رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « با تو بودن » با صدای " بهمن قاضی "

نقدی بر آلبوم « با تو بودن » با صدای " بهمن قاضی "

 

 

 توی گندم زار چشمات / میشه گم شد ، میشه رقصید / معبد مردمکاتو / میشه زانو زد و بوسید !

 

نخستین آلبوم « بهمن قاضی » با عنوان " با تو بودن " اوایل اسفندماه گذشته به صاحب امتیازی شرکت گیتی گویش و از طریق شرکت پژواک صوت و تصویر ایرانیان روانه بازار موسیقی کشور شد . این آلبوم به صورت سی والتی عرضه شده است . تصویری نه چندان جالب از خواننده برروی کاور آلبوم نقش بسته و در ضمن یقه باز خواننده با استفاده از فتوشاپ پوشانده شده است . برخی از خواننده ها هنوز متوجه نیستند که برای اخذ مجوز جلد آلبوم باید تصویری مناسب تهیه شود تا لزومی به این دستکاری در عکس نباشد .

در این آلبوم از سازهای : ساکسیفون – ویلون – گیتار آکوستیک و الکتریک و فلوت استفاده شده است . نوازندگان این سازها عبارتند از : ایمان جعفری – بردیا کیارس – فیروز ویسانلو – مسعود همایونی و ناصر رحیمی .

ملودی ها و تنظیم های این آلبوم توسط امیرعباس حسن زاده انجام شده است .

همچنین نام ترانه سرایان بدون تفکیک ذکر شده است که عبارتند از : نیما ایمانی – بابک صحرایی – مریم اسدی – داریوش شهریاری – آرش بینا . همچنین یغما گلرویی دیگر ترانه سرای این آلبوم است که نامش درج نشده است .

  

بررسی قطعات آلبوم باتو بودن :

 

1 – پیشم بمون : نخستین قطعه آلبوم در فضایی تمام الکترونیک آغاز می شود و به تدریج در ادامه قطعه به صورت شش و هشت تغییر شکل می دهد . در ثانیه 56 خواننده شروع به اجرا می کند و این کار را در گامهای میانی انجام می دهد . در ادامه به بخش بی کلام می رسیم و پس از آن خواننده باز به اجرای خود ادامه می دهد و این سیکل چندبار تکرار می شود .

این قطعه کاری است کاملا ضعیف که در تمامی ارکان آن این ضعف مشهود است و به راحتی می شد آن را از این آلبوم کنار گذاشت .

 

2 – با تو بودن : این قطعه به صورت سمپلی آغاز می شود و در ادامه و در ثانیه 30 به صورت تکنو در می آید و خواننده هم با آن همراه می شود . تا زمان 15/1 روند اجرا ادامه دارد و پس از آن بخش بی کلام جریان می یابد . در ادامه دوباره خواننده به اجرای خود می پردازد . اجرای این قطعه به نشاط بیشتری در صدا نیازمند است و خواننده باید با اعتماد به نفس بیشتری کار را اجرا نماید . قطعه در همین فضا به اتمام می رسد .

 

3 – بانوی ترانه ها : قطعه با صدای سمپل ها شروع می شود و در ثانیه 12 به صورت تکنو ادامه می یابد . در ثانیه 41 خواننده شروع به اجرا می کند . در ادامه و در بخش بی کلام با همان فضا سازیهای رایج که به صورت تمام الکترونیک می باشد کار تداوم می یابد . در ادامه صدای خواننده به صورت فیلتر شده و از دور شنیده می شود و پس از آن شفاف می گردد . موسیقی در میانه ها دچار تغییراتی می شود و باز به همان روند ثابت بر می گردد و اجرا ادامه می یابد .

 

4 – بیدار شو عزیزم : این کار با ضربه های گیتار و فضایی اسپنیش شروع می شود و البته ویولن هم در این اثنا به گوش می رسد . قطعه به صورت ریتمیک ادامه می یابد تا ثانیه 35 که خواننده شروع به اجرا می کند که در فضایی شبه اسپنیش می باشد . با شنیدن واژهایی چون عزیزم و بی وقفه پی به این نکته می بریم که صحرایی ترانه سرای این قطعه است . در ادامه و در زمان 20/1 کار به بخش بی کلام می رسد که با حضور گیتار و ویلون رنگ آمیزی می شود . در ادامه دیگر بار نوبت به خواننده می رسد . ( چشمای مه گرفته / خاکستره یه آغوش – آوار شعله مرگ / تو آینه های خاموش – بیدار شو که باید / گم شیم تو خواب تقویم – بیدار شو عزیزم / ما مثل هم نمیشم ) و ... در اثنای اجرا از ساز بادی نیز استفاده می شود . در ادامه باز اجرای خوانده و در پی آن بخش بی کلام و سپس اجرای ترانه از آغاز ، دیگر بخشهای این قطعه هستند . این قطعه به خصوص در بخش ترانه جزو کارهای قابل قبول آلبوم است .

 

5 – گندم راز چشمات : با صدا سازیها و در پی آن استفاده از سازهای الکترونیک قطعه شروع می شود تا اینکه ساکسیفون و گیتار الکتریک به این قطعه افزوده می شوند . در ثانیه 51 خواننده اجرا را در گامهای میانی آغاز می شود تا به این بخش ترانه می رسد : ( واسه پرواز هر یاری / تو آغوشت قفس داری – منو می دزدی از چنگه / همین روزای تکراری ) که این بند دوبار اجرا می شود . در ادامه بخش بی کلام زده می شود و موسیقی کمی ریتم تندتری پیدا می کند که با حضور ساکسیفون و گیتار الیکتریک این امر شکل می گیرد . در زمان 38/2 خواننده این بخش از ترانه را اجرا می کند : ( توی گندم زار چشمات / میشه گم شد میشه رقصید – معبد مردمکاتو / میشه زانو زد و بوسید ) و ... در ادامه همچنین می خواند : ( رو لبهات حرف آزادی / تو دستت قفل فولادی – نمی دونی که با حرفات / چه کاری دست دل دادی ) و همچنین در ادامه می خواند : ( با اون گیسای ابریشم / سیاهم می کنی کم کم / نگو با من نمی مونی / نگو از چشم تو افتادم ) و این ترانه ادامه می یابد . در واقع روند اجرا تا زمان 25/4 ادامه دارد و پس از آن گیتار الکتریک حضور پررنگی در بخش بی کلام پیدا می کند و به صورت اسلو به پیش می رود .

این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم می باشد . در ضمن ترانه این قطعه جزو آثاری است که روی خط قرمز حرکت می  کند و ممکن هست ترانه های شبیه آن مجوز دریافت نکند .به نظر می رسد گلرویی سراینده این ترانه باشد .

 

6 – قسمت : موسیقی به صورت اسلو راک شروع می شود و ادامه پیدا می کند . در ادامه حضور گیتار الکتریک پررنگ تر می شود و این روند ادامه می یابد . در ثانیه 59 خواننده شروع به اجرا می کند و موسیقی نیز از ریتم می افتد . در ادامه موسیقی به جلو پیش می رود با ریتمی تندتر . پس از آن خواننده به گام بالاتر می رود و در زمان 11/2 بخش بی کلام با حضور گیتار الکتریک جریان می یابد . پس از آن باز خواننده اجرا را ادامه می دهد و این روند ادامه می یابد .

این قطعه نیز جزو کارهای قابل قبول این مجموعه به شمار می رود .

 

7 – شام آخر : در فضایی آرامش بخش و رویایی این قطعه شروع می شود و پس از آن قطعه فضایی محزون با حضور فلوت پیدا می کند . در ثانیه 45 خواننده شروع به اجرا می کند . تا اینکه به این بخش می رسد : ( سر میز شام امشب / من و هق هق شبونه – شام آخرو کجایی / بوی نفرین می ده خونه – دوتا شمع سر میزو / دستی شعله ور نکرده – هنوزم نبودنت رو / صندلیت باور نکرده ) در ادامه بخش بی کلام جریان می یابد که در این بخش صدای سمپلی سنتور به همراه سمپل زهی ها همراه می شود و در ادامه خواننده به اجرا ادامه می دهد : ( عطر موهات روی بالش / مگه می ذاره بخوابم – مگه می تونم نگریم / من که همخواب عذابم ) و ترانه ادامه پیدا می کند و فلوت نیز در خلال اجرای خواننده به گوش می رسد . روند اجرا را تا زمان 22/4 ادامه می یابد و پس از آن بخش بی کلام با حضور زهی ها که قطعه را به پیش می برد و همچنین فلوت که در خلال اجرا به گوش می رسد . در ادامه خواننده به اجرا ادامه می دهد و در بخش پایانی موسیقی بی کلام قطعه را به سمت انتهای کار پیش می برد .

این قطعه بهترین کار این آلبوم می باشد و موسیقی و ترانه همراهی مناسبی با هم دارند . اجرای خواننده نیز به نسبت سایر کارها در این قطعه رضایت بخش تر می باشد .

 

8 – تو نشناختی منو : این کار با صداهای سمپلی شروع می شود و در ادامه با نوای پیانو همراه می شویم . پس از آن سازهای پایه ای الکترونیک افزوده می شود و قطعه به صورت اسلو ادامه می یابد و خواننده در ثانیه 32 شروع به اجرا می کند . در ادامه خواننده از گامهای میانی به اوج حرکت می کند . در بخش بی کلام گیتار آکوستیک فضا را در اختیار می گیرد و نواهای زهی با آن همراه می گردند و در ادادامه به اجرای خود می پردازد . در ادامه موسیقی بی کلام فضاسازی را مهیا می کند تا خواننده به اوج حرکت کند . اجرا با اوج و فرود توامان می باشد . ( قصه مون هر چی که بود تموم شده / من میخوام چشماتو از یاد ببرم – تو بخوای نخوای عاشقتم / ولی از گناه تو نمی گذرم ) خواننده با اجرای این بند به صورت دوبار متوالی کار خود را به پایان می رساند .

 

این آلبوم جزو کارهایی است که می شد با اندکی هوشمندی آن را به مجموعه ای قوی بدل کرد . دو قطعه نخست ضعیف ترین کارهای این آلبوم هستند و در کمال شگفتی در جایی قرار گرفته اند که اگر شنونده ای کم حوصله آلبوم را بشنود پس از مواجه شدن با دو کار ضعیف ممکن است دیگر به شنیدن آلبوم ادامه ندهد . با حذف این دو قطعه و جایگزین کردن دو قطعه مناسب و تغییر در چیدمان آلبوم می توان این آلبوم را دچار دگرگونی مثبت کرد .این مورد هم از خلاقیت فراوان عوامل آلبوم نشات می گیرد که دو قطعه ضعیف را در پیشانی آلبوم گنجانده اند !

جنس صدای خواننده و نحوه اجرا متاثر از صدای هاتف خواننده لس انجلسی است . خواننده اجرایی متوسط دارد و به خوبی نمی تواند برروی اجرای خود مانور بدهد . اجرای در اوج و همچنین در گامهای پایین کم می باشد و بیشتر به صورت یکنواخت کارها را در گامهای میانی اجرا کرده است . چندان از حس و تکنیک های اجرایی بهره نبرده و به نظر می رسد به دلیل تجربه پایین از اعتماد به نفس لازم جهت اجرا برخوردار نیست . خواننده مانند سایر خواننده های آلبوم اولی و کم تجربه فقط تلاش کرده که بتواند قطعات را به صورت درست در استدیو اجرا کند و چندان نتوانسته با خلاقیت و توانایی های دیگر اجرایی بهتر را تجربه نماید .

در این آلبوم چند ترانه خوب عاشقانه می شنویم . ترانه هایی که بعضا روی خط قرمز حرکت می کنند و قرار گرفتن آنها در این مجوعه جالب توجه است . انتخاب چنین ترانه هایی برای آلبوم ( نه همه ترانه ها ) از سلیقه خوب انتخاب کننده حکایت می کند .در حالی که خیلی از خواننده های مطرح هم نمی توانند و یا نمی خواهند چنین کارهای عاشقانه ای را اجرا کنند . به واقع چند ترانه این آلبوم برگ برنده آن و نقطعه قوت آن محسوب می شوند .

در بخش موسیقی با توجه به اینکه یک نفر همه کارها را انجام داده مشخص است که وی در تنظیم قطعات اسلوتر تبحر بیشتری دارد ولی در سایر قسمتها چندان از توانایی لازم برخوردار نیست . می شد تنظیم یکی دو قطعه با ریتم تند را به تنظیم کننده های دیگری سپرد تا آلبوم به روزتر و مدرن تر باشد .البته لازم به ذکر است این آلبوم 3-4 سال پیش ساخته شده و چندان تازه هم نیست .

در مجموع این آلبوم جزو کارهایی است که اگر خواننده تواناتری برخی قطعات را با تکنیک و حس بیشتری اجرا می کرد آن کارها شنیده می شدند . در حالی که در وضعیت کنونی بعید می دانم این مجموعه فروش چندانی داشته باشد و به گوش مخاطبان رسیده باشد .

پی نوشت : این آلبوم در شلوغی عرضه آلبوم های پاپ در اسفند پارسال منتشر شد ولی به دلیل قرار گرفتن چند ترانه خوب در این آلبوم ترجیح دادم پس از گذشت حدود 6 ماه دوباره آن را از آرشیو خارج کنم و به آن بپردازم . با وجود آنکه چندین آلبوم پاپ تازه منتشر شده در صف نقد قرار دارند .

 --------------------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبوم پاپ مجاز منتشر شده :

 

حسود نباش = جلال و کمال کمیلی – اولین آلبوم این دوبرادر نیمه مرداد ماه روانه بازار موسیقی شد.

 --------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

--------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

توضیح :

 مدیر این وبلاگ با هر گونه رسانه ای اعم از : روزنامه و مجله ( کاغذی و اینترنتی ) ، سایت ، خبرگزاری و وبلاگ هیچ گونه همکاری ندارد .

-----------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:٢٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٦/٢
تگ ها: بهمن قاضی
comment نظرات () لینک