رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « زندگی من » با صدای " بابک جهانبخش "

نقدی بر آلبوم « زندگی من » با صدای " بابک جهانبخش "

 

 

کسی مثل منه عاشق به احساس تو مومن نیست !

  

چهارمین آلبوم " بابک جهانبخش " خواننده جوان موسیقی پاپ ، 16 خرداد ماه به صاحب امتیازی شرکت چهره خندان و از طریق پخش الوند روانه بازارموسیقی کشور شد .

کاور آلبوم خواننده را در حالی که شالی را دور گردن خود قرار داده و بخشی از آن در هوا معلق است نشان می دهد و خواننده هم با لبخندی بر لب به پایین خیره شده است . نام آلبوم و خواننده با فونتهایی درشت بر روی کاور نقش بسته است . این آلبوم به صورت سی دی والتی آن هم به صورت دولت عرضه شده است . در داخل جلد آلبوم دو تصویر دیگر از خواننده قرار داده شده است و آن سوی جلد نیز شناسنامه قطعات ، نام نوازندگان و نام سایر عوامل آلبوم درج شده است .

در این آلبوم و فقط در 4 قطعه از چهار ساززنده : لاعود ، گیتار اسپنیش ، گیتار الکتریک و ساکسیفون استفاده شده است و ساختار کلی آلبوم با استفاده از سازهای سمپلی تنظیم شده است .

 

بررسی قطعات آلبوم زندگی من :

 

1 – باور کن = ترانه و ملودی : بابک جهانبخش – تنظیم : امیر حسین اویسی

نخستین قطعه آلبوم با نوای لاعود آغاز می شود و البته موسیقی الکترونیک زمینه نیزآن را همراهی می کند . پس از 18 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و به اجرای ترجیع بند می رسد : ( جونمی ، عمرمی ، قلبمی ، نفسی / بمونو تنهام نذار تو این بی کسی – می دونم می دونی عاشق چشماتم / باور کن بدجوری غرق نگاتم ) و قطعه به صورت ریتمیک ادامه می یابد . در زمان 11/1 بخش بی کلام فرا می رسد که با محوریت لاعود می باشد و قطعه فضای ترکی پیدا می کند . پس از لحظاتی خواننده دوباره به اجرا ادامه می دهد و ترجیع بند و سایر ابیات را بر پایه همین ملودی اجرا می کند . قطعه باز به بخش بی کلام می رسد که با فضا سازی های الکترونیکی و لاعود همراه می شود و درادامه بازهم خواننده به اجرا ادامه می دهد و برای سومین بار ترجیع بند طولانی قطعه را به صورت منقطع می خواند و کار به پایان می رسد .

تاکید زیادی بر روی نوع اجرای ترجیع بند در این قطعه شده است و عوامل ساخت ، قصد اجرای کاری هیت داشته اند . این نوع از قطعات در حد فاصله زمانی یکی دو ماهه شاید بتواند جواب بدهند ولی در بلند مدت نمی توان به آنها دل بست .

 

 

2 – زندگی من = ترانه : محسن شیرالی – ملودی : بابک جهانبخش – تنظیم : انوشیروان تقوی

این کار با صداهای الکترونیکی آغاز می شود و پس از گذشت 15 ثانیه خواننده شروع به اجرا می کند و این در حالیست که موسیقی کم کم در حال کاملترشدن است . در ثانیه 53 قطعه به صورت ترنس ادامه پیدا می کند و خواننده اجرا را ادامه می دهد . در ادامه بخش بی کلام به پیش می رود و باز خواننده اجرا را ادامه می دهد که با تحریر برخی کلمات و اداکردن سریع آنها همراه است . در ادامه صدا کم رنگ می شود و موسیقی کم حجم تر ولی با ریتم تندتر ادامه می یابد تا اینکه موسیقی به حالت عادی بر می گردد و با منعکس شدن صدای خواننده در اواخر ابیات همراه است .

 

3 – دوست دارم = ترانه ، ملودی و تنظیم : بابک جهانبخش

این قطعه به صورت اسلو با صدای گیتار و موسیقی کم رنگ الکترونیک آغاز می شود و در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی با حجم اندکی بیشتر به لحاظ سازهای پایه ای الکترونیکی ادامه می یابد و خواننده اجرا را در حالت فضای احساسی دنبال می کند . دربخش بی کلام گیتار اسپنیش فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه باز خواننده اجرا را ادامه می دهد و با تاکید بر دوست دارم ترانه به پیش می رود .

( دوست دارم وقتی که / چشماتو می بندی – با من به دردای / این دنیا می خندی ) ترجیع بند این قطعه است .

این قطعه جزو کارهای قابل قبول این آلبوم به شمار می رود .

 

 

4 – هذیون = ترانه : علی بحرینی – ملودی و تنظیم : پیام هوشمند

به تدریج این قطعه به صورت تمام الکترونیک آغاز می شود و پس از لحظاتی به شکل هاوس ادامه پیدا می کند . در ثانیه 25 صدای منقطع خواننده که منعکس هم می شود ابیات آغازین را به این صورت اجرا می کند وپس از 14 بار ! تکرار کلمه ( هذیون )  به ترجیع بند این کار می رسد : ( دارم هذیون می گم / همش از اون می گم ) پس از اینکه این بند دو بار اجرا شد بخش بی کلام فرا می رسد و پس از گذشت لحظاتی باز نوبت به اجرای خواننده می رسد . در ادامه ترجیع بند دوباره اجرا می شود و بازبخش بی کلام در ادامه قطعه را به جلو هدایت می کند . در آخر با استفاده از سمپل سازهای کوبه ای کار به اتمام می رسد .

در این قطعه هم تاکید بر ترجیع بند می باشد و به جز آن سایر ابیات بهانه ای برای کامل کردن ترانه بوده اند و نه چیز دیگر .

 

 

5 – عاشقی = ترانه : مریم اسدی – ملودی : بابک جهانبخش – تنظیم : انوشیروان تقوی

این کار به صورت شش و هشت تمام الکترونیک شروع می شود و پس از 16 ثانیه خواننده اجرا را آغاز می کند . تا خواننده شروع به خواندن می کند مخاطب می فهمد که این قطعه بر اساس یک کار دیگر ساخته شده است و تقلیدی تمام عیار است . قطعه مورد نظر کاری لست با صدای خوانده زن لس انجلسی " هلن " که توسط افکاری ساخته شده است : اگه می بینی چشامو بستم و ... . به هر حال در ادامه خواننده به ترجیع بند می رسد : ( چقد خوبی تو چشای تو هستو / چقد ساده میشه دل به تو بستو – چقد خوشبختی واسه من میاری / با تو میشه تو یه فصل بهاری – عاشقی کرد آره ) که این آخری را 4 بار تکرار می کند . پس از آن بیت بعدی به همین منوال اجرا می شود و پس از آن بخش بی کلام فرا می رسد و به این صورت اجرا ادامه می یابد . پس از آن ترجیع بند با صدای تیون شده و از دور خواننده همراه می شود و همین سیکل اجرایی ادامه می یابد .

آیا خواننده با تقلید از صدای یک زن و نوع اجرای تا حدودی زنانه و لوس می تواند به اهداف خود دست یابد ؟ در این قطعه که بیش از 10 بار می گوید آره ولی ما می گوییم نه .

 

6 – افسانه = ترانه : محسن شیرالی – ملودی : بابک جهانبخش – تنظیم : امیر حسین اویسی

این کار به صورت تمام الکترونیک و در فضایی اسلو و الته تا حدودی پرحجم آغاز می شود . در ثانیه 28 خواننده به آرامی اجرا را شروع می کند و در پایین ترین گام به اجرا ادامه می دهد .در ادامه به تدریج به گامهای بالاتر می رود : ( کسی مثل منه عاشق / به احساس تو مومن نیست - می خوام افسانه باشم با تو / می دونم غیر ممکن نیست ) و به اجرای خود ادامه می دهد و به گام بالاتر می رود : ( دیگه قلبم با آهنگ نفسای تو مانوسه / تو که می خندی انگاری خوشبختی منو می بوسه ) و پس از ان سایر ابیات خوانده می شود و پس ازآن اجرای ترجیع بند قطعه و بیت بعدی کار به پیش می رود. در ادامه بخش بی کلام با فضا سازی های آرام و صداهای الکترونیکی ادامه می یابد . پس از لحظاتی خواننده اجرا را آغاز می کند .

این قطعه به عنوان بهترین کار این مجموعه شناخته می شود و از ترانه مناسبی برخوردار است .

 

7 – عادت = ترانه : سالیا هوشمند – ملودی : پیام هوشمند – تنظیم : بابک جهانبخش

این قطعه به صورت تمام الکترونیک و به تدریج آغاز می شود . خواننده و موسیقی توامان در حالت گنگ شروع می کنند . در ادامه موسیقی ریتم تندتری پیدا می کند و خواننده اجرا را به صورت شفاف ادامه می دهد . در ادامه موسیقی ریتم هاوس پیدا می کند و خواننده هم در گام بالاتر اجرا را ادامه می دهد . در بخش بی کلام گیتار الکتریک فضا را در اختیار می گیرد . پس از آن باز خواننده به اجرای خود ادامه می دهد . : ( می خوام به نداشتنت یه ذره عادت بکنم / می رم شاید با رفتنم فکرتو راحت بکنم ) 2 بار اجرا می شود . در ادامه بخش بی کلام با خودنمایی گیتار الکتریک همراه است و در همین حالت قطعه به پایان می رسد .

 

8 – تو رو می خوام = ترانه : مریم اسدی – ملودی و تنظیم : انوشیروان تقوی

موسیقی و خواننده کار خود را توام با هم شروع می کنند و خواننده درادامه با موسیقی که ریتم تندتر پیدا کرده است همراه می شود. موسیقی هم حالت فان را تجربه می کند .این قطعه از ترانه ای کاملا عاشقانه مثبت دم دستی و سطحی برخوردار است . پس از لحظاتی بخش بی کلام بر فضا حاکم می شود و در ادامه خواننده شبه ترانه این قطعه را از ابتدا اجرا می نماید . این قطعه ضعیف ترین کار این مجموعه است .

 

9 – گذشته = ترانه : رویا مجد آریا – ملودی : بابک جهانبخش – تنظیم : انوشیروان تقوی

ساکسیفون آغازگر این قطعه است و البته با همراهی سازهای الکترونیک که در زمینه کار به گوش می رسند و فضایی اسلو را ایجاد کرده اند . در ثانیه 35 خواننده به آرامی و در گام پایین و در فضایی خلوت شروع به اجرا می کند . در ادامه خواننده به گام بالاتر می رود و اجرا را ادامه می دهد . در بخش بی کلام ساکسیفون دوباره پررنگ تر شنیده می شود و در ادامه باز خواننده اجرا را به پیش می برد و در همین فضا کار به اتمام می رسد .

 

10 – انگیزه = ترانه : امیر مسعود میردامادی – ملودی و تنظیم : پیام هوشمند

قطعه پایانی آلبوم به صورت تمام الکترونیک و به تدریج شروع می شود و در ادامه با ریتم هاوس جریان پیدا می کند . در ثانیه 30 خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند . پس از آن ترجیع بند اجرا می شود و در پی آن بخش بی کلام با فضاسازی های الکترونیکی ادامه می یابد . در ادامه خواننده بخش پایانی را اجرا می کند و در اواخر قطعه بخش بی کلام فرا می رسد . ( بی تو برای زندگی انگیزه ای نیست / بی تو واسه دیوونگی انگیزه ای نیست ) که دوبار اجرا می شود و پس از اجرای دوباره ترجیع بند کار تمام می شود .

 

آلبوم زندگی من تجربه ناموفقی است از بابک جهانبخش ، خواننده پرکار این روزهای موسیقی پاپ ایران . در این آلبوم تمام تاکید بر روی ریتم بوده است و سایر اجزا فدای ریتم شده است . ترانه ها و شبه ترانه ها دستاویزی بوده اند برای قرار گرفتن مناسب بر روی ریتم ها ، اگرچه چندان موفق هم نبوده اند . این مجموعه از ملودی های ساده که خوب پرداخت نشده اند برخورداراست . ترانه های اکثرا ساده و البته با مضامین تکراری این روزها یعنی عاشقانه و ترجیحا مثبت و البته ساختاری ضعیف . بی توجهی به کلام در یک آلبوم بر سایر بخشها هم تاثیر می گذارد که در این محموعه این مورد کاملا مشهود است. در بخش تنظیم هم تاکید فراوان بر استفاده از صداهای سمپلی و سینتی سایزری باعث یکنواخت شدن در این بخش شده است و همچنین نبود خلاقیت در این زمینه به ضعف کلی آلبوم انجامیده است .

با وجود آنکه خوانده در مجموع اجرایی قابل قبول دارد و سعی بر اجرایی احساسی و تا حدودی تکنیکی داشته است ولی وقتی سایر ارکان آلبوم دچار ضعف باشند اجرای خواننده هم چندان به چشم نخواهد آمد .

به نظر می رسد که خواننده برای آلبوم بعدی باید با دقت و وسواس بیشتر در تمامی ارکان آلبوم مجموعه ای قابل قبولی را تهیه نماید . انتشار دو آلبوم در کمتر از یک سال و حضور در آلبوم های گروهی و برگزاری کنسرتهای متعدد موید این نکته هست که چنین خوانندگانی فقط سعی در حفظ خود در بازار موسیقی دارند و دیگر شاید کیفیت کار ارائه شده در رده اول اهمیت قرارنداشته باشد .

تا زمانی که خوانندگان در بخش ترانه و شعر توجه و دقت لازم را نداشته باشند نمی توان یک آلبوم موفق جمع آوری نمود .

نکته دیگر چنین آلبوم هایی این است که خوانندگان اصرار فراوان دارند که در یک آلبوم در تمامی بخشها حضور داشته باشند تا هم هزینه ها کاهش یابد و هم توانایی خود را در بخشهای مختلف نشان دهند ولی آیا این تجربه ها با توفیق همراه بوده اند ؟

این آلبوم برای کسانی که فقط به ریتم توجه می کنند و دوست دارند صدای موسیقی را در سیستم پخش خودوری خود با صدای بلند بشنوند شاید انتخاب مناسبی باشد ولی برای مخاطب جدی موسیقی نمی تواند قابل تحمل باشد .

  -----------------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – اگه مهربون بشی = مجتبی منوچهری – دومین آلبوم این خواننده 8 مردادماه منتشر شد .

2 – دوراهی = امید و امین – اولین آلبوم این دو خواننده اوایل مرداد ماه منتشر شد .

3 – اشتباهی = صابر برندکام – نخستین آلبوم این خواننده اوایل مرداد توسط آوای مهر میهن روانه بازار موسیقی شد .

4 – حیقت خاموش = امیر مهدی تازه دل – اولین آلبوم این خواننده اوایل مرداد توسط پخش بایا عرضه شد .

5 – دیوونه از قفس پرید = محمد زارع – دومین آلبوم این خواننده 12 مرداد توسط هنرنمای پارسیان در سراسر کشور پخش شد .

 -------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

------------------------------------------------------------------------------------------- 

تذکر : به کامنت های سوالی احتمالی که با موضوع مطلب منتشر شده ارتباطی نداشته باشند پاسخی داده نخواهد شد .

------------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 -----------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٥/۱٧
comment نظرات () لینک