رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « قلب یخی » با صدای " مازیار فلاحی "

نقدی بر آلبوم « قلب یخی » با صدای " مازیار فلاحی "

 

بذار عاشقت بمونم !

 

نخستین آلبوم رسمی « مازیار فلاحی » با نام " قلب یخی "11 خرداد به صاحب امتیازی شرکت چهره خندان و توسط شرکت تصویر دنیای هنر روانه بازار موسیقی کشور شد .

این مجموعه به صورت سی دی والتی پخش شده است . کاور آلبوم خواننده را در حالیکه دستان خود را باز نموده و چشمان خود را بسته و در کنار یک دیوار ایستاده ، نشان می دهد . نام خواننده و نام آلبوم با فونت بزرگی بر روی جلد حک شده است . 8 آهنگ جدید به اضافه 5 آهنگ پرخاطره ، دیگر موردی است که بر روی کاور درج شده است . در مجموع طراحی جلد اصلی آلبوم قابل قبول می باشد و در ضمن رنگ لباس خواننده با این نوشته ها همگونی لازم را دارد . این طراحی جلد جزو کارهای موفق امسال محسوب می شود . آن سوی جلد نیز تصویر دیگری از خواننده ، شناسنامه قطعات و نام نوازندگان و سایرعوامل آلبوم درج شده است .

از سازهای گیتار – پیانو – سه تار – فلوت – ویلون و ویلنسل در این آلبوم استفاده شده است .

مازیار فلاحی خواننده ای است که از سال 86 با اجرای چند قطعه در فیلم سینمایی مجنون لیلی کار خود را به عنوان خواننده ، ملودی ساز ، تنظیم کننده و ترانه سرا آغاز کرده است . وی دربیش از 20 فیلم سینمایی ، تله فیلم ، سریال ویدئویی و برنامه تلویزیونی قطعاتی را اجرا نموده است .

 

بررسی قطعات آلبوم قلب یخی :

 

1 – دروغه = ترانه ، ملودی و تنظیم : مازیار فلاحی

نخستین قطعه این مجموعه به صورت آرام و با صدای گیتار شروع می شود و در ادامه صداهای الکترونیکی نیز به آن افزوده می گردند . پس از گذشت 20 ثانیه سه تار هم به این موسیقی اضافه می شود . در ضمن صدای کم رنگی از ویلون نیز به گوش می رسد . درثانیه 37 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند : ( همه میگن که تو رفتی / همه میگن که تو نیستی – همه میگن که دوباره / دل تنگمو شکستی- دروغه ! ) و اجرا ادامه پیدا می کند .

از زمان 15/1 بخش بدون کلام فرا می رسد که سه تار در آن مشهود تر است و پس از لحظاتی بازهم خواننده اجرا را ادامه می دهد و همچنین کمی هم به گام بالاتر می رود و کماکان نیز به اجرای خود ادامه می دهد . در اواخر قطعه گیتار فضا را در اختیار می گیرد و پس از لحظاتی باز اجرا ادامه می یابد . خواننده در ادامه به گامی بالاتر می رود و دوباره از اوج نسبی به فرود می آید و چنین می خواند : ( همه میگن که تو نیستی / همه میگن که تو مردی – همه میگن که تنت رو / به فرشته ها سپردی – دروغه ! ) و قطعه این چنین به پایان می رسد .

این قطعه جزو کارهای خوب این مجموعه می باشد .

 

2 – رویای واقعی = ترانه و ملودی : مازیار فلاحی – تنظیم : پوریا احمدی

این قطعه با صداهای سمپل الکترونیکی شروع می شود و پس از آن پیانو به آن افزوده می شود . در ثانیه 25 قطعه به شکل هاوس تغییر می یابد و ادامه پیدا می کند . در ثانیه 40 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و موسیقی نیز از حالت محو به شفافیت می رسد و ادامه می یابد و خواننده هم با آن همراه می شود . در پایان این بخش خواننده ( نمی دونم ) را 6 بار و با تحریرهای مختلف ادا می کند و در ادامه سایر ابیات را می خواند . در اواخر قطعه موسیقی از ریتم می افتد ولی خواننده کماکان به اجرا ادامه می دهد تا باز موسیقی از حالت محو به شفافیت برسد و اجرا همچنان ادامه دارد .

( میون رنگ عجبیب نگاهت / یه کمی فاصله مونده تا دریا ) در اجرای این قسمت خواننده توانسته لحن مناسبی برای اجرا پیدا نماید .

 

3 – خداحافظ = ملودی و تنظیم : مازیار فلاحی – ترانه : امین بامشاد

با صدای ویلن و ویلنسل این کار شروع می شود . از ثانیه 23 موسیقی وارد فاز دیگری می شود و خواننده اجرا را با همراهی گیتارآغاز می کند . در ثانیه 52 خواننده اجرا را ادامه می دهد و ویلن و گیتار نیز در فضای خلوت با وی همراهی می کنند . در ادامه خواننده به گام پایین ترمی آید . پس از آن خواننده به گامی بالاتر می رود : ( دیگه دیره دارم میرم / چقد این لحظه ها سخته – جدایی از تو کابوسه / شبیه مرگ بی وقته ) به صورت آرام خواننده اجرا را ادامه می دهد و با گفتن ( خداحافظ ) کار به اتمام می رسد .

این قطعه نیز جزو آثار قابل توجه این آلبوم می باشد .

 

4 – 30: 10 = ترانه و ملودی : مازیار فلاحی – تنظیم : رامین مظاهری

گیتار آغازگر این قطعه است . آواهای از خواننده نیز همراه کار است تا در ثانیه 17 موسیقی الکترونیک فضا را در اختیار می گیرد و خواننده اجرا را شروع می کند . در زمان 32/1 فلوت بخش بی کلام را پر می کند . فضا سازی صورت گرفته توسط سازهای الکترونیک در این قطعه پرحجم تر از صدای خواننده شده است و چندان سنخیتی بین این دو وجود ندارد . این قطعه که سرشاز از ( کاش ) و ( کاشکی ) است ومشخص نیست که چرا نام قطعه از بین این دو واژه انتخاب نشده است . ( کاش ندونی که همیشه موندگارم چشم به راهت / کاش ندونی که نگاهم خیره مونده به نگاهت ) 

 

5 – عادت عاشقی = ملودی ، تنظیم و ترانه : مازیار فلاحی

این قطعه با صدای پیانو الکتریک شروع می شود و پس از فضاسازی الکترونیک ، خواننده پس از 30 ثانیه شروع به اجرا می کند و این کار را به نحو آرامی انجام می دهد . ( تازه عادت کرده بودم ) 2 بار اجرا می شود و این قطعه کوتاه در 14/1 به پایان می رسد .

  

6 – دل تنها = ترانه : امین بامشاد – ملودی : مازیار فلاحی – تنظیم : پوریا احمدی

قطعه پس از یک اینتروی کوتاه به صورت تمام الکترونیک شش و هشت تغییر شکل می دهد و به تدریج این روند کامل می شود . در ثانیه 18 خواننده کار خود را شروع می کند و خواننده با آن همراه می شود . در این قطعه نیز از سمپل هایی استفاده شده که پرحجم تر ازصدای خواننده اند و این چنین تنظیمی با صدای خواننده هماهنگی ندارد .

اجرای خواننده همچنان ادامه دارد و ترجیع بند نیز چند بار اجرا می شود : ( دل تنهاتو به دست گله نسپار / تو منو داری عزیزم منو این بار – دوس دارم حس کنی تو ترانه هامی / تنها نیستی تو مث نفس باهامی )

 

7 – فرض محال ( ریمیکس ) = ترانه و ملودی : مازیار فلاحی – تنظیم : پوریا احمدی

این قطعه در این بخش به  صورت ریمیکس و به شکل ترنس اجرا شده است . به نظر نمی رسد این کار با این شکل و شمایل آن هم در میانه آلبوم کمکی به این مجموعه بکند و همان اجرای معمولی آن کافی می باشد .

 

8 – گریه = ملودی و تنظیم و ترانه : مازیار فلاحی

این قطعه با نوای پیانو شروع می شود و همچنین ویلون در ادامه به آن افزوده می گردد . در ثانیه 47 خواننده به آرامی اجرا را آغاز می کند و با پیانو همراه می شود ( سر رو شونه هات می ذارم / تا که گریه هامو نبینی ) و .. . در بی کلام ویلن فضا را در اختیار می گیرد و پیانو هم با آن همراه می شود . این قطعه کوتاه قبل از دقیقه 2 به پایان می رسد .

 

9 – بانوی خیال = ترانه ، ملودی و تنظیم : مازیار فلاحی

گیتار قطعه را شروع می کند آن هم به صورت شش و هشت اسلو . در ثانیه 16 خواننده شروع به خواندن می کند و در همین فضای خلوت کار خود را به پیش می برد . در ادامه پد هم افزوده می شود . در بخش بی کلام گیتار پررنگ تر است و خواننده هم در ادامه به اجرای خود ادامه می دهد : ( گناه من تویی جادو / نگاه من تویی هرسو – نرو از خواب من بانو / تویی صیاد منم آهو ) این روند ادامه می یابد . در اواخر قطعه فلوت اجرا را به پیش می برد .

 

10 – طوقی = ترانه ، ملودی و تنظیم : مازیار فلاحی

در آغاز این قطعه پیانو شنیده می شود . در ادامه و در ثانیه 27 دکلمه ای شروع می گردد که با محوریت کبوتری می باشد که به آن طوقی گفته شده است و درد دل بچه ای است با آن . در ادامه و در زمان 39/1 فضای دکلمه به انشای دانش آموز فقیری منجر می شود که در پایان آن به طوقی خود می گوید : قسم به عزت خدا / می برمت امام رضا )

ویلون و پیانو در ادامه با هم همراه می شوند . در زمان 50/3 و پس از اجرای دکلمه ، گیتار فضا را در اختیار می گیرد و خواننده شروع به خواندن می نماید و این کار را به صورت آرامی انجام می دهد . خواننده در ادامه اجرا به این قسمت از ترانه می رسد : ( جنگ من با تن تمومه / بردن و باختن تمومه – بذارین برم از اینجا / موندن و رفتن تمومه ) و همچنین سایر مصرع ها را می خواند . در ادامه یکبار دیگراجرا کننده ترانه را اجرا می کند و کار به پایان می رسد . این قطعه نیز جزو کارهای خوب این مجموعه می باشد و تنها ترانه این آلبوم است که از مضمون اجتماعی برخوردار است . در ضمن این قطعه به خصوص در بخش دکلمه به شدت تصویری است .

 

11 – قلب یخی = ترانه و ملودی : مازیار فلاحی – تنظیم : پوریا احمدی

با صدای رعد و برق و در ادامه باران این کار شروع می شود . پس از آن با حضور موسیقی الکترونیک پایه ای و با فضا سازی انجام شده و پس از گذشت 30 ثانیه خواننده اجرا را آغاز می کند و این روند ادامه دارد : ( زیر بارون نفساتو دوس دارم / عطرخوب توروبارون می گیره – باتو زندگیم چه رویایی میشه / با تو این قبل یخی جون می گیره ) . نوع فضا سازی ایجاد شده توسط سازهای الکترونیک در تنظیم این قطعه به هیچ عنوان جالب نیست .

 

12 – فرض محال = ترانه ، ملودی و تنظیم : مازیار فلاحی

خواننده در همان آغاز شروع به اجرا می کند و بلافاصله موسیقی سمپلی با آن و همچنین پیانو همراهی می کند . خواننده اجرا را آغاز می کند تا اینکه به این بخش می رسد : ( حالا که همه ش خیاله / بذا دستاتو بگیرم – بذار تو فرض محالم / با تو باشم تا بمیرم – بذار عاشقت بمونم ) که مصرع آخر را 3 بار اجرا می نماید . در ادامه خواننده به گام بالاتر می رود و با موسیقی همراه می شود . گیتار فضای بی کلام را پر می کند . در ادامه دوباره اجرا ادامه می یابد . پس از آن ترجیع بند اجرا می شود . خواننده به گام بالاتری می رود و سایر ابیات را می خواند و باز به ( بذارعاشقت بمونم ) می رسد که 3 بار آن را به صورت متوالی اجرا می کند . در اواخر قطعه ویلون فضای موسیقی را در اختیار می گیرد .

این قطعه جزو کارهای موفق این آلبوم به شمار می رود . قطعه ای که باید نام آن ( بذار عاشقت بمونم ) باشد نه فرض محال . چندین قطعه این آلبوم باید نامشان تغییر کند ، چون برخی نامهای کنونی چندان جالب توجه نیستند .

 

13 – عمق احساس = ترانه ، ملودی و تنظیم : مازیار فلاحی

با حضور گیتار قطعه شروع می شود . در ثانیه 9 خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند . ( یواش گفتم دوست دارم / واسه اینه که نشنیدی ) و ادامه می دهد تا به این بیت می رسد : ( بذار حبس ابد باشم / تو عشقی که برام رویاست ) و به تدریج به اوج نسبی می رود : ( بذار با گریه اینبارم / بگم خیلی دوست دارم – اگه بازم پشیمونی / به روت اصلا نمی یارم )

پس از لحظاتی بخش بی کلام فرا می رسد ودر ادامه اجرا ادامه می یابد . پس از آن به تدریج خواننده به گامهای بالاتر می رود و در اواخر قطعه گیتار فضا را در اختیار می گیرد و کار تمام می شود .

 

آلبوم قلب یخی مجموعه ای است که در وضعیت کنونی و در بخش تنظیم به دو بخش تقسیم می شود . فضاهای اسلو که با صدای خواننده هماهنگی دارد و تنظیم های الکترونیکی که نتوانسته به آلبوم کمک کند و به جز یک تنظیم چند تنظیم دیگر اصلا تناسبی با نوع صدای خواننده ندارند . کم تجربه بودن تنظیم کنندگان آلبوم باعث این ضعف شده است .

در این آلبوم چند قطعه شنیدنی وجود دارد که البته هم قبلا این کارها شنیده شده اند . اگر خواننده به جای اینکه به فکر اجرای چندین اثر جدید ( 8 قطعه ) بود ، این کارها را محدود به دو سه قطعه می کرد و چند اثر مشهور دیگر خود را که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده اند مانند : تو رو دوس دارم ( تله فیلم نبش فلب ) – قطعه مجنون لیلی مربوط به فیلمی با همین عنوان و قطعه مربوط به برنامه دیدار را با چند قطعه موفق این آلبوم همراه می کرد و آلبومی شامل 9 یا 10 قطعه از این آثار را جمع آوری می نمود آن گاه با آلبومی کاملا یکدست و هماهنگ روبه رو بودیم که هم می توانست برای مخاطبان خاطره انگیز باشد و هم اثری قابل توجه که بیشتر مورد استقبال قرار گیرد . با توجه به اینکه خواننده قبلا صدای خود را به انحای مختلف به گوش مخاطبان رسانده بود این آلبوم می توانست گلچینی از بهترین کارهای گذشته وی باشد تا مجموعه ای تقریبا تازه . چون وی می توانست برای آلبوم دوم خود آثار جدید را عرضه نماید . با تمام این گفته ها این مورد در آلبوم اول رعایت نشده و بیشتر بر اجرای آثار جدید بوده که چندان نمی توانند هم ردیف چند کار مشهور خواننده قرار گیرند .

مازیار فلاحی با توجه به جنس صدای خود ( صدایی با حجم و وسعت کم و تکنیک اجرایی محدود ) ولی سرشار از احساس که شبیه صدای دیگری نیست و به راحتی می تواند با مخاطب ارتباط برقرار سازد ، این شانس را داراست که با ارائه کارهای موفق جزو صداهای پرطرفدار قرار گیرد . اصولا چنین صداهایی هم کم تعدادند – اگرچه طی این سالها خیلی از خواننده ها با استفاده از شگردها و ترفندهای استدیویی خواستند ادای صداهای با احساس را در بیاورند و فکر می کردند احساس چیزی است که می توان در استدیو با نرم افزار ها به صدای آنها تزریق شود – و هم اینکه خواننده خود در بخش ترانه ، ملودی و تنظیم نیز فعال است و می تواند متناسب با جنس صدای خود آثار را خلق نماید . البته این مورد دلیل نمی شود خواننده در بخش ترانه و تنظیم با چهره های حرفه ای تر همکاری نکند ، چون به نظر می رسد که وی باید در این دو بخش با دیدی وسیع ترعمل نماید .

با توجه به صدای مثبت و عاشقانه خواننده باید نام بهتری برای این آلبوم انتخاب می شد. نامی مثبت که با مضمون ترانه ها سنخیت داشته باشد . در وضعیت کنونی و قراردادن نام یک سریال ناموفق شبکه ویدویی بر یک آلبوم چندان جالب توجه نیست . اگر چه 5 قطعه این آلبوم مربوط به این سریال است ولی نام قلب یخی با صدای مازیار فلاحی سنخیت ندارد .

نکته آزار دهنده این آلبوم حضور دو قطعه کوتاه است . یکی از لوس بازی هایی ! که با آلبوم بنیامین شروع شد قرار دادن قطعات کوتاه در یک آلبوم بود که در چند آلبوم دیگر نیز این مورد تکرار شد . اگر یک آلبوم موسیقی مربوط به فیلم و یا سریال باشد آن وقت قرار گرفتن قطعات کوتاه پذیرفتنی است و قابل توجبیه ولی وقتی آلیومی مستقل روانه بازار می شود اینکه قطعات ابتر و کوتاه در آلبوم جای بگیرند چندان کار حرفه ای به نظر نمی رسد . خوانندگان به جای اینکه تعداد قطعات آلبوم خود را زیادتر کنند ولو با چند قطعه چند ثانیه ای ، بهتر است آلبوم خود را با 9 یا 10 قطعه جمع آوری نمایند  و بر کیفیت هر قطعه بیافزایند . به هر روی هر قطعه موسیقایی باید واجد شرایطی باشد که یکی از آنها زمان مشخصی است که هر اثر باید دارا باشد .

در پایان باید گفت که آلبوم قلب یخی در مجموع به عنوان تجربه اول خواننده کار قابل قبولی است که البته می شد با تدبیر و تصمیم بهتر آن را با تغییراتی در قطعات به نحو شایسته تری عرضه کرد .

------------------------------------------------------------------------------------------ 

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

1 – آواز چکاوک = رامین چکاوک – نخستین آلبوم این خواننده هفته اول مرداد توسط آوای مهر میهن منتشر شد .

2 – چشمهای تو = باربد عبداللهی – اولین آلبوم این خواننده هفته نخست مرداد روانه بازار موسیقی کشور شد .

 ------------------------------------------------------------------------------------------

واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز آلبوم های زیر را صادر کرد :

1 – یاواش یئری = رحیم شهریازی – 12 قطعه ( پاپ فولک آذری )

2 – تو = ارسام ( معین لعل خو ) – 9 قطعه

 -----------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

 --------------------------------------------------------------------------------------------

تذکر : به کامنت های سوالی احتمالی که با موضوع مطلب منتشر شده ارتباطی نداشته باشند پاسخی داده نخواهد شد .

------------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٥/۱٠
comment نظرات () لینک