رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبومهای " کسی که با تو می مونه ( حمید رضا گلشن ) و " تصویر آخر " ( هامو

نقدی بر آلبومهای " کسی که با تو می مونه " ( حمید رضا گلشن ) و " تصویر آخر " ( هامون )

 

 

نقدی بر آلبوم " کسی که با تو می مونه " با صدای « حمید رضا گلشن »

 

نه شنیدی و نه گفتی ، گفتنی شنیدنی بود

 

 

" کسی که با تو می مونه " نام سومین آلبوم « حمید رضا گلشن » خواننده جوان پاپ است که پس از 3 سال اواخر اسفندماه گذشته از طریق شرکت حامیان ترانه امروز روانه بازار موسیقی کشور شد .

این آلبوم به صورت سی دی والتی عرضه شده است . تصویری از خواننده در پس زمینه سفید بر روی کاور آلبوم نقش بسته است و همچنین نام آلبوم ، نام خواننده و نام سه موزسین اصلی آلبوم هم در اینسرت خودنمایی می کند . آن سوی جلد آلبوم نیز شناسنامه قطعات ، نام نوازندگان و عوامل دیگر آلبوم درج شده است . در مجموع طراحی کاور آلبوم قابل قبول می باشد و یک ترکیب به روز تدارک دیده شده است .

در این آلبوم از سازهای : ویلن - آلتو - ویلنسل - پیانو - گیتار - گیتار باس - گیتار الکتریک - تومبا - پرکاشن - سنتور - درامز و نی عربی استفاده شده است که جمعی از نوازندگان نام آشنای کشور به نوازندگی  این سازها پرداخته اند .

حمیدرضا گلشن جزو خوانندگانی است که طی این سالها آهسته و پیوسته در موسیقی پیش رفته است و در آلبوم های خود با جمعی از برترین آهنگسازان و شاعران و ترانه سرایان کشور به همکاری پرداخته است . لازم به ذکر است که به تازگی آلبوم دیگر این خواننده با نام " ضامن آهو " منتشر شده است که در این آلبوم پاپ مذهبی هم با تیمی کاملا حرفه ای همراه بوده است . وی همچنین آلبوم دیگری به سفارش حوزه هنری آماده انتشار کرده است که آن مجموعه نیز جزو کارهای خوب امسال محسوب می شود .

 

بررسی قطعات آلبوم " کسی که با تومی مونه " :

 

1 - دارم عاشق می شم = ترانه : روزبه بمانی - ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری 

نخستین قطعه آلبوم با یک اینترو و پس از آن اورتوری پرحجم و متناسب با آغاز یک آلبوم شروع می شود و پس از آن ویلن با موسیقی الکترونیک همراه می شود و در ادامه خواننده اجرای خود را آغاز می کند . پس از یک دقیقه موسیقی ریتم اصلی خود را که به صورت ترنس می باشد، پیدا می کند و کماکان نیز خواننده به خواندن خود ادامه می دهد . در ادامه به بخش بدون کلام می رسیم که نی عربی هم در اثنای کار شنیده می شود . پس از آن صدای خواننده از حالت محو به سوی شفاف بودن حرکت می کند . پس از این بخش خواننده برای بار دوم به اجرای بخش ترجیع بند این قطعه می رسد : ( دارم عاشق می شم ( 2 بار ) / نرو تنهام نذار - منو یادت بیار / دارم عاشق می شم ) که خواننده مصرع آخر را با تحریر بیشتری اجرا می کند . ویلن ها در قسمت پایانی با موسیقی همراه می شوند و کار به این صورت به پایان می رسد .

  

2 - کسی که می پرستیدم = ترانه : روزبه بمانی - ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری

این قطعه در حالت اسلو با گیتار شروع می شود و آوای زنانه کوتاهی نیز در ادامه شنیده می شود و پس از آن خواننده به آرامی در فضایی خلوت به اجرا می پردازد و البته یک موسیقی کم حجم الکترونیک نیزآنرا همراهی می کند . خواننده در ادامه گام صدایی خود را تغییر می دهد و موسیقی هم کمی پرحجم می شود و پس از آن بخش ترجیع بند اجرا می شود که صدای خواننده دو صدایی می شود و آوای زنانه هم با آن همراه می گردد . در ادامه بخش بی کلام با دکلمه ای که بخش کوتاهی از ترانه را اجرا می کند پیوند می خورد . پس از آن خواننده ادامه اجرا را پی می گیرد . در بخش پایانی نی عربی بر فضای موسیقایی قطعه خود نمایی می کند و همچنین گیتار نیز به قطعه افزوده می شود .

 

3 - کسی که با تو می مونه = ترانه : روزبه بمانی - ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری

گیتار آغازگر این قطعه است . در ادامه ویلن آلتو هم به این بخش اضافه می شود. پس از اورتور 48 ثانیه ای خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند . در ادامه موسیقی هم پرحجم تر می شود و خواننده با تحریر بیشتری اجرا را ادامه می دهد . در همین زمان پیانو نیز به موسیقی افزوده می شود . در ادامه خواننده کماکان به اجرا می پردازد و موسیقی هم با ان اوج و فرود را تجربه می نماید . در پایان خواننده : ( کسی که با تو می مونه / کسی غیر خود من نیست ) را در اوج نسبی می خواند و قطعه تمام می شود .

  

4- دنیا رو برگردون = ترانه : روزبه بمانی - ملودی : مهدی زنگنه - تنظیم : پدرام کشتکار

این کار در همان آغاز با حضور سمپل زهی ها و موسیقی تکنو همراه می شود و در ادامه خواننده شروع به اجرا می کند . فضای قطعه شبه ترکی است که با حضور زهی هایی که اغلب به گوش می رسند و تکنویی که نه چندان هم قوی ساخته شده است ، کاملا مشهود است . در میانه ها همان زهی ها فضا را در اختیار می گیرند و خواننده هم از گامهای میانی صدا شروع می کند و به اوج می رود . این قطعه 5 دقیقه ای در بافت موسیقایی خود چندین بار تکرار می شود و مانند یک سیکل ثابت عمل می شود .

  

5 - کمینگاه ستاره = ترانه : افشین یداللهی - ملودی : علیرضا افکاری - تنظیم : پدرام کشتکار

قطعه در فضایی ملایم با استفاده از سمپل هایی آرامش بخش شروع می شود و پس از لحظاتی موسیقی ریتم اصلی خود را پیدا می کند . تنظیم کننده به واقع توانسته با تجربه بالای خود اورتور قطعه را به خوبی بسازد و این کار روند منطقی را طی می کند . در ادامه خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند در حالیکه موسیقی در حالت خلوت می باشد : ( آخرای عمر شب بود تو دم سپیده رفتی / گله دارم از نگاهت که منو ندیده رفتی - نه شنیدی و نه گفتی ، گفتنی شنیدنی بود / ما همو ندیدیم اما ، حال هردو دیدنی بود ) و پس از آن موسیقی بر مبنای پایه الکترونیکی ادامه می یابد وهمچنین گیتار ها هنرنمایی می کنند . در ادامه خواننده به اوج نسبی می رود : ( قلب ما بی طپش هم ، مردن نبض زمونه س / صبح رو بی چشات نمی خوام ، مث کابوس شبونه س ) و خواننده در ادامه این چنین می خواند : ( ما سراغ همو تا کی / باید از جاده بگیریم - درد ما درد کمی نیست / که همو ساده بگیریم ) 

پس از آن بخش بی کلام بر قطعه حکم فرما می شود و قطعه در حالیکه به صورت رمانس پیش می رود به بخش اجرای خواننده می رسیم : ( گفته بودی وعده ی ما تو کمینگاه ستاره / حالا شب تو را ستاره س که یکی کمین نداره ) 

این قطعه بدون شک بهترین کار این آلبوم می باشد . موسیقی ملایم و به جای آن و همچنین ترانه قوی که در تمامی ابیات سیر منطقی آن به خوبی مشهود است ، باعث شده که شنونده با یک ترکیبی دلچسب موسیقایی همراه شود . خواننده هم با اجرای مناسب خود توانسته مفهوم کلام را به خوبی منتقل سازد . ترانه این قطعه قوی ترین بخش این قطعه می باشد . در حالی که قطعات 1 تا 4 آلبوم چندان کارهای قدرتمندی نیستند می شد آلبوم را از قطعه 5 شروع کرد . هیچ لزومی ندارد که حتما یک آلبوم با کاری ترنس یا هاوس شروع شود . وقتی یک قطعه در تمامی ارکان بر سایر قطعات دیگر برتری دارد باید به نحوی آن را در یک آلبوم گنجاند که نمود بیشتری داشته باشد .

 

6 - دوست دارم = ترانه : کوروش سمیعی - ملودی و تنظیم : پدرام کشتکار

موسیقی در آغاز با آوا خوانی مردانه شروع می شود و بلافاصله با  حضورساز ضربی فضای موسیقی آمریکای جنوبی را به ذهن متبادر می سازد و پس از آن فضا با سمپل های پرحجم و زهی هایی که از سمپل گرفته شده است ممزوج می شود وخواننده هم اجرای خود را به آرامی شروع می کند . در ادامه خواننده به اجرای خود می پردازد تا اینکه به ترجیع بند ضعیف قطعه به لحاظ ترانه آن می رسیم : ( دوست دارم ، قد دنیا ، بگو دوسم داری قد دنیا ( 2 بار ) / دیگه کنارتم ، نمیشه بی تو ، کجا برم بدون تو عزیزم ) در ادامه بخش بی کلام فرا می رسد و خواننده با صدایی فیلتر شده به اجرای خود را انجام می دهد این در حالی است که پس از آن صدا به حالت معمولی خود بر می گردد . در ادامه دوباره ترجیع بند اجرا می شود و پس از آن موسیقی بی کلام به پیش می رود .

مشخص نیست که چرا خواننده پس از اجرای ترانه ای قوی در تراک 5 ، ترانه ضعیفی که به خصوص در ترجیع بند آن این ضعف کاملا مشهود است را خوانده است .

  

7 - چشمات = ترانه : روزبه بمانی - ملودی و تنظیم : بابک زرین

این قطعه با حضور زهی ها شروع می شود و در ادامه گیتار و ویلنسل هم به آن افزوده می شوند . پس از 49 ثانیه خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند . در ادامه موسیقی کم رنگ تر می شود و خواننده هم به آرامی اجرای خود را ادامه می دهد در حالی که پیانو زیر صدای وی به گوش می رسد و پس از آن موسیقی پرحجم تر می گردد و خواننده هم کماکان به اجرای خود ادامه می دهد . پس از آن بخش بی کلام با حضور درامز و زهی ها و گیتار باس پرحجم تر می شود و خواننده به گام بالاتری می رود و چنین می خواند : ( چه حسی توی دستاته / که تا دستامو می گیری - جدا میشه از این دنیا / توی آغوشت یه زنجیری ) پس از آن وی به اوج می رود . در ادامه موسیقی بی کلام به پیش می رود و این بار خواننده آرام تر و کم حجم تر می خواند : ( تو چی داری توی چشمات که هم آبه هم آتیشه / که اقیانوس می تونه توی چشمات خالی شه )

این قطعه تنها کار تمام آکوستیک آلبوم است که در ادامه همان کارهای پیشین تنظیم کننده قرار می گیرد . کارهایی ارکسترال با تنظیمی هایی شبیه به هم . استفاده از سازهایی مشخص که حرکتهایی شبیه به هم را در آهنگهای مختلف تجربه می کنند . امیدرواریم تنظیم کننده در ساختار تنظیم های آتی خود تغییراتی منطقی را ایجاد نماید .

 

8 - تو هم با من نمی مونی = ترانه : روزبه بمانی - ملودی و تنظیم : بهروز صفاریان

این کار با نوای سولوی گیتار شروع می شود . یک صدای کم رنگ الکترونیکی نیز به تدریج پررنگ تر می شود و این فضا را پر می کند . در ثاینه 42 خواننده به صورت احساسی اجرا را آغاز می کند و در ادامه موسیقی به حالت اسلوی الکترونیک تغییر شکل می دهد . خواننده همچنان به اجرای خود ادامه می دهد و در بخش بی کلام گیتار نیز به گوش می رسد . در ادامه خواننده به آرامی اجرا را هدایت می کند . در این بخش درامز به خودنمایی می پردازد و در ادامه خواننده با بیتی که اجرای خود  را آغاز کرده بود با همان به پایان می رساند : ( تو هم با من نمی مونی / عجب دنیای بی رحمی - دارم می میرم از فکرت / چرا اینو نمی فهمی ) که در بخش پایانی حالت خلوتی با حضور گیتار ایجاد می شود و پس از آن موسیقی و خواننده اوج را تجربه می کنند . صدای کم رنگی از صفاریان نیز در اواخر قطعه شنیده می شود .

این قطعه نیز جزو کارهای موفق آلبوم است که آهنگساز بر روی اجرای خواننده دقت بیشتری کرده و به نوعی اجرای وی تا حدودی متفاوت تر شده است .

 

9 - دارم می رم = ترانه : افشین یداللهی - ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری

سنتور آغازگر این قطعه است و پس از لحظاتی خواننده شروع به اجرا در حالتی خلوت می کند . در ادامه صدای پایه الکترونیکی افزوده می شود و گیتار نیز مورد استفاده قرار می گیرد و خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد .سنتور در بخش بی کلام نمود بیشتری دارد و باز خواننده که اوجی نسبی را تجربه می کند . در ادامه موسیقی کم حجم شده و خواننده به آرامی با آن همراه می شود . پس از آن موسیقی پرحجم تر شده و تا اینکه آخر مصرع را با تحریر بیشتری می خواند . در آخر کار 2 بیت را اجرا می کند و کار به پایان می رسد .

 

10 - مثل رویا = بدون کلام با موسیقی : علیرضا افکاری

این قطعه بدون کلام با حضور پررنگ ویلن وسولوی پیام طونی همراه است .

 

آلبوم کسی که با تو می مونه با حضور تعدادی از عوامل حرفه ای موسیقی پاپ تهیه شده است . ولی نکته بارز این آلبوم دلچسب نبودن اکثر قطعات آلبوم است . قطعاتی که به رغم حضور این عوامل هرگز نمی توانند ماحصل تمامی توان آنها باشند . اگر این آلبوم را با مجموعه قبلی خواننده - غزل بارون - مقایسه کنیم باید اذعان کرد که آن آلبوم در تمامی بخشها کار موفق تری نسبت به این مجموعه بود . یکی از نقاط ضعف آلبوم محتوای عاشقانه تمامی قطعات است که همین مورد باعث می شود نوعی تکرار در محتوای کلام ایجاد شود به خصوص که قطعات به لحاظ ترانه اکثرا ساختاری شبیه به هم دارند . همچنین خواننده نتوانسته از تمامی ظرفیت های صدایی خود استفاده کند و در حالیکه وی با موسیقی سنتی نیز آشنایی نسبی دارد ولی بیشتر به دنبال اجرای پاپ تر قطعات بوده است .

گلشن جزو خوانندگانی است که در اجرای خود از تحریرهای ریز سنتی استفاده می کند و اصولا صدایش شبیه به خواننده دیگری نیست و سعی می کند بدون تقلید کار خود را انجام دهد ولی در این آلبوم به نظر می رسد وی ساده تر خوانده است اگرچه در لابه لای برخی قطعات از توانایی های خود بهره برده است .

برخی از آلبوم ها با وجود آنکه تمامی مشخصات یک اثر موفق را در خود لحاظ می کنند ولی شاید به دلیل آنکه عوامل آن اثر خود به نتیجه کارشان تعصب چندانی نشان نمی دهند وتمام توان خود را صرف ان اثر نمی کنند نمی تواند به موفقیت لازم دست یابد و این آلبوم یکی از آثار این چنینی است .

این آلبوم جزو مجموعه هایی است که می توان ان را بارها شنید ولی شاید چندان نتواند دلچسب مخاطب باشد با وجود انکه معیارهای یک اثر خوب را رعایت کرده است . شاید یکی از دلایل عمده ان تکراری باشد که این روزها گریبانگیر اکثر آلبوم های پاپ را گرفته است . کارهایی شبیه به هم چه در ترانه و چه در ملودی و تنظیم . به نظر می رسد دیگر هرگز نمی توان از موسیقی یک آلبوم تشخیص داد که خواننده آن چه کسی است و فقط جای خواننده ها و نام انها تغییر می کند .

------------------------------------------------------------------------------

نقدی بر آلبوم « تصویر آخر » با صدای " هامون "

 

شکستن توی غروب تصویر اخر منه

  

نخستین آلبوم « هامون ( وحید بسحاق ) » با نام " تصویر آخر " اواخر اسفندماه سال گذشته توسط شرکت آوای مهر میهن و گیتی گویش به بازار عرضه شد .

اسفند سال گذشته شرکت آوای مهر میهن به یکباره چندین آلبوم پاپ اجرا شده توسط خوانندگان تازه کار را با هم منتشر کرد . این آلبوم ها اکثرا با کاورهایی شبیه هم با پس زمینه سیاه و عواملی تقریبا مشترک در حالی منتشر شدند که گویا اصلا برای این شرکت نحوه ارائه آنها مهم نبوده است و به نوعی به صورت کیلویی آلبوم ها را به بازار روانه کردند . البته این آلبوم ها چندان کارهای مهم نبودند وعموما آثاری متوسط و ضعیف از آدمهای کم تجربه ای بودند که مشخص نیست انگیزه آنها برای حضور در بین رسمی های موسیقی چیست . آیا روش بهتری برای این گونه خوانندگان وجود ندارد ؟ اگر این شرکت از هر خواننده یک قطعه  - که به عنوان موفق ترین اثر هر کدام از این خوانندگان به شمار می رود - را جدا می کرد و آنها را در کنار هم قرار می داد و یک آلبوم گروهی را منتشر می کرد هم به سود خوانندگان نامبرده بود و هم خود شرکت . چون می شد هم تبلیغات بیشتری برای آن انجام داد و هم شنوندگان با آلبوم قوی تری مواجه می شدند تا الان که تعدادی خواننده گمنام هر کدام آلبومی را عرضه کنند که با کمترین تیراژ به پایین ترین فروش ممکن دست یابند .

متاسفانه تب تند تولید آلبوم در بین خوانندگان کم تجربه و تازه کار به شدت جاری است و آنها گمان می کنند می توانند با پخش آلبوم خود یک شبه مشهور شوند . اما کاش این دوستان به ارتقای کیفیت اثری که به مرحله عرضه می رسد هم فکری بکنند چون برخی از این آثار شایسته یکبار شنیده شدن هم نیستند .

یکی از این آلبوم ها تصویر آخرنام دارد که توسط خواننده ای با نام هامون ( وحید بسحاق ) اجرا شده است . آلبومی که نسبت به کارهای هم رده خود به لحاظ اجرای خواننده در سطح قابل قبول تری قرار دارد .

روی اینسرت آلبوم نام خواننده به صورت هامون درج شده و با یک ( و ) نام اصلی خواننده هم داخل پرانتز به صورت ریزی قرار داده شده است که این هم از دقت بیش از اندازه این به اصطلاح شرکت موسیقی است . در ضمن مدیر این شرکت خواننده ای به نام کیارش حسن زاده است که خود نیز در بیشتر آلبوم ها ساخت ملودی ها را بر عهده داشته است . در ضمن تنظیم کننده این آلبوم شاهین خسرو آبادی است که به دلیل ممنوعیت کاری با نام شاهین خسروی نامش درج شده است .

در ادامه نگاهی کاملا کوتاه به این آلبوم خواهیم داشت :

 

می ری میرم ( مهتاب رخصتی ) : اولین قطعه آلبوم ترنسی کاملا الکترونیک است که نه چندان جالب ساخته شده است .

تصویر آخر ( مهتاب رخصتی ) : اسلویی که گیتار الکترونیک در آن خودنمایی می کند . یک همخوانی مردانه نیز در این اثنا فضایی شبه حماسی به کار می دهد . خواننده اکثرا در گامهای پایین و میانی اجرا را هدایت می کند . ترانه سرا با هر ترفندی بوده نام خود را هم در ترانه گنجانده است . این قطعه در مجموع بهترین کار این آلبوم است و خواننده هم اجرای مناسبی در این قطعه داشته است .

ببخش اگه دوست دارم ( مهشاد عرب ) : کاری که تا حدودی ریتمیک است و گیتار آکوستیک هم در ان حضور دارد . موسیقی بر مبنای سمپل ها شکل گرفته است .

گل پشت و رو نداره ( مهشاد عرب ) : قطعه ای شش و هشت الکترونیک که البته تنظیم آن از فضای قدیمی برخوردار است . ترانه ای ضعیف که به سختی می توان آن را تا آخر تحمل کرد . نام قطعه شبیه کارهای کوچه بازاری قبل از انقلاب است و مشخص نیست که چرا ترانه سراها هنوز به دنبال چنین فضاهای چیپی هستند .

رها شو ( مهتاب رخصتی ) : دکلمه ای در آغاز قطعه وجود دارد و پس از آن کار به شکل اسلو - ریتمیک هایی در می آید که بارها از این تنظیم کننده ها شبیه این اثر را شنیده ایم .

بیا با من ( مهتاب رخصتی ) : یک ترنس ضعیف دیگر ، همین .

مادر ( مهتاب رخصتی ) : این قطعه اسلو با دکلمه ای آغاز می شود . پس از آن کار ریتیمک تر می شود . گیتار در اثنای کار شنیده می شود . گرچه ترانه از فضایی کاملا تکراری برخوردار است ولی در مجموع جزو آثار قابل قبول آلبوم است .

سایه ( مهدیه عرب ) : اسلویی دیگر با گیتار . اجرای این گونه ترانه ها با توجه به متانت موجود در صدای خواننده هماهنگی دارد . این قطعه در مورد امام زمان ( عج ) می باشد . این کار نیز جزو کارهای قابل قبول آلبوم می باشد .

صدای خواننده این آلبوم در کل صدایی قابل قبول است . این گونه صداها می توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند به شرط اینکه با احساس و تکنیک بیشتری همراه باشند و مهم تر اینکه اثری قوی تر با ساختار بهتری را اجرا نمایند . در همین وضعیت کنونی نیز برخی تحریرها و نوع اجرا نشان می دهد که خواننده با این کار آشنایی کافی را دارد .

خواننده سعی کرده به شیوه ای درست بخواند ولی این کار را به شکل ساده آن انجام داده است ، یعنی از مانورهای صدایی که خوانندگان باتجربه تر انجام می دهند در این اجراها خبری نیست که مطمئنا به دلیل کمبود تجربه خواننده است . صدا و نحوه اجرای خواننده تا حدودی تحت تاثیر ستار خوانده قدیمی است . محدوده اجرایی خواننده کاملا مشخص است و سعی نکرده این محدوده را افزایش دهد تا اجراها برای مخاطب یکنواخت نشوند .

این آلبوم به لحاظ ترانه و موسیقی چندان جای حرف ندارد و کاملا تکراری و ضعیف است ولی خواننده آن می تواند در آینده ضمن همکاری با تیمهای حرفه ای تراثر قابل قبول تری را روانه بازار نماید .

 

------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 - پنهون = رهبر - نخستین آلبوم این خواننده هفته سوم خرداد منتشر شد .

2 - یک = علیرضا تجویدی و اسپندارمزد الهی شیرازی - اولین آلبوم این دو خواننده هفته چهارم خرداد روانه بازار موسیقی شد . در این آلبوم یک قطعه با 7 تنظیم مختلف اجرا شده است .

3 - یادت باشه = کوروش صنعتی - دومین آلبوم این خواننده پس از 6 سال منتشر شد . 

-----------------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

 

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

 -----------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

---------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۳/۳۱
comment نظرات () لینک