رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « نمی بخشم » با صدای " پیمان اهوازی "

نقدی بر آلبوم « نمی بخشم » با صدای " پیمان اهوازی "

 

یه روزی مثل یه مرغی پرکشید / باده ی عشق خدا رو سرکشید

 

نخستین آلبوم رسمی"  پیمان اهوازی " با نام « نمی بخشم » روز6 تیربه صاحب امتیازی شرکت آوای سگال پارس و از طریق پخش پاسارگارد رایانه منتشر شد .

این آلبوم به صورت سی دی والتی و در دو طرح عرضه شده است . در یکی از کاورها با تصویری از خواننده روبرو هستیم ، در حالت نشسته به گوشه ای خیره شده است . نام آلبوم ، نام خواننده و همچنین عبارت " به یاد ناصر عبداللهی " برروی این کاور قرار گرفته است . همچنین پایین این کاور نام سیروان خسروی به عنوان تنظیم کننده درج شده و این در حالیست که سیروان فقط یک تنظیم در این آلبوم انجام داده است .

اما درکاور دیگرآلبوم با تصویری از خواننده مواجه هستیم و همچنین نام آلبوم و خواننده و به همراه بیتی از قطعه نخست آلبوم به همراه نام تنظیم کننده اصلی آلبوم یعنی آدرین یعقوبی درج شده است . در آن سوی هر دو جلد شناسنامه قطعات ، نام نوازندگان و سایر عوامل آلبوم و تشکرهای خواننده آمده است . همچنین در کاور نخست نام آدرین یعقوبی که به عنوان تنظیم کننده اصلی می باشد نیامده است . در ضمن نام آهنگساز بیشتر قطعات نیز ذکر نشده است .

اگر شخصی این دو کاور را ببیند و به نام آلبوم توجه نکند گمان می کند این دو کاورمتعلق به دو آلبوم هستند .

در این مجموعه از سازهای : گیتار ، سازهای کوبه ای ، کلارینت ، بوزوکی و بانجو ، ویلون ، کمانچه ، ساکسیفون استفاده شده است .

 

بررسی قطعات آلبوم نمی بخشم :

 

1 – مثل همیشم = ترانه : مجید صالحی – ملودی : حمید یعقوبی – تنظیم : سیروان خسروی

نخستین قطعه آلبوم در فضایی اکتیو و شاد شروع می شود . این تراک به صورت شش و هشت الکترونیک با ریتم تند تنظیم شده و ویلون هم در آن نقش پررنگ و موثری دارد . خواننده در ثانیه 17 شروع به اجرا می کند و به تدریج از گامهای میانی به گامهای بالاتر اوج می گیرد و به اجرای ترجیع بند می رسد : ( می مونی پیشم ، عشق تو میشم / فرقی نکرده ، مثل همیشم – پای تو هستم ، هر جا که باشم / نمیشه دیگه ، از تو جدا شم ) .

در ادامه و در زمان 02/1 به بخش بی کلام می رسیم که بازهم در این قسمت ویلون نقش پررنگی ایفا می کند . پس از لحظاتی دوباره خواننده به اجرای خود ادامه می دهد و این روند را تا زمان 16/2 ادامه می دهد . پس از آن به بخش بی کلام می رسیم . پس از آن موسیقی به حالت محو حرکت می کند و از این حالت به مرز شفاف شدن می رسد و این در حالیست که خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد . در پایان دوبار ترجیع بند اجرا می شود و کار به اتمام می رسد .

این قطعه شاخص ترین اثر این آلبوم محسوب می شود . تنظیم قوی سیروان خسروی در کنار ملودی قابل قبول و اجرای توانمند خواننده ، این قطعه را به عنوان یکی از بهترین کارهای شاد امسال معرفی می کند . در ضمن اورتور این قطعه نیز هوشمندانه ساخته شده است و این قطعه کاملا مناسب سر آلبومی می باشد . سیروان خسروی این بار نیز قطعه ای هیت تنظیم کرده است . اگر این کار شنیده شود می تواند به عنوان یکی ازقطعات شاخص سال مطرح شود .

 

2 – چی بگم ؟ = ترانه : حمید نصرالهی

در فضایی تمام الکترونیک کار آغاز می شود ، با سمپل هایی نه چندان جدید و در ثانیه 22 قطعه ریتم تکنو پیدا می کند . در ادامه و در ثانیه 39 خواننده شروع به اجرا می کند . این روند ادامه دارد تا زمان 39/1 که به بخش بی کلام می رسیم . در این قسمت با فضاسازی الکترونیک دمده شده مواجه هستیم . پس از آن خواننده به اجرای خود ادامه می دهد . در ادامه آن بخش بی کلام به پیش می رود و قطعه در همین حالت تمام می شود .

تنظیم ضعیف این قطعه موجب می شود که چندان مورد توجه قرار نگیرد .

 

3 – ماندگار = ترانه : عطاا... تمیمی

در آغاز اورتور با نوای گیتار و صداهای زمینه الکترونیکی شروع می شود . در ثانیه 30 با افزوده شدن سازهای پایه ای الکترونیک و کار به صورت اسلو به پیش می رود و در ثانیه 48 خواننده اجرای خود را آغاز می کند . وی در ادامه به این بیت می رسد : ( مرغ خوش صوت جنوب ، دلمو تنها گذاشت / رفت و با خاطره اش ، روی قلبم پا گذاشت ) در ادامه موسیقی به شکل تکنو در می آید : ( یه روزی مثل یه مرغی پرکشید / باده ی عشق خدارو سر کشید – عاقبت به شوق فردا زدو رفت / پشت پا به رسم دنیا زد و رفت ) و این ابیات 2 بار اجرا می شوند . در ادامه به بخش بی کلام می رسیم که در آن گیتار نقش مهمی دارد . پس از لحظاتی دوباره خواننده اجرای خود را ادامه می دهد پس ازآن موسیقی از ریتم می افتد تا باز به اجرای ترجیع بند می رسیم . در ادامه بخش بی کلام زده می شود و پس از چند ثانیه دوباره ترجیع بند اجرا می گردد. پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد و با حضور گیتار کار به پایان می رسد .

خواننده این قطعه را به " ناصر عبداللهی " تقدیم کرده است . تمیمی ترانه سرای قدیمی که این کار را سروده است با استفاده و اشاره هایی به 5 ترانه اجرا شده توسط ناصریا این قطعه را سروده است .

لازم به ذکر است تا به امروز 23 قطعه موسیقایی باکلام به یاد ناصر عبداللهی اجرا و پخش شده است . خواننده این آلبوم را به این خواننده تقدیم کرده است و این مورد را بر روی جلد اصلی آلبوم نیز درج کرده ، کاری که شاید خیلی از خواننده ها حاضر به انجام آن نشوند .

این قطعه جزو کارهای خوب این آلبوم می باشد .

 

4 – تعظیم = ترانه : پیام پولاد

این قطعه با نوای کلارینت و صداهای سمپل زمینه آغاز می شود . در ثانیه 47 خواننده شروع به اجرا می کند البته در فضایی آرام . وی در ادامه به این بیت می رسد : ( من از لحن توی حرفات / حضور عشقو می فهمم – من از مرزی که بین ماست / عبور عشقو می فهمم ) در ادامه کلارینت بر فضای موسیقی حاکم می شود و خواننده هم چنین می خواند : ( اگه موجم تو ساحل باش / که تعظیمم به تو باشه – کلید قلب من شاید / توی دستای تو پیدا شه ) و اجرا ادامه پیدا می کند و به اجرای ترجیع بند می رسد . پس از آن بخش بی کلام با آواخوانی خواننده با کلارینت ادامه پیدا می کند و این روند تا اخر قطعه ادامه پیدا می کند .

این قطعه جزو کارهای خوب این آلبوم محسوب می شود . در ضمن به نظر می رسد نام تعظیم نام مناسب تری برای این آلبوم باشد تا نمی بخشم .

 

5 – نمی بخشم = ترانه : حمید نصرالهی

این قطعه به صورت الکترونیک به تدریج آغاز می شود . در ثانیه 15 قطعه به شکل تکنو در می آید و ادامه پیدا می کند . در ثانیه 33 خواننده کار خود را آغاز می کند . در زمان 40/1 بخش بی کلام فرا می رسد . موسیقی به حالت محو پیش می رود و دوباره به سوی شفاف شدن می رسد . پس از لحظاتی باز اجرا ادامه می یابد و باز بخش بی کلام فرا می رسد .

ضعف در تنظیم این کار مشهود است .

 

6 – تا تو گفتی = ترانه : حمید نصرالهی

این قطعه نیز به صورت الکترونیک آغاز می شود و به صورت تکنو ادامه می یابد و در ثانیه 35 خواننده شروع به اجرا می کند . در ادامه خواننده بخشهایی از ترانه را اجرا می کند . پس از آن بخش بی کلام به صورت تمام الکترونیک جریان پیدا می کند و دوباره خواننده به اجرای خود ادامه می دهد تا این کار به انتها برسد .

ضعف تنظیم و ترانه در این قطعه مشهود است .

 

7 – وداع = ترانه : زینب غیبی – ملودی : منصور یعقوبی

این قطعه به صورت اسلو با همراهی گیتارو سازهای زمینه الکترونیکی آغازمی شود . در ثانیه 39 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ( می دونه برای موندن ، سفرش تنها دلیله / واسه کم کردن درد از ، سینه ی مرد قبیله ) که بعضا با تحریرهایی بیشتر برخی قسمتهای این بخش را اجرا می کند . در زمان 10/2 بخش بی کلام با حضور پررنگ گیتار اسپنیش همراه است و پس از 30 ثانیه خواننده 2 بار این بخش از ترانه را اجرا می کند : ( دستشو گذاشت تو دستم / قلبمو یه لحظه لرزوند – بغضمو شکستم ای کاش / غمو تو دلم نمی شوند ) خواننده این بخش را با تحریر بیشتر در گام بالاتر و احساسی تر و با 2 اجرای متفاوت می خواند . وی در ادامه آرامتر به اجرا می پردازد و باز به اجرای ترجیع بند می رسد و کار به پایان می رسد .

این قطعه نیز جزو کارهای موفق آلبوم می باشد و خواننده اجرای خوبی از خود نشان می دهد .

 

8 – ناراضیم ازت = ترانه : علی بحرینی

با صداهای الکترونیکی به همراهی ویلون قطعه آغاز می شود . این اورتور ادامه دارد تا زمان 14/1 که خواننده شروع به اجرا می کند و در این لحظه سازهای پایه الکترونیک افزوده می شوند . خواننده در فضایی اسلو به اجرا ادامه می دهد . در زمان 45/2 بخش بی کلام با حضور ویلون ادامه می یابد . در ادامه خواننده ادامه می دهد : ( من پشت پنجره / لحظه نمی گذره – این جور زندگی ، از مرگ بدتره ) که 2 بار متوالی اجرا می شود . در ادامه با گفتن عبارتهایی چون ناراحتم ازت ، ناراضیم ازت ، دوست دارم ولی !! کار به پایان می رسد .

 

9 – شوق دیدار = ترانه : غلام حیدری – ملودی : پیمان اهوازی – تنظیم : آدرین یعقوبی و برزو عزیز پور

با یک اینتروو صدای امواج دریا و در ادامه قطعه به صورت ریتم بندرعباسی شروع می شود . در ثانیه 43 خواننده با گویش بندرعباسی اجرا را آغاز می کند . در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد و پس از لحظاتی خواننده اجرا را ادامه می دهد . در اواخر قطعه پرکاشن با موسیقی همراه می شود و کار به پایان می رسد . موسیقی به صورت الکترونیک تنظیم شده و از تنظیم کاملا یکنواختی برخوردار است و با وجود این که دو نفر این کار را به صورت مشترک تنظیم کرده اند ولی به دلیل تجربه پایین و نا آشنا بودن با این نوع از موسیقی با تنظیمی ضعیف روبرو هستیم . البته در سایر بخشهای این قطعه نیز نقطعه قوتی مشاهده نمی شود .

 

10 – پدر = ترانه : پیام پولاد

با نوای بوزوکی قطعه آغاز می شود و در ثانیه 18 بخش پایه الکترونیک به این قطعه افزوده می شود . در ثانیه 41 خواننده شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد ، ایستا می شود و اجرا ادامه پیدا می کند . در ادامه به ترجیع بند می رسیم : ( با تو احساس می کنم ریشه دارم / اسم تو پشت غرورم می ذارم ) و پس از چند ثانیه موسیقی : ( تو یه سقف امنی / روی حریم خونه – با نگاهی گرمو / دستای مردونه ) و کار به پیش می رود و به اجرای ترجیع بند می رسیم : ( با تو احساس می کنم ریشه دارم / اسم تو پشت غرورم می ذارم ). در زمان 14/2 بخش بی کلام با حضور بوزوکی ادامه می یابد و در ادامه دوباره خواننده به اجرای این کار می پردازد : ( تو خود خورشیدی چشمه ای از نوری / با خیالت گرمم حتی وقتی دوری ) و کار ادامه پیدا می کند . پس از آن ترجیع بند اجرا می شود . در پایان بخش بی کلام به پیش می رود و کار به انتهای راه می رسد .

این قطعه از ترانه قابل قبولی برخوردار است و بار اصلی تنظیم هم توسط بوزوکی انجام شده است . این کار نیز جزو کارهای خوب این مجموعه می باشد .

 

11 – من هنوزم = ترانه : حمید نصرالهی – تنظیم برای پیانو : رضا تاج بخش

این قطعه به صورت پیانویی تنظیم شده است . در ثانیه 47 خواننده به صورت آرام شروع به اجرا می کند .این روند اجرا ادامه دارد تا زمان 11/2 که پیانو زمینه را برای اوج گرفتن خواننده مهیا می کند : ( یه دل از تو، یه دل از من / پر احساس رسیدن - تو بخوای کاری نداره / تا ستاره پل کشیدن ) که خواننده این بخش را 3 بار پشت سرهم و با تحریرهای متفاوت اجرا می کند .

 

آلبوم « نمی بخشم » به عنوان اولین تجربه خواننده مواردی را شامل می شود که به آنها اشاره می کنم . نخستین مواجهه شنونده با صدای این خواننده این است که چقدر رنگ صدای خواننده با رنگ و جنس صدای ناصر عبداللهی خواننده مشهور پاپ نزدیک است . البته اهوازی برای جلوگیری از حملات احتمالی هوداران ناصریا در همان بدو تجربه رسمی ، این آلبوم را به ناصرعبداللهی تقدیم کرده و تا اندازه ای مشخص کرده که این خواننده الگوی وی محسوب می شود . اما فارغ از شباهت رنگ صدا ، تقلیدی است که اهوازی از ناصریا کرده است . شاید خیلی از خواننده ها صداهای مشابه هم داشته باشند ولی به هر حال هر خواننده ای صدایی منحصر به خود دارد و نمی توان دقیقا صدای دو خواننده شبیه هم باشد . در اینجا هم ما شاهد آن هستیم که این خواننده با تقلید از اجرای خواننده الگو و نوع تحریرها و نوع ادای کلمات سعی کرده صدای و نوع اجرا را به ناصر نزدیک کند . اصولا چنین صداهایی مانند صدای ناصر عبدالهی و پیمان اهوازی در موسیقی ایران بسیار کم هستند ؛ صداهای با حجم فوق العاده بالا که از وسعت خوبی نیز برخوردار هستند .

در مجموع خواننده در اجرای قطعات عملکرد قابل قبولی دارد و اگر از سایه تقلید بتواند خود را رها کند می تواند با صدای خود به خواننده مقبولی تبدیل شود . ولی اگر در همین تقلید بماند هرگز جدی گرفته نخواهد شد و نمی تواند حتی صدای خود را به جای برساند . در ضمن خواننده در گامهای بالا و اوجها همچنان باید تمرین کند و از تکنیک بیشتری استفاده نماید . قابل ذکر است خواننده در اجرای برخی قطعات عملکرد قابل قبولی دارد و مشخص است که وی از تجربه چندین ساله در اجرا برخوردار است و برخی تحریرهای وی این مورد را برجسته کرده است .

با نگاهی کلی به این مجموعه می توان گفت که این آلبوم نیز جزو مجموعه های است که اگر چند قطعه آن را حذف کنید و دو قطعه خوب جدید به آن اضافه نماییم می تواند به آلبومی قوی تر تبدیل شود .

قطعات 1 – 3 – 4 – 7 – 10 و 11 جزو کارهای قابل قبول آلبوم هستند و سایر قطعات کارهایی ضعیف هستند که به کلیت این مجموعه لطمه وارد ساخته اند .

در بخش موسیقی و به خصوص در قسمت تنظیم آن چیزی که مشهود است ناتوانی تنظیم کننده در تنظیم کارهای با ریتم تند مثل ترنس ، تکنو و هاوس است و مشخص است که هیچ گونه تبحری در این گونه کارها ندارد و با قرار دادن سمپل های قدیمی کارهای ضعیفی را تولید کرده است . البته عملکرد وی در تنظیم کارهای اسلو رضایت بخش است اگر چه بار اصلی بر روی تک سازها استوار است .

در بخش ترانه هم به جز دو قطعه پیام پولاد سایر ترانه ها از انسجام لازم برخوردار نیستند و نمی توانند کمکی به این مجموعه بکنند . به خصوص ترانه های حمید نصراللهی که شامل 4 قطعه می باشند وجزو ضعف های جدی آلبوم محسوب می شوند .

سیروان خسروی با همان تک تنظیم به نوعی ناجی این آلبوم بوده است و مشخص نیست که چرا خواننده کارهای بیشتری را با این تنظیم کننده نداشته است .

در کل این آلبوم به عنوان نخستین تجربه خواننده آلبوم قابل قبولی است و وی را از همین حالا می توان جزو ده خواننده آلبوم اولی امسال به حساب آورد . اگر خواننده به دنبال مجموعه های بهتری است باید اکثر همکاران خود را تغییر دهد و همچنین با دوری از تقلید بتواند آلبوم قوی تری را تهیه نماید . به هر حال چون در این آلبوم هم برروی کاور به نام ناصریا اشاره کرده و هم یک قطعه را مشخصا به وی تقدیم کرده و هم یک کار بندرعباسی را اجرا کرده می توان تا حدودی این تقلید را توجیه کرد ولی در آلبوم های بعدی چنین توجیهی قابل قبول نخواهد بود . خواننده ای که توانایی لازم جهت خوانندگی را داراست باید با اتکا بر توانایی های ذاتی خود به پیش برود و خود را از دام تقلید برهاند . چون خواننده الگوی وی با وجود درگذشتش هم به اندازه کافی شناخته شده است و هم آن قدر کارهای شاخص و قدرتمندی دارد که احتیاجی به یک مقلد نداشته باشد و هرگز اهوازی نخواهد توانست نه به قدرتمندی ناصریا کاری را اجرا کند و همچنین بعید می دانم در زمینه موسیقی و ترانه دقت و وسواس وی را داشته باشد ؛ حال اگر بخواهیم از شخصیت ویژه و کاریزماتیک ناصریا فاکتور بگیریم و به آن اشاره نکنیم که خود عامل تعیین کننده ای در میزیان محبوبیت وی محسوب می شود.

ولی  اهوازی می تواند در عالم گسترده موسیقی کار خود را انجام دهد و با بهره گیری از تجربیات دیگران بتواند کارهای مقبولی عرضه نماید .

 -------------------------------------------------------------------------------------------

بر اساس اعلام واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی

چهار مجوز آلبوم موسیقی پاپ صادر شد :

 

1 – حسرت دیدار ( محسن مرعشی ) : 10 قطعه – شرکت آوای حنانه

2 – خودمونیم ( بنیامین توحید ( دهقانی ) : 8 قطعه – شرکت گلچین

3 – لی بی دو ( امید وحدانی ) : 10 قطعه – شرکت آوای شرق

4 – اولین آلبوم ( نیما وارسته ) : 8 قطعه – شرکت راه زندگی

لازم به ذکر است که هر چهار خواننده مجوز نخستین آلبوم خود را در مقام خواننده دریافت کرده اند . به جز نیما وارسته که به عنوان تنظیم کننده شناخته شده ای مشغول به فعالیت است و در ضمن اولین آلبوم خود را به عنوان خواننده اجرا کرده است ، سه خواننده دیگر کاملا ناآشنا هستند .

 -------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

--------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

توضیح :

 مدیر این وبلاگ با هر گونه رسانه ای اعم از : روزنامه و مجله ( کاغذی و اینترنتی ) ، سایت ، خبرگزاری و وبلاگ هیچ گونه همکاری ندارد و مطالبی که از این وبلاگ در چنین رسانه هایی منتشر می شوند بدون اجازه می باشند . لازم به ذکر است آن دسته از رسانه ها یی که مطالب را با ذکر نام مدیر این وبلاگ و یا نام عنوان وبلاگ نیز منتشر می کنند هیچ اجازه ای دریافت نکرده اند .

-------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٥/٢٥
comment نظرات () لینک