحب امتیازی شرکت گیتی گویش و از طریق شرکت سینما رسانه آسیا در بازارموسیقی کشورعرضه شد .

این آلبوم به صورت سی دی والتی منتشر شده است . عکسی از خواننده در حالیکه ایستاده و به گوشه ای خیره شده است در کنار صندلی ای بزرگ ، تصویر اصلی آلبوم می باشد . نام آلبوم و نام خواننده هم بر روی کاورحک شده است . آن سوی جلد نیز دو تصویر دیگر از خواننده دیده می شود .

در این آلبوم از سازهای ویلون – گیتار – ضرب تمپو و ادوات پرکاشن – کاوال و فلوت عربی در کنار سینی سایزر استفاده شده است . نوازندگان نیز عبارتند از : علی جعفری – پیام طونی – رامین شمس – علی شهبازی – وحید عباسی – مرتضی عابدی و علی عابدی .

خود خواننده صدابرداری ، میکس و مسترینگ آلبوم را برعهده داشته است .

تیراز آلبوم 300000 نسخه اعلام شده است که به نظر اغراق امیز و غیرواقعی می باشد .

در کاور آلبوم دو اشتباه املایی نیز دیده می شود که نام مریم اسدی ، مریم اسدس نوشته شده و تمپو هم تنپو درج شده . در آغاز آلبوم تیزر چند ثانیه ای قرار داده شده که به تبلیغ آلبوم می پردازد که در نوع خود جالب توجه است چون در کمتر آلبوم صوتی با چنین رویه ای روبرو می شویم .

 

بررسی قطعه های آلبوم " می شه ؟ "

 

1 – هر لحظه با تو = ترانه : شهره قائد – ملودی : ترکی – تنظیم : رضازاده

نخستین قطعه آلبوم در فضایی پرحجم و تمام الکترونیک آغاز می شود . در ثانیه 42 خواننده کار خود را شروع می کند که فیلتری نیز بر روی صدای وی قرار داده شده است .و البته لحظاتی با گروه کر نیزهمراه می شود و پس از آن وی به صورت فردی اجرا را ادامه می دهد . پس از لحظاتی ترجیع بند نیز اجرا می شود . در زمان 53/1 بخش بی کلام در فضایی ترکی جریان پیدا می کند . پس از آن خواننده به صورت کوتاه و منقطع اجرا را پی می گیرد . در ادامه فلوت عربی هم نشده می شود و بعد از آن باز ترجیع بند اجرا می شود و قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

این قطعه در مجموع به عنوان سر آلبومی کار مناسبی به نظر می رسد .

 

2 – می شه ؟ ترانه : شهره قائد – ملودی : تاجیک – تنظیم : رضازاده

این قطعه به صورت تمام الکترونیک در فضای بندری شاد جریان پیدا می کند . در ثانیه 41 خواننده شروع به خواندن می کند و گروه کرزنانه به صورت کم رنگی با وی همراهی می کنند . پس از آن بخش بی کلام شروع می شود و در ادامه باز خواننده به اجرای شاد خود ادامه می دهد . در ادامه به ترجیع بند می رسیم : ( به خدا که تا آخرین نفس با تو می مونم / تویی تو مهربونم / دوسم داری می دونم ( 2 بار ) / می خوام با تو بمونم / تویی تو مهربونم / دوسم داری می دونم . در این بخش بعضا از صدای کر نیز استفاده می شود . در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد و دوباره خواننده به اجرای خود می پردازد . ترجیع بند باز هم اجرا می شود و در ادامه بخش بی کلام به پیش می رود و در ادامه بازهم نوبت به خواننده می رسد .

این قطعه جزو کارهای موفق آلبوم می باشد که از فضای شادی برخوردار است .

 

3 – هم درد = ترانه : مریم اسدی – ملودی و تنظیم : پیام طونی

با یک اینترو کار آغاز می شود و پس از آن موسیقی به صورت تکنو تغییر می یابد و در ثانیه 32 خواننده شروع به اجرا می کند و در ادامه به ترجیع بند می رسد که این بخش را در گام بالا و در آخرین جای اوج صدایی خود می خواند ، گرچه صدای خواننده از حجم و وسعت چندانی برخوردار نیست : ( اگه دلتنگ من باشی / دیگه تنها نمی مونم – میون گریه هام دیگه / شبونه جا نمی مونم ) که دو بار این قسمت اجرا می شود . در ادامه بخش بی کلام موسیقی به صورت الکترونیک دنبال می شود و باز نوبت به خواننده می رسد که با لحنی محزون اجرا را پی می گیرد و در ادامه ترجیع بند که خوب هم ساخته شده دوباره اجرا می شود .

این قطعه نیز جزو کارهای خوب آلبوم به حساب می آید .

 

4 – تو هم که نیستی = ترانه : شهره قائد – ملودی و تنظیم : وحید عباسی

این قطعه به صورت اسلو با حضور پررنگ زهی ها در کنار گیتار جریان پیدا می کند . در ثانیه 29 خواننده به اجرا می پردازد . قطعه در فضایی محزون شبه ارکسترال تنظیم شده است . در ادامه فلوت عربی فضا را محزون تر می کند . پس از آن زهی ها فضای قطعه را در اختیار خود می گیرند که به شکل ترکی کارپیش می رود . خواننده این بار در گام پایین اجرا را ادامه می دهد و پس از آن به اوج می رود و به اجرای این قطعه می پردازد . در بخش بی کلام گیتار و زهی ها با هم هماهنگ می شوند . در ادامه بازهم خواننده ترانه عاشقانه این کار را از ابتدا اجرا می کند .

این قطعه گرچه از تنظیم قابل قبولی برخوردار است اما ضعف کلام در آن کاملا مشهود است .

 

5 – یادته ؟ = ترانه و ملودی : سعید مهناویان – تنظیم : رضازاده

این قطعه با گفتن ( منو تنها نذار) که به صورت کوتاه و منعکس شده می باشد ، شروع می شود و پس از آن موسیقی به شکل شش و هشت کاملا شاد جریان پیدا می کند . پس از اورتور 40 ثانیه ای خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند و در ضمن صدا در برخی قسمتها دو صدایی می شود . پس از آن بخش بی کلام فضا را در اختیار می گیرد و به اجرای ترجیع بند در گامی بالاتر می رسیم : ( منو تنها نذار / رو قلبم پا نذار – به دیدن دلم / فقط بیا یه بار – خودم قربونتیم / یاره جون جونیتم – میون عاشقات / منو نذار کنار ) و اجرا ادامه پیدا می کند تا اینکه به این بخش می رسیم : ( راضی نشو به مردن غرورم / به یادتم اگر از تو دورم ) که در گامی پایین تر به صورت دو صدایی اجرا می شود و در ضمن این بخش خوب ساخته شده است . پس از آن بخش بی کلام به جلو می رود تا باز خواننده ترجیع بند را دوبار متوالی اجرا نماید .

این قطعه شاخص ترین اثر این آلبوم می باشد . کاری شاد که می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند . گرچه به نظر می رسد این قطعه بازخوانی باشد چون ترانه و ملودی  آشنا می نمایانند .

 

6 – گل ناز = ترانه : شایا تجلی – ملودی : فریدون بیگدلی – تنظیم : نوید اسکندر

این کار با نوای پیانو شروع می شود و در صانیه 13 خواننده در فضایی خلوت به نحو آرامی شروع به خواندن می کند . در ادامه قطعه به شکل الکترونیکی در می آید و بلافاصله خواننده نیز با آن همراه می شود . در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد که گیتار در آن نمود بیشتری دارد و بعد از آن بار خواننده به اجرای خود مشغول می شود . در بخش بی کلام این بار از ویلون استفاده می شود و باز خواننده اجرای سایر قسمتها را انجام می دهد .

( تقصیر پای تو نیست / جاده مسافر نمی خواد – کوچه بن بسته دیگه / این روزا عابر نمی خواد )

در اواخرکارویلون باز به گوش می رسد و قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

نوع چینش سمپلها در این قطعه اصلا جالب توجه نیست و تنظیم ربط چندانی با اجرای خواننده ندارد و مغشوش به نظر می رسد ؛ گرچه ترانه و ملودی درمرتبه قابل قبولی می باشند . گفتنی است این آلبوم که به لحاظ ترانه در وضعیت خوبی قرار ندارد این ترانه بهترین قطعه آلبوم به لحاظ کلام محسوب می شود .

 

7 – وای چه مردم آزاری = ترانه : فرید احمدی – ملودی : مجیدرضا زاده – تنظیم : علی منصوری

این کار در ابتدا به صورت آرام شروع می شود که در فضای الکترونیک می باشد و به تدریج به شکل ترنس در می آید . در ثانیه 35 خواننده شروع به اجرا می کند : ( مگه آزار ( ! ) تو داری / آدمو عاشق می کنی – مگه آزار تو داری / وای چه مردم آزاری ) تنزل در کلام در این بیت کاملا مشهود است . باید به ترانه سرا متذکر شد که دوست گرامی ! لات سر کوچه که سراینده این ابیات گهربار نیست مقداری لحن نوشتاری خود را تغییر بدهید و در گزینش واژه ها دقت بیشتری فرمایید و چنین ترانه های سخیفی را به خورد مردم ندهید . متاسفانه بعضا به اسم ساده نویسی ترانه نویس ها به فضاهایی وارد می شوند که روی ترانه های کوچه بازاری را سفید می کنند .

قطعه در همین فضای تمام الکترونیک ادامه می یابد و تمام می شود .

این قطعه ازهمان نامش مشخص است که در چه وضعیتی قرار دارد و همه ارکان این قطعه کاملا ضعیف و دم دستی اند .

 

8 – تو پیش منی = ترانه : مریم اسدی – ملودی : فریدون بیگدلی – تنظیم : نوید اسکندر

نوای گیتار آغازگر این قطعه است که البته با طبلا همراه می شود و بلافاصله خواننده در همین فضا ی خلوت شروع به اجرا می کند . قطعه به تدریج به سوی الکترونیک شدن پیش می رود و خواننده کماکان با آن همراه می شود در ادامه موسیقی کاملا الکترونیک شش و هشت سنگین می شود . پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد تا اینکه باز خواننده اجرا را پی می گیرد . در بی کلام باز طبلا همراه می شود و خواننده نیز با آن می خواند . البته قطعه باز به شکل تمام الکترونیک در می آید و در اواخر گیتار نمود بیشتری دارد و باز هم به اجرای خواننده می رسیم . در اواخر فضا پیانویی می شود و تمام .

 

9 – سرنوشت = ترانه : شهره قائد – ملودی و تنظیم : پیام طونی

قطعه به صورت اسلو با حضور پیانو و صداهای سمپلی زمینه شروع می شود . در ثانیه 38 خواننده با تاکید بیشتری شروع به خواندن می کند در فضایی خلوت که در ادامه ویلون ها به اوج می روند و قطعه به صورت اسلو به پیش می رود . خواننده کماکان اجرا را ادامه می دهد . در ادامه بخش بی کلام با حضور گیتار قطعه را هدایت می کند . البته زهی ها فضای کلی را در اختیار دارند. باز خواننده به اجرا می پردازد و این روند تداوم می یابد و موسیقی در برخی موارد پرحجم می شود و با اوج زهی ها  همراه می شود و در پایان بخش بی کلام زده می شود .

اجرای این قطعه باید با حس و تکنیک بیشتری همراه باشد . تنظیم نسبت به سایر ارکان ارجحیت دارد .

 

10 – درکم کن = ترانه : شهره قائد – ملودی و تنظیم : رضازاده

این کار به صورت تمام الکترونیک به تدریج آغاز می شود . سازهای ضربی با موسیقی سمپلی همراه می شوند و در ادامه خواننده به اجرای خود می پردازد . قطعه در ادامه به صورت ریتمیک در می آید . در بی کلام نیز فضای ریتمیک الکتریک با سمپل زهی ها همراه می شود و باز خواننده اجرا را ادامه می دهد . این سیکل یکبار دیگر تکرار می شود و کار تمام می گردد .

 

11 – می خندی = ترانه : محمدعلی شیرازی – ملودی و تنظیم : رضازاده

قطعه به صورت بندری با اجرای خواننده شروع می شود و در ادامه همین روند ادامه پیدا می کند . در ترجیع بند خواننده چنین می خواند : ( این نه عشقه که آزاره / دل نه عاشق که بیماره ) . در بخش بی کلام فضای تنظیم اصلا مناسب نیست و با کاری شبیه کارهای اجرا شده در عروسی ها که فقط با یک کیبورد به اجرا در می آیند ، مواجهیم . در کل در این قطعه با فضای تنظیم یکنواخت روبرو هستیم و سایر ارکان نیز حرفی برای گفتن ندارند .

 

12- آسمون = ترانه : کیوان بحرینی – ملودی : فریدون بیگدلی – تنظیم : رضازاده

قطعه در فضای الکترونیک به تدریج شروع می شود و به صورت ترنس ادامه می یابد . در ثانیه 25 کار از ریتم می افتد و خواننده اجرا را آغاز می کند و به صورت آرام پیش می رود و در ادامه موسیقی ریتم تند خود را ادامه می دهد و خواننده هم با آن همراه می شود . بعد از آن با بخش بی کلام روبرو می شویم و در ادامه خواننده اجرا را پی می گیرد .

این قطعه کاری ضعیف است به خصوص در بخش تنظیم .

 

13 – شکر خند = ترانه : بامداد جویباری – ملودی و تنظیم : رضازاده

این قطعه به صورت پرحجم الکترونیک و به شکل شش و هشت سنگین و شبه تاجیکی شروع می شود و در فضای قدیمی تر جریان پیدا می کند . در ثانیه 29 خواننده شروع به اجرا می کند . پس از آن به بخش ترجیع بند می رسیم : ( الهی کسی صدات نکنه / نگاهی به نگات نکنه – دلشو خاک پات نکنه / امیدی به وفات نکنه ) که دوبار اجرا می شود . پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد و در ادامه باز خواننده به گام بالاتر می رود و ترجیع بند دوبار دیگر خوانده می شود . در ادامه باز بخش بی کلام این بار با حضور گیتار به جلو می رود و پس از آن خواننده به گام بالاتر می رود و اجرا را هدایت می کند . در ادامه بازهم ترجیع بند اجرا می شود . ترجیع بند این قطعه خوب ساخته شده و تاکید هم بر همین قسمت می باشد .

  

مجید رضازاده جزو تنظیم کننده های باسابقه موسیقی پاپ ایران است که طی دو دهه اخیر با بسیاری از خوانندگان با سبکهای مختلف کاری در داخل و خارج کشوربه همکاری پرداخته است . وی در ضمن چند سالی نیز به عنوان خواننده و موزسین با سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت است .

اولین نکته این آلبوم نام آن است . این که یک خواننده چقدر بی سلیقه باشد که دو آلبوم در کارنامه کاری خود داشته باشد وآنگاه اولی را " نمیشه " نامگذاری کند و دومی را هم " میشه " بنامد . با وجود آنکه این قدر نامهای بهتر و معقولانه تر موجود هست مشخص نیست که چرا خواننده به چنین نامهایی بند کرده است .

این آلبوم هم مشکل بسیاری دیگر از آلبوم های این روزهای پاپ را دارد . قطعات زیادی در آلبوم گنجانده شده که این مورد به وضعیت کلی مجموعه لطمه جدی وارد کرده است . در این زمینه باید بگوییم که این آلبوم از 8 قطعه قابل قبول برخوردار است و البته 5 قطعه ضعیف که می شد این آثار را از آلبوم حذف کرد و در ضمن با جایگزین کردن دو سه قطعه مناسب که خواننده در صدا و سیما اجرا کرده هم بار معنایی آلبوم را ارتقا داد و هم مجموعه مطلوب تری را به سامان رساند .

از جمله نقاط قوت آلبوم وجود چند کار شاد خوب می باشد . متاسفانه طی سالیان اخیر آلبوم هایی که قطعات شاد خوب داشته باشند بسیار محدودند و گویا موزسین ها قادر نیستند چنین کارهایی را به نحو مطلوب بسازند . البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که همین چند قطعه خوب آلبوم هم مشخص نیست که واقعا از ساخته های خود رضازاده اند یا به صورت کاور می باشند چون وی تخصص ویژه ای در بازسازی قطعات قدیمی دارد و البته این مورد را در شناسنامه چنین کارهایی نیز ذکر نمی کند . در این زمینه می توان پرونده ویژه ای برای وی گشود و با ذکر جزییات از قطعاتی نام برد که توسط وی تنظیم شده اند که پیش از این اجرا شده اند به خصوص آثار جنوبی و قدیمی که باعث دلخوری های فراوانی نیز شده است .

ضعف اصلی آلبوم ترانه های آن است . وجود ترانه هایی سراسرعاشقانه ضعیف چه در ساختار و چه محتوا پاشنه آشیل این مجموعه است . به جز یکی دو ترانه سایر قطعه واقعا حرفی برای گفتن ندارد این مورد بی توجهی خواننده در

گزینش ترانه ها را می رساند . البته حضور قائد به عنوان همسر خواننده هم درحضور چنین ترانه هایی بی تاثیر نیست .

برخی ملودی ها به خصوص در بخش ساخت ترجیع بند و همچنین بعضی تنظیم ها از جمله نقاط قوت آلبوم می باشند .

شایان ذکر است خواننده ازصدایی کاملا معمولی برخوردار است ؛ صدایی که دارای حجم و وسعت معمولی است و انتظار خاصی از آن نمی رود گو اینکه وی پس از چند سال ملودی سازی و تنظیم کنندگی رو به خوانندگی آورده است اما همین صدا تا حدودی از رنگ به خصوصی برخوردار است که همین وجه تمایز صدای وی با سایر خوانندگان را رقم می زند .

در کل این آلبوم مجموعه ای متوسط است که با اندکی هوشمندی و وسواس بیشتر می شد آن را به مجوعه قوی تر بدل کرد . خواننده باید در نحوه انتخاب ترانه های آلبوم های آتی با دید بازتر و بینش افزون تری عمل کند . دیگر زمان اجرای ترانه های عاشقانه ضعیف نیست . آلبوم چندان مجموعه بروز و مدرنی نیست و ساختار کلی آن تا اندازه ای قدیمی به نظر می رسد .

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------

 تور کنسرت خواجه امیری در آمریکا ؛ " پدرو " این بار برای احسان نواخت

 

" احسان خواجه امیری " خواننده مشهور پاپ این روزها جهت برگزاری سری کنسرتهای خود در کشور آمریکا به سر می برد . وی نخستین کنسرت خود را 6 شهریور ماه در لس آنجلس برگزار کرد . نکته جالب این کنسرت نوازندگی ساز فلوت توسط "پدرو " نوازنده مطرح ونزوئلایی  بود . پدرو سابقه همکاری با شاخص ترین خوانندگان خارجی و همچنین سه خواننده لس آنجلسی را در کارنامه خود دارد .

گفتنی است خواجه امیری  13 شهریور در دالاس و 19 شهریور ماه در واشنگتن به اجرای برنامه پرداخت . همچنین این خواننده پاپ روزهای 2 و 9 مهرماه نیز در نیویورک و سن خوزه کنسرتهایی را برگزار خواهد کرد .

لازم به ذکر است در این سری اجراها " زایا سلیمان " ( نوازنده درام ) به  عنوان سرپرست ارکستر حضور دارد و به جز یک نوازنده سایر نوازندگان از کشور میزبان هستند .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

کنسرت " بنیامین " در استرالیا برگزار شد

 

" بنیامین بهادری " خواننده معروف پاپ ، طی روزهای 12 و 13 شهریور ماه کنسرتهایی را در شهرهای سیدنی و ملبورن استرالیا برگزار کرد .

در این سری کنسرتها " علی منصوری " ( نوازنده کیبورد ) سرپرست گروه نوازندگان بود .

گفتنی است آلبوم جدید این خواننده با ترانه های فرید احمدی و تنظیم های فرشاد فارسیان طی یک ماه آینده منتشر خواهد شد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

توسط واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی؛
سه مجوز آلبوم جدید پاپ صادر شد

 1 - آلبوم «جسارت» به خوانندگی مرتضی قربانی در 11 قطعه به آهنگسازی حامدجهان بخش، امیر دانشور و مرتضی قربانی و اشعاری از ابوالفضل بلغندر .

2 -  آلبوم «منو انکار نکن» به خوانندگی احسان شماعی‌زاده در هشت قطعه به آهنگسازی میلاد خاتمی، محمد شماعی‌زاده و اشعاری از محمد بوکرانی ، میثم جمشیدپور و محمد شماعی‌زاده،

3- آلبوم «بیست شهریور» به خوانندگی علی شوکت در 9 قطعه به آهنگسازی و ترانه‌سرایی علی شوکت .
مجوز امتیاز انتشار این آلبوم‌ها برای شرکت‌های آوای ترانه دی، آوا نوای سل فا و آوای سگال پارس صادر شده است. 

گفتنی است هر سه خواننده مجوز اولین آلبوم رسمی خود را دریافت کرده اند . البته در این بین " علی شوکت " از سابقه بیشتری برخوردار است و طی یک دهه اخیر چند قطعه با صدای وی در سازمان صدا و سیما اجرا شده است . وی چند سال پیش آلبومی را ضبط کرد که مجوز آن هیچ گاه صادر نشد .

---------------------------------------------------------------------------------------------------- 

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – خوش به حالت = عبد خالقیان – نخستین آلبوم این خواننده 17 شهریورماه توسط شرکت راکبان نور منتشر شد .

2 - متفاوت = عرفان سلیمی - اولین آلبوم این خواننده نیمه شهریورماه توسط شرکت پاسارگارد لوح نوین عرضه شد .

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی  لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

--------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است.

----------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٦/٢۳
comment نظرات () لینک