رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم " دیگه مشکی نمی پوشم " با صدای « رضا صادقی »

نقدی بر آلبوم " دیگه مشکی نمی پوشم " با صدای « رضا صادقی »

 

وقته اونه ما نذاریم / یه دلال بگه دل چند !!

 

چهارمین آلبوم رسمی " رضا صادقی " ، خواننده مشهور پاپ با نام « دیگه مشکی نمی پوشم » 10 خرداد به صاحب امتیازی شرکت ایران گام و توسط پخش الوند روانه بازار موسیقی کشور شد .

این آلبوم به صورت سی دی و کاست پخش گردید . کاور اصلی آلبوم خواننده را در حالی نشان می دهد که وی دست خود را که انگشتری قرمز رنگ در آن نمایان است جلو آورده و این مورد در آن برجسته شده است . نام آلبوم و زیر آن هم نام خواننده بر روی تصویر خواننده حک شده که در این بخش با کج سلیقگی بخش نوشتاری قسمت پایینی صورت خواننده را تا حدودی پوشانده است . عدد 121 نیز با فونتی کوچک بالای نام خواننده درج شده است . این که این عدد به چه معنی است باید از خوانده سوال کرد .

چند بار عنوان این مجموعه دستخوش تغییر شد ؛ نام این آلبوم در ابتدا یادگاری بود که بعدا به 121 تغییر یافت و در نهایت با نام کنونی منتشر شد . گرچه به نظر می رسد نام " شیر خسته " مناسب ترین نام برای این مجموعه باشد .

در داخل جلد آلبوم دو تصویر دیگر نیز از خواننده مشاهده می شود . همچنین یادداشتی از خواننده ، شناسنامه قطعات ، نام نوازندگان و سایرعوامل آلبوم هم و متنی دیگر از خواننده سایر بخشهای کاور این آلبوم را تشکیل می دهند .

در این آلبوم از سازهای : پیانو – کیبورد – گیتار کلاسیک – گیتار الکترونیک – گیتار باس – ساکسفون – کلارینت – پرکاشن – ویلون – ویلون آلتو – کمانچه – تار و نی استفاده شده است .

همچنین خواننده این مجموعه را به هنرمندان از دست رفته : ناصر عبداللهی ، بابک بیات ، پرویز مشکاتیان ، خسرو شکیبایی و ... تقدیم کرده است .

رنگ غالب کاور زرد است و در مجموع طراحی کاور ابتدایی و ضعیف می باشد و با بی سلیقگی هرچه تمام تر این کار صورت پذیرفته است .

 

بررسی قطعات آلبوم دیگه مشکی نمی پوشم :

 

1 – چراغارو خاموش کن = ترانه : یاحا کاشانی – ملودی : انوشیروان تقوی – تنظیم : کوشان حداد

نخستین قطعه آلبوم با نوای نی که با موسیقی الکترونیک همراه شده است ، آغاز می گردد . در ثانیه 14 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند : ( چراغارو خاموش کن / هوا هوای درده – دوست ندارم ببینی / چشمی که گریه کرده ) و ... در ادامه موسیقی الکترونیک به شکل کاملتری در می آید و در ثانیه 45 به صورت هاوس جریان پیدا می کند . خواننده همچنان به اجرای خود ادامه می دهد و اوج و فرودهای نسبی را در صدای خود ایجاد می کند . در ادامه و در بخش بی کلام قطعه بوزوکی با موسیقی قطعه همراه می شود و پس از حدود 30 ثانیه خواننده به آرامی با موسیقی ای که به تدریج کامل می شود همراه می گردد .

( فکر نبود تو دنیامو می سوزونه / چراغارو خاموش کن چشم و چراغ خونه )

 پس از آن موسیقی شکل اصلی خود را پیدا می کند و خواننده به اوج می رود و این روند را ادامه می دهد . در ادامه موسیقی به صورت کم رنگ تری شنیده می شود و صدای خواننده محو و ضعیف می شود و در ادامه دوباره صدای وی شفاف می شود و البته با همراهی موسیقی که کم رنگ تر شده است . پس از آن موسیقی تمام الکترونیک با همراهی بوزوکی به پیش می رود و در انتها صدای کوتاهی از خواننده شنیده می شود ( بگو که بر می گردی )  و پس از چند ثانیه قطعه تمام می شود .

( از شرم اشکای من چرا رفتی یه گوشه / ازم خجالت نکش چراغا که خاموشه )

این قطعه جزو کارهای خوب این آلبوم می باشد و در تمامی ارکان خود این توفیق حفظ شده است . تنظیم کننده هم در این قطعه توانسته از کلیشه های گذشته رهایی یابد و با استفاده از سازهای الکترونیک در کنار چند ساز زنده تنظیم مناسبی را ارائه نماید .

 

2 – یادگاری = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : رضا صادقی و معین راهبر

در همان آغاز ویلون با موسیقی الکترونیک زمینه همراه می شود و در ادامه به صورت ارکستر زهی نمود پیدا می کند . پس از آن گیتار اسپنیش با آن همراه می گردد و در ثانیه 47 خواننده به آرامی و در فضایی خلوت شروع به خواندن می کند . موسیقی با سمپل های کم حجم و همراهی گیتار که در اثنای آن زهی ها هم افزوده می شوند ، شکل می گیرد . در ادامه خواننده کمی اوج می گیرد و موسیقی هم در حالت رمانس جریان می یابد . فضای ملودی و اجرا همگونی خوبی با هم دارند . در زمان 30/2 ساکسفون به بخش بدون کلام اضافه می شود و قطعه با همراهی زهی ها به پیش می رود . در زمان 15/3 خواننده چنین می خواند : ( ریه هام پرشده از تو / بی تو هر لحظه عذابه – حتی با فکر نبودت / شب و روزحالم خرابه ) و ... خواننده در شکل اجرایی خود اوج و فرود را تجربه می نماید . قطعه در پایان با همراهی گیتار فضای رمانس خود را حفظ می کند و ساکسفون هم به خودنمایی می پردازد و بازهم خواننده به اجرا ادامه می دهد .

این قطعه نیز جزو کارهای موفق آلبوم می باشد .

 

3 – سرت سلامت = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : معین راهبر

این قطعه در فضای بندری شاد تمام الکترونیک شروع می شود . به نظر می رسد عوامل آلبوم قصد ساخت و اجرای کاری مانند عشق من باش ( بهنام صفوی ) را داشته اند ، چون فضای ملودی و تنظیم این نزدیکی را برجسته می نماید .

در ثانیه 33 خواننده در فضایی شاد و سریع تر اجرای خود را آغاز می کند . در بخش ترجیع بند چنین می خواند : ( سرت سلامت گل من ، گوشه ای از دل من / از وفاداری تو ، این شده حاصل من ) و ... در بخش بی کلام همان اورتور ابتدایی زده می شود . این قطعه کلا در تنظیم بر همان اورتور آغازین استوار است . خواننده دوباره به اجرای شاد خود ادامه می دهد . در ادامه وی ترجیع بند را اجرا می کند و در بخش بی کلام با تغییری کوچک در تنظیم قطعه راه خود را ادامه می دهد . در ادامه و در صدای خواننده تغییراتی ایجاد می شود تا این که صدای وی به صورت شفاف در می آید . در پایان بازهم ترجیع بند اجرا می شود و قطعه به پایان می رسد .

این قطعه شاد در مجموع کار قابل قبولی است و به خصوص در کنسرتها می تواند گزینه مناسبی برای اجرا باشد .

  

4 – خرابم نکن = ترانه ، ملودی و تنظیم : رضا صادقی

قطعه با نوای پیانو و در فضایی آرام آغاز می گردد و زهی ها هم در ادامه افزوده می شوند . پس از اورتور و در ثانیه 42 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و اجرای خود را ادامه می دهد . در ادامه آکاردئون فضا را تغییر می دهد و با همراهی گیتار به پیش می رود . دوباره زهی ها به قطعه افزوده می شوند و باز خواننده در گام بالاتری به اجرا می پردازد .

خواننده در ادامه بازهم به گام پایین می آید که در این بخش به شکل ساده تری اجرای خود را انجام می دهد و موسیقی هم حالت اسلوی خود را حفظ می کند ( نذار دق کنم ، خسته شم بشکنم ) و ... . قطعه ادامه پیدا می کند و به اتمام می رسد .

 

5 – دیگه مشکی نمی پوشم = ترانه : فرشته ملک محمود – مرجان زنگنه – ملودی : رضا صادقی – تنظیم : مهران خالصی

این کار در همان آغاز به صورت هاوس و تمام الکترونیک شروع می شود و در ادامه سازهای زهی سمپل با آن همراه می گردند . در ثانیه 30 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و موسیقی کم رنگ تر شده و در ادامه کم کم موسیقی رنگ اصلی خود را پیدا می کند و خواننده اجرا را ادامه می دهد . ( به جون تو که بعد از تو مشکی نمی پوشم ) . پس از آن در 40/1 موسیقی بی کلام که با خودنمایی زهی ها همراه است قطعه را به جلو هدایت می کند و خوانده هم اوجی نسبی می گیرد و به اجرا می پردازد . در ادامه موسیقی کم رنگ تر شده و خواننده به بخش پایینی صدا می رسد و پس از لحظاتی این کار به پایان می رسد .

این قطعه هیچ نکته خاصی برای گفتن ندارد ، به جز اینکه در ترانه آن از کلمه مشکی نام برده شده است . خواننده هم که بیش از اندازه تحت تاثیر یک کلمه قرار گرفته در هر آلبوم و کاری دوست دارد این مورد را برجسته نماید . می شد این کار کاملا معمولی را از آلبوم حذف کرد بدون اینکه خللی به مجموعه وارد شود .

 

 

6 – دلیل بودن = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : رضا صادقی و معین راهبر

موسیقی با همراهی کلارینت شروع می شود و ادامه می یابد . خواننده هم به اجرای خود می پردازد . در خلال اجرا گیتار الکتریک هم به گوش می رسد . قطعه به شکل ترکی راه خود را ادامه می دهد و در بخش بی کلام کلارینت دوباره به خودنمایی می پردازد . در ادامه خواننده به اجرا ادامه می دهد .

موسیقی و اجرا در این قطعه شکل ساده ای دارد و شبیه آثار قدیمی خواننده شده است .

 

7 – شیر خسته = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : کوشان حداد 

این قطعه به صورت تمام الکترونیکی در قالب هاوس به تدریج آغاز می شود و شکل می گیرد . پس از 16 ثانیه خواننده شروع به اجرا می کند : ( هر کی فهمید که بریدی / می خواد از تنت ببره – واسه شیر خسته / موشم یلی میشه و می غره ) . موسیقی هم در این اثنا کم کم شکل اصلی خود را پیدا می کند . در زمان 14/1 در بخش بی کلام تار هم برای لحظاتی به گوش می رسد و دوباره خواننده به اجرای خود ادامه می دهد . در ادامه خواننده چنین می خواند : ( وقتی قیمت شهامت کمتراز قیمت خونه / وقتی نقل نقد و سکه س هر شغالی مهربونه ) و بلافاصله بخش تکان دهنده ترانه : ( نون تو خون زدن یه عادت ) و ترانه ادامه پیدا می کند  تا به بخش پایانی این بخش می رسد که قسمت مهم ترانه هم می باشد : ( وقته اونه ما نذاریم / یه دلال بگه دل چند ؟ )

خواننده ابیات را سریع همراه با ریتم تند موسیقی اجرا می کند . در زمان 25/3 باز بخش بی کلام که بازهم از تار استفاده شده است . در ادامه خواننده دوبار پشت سرهم ابیات پایانی را به شکل سوالی اجرا می کند : ( دل بی قرار پاک چند ؟ / عاشقای سینه چاک چند ؟ - مهربونی همزبونی / حتی دلهای هلاک چند ؟ - خنده ی از ته دل چند ؟ / تن و جون و آب و گل چند ؟ - حتی روزهای جوونی / آدمای ساده دل چند ؟ )

این قطعه به لحاظ کلام  مهم ترین ترانه این آلبوم است و خواننده همانند قطعه مشهور وایسا دنیا خواسته حرفهای مهم تری را در آن بیان نماید . اما مشکل اینجاست که با یک تنظیم تند تمامی نقشه های خواننده عملا نقش بر آب شده است و پیام این ترانه در لابه لای موسیقی آن گم شده است .

البته ترانه هم در آغاز به شکلی شروع می شود و در ادامه روند دیگری را طی می کند و شاید از وحدت لازم برخوردار نباشد ولی در مجموع بهترین قطعه البوم به لحاظ کلام است و خواننده قصد تهیه کاری شبیه وایسا دنیا را داشته است و به همین خاطر این بار نیز از یک تنظیم با ریتم سریع استفاده کرده است تا شاید بتواند موفقیت وایسا دنیا را تکرار کند که این بار ناموفق بوده است .

پیشنهاد ما به خواننده این است که این ترانه را درآلبوم بعدی خود با یک تنظیم ارکسترال بازسازی نماید ( البته با استفاده از یک موزسین متبحر در این زمینه ) چون در حالت کنونی این نوع از موسیقی پاسخگوی کلام نمی باشد .

 

8 – دروغ گفت = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : معین راهبر

در آغاز پیانو به صورت آرام شروع می شود و ادامه می یابد . در ثانیه 25 خواننده در گام پایین شروع به خواندن می کند و موسیقی هم در فضای اسلو جریان می یابد . و در ادامه به ( دروغ گفت ) می رسد که با یک پد اضافه همراه می شود . در زمان 20/1 بخش بی کلام با حضور پیانو جریان پیدا می کند و با همراهی سازهای الکترونیک به پیش می رود . در ادامه باز خواننده در گام پایین اجرا را ادامه می دهد تااینکه باز به ( دروغ گفت ) می رسد و 4 بار با تحریرهای مختلف ان را اجرا می کند . پس از آن نوبت به گیتار الکتریک می رسد . در ادامه دوباره خواننده کمی در گام بالاتر به اجرا می پردازد و این روند به صورت گام به

گام ادامه می یابد . تا اینکه باز به نام قطعه می رسد و لحن تغییر می کند و پس از اینکه چند صدایی می شود قطعه به پایان می رسد .

این قطعه نیز جزو کارهای خوب این آلبوم می باشد . ملودی و اجرا با هم هماهنگی مناسبی دارند و ملودی برخلاف کلیشه های پیشین ساخته شده است .

 

9 – جان و دل ( بندرعباسی ) = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : معین راهبر

با یک ضربه پیانو موسیقی به شکل بندرعباسی در می آید و صدای نی جفتی از دور و با همراهی پرکاشن شنیده می شود . در ثانیه 38 خواننده با گویش بندرعباسی اجرا را آغاز می کند . در ترجیع بند از نامهای سازهای بومی آن منطقه استفاده شده است . در بخش بی کلام نیز با استفاده از سمپل سازهای محلی قصد بازآفرینی داشته اند که اگر از همان سازهای اصلی استفاده می شد نتیجه بهتری حاصل می شد . در ادامه خواننده به اوج می رود و اجرا را این گونه به پیش می برد . در پایان باز در بخش بی کلام با استفاده از سمپل صدای نی جفتی باز آفرینی شده و این گونه قطعه به پایان می رسد .

اصولا ساختن کارهای محلی به خصوص جنوبی در قالب پاپ کار آسانی نیست . با توجه به ازدیاد نغمه های بومی و محلی و استقبالی که از این آثار در مناطق محلی می شود یک موزسین باید خیلی تحقیق و تلاش نماید تا بتواند کاری را ارائه دهد که مورد قبول مردم آن منطقه خاص قرار گیرد چون خود آنها با نغمه های قدیمی و بومی خو گرفته اند و ارئه کاری در سطح همان کارها چندان آسان نیست .

 

 

10 – زبون آسمون = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : رضا صادقی و معین راهبر

موسیقی در فضایی اسلو جریان می یابد . در ادامه پیانو فضای قطعه را در اختیار می گیرد . در زمان 05/1 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و با پیانو اجرا را ادامه می دهد . در ادامه موسیقی و خواننده کمی اوج می گیرند . گرچه موسیقی همچنان خلوت است . در بی کلام گیتار الکتریک با پد اجرا را هدایت می کنند . در ادامه با چند ضربه موسیقی پرحجم تر می شود و گیتار الکتریک نیز به صورت خشن تر ! تغییر شکل می دهد و خواننده نیز به اوج می رود و البته موسیقی وارد لاینی دیگر می شود و خواننده 2 بار این ابیات را اجرا می کند : ( حس نزدیک شدن به دست بی رحم زمین / باور آخر پرواز و نگاه آخرین – مث دل کندن از یه آسمون عشقی عجیب / چه جوری میشه پیاده شد از این حس غریب ) که در ادامه موسیقی کم حجم تر می شود و خواننده هم به گام پایین می آید : ( 121 بهونه کردندنو چه بی خبر از حکایت یه عشق با 2 دل تو یک سفر ) و این بار این بیت پایانی را 2 بار اجرا می کند : (  این عدد رمز یه حس بود به زبون آسمون / کاش می شد تموم نشه این مقصد کوتاهمون )

در پایان پیانو شروع به نواختن می کند و کار تمام می شود .

 مطمئنا کسی منظور خواننده را از 121 و این ترانه چندان متوجه نشده . سوالی که در این زمینه باید مطرح کرد این است که آیا باید هر سوژه و موضوعی را در قالب ترانه گنجاند و آن را اجرا کرد . به خصوص اگر موضوعی کاملا خصوصی باشد ؟ خواننده باید حداقل توضیحی در این باره در اینسرت آلبوم می داد .

در مجموع این قطعه کار قابل قبولی است و تغییراتی که در میانه ها در موسیقی پیش می آید به سود آن منجر می شود .

 

 

11 – حق با تو بود = ترانه : مرجان زنگنه – ملودی و تنظیم : رضا صادقی

ساکسفون آغازگر این قطعه است و البته با موسیقی الکترونیک زمینه همراه می شود . در ثانیه 44 خواننده در گام پایین شروع به اجرا می کند . در ادامه خواننده در زمان 39/1 اوج نسبی می گیرد و 2 بار به اجرا می پردازد : ( یکی بودو و یکی نبود / باشه برو بود و نبود – حق باتوئه همه کسم / من بدم عیب از تو نبود )

در بخش بی کلام گیتار فضا را در اختیار می گیرد و پس از آن اجرا را ادامه می دهد . در پایان با گفتن ( خدافظ) 4 بار و اجرای ترجیع بند به صورت دو بار کار به پایان می رسد .

این قطعه در فضایی اسپانیایی جریان می یابد .

 

12 – دلم گفت = ترانه و ملودی : رضا صادقی – تنظیم : معین راهبر

موسیقی به صورت تمام الکترونیک شروع می شود و به تدریج کامل تر می گردد . در ثانیه 16 خواننده اجرا را آغاز می کند و موسیقی به شکل ترنس ادامه می یابد . در ادامه خواننده به اجرای ترجیع بند می رسد . کماکان اجرا ادامه می یابد تا در زمان 42/1 بخش بی کلام فرا می رسد . در ادامه بازهم خواننده به اجرا ادامه می دهد . پس از آن موسیقی با سکون های همراه می شود . در آخر صدای خواننده با انعکاس همراه می شود و به شکل منقطع در می آید  و با ( دلم گفت) کار به پایان می رسد .

 

 

13 – خوب و بد = ترانه : رضا صادقی – ملودی : الهام از موزیک شرقی – تنظیم : رضا صادقی و معین راهبر

پیانو آغازگر این قطعه است و با همراهی زهی ها در ثانیه 25 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کنند . در ادامه فضا کمی تغییر می کند و موسیقی پرحجم تر می شود : ( واسه اینکه خیلی چیزا بمونه باید نباشه / گاهی ماهی واسه موندن باید از آب جداشه – گاهی م باید بمیری تا که یک زندگی نو شه / بهتره گلی نباشه تا باغ گلا دروشه ) خواننده با اوج و فرودهای خود اجرا را ادامه می دهد .

در بخش بی کلام ویلون مورد استفاده قرار می گیرد . در ادامه باز خواننده اجرا را ادامه می دهد و موسیقی خلوت می شود و اجرا کننده در گام بالا به اجرا می پردازد .

در پایان با یک سکوت دوباره موسیقی بی کلام جریان می یابد و به پیش می رود . پس از آن موسیقی کم حجم می شود و خواننده با یک خنده کوتاه و در پی آن یک سکوت و دوباره بخش بی کلام جریان می یابد و کار به پایان می رسد .

 

14 – چراغارو خاموش کن = ترانه : یاحا کاشانی – ملودی و تنظیم : انوشیروان تقوی

این قطعه در این بخش با تنظیمی دیگر در آلبوم گنجانده شده است . این تنظیم هم به صورت هاوس می باشد و با تغییراتی نسبت به تنظیم نخست کار شده است .

مشخص نیست به چه دلیل خواننده این قطعه را با تنظیمی مشابه تنظیم اول در آلبوم قرار داده است در حالی که تنظیم نخست حرفه ای تر و موفق کار شده است . اگر با اجرایی اسلو و یا پیانویی این کار انجام می شد دلیل قانع کننده ای داشت ولی اکنون چندان جای دفاعی باقی نمی ماند . عدم حرفه ای گری تنها دلیل این کاراست ، همین . 

 

آلبوم دیگه مشکی نمی پوشم کار دیگری است از خواننده پرکار این روزهای موسیقی پاپ ایران . خواننده ای که اکثر روزهای سال در حال اجرای کنسرت در ایران و حتی خارج کشور است .

 این آلبوم یک مشکل اصلی دارد و آن تعداد  زیاد فطعات آلبوم است . 14 قطعه که البته یکی از کارها با دو تنظیم در آلبوم گنجانده شده است . دوسه قطعه خوب ، چند کار قابل قبول و تعدادی از قطعاتی که می شد به راحتی ازوجود آنها چشم پوشی کرد و آنها را در آلبوم قرار نداد تشکیل دهنده این آلبوم هستند .

این آلبوم را می توان به راحتی با یک بازنگری به مجموعه ای قوی تر تبدیل کرد . قطعات : 1 – 2 – 3 – 7 ( با تنظیمی ارکسترال ) – 8 – 9 – 10 – 11 – 13 کارهایی هستند که می توانند در این آلبوم قرار بگیرند و سایر آثار را کنار گذاشت . همچنین با تغییراتی در چیدمان آنها و تغییر نام آلبوم و طراحی اینتسرتی دیگر به واقع می توان این آلبوم را به همین راحتی دچار تغییراتی اساسی کرد .

اصولا در حال حاضر یک آلبوم باید دارای چند قطعه باشد ؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ داد . تا چند سال پیش اکثر آلبوم های پاپ 8 قطعه داشتند البته مدت زمان قطعات نیز بین 4 تا 5 دقیقه بودند . اما چند سالی است که مدت زمان قطعات کوتاه تر شده است و خواننده ها بعضا ترجیح می دهند تعداد قطعات آلبوم را به 14 و یا 15 کار افزایش دهند . اما آیا واقعا یک شنونده امروزی این وقت را در اختیار دارد که یک ساعت را به شنیدن یک آلبوم موسیقایی صرف کند ؟ به نظر می رسد معقولانه ترین روش این است که در یک آلبوم 9 یا 10 قطعه جای داده شود . نه آلبوم های 7-8 قطعه ای امروز جواب می دهند و نه آلبوم هایی با قطعات فراوان .

رضا صادقی در این آلبوم نیز اکثر کارها را خود به تنهایی انجام داده است و در تنظیم ها هم بیشتر با معین راهبر کار کرده است . مانند همیشه خط ملودی ها در اکثر قطعات شبیه به هم هستند و برای مخاطب هیچ تازگی ندارند . بیشترترانه ها ازبارمحتوایی عاشقانه برخوردارند و همین باعث یکنواختی آلبوم می شود گویا اصلا به جز موضوع عاشقانه و عاطفی هیچ موضوع دیگری وجود ندارد که ترانه سرایان به آنها بپردازند . این ضعف نه در این آلبوم که در بسیاری از کارهای دیگر نیز مشهود است که متاسفانه همچنان خوانندگان بر اجرای این گونه آثار اصرار می ورزند .  تنظیم ها هم به جز دو سه قطعه چندان قوی پرداخت نشده اند . مشخص نیست که چرا از وجود تنظیم کننده های متبحرتر و باسابقه تر استفاده نشده است و ترجیح داده شده کارها به شکل کنونی ساخته شوند .

این آلبوم در مجموع نه آن چنان کاری قوی است که بتوان آن را بارها شنید و تحلیل کرد و نه کاری ضعیف مشابه اکثر آلبوم های موجود در بازار. در واقع این مجموعه نه پسرفتی برای خواننده محسوب می شود و نه پیشرفتی در زمینه موسیقی ؛ وی کماکان در همان جای قبلی خود ایستاده است .

این مجموعه آلبومی است که می شد با تدبیری بهتر آن را با شکل و شمایلی مناسبتر به مخاطب عرضه کرد ، هم در شکل ظاهری و هم در بعد ساختاری .

 به نظر می رسد که زمان آن فرا رسیده باشد تا خواننده برای آلبوم های بعدی با صبوری بیشترعلاوه براجرای آثار ساخته شده توسط خود ، همکاری تازه ای با هنرمندانی دیگر در زمینه های ترانه ، ملودی و تنظیم را آغاز نماید تا اینکه علاوه بر حفظ خط کلی آثارش که کماکان مورد پسند طرفدارانش و گاها مخاطبان موسیقی هستند ، آلبومی بهتررا عرضه نماید . مطمئنا آدم های قوی تری نیز در عرصه موسیقی هستند که بتوان از وجود آنها برای یک آلبوم استفاده نمود .

 

 --------------------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – حکایت = فرهاد برنجان – اولین آلبوم رسمی این خواننده 20 تیر توسط حوزه هنری منتشر شد .

2 – دو نفره = بهنام علمشاهی – پنجمین آلبوم این خواننده اول مرداد توسط شرکت آوای نکسیا روانه بازار موسیقی شد .

3 – کنسرت تصویری گروه دارکوب – اولین مجموعه تصویری این گروه شامل منتخب کنسرتهای سال 87و 88 در قالب 14 قطعه و یک کلیپ تصویری با اجرای مهران مدیری 30 تیرماه عرضه شد . در اجرای آثار این گروه که اکثرا به صورت بدون کلام می باشد ، حامد بهداد و مهران مدیری به عنوان خواننده برخی قطعات حضور داشته اند .

 -------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

تذکر : به کامنت های سوالی احتمالی که با موضوع مطلب منتشر شده ارتباطی نداشته باشند پاسخی داده نخواهد شد .

------------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 ------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ٢:۳٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٥/٥
تگ ها: رضا صادقی
comment نظرات () لینک