رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « نفس » با صدای " حامد طاها "

نقدی بر آلبوم « نفس » با صدای " حامد طاها " / به سه شبکه ماهواره‌ای مجوز مشروط داده شده / عروسی اشرف زاده شنیدنی است ! /

 --------------------------------------------------------------------------------------------

نقدی بر آلبوم « نفس » با صدای " حامد طاها "

  

منو از هجوم سایه ها بگیر !

  

نخستین آلبوم " حامد طاها " با عنوان « نفس » 6 تیرماه به صاحب امتیازی شرکت آهنگ پارسیان و ازطریق پخش پژواک صوت و تصویر ایرانیان روانه بازار موسیقی کشور شد .

این مجموعه به صورت سی دی والتی به شکل دولت پخش شده است . تصویری از چهره  خواننده در نمایی درشت بر آلبوم نقش بسته و نام وی ، نام داریوش شهریاری به عنوان ترانه سرا و بابک مافی به عنوان تنظیم کننده حک شده است . در داخل اینسرت نیز تصویری دیگر از خواننده ، نام عوامل آلبوم ، تشکرهای خواننده و آن سوی جلد نیز شناسنامه قطعات ذکر شده است .

در این آلبوم از سازهای : پیانو – ویلون – نی – باس – سه تار – تار و گیتار در کنار سازهای الکترونیک بهره برده شده است .

لازم به ذکر است به جز دو قطعه باتو و فرصت که ملودی آنها توسط افشین امینی خلق شده است سایر ملودی ها توسط خود خواننده ساخته شده است . همچنین تنظیم کننده تمامی قطعات بابک مافی است .

 

بررسی قطعات آلبوم نفس :

 

1 – آسمون = ترانه : مریم قویدل

نخستین قطعه آلبوم با صدای فیلتر شده خواننده به همراه موسیقی الکترونیک همراه است که به نحوی گنگ شروع می شود و پس از لحظاتی موسیقی به صورت ترنس جریان می یابد . در ادامه ترجیع بند اجرا می شود : ( من و تو و شب و همه خاطره ها / هنوزم من واسه چشات دربدرم – همه عکساتو گرفتم بغلم / تا یه وقت شلوغ نشه دورو برم ) که این بخش دوبار متوالی اجرا می شود و در سایر بخشها به همین منوال این امر صورت می پذیرد .در ادامه ( بیا با تو می مونم ) به صورت آوازی محو چندبار پشت سر هم در بخش بی کلام ادا می شود در ادامه بخش بی کلام به پیش می رود و پس از آن باز خواننده اجرا را در گامهای با اوج نسبی پی می گیرد و دو بار ترجیع بند اجرا می شود و کار به انتها می رسد . این قطعه به عنوان سر آلبومی در مجموع کاری قابل قبول است .

 

2 – با تو = ترانه : افشین امینی

قطعه به صورت شش و هشت الکترونیک شروع می شود و در فضایی شاد جریان می یابد . در ثانیه 17 خواننده شروع به اجرا می کند . در ترجیع بند مقداری لحن اجرا با توجه به ملودی تغییر می کند و پس از آن بخش بی کلام پی گرفته می شود . در ادامه سایر بخشهای ترانه اجرا می شود و در پی آن ترجیع بند خوانده می شود .

 

3 – نفس = ترانه : مریم قویدل

قطعه با نوای گیتار و آوای خواننده شروع می شود و در ادامه به صورت شش و هشت آرام با محوریت گیتار جریان پیدا می کند . پس از آن خواننده به آرامی اجرا را اغاز می کند . لحن تا حدودی آرام و محزون خواننده با فضای تقریبا خلوت موسیقی همگون می شود . در ادامه بخش بی کلام با محوریت گیتار جریان می یابد و پس از آن باز خواننده اجرا را ادامه می دهد .

 

4 – یه همین امشبو فکر کن = ترانه : داریوش شهریاری

این قطعه با صدای سازهای الکترونیک شروع می شود . در ثانیه 16 کار به صورت هاوس ادامه می یابد . در ثانیه 35 خواننده شروع به اجرا می کند . ( یه همین امشبو فکر کن ) به صورت متوالی 4 بار اجرا می شود و این روند در سایر قسمتهای این قطعه نیز تکرار می شود . پس از آن در بخش بی کلام با فضاسازی نه چندان جالبی کار به پیش می رود و گیتار نیز در همین اثنا به گوش می رسد . در ادامه موسیقی ایستاتر می شود و خواننده اجرا را ادامه می دهد و موسیقی هم ریتم هاوس به خود می گیرد . در ادامه باز ترجیع بند اجرا می شود و کار به انتها می رسد .

 

5 – فرصت = ترانه : افشین امینی

این کار با صداهای کم رنگی شروع می شود و خواننده نیز با آن همراه می شود . در ادامه خواننده اجرا را پی می گیرد و پس از لحظاتی به اجرای ترجیع بند می رسد که با منقطع خوانی همراه است : ( حالا من نیستم خسته / دیگه تنهایی بسه – تویی حسرت جونم / آخه من نمی توتم / بی تو بمونم – دیگه آروم ندارم / آره من دوست دارم – فقط تو مهربونم / آره من نمی تونم / بی تو بمونم ) . لازم به ذکر است که این قطعه به خصوص در بخش ترجیع بند همانند کاری کذایی است که هلن خواننده لس آنجلسی اجرا کرده است ؛ قطعه ای ساخته افکاری که چند قطعه دیگر نیز شبیه آن اجرا شده است .

در ادامه بخش بی کلام در فضای شاد و مفرح ادامه می یابد و در اجرای دوباره خواننده به اوجی نسبی می رود . خواننده باز ترجیع بند طولانی را اجرا می کند . این سیکل تکرار می شود تا کار به انتهای راه برسد .

 

6 – پریزاد = ترانه : حامد طاها

این قطعه به صورت اسلوی الکتریک آغاز می شود و در ادامه با آواخوانی و موسیقی الکترونیک اسلو کار به جلو حرکت می کند . در ثانیه 33 خواننده به آرامی اجرای خود را آغاز می کند و بعد از آن موسیقی از ریتم می افتد و در ادامه موسیقی به صورت پرحجم تر ادامه می یابد و خواننده با آن همراه می شود تا به ترجیع بند می رسد و در بخش بی کلام با آواخوانی مواجه می شویم . پس از آن باز موسیقی کم حجم می شود و بلافاصله اجرا ادامه پیدا می کند .

این قطعه از ترانه ای ضعیف برخوردار است .

 

7 – پشیمون = ترانه : داریوش شهریاری

در آغاز خواننده اجرا را به صورت کوتاه شروع می کند و پس از آن موسیقی به صورت ترنس ادامه می یابد . در ثانیه 31 خواننده شروع به اجرا می کند که موسیقی از ریتم می افتد . در ادامه موسیقی ریتم تند خود را باز می یابد و اجرا کننده با آن همراه می شود . در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد . پس از آن باز موسیقی از ریتم می افتد و خواننده اجرا را پی می گیرد . ( پشیمونم از اون یوونه بازی / پشیمونم که هر شب گریه کردم – پشیمونم که معصومانه گفتم / یه روز واسه تلافی بر می گردم ) که این بند دوبار متوالی اجرا می شود .

 

8 – مرحله = ترانه : مریم قویدل

این قطعه با نوای تار به همراه موسیقی الکترونیک شروع می شود و اجرای خواننده با آن همراه می شود . موسیقی چیزی بین بندری و شش و هشت الکترونیک می باشد . بعد از آن اجرا ادامه پیدا می کند و پس از آن بخش بی کلام در ادامه اجرا پی گرفته می شود . در ادامه ترجیع بند اجرا می گردد و پس از آن در بخش پایانی تار دوباره خودنمایی می کند .

 

9 – اگه برگردی می بینی = ترانه : سید احمد اسلامی

این قطعه با نوای نی شروع می شود و بلافصله خواننده شروع به اجرا می کند . موسیقی الکتریک هم به تدریج رو به کاملتر شدن می رود و در ادامه خواننده به اوج می رود و اجرا را ادامه می دهد . پس از آن قطعه به صورت هاوس ادامه می یابد و خواننده با آن همراه می گردد . در ادامه بخش بی کلام با همراهی نی ادامه می یابد و پس از آن باز خواننده به ترجیع بند می رسد . در پایان موسیقی از ریتم می افتد و با ذکر نام قطعه کار تمام می شود .

 

10 – نازنین = ترانه : داریوش شهریاری

این قطعه به صورت شش و هشت شروع می شود که از لحن قدیمی تری برخوردار است . در ادامه موسیقی کاملتر می گردد . در ادامه تار به موسیقی افزوده می شود و خواننده نیز به اجرای خود می پردازد . در بی کلام همان روند قبلی حکم فرماست و در ادامه باز خواننده اجرا را ادامه می دهد و در لحظات پایانی سه تار نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

 

11 – ستاره = ترانه : داریوش شهریاری

این کار به صورت ترکی جریان پیدا می کند . پس از اورتور در ثانیه 41 خواننده اجرا را شروع می کند .در بخش ترجیع بند منقطع خوانی اجرا می گردد . پس از آن باز بی کلام در فضایی الکتروینک همراه می شود و پس از آن باز خواننده اجرا را ادامه می دهد تا باز به اجرای ترجیع بند برسد .

 

12 – نیایش = ترانه : داریوش شهریاری

این قطعه با اجرای ( ای خدا ) شروع و در ادامه خواننده با لحنی محزون شروع به خواندن می کند پس از آن موسیقی به صورت الکترونیک شروع می شود و در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و اجرا ادامه پیدا می کند . ویلون دراین اثنا به گوش می رسد . باز خواننده به اجرای خود می پردازد . در بخش بی کلام باز ویلون مورد استفاده قرار می گیرد و فضاسازی الکترونیک روبرو می شویم . در ادامه اجرا و در فضایی ملایم با اوج و فرود خوانده مواجه می شویم .

( منو از هجوم سایه ها بگیر / توی دستای خودت امون بگیر – من که یه عمره اسیره قفسم / به من پرنده آسمون بده ) قطعه در همین حال و هوا به پایان می رسد .

این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم محسوب می شود . اگرچه تنظیم آن چندان جالب توجه نیست و به نظر مغشوش می رسد . این قطعه تنها کارغیرعاشقانه آلبوم نیز محسوب می شود .

 

درباره آلبوم نفس می توان به ضرس قاطع گفت که همه ارکان این آلبوم در یک خط مستقیم حرکت می کنند؛ همه چیز آلبوم متوسط است . به واقع نه ضعیفند و نه خوب . خواننده این قصد را داشته که با تحریرهای سنتی اجرا را انجام دهد که چندان توفیقی در این زمینه نداشته است . نوع ساخت ملودی ها هم در همین راستا بوده است . اگر خواننده تواناتری با قدرت اجرای تحریرهای سنتی این قطعات را اجرا می کرد آلبوم سرنوشت بهتری نسبت به وضعیت موجود پیدا می کرد . ملودی ها اندکی نسبت به ترانه ها در وضعیت مناسب تری قرار دارند . البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در ترانه ها به جز دو سه کار سایر آنها حرفی برای گفتن ندارند . تنظیم ها براساس موسیقی الکترونیک بنا شده و گاها از سازهایی نیز استفاده شده است . فضای موسیقی از تنوع لازم برخوردار است ولی به صورت قدرتمندانه ای پرداخت نشده است . به هر حال این آلبوم جزو کارهایی است که هیچ مورد تازه ای در آن دیده نمی شود و تفاوتی با سایر آلبوم ها همانند خود ندارد . نفس آلبومی است متوسط که دیگر نمی توان چندان به آن پرداخت .

 --------------------------------------------------------------------------------------------

به سه شبکه ماهواره‌ای مجوز مشروط داده شده

 

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص ارائه‌ی مجوز موقت به سه شبکه ماهواره‌ای ICC، پرشین TV و ایرانیان عنوان کرد: ارائه‌ مجوز به این سه شبکه ماهواره‌ای مربوط به 6 ماه پیش است که به این سه شبکه ماهواره‌ای مجوز موقت داده شده است.

وی افزود: دفتر یکی از این شبکه‌ها راه‌اندازی نشد، شبکه‌ دیگر به دلیل مناسب نبودن برنامه ادامه فعالیتش قطع شد و فعالیت سومین دفتر نیز در حال بررسی برای تصمیم‌گیری نهایی است.

حسینی تصریح کرد: مجوز موقت برای تشکیل و راه‌اندازی دفتر در تهران برای این شبکه‌ها جهت تأمین برنامه‌های تلویزیونی برای ایرانیان خارج از کشور صورت گرفت و پوشش داخلی را کمتر مدنظر داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارائه مجوز موقت بدون هیچ‌گونه شرایط سیاسی و فشار گروه‌های انحرافی به صورت مشروط صادر شد و مدیران شبکه اظهار علاقه نمودند که برنامه‌های خوب و مطلوبی داشته باشند و به‌طور حتم برنامه‌های این شبکه‌ها رصد خواهد شد.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

عروسی اشرف زاده شنیدنی است !

 

قطعات موسیقی محلی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند واگر اجرایی تازه از آنها با تنظیم مناسبی همراه شود می تواند با استقبال مخاطبان مواجه شود .

یکی دو ماه است که قطعه ای با عنوان پیوند عاشقانه ( عروسی ) در واحد موسیقی صدا و سیما تولید شده است که درهمین مدت کوتاه توانسته نظر مخاطبان را به سوی خود جلب نماید . حجت اشرف زاده خواننده این کار می باشد . این خواننده موسیقی سنتی با وجود آنکه پیش از این چندین قطعه دیگر نیز در صدا و سیما اجرا کرده بود ولی با اجرای این قطعه توانست در همین مدت کوتاه به چندین برنامه تلویزیونی دعوت شود و نکته جالب آنجاست که در چند برنامه این قطعه را دو بار پلی بک کرد . این قطعه از ملودی محلی خراسانی برخوردار است و حمید اکبرزاده هم به خوبی توانسته آن را در فضایی شاد به صورت محلی تنظیم نماید . شعر این قطعه توسط حمیدرضا حسینی سروده شده است . با توجه به کمبود آثار واقعا شاد در رسانه ملی این قطعه به خوبی توانسته جای خود را بین علاقمندان به موسیقی آن هم از نوع فولک باز کرده است .

برخی خوانندگان پس از چندین سال خوانندگی با یک قطعه مطرح می شوند و حال این اتفاق برای حجت اشرف زاده این خواننده اهل نیشابورافتاده است .

 -------------------------------------------------------------------------------------------

بر اساس اعلام واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی

مجوز انتشار یک آلبوم پاپ صادر شد :

 

آلبوم " بی کسی " به خوانندگی علیرضا روزگارشامل 8 قطعه به صاحب امتیازی شرکت ترنم اشکمهر مجوز نشر دریافت کرد .

این خواننده 30 ساله اهل مرودشت استان فارس که چند سال اخیر به صورت غیرمجاز به فعالیت می پرداخته ، پیش از این در مسابقه انتخاب خواننده در شبکه ماهواره ای تی وی پرشیا حضور یافته بود و جزو کسانی بود که توانستند به مراحل بالاتر راه یابند . اگر چه در نهایت به توفیقی در این زمینه نائل نشد .

 -------------------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – آدم برفی = حامد محمودزاده – نخستین آلبوم این خواننده به صاحب امتیازی شرکت گیتی گویش اوایل شهریور منتشر شد .

2 – بغض فریاد = پارسا پورعلی – اولین آلبوم این خواننده نیمه مرداد توسط شرکت سل فا عرضه شد .

 --------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

--------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

توضیح :

 مدیر این وبلاگ با هر گونه رسانه ای اعم از : روزنامه و مجله ( کاغذی و اینترنتی ) ، سایت ، خبرگزاری و وبلاگ هیچ گونه همکاری ندارد .

------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٦/۱٢
comment نظرات () لینک