رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « بی واژه » با صدای " محمد اصفهانی "

نقدی بر آلبوم « بی واژه » با صدای " محمد اصفهانی "

 

 

 

جهان دل است و تو جانی ، نه بلکه جان جهانی

 

 

 

روز 10 اردیبهشت ششمین آلبوم پاپ " محمد اصفهانی " پس از گذشت 6 سال توسط شرکت ایران گام و پخش هنر شهر به بازار موسیقی عرضه شد .

آلبوم به صورت سی دی و دی وی دی تصویری منتشر شده است . آلبوم به صورت کاست و سی دی دربسته بندی مقوایی در دو نوع پخش شده است . دفترچه ای شامل اشعار آلبوم در یکی از بسته بندی ها موجود است . کاور آلبوم خواننده را در حالیکه تقریبا بر درخت نخلی تکیه داده نشان می دهد و این در حالی است که نگاه خود را به دوردست دوخته است . آن سو تر نیز نخلی تقریبا بی سر دیده می شود و همه این منظره توسط حصاری فلزی  در بر گرفته شده است . تصویری ناامید کننده با فضایی دلگیر، تشکیل دهنده کاور اصلی آلبوم است . همچنین نام خواننده و آلبوم با خط نستعلیق مانند سایر آلبوم های وی حک شده است و در ضمن نام لاتین خواننده و آلبوم هم زیر آن درج شده است .

آن سوی جلد آلبوم نیز شناسنامه قطعات ذکر شده است . داخل اینسرت نیز نام نوازندگان قطعات و استدیوها و کسانی که کارها رامیکس و مسترینک کرده اند ، آمده است .

همچنین یادداشت کوتاهی از خواننده که در واقع همان بیت اصلی قطعه باور نکن می باشد درج شده است . دو تصویر دیگر خواننده در جلدهای داخلی آمده که یکی جدی و غمگین و دیگری لبخند به لب است . دفترچه ای نیز شامل متن اشعار آلبوم و نام نوازندگالن هر قطعه به صورت مجزا در جلد آلبوم جای داده شده است . در مجموع نوع جنس کاور و طراحی آن معمولی و حتی ضعیف است و می شد این آلبوم را شیک تر و جالب تر عرضه کرد که دراین زمینه با بی سلیقگی هر چه تمام تراین کارانجام شده است .

در این آلبوم از وجود نوازندگان ترکیه ای در کنار نوازندگان ایرانی استفاده شده است . سازهای مورد استفاده در این آلبوم عبارتند از : گیتار آکوستیک – گیتار باس – کمانچه – با قلاما – پیانو – کلارینت – سه تار – ضرب زورخانه – ویلون – بوزوکی

 

 

بررسی قطعات آلبوم بی واژه :

 

 

1 – بی واژه = آهنگ و تنظیم : پدرام کشتکار – ترانه : اهورا ایمان

 

قطعه در همان آغاز به صورت الکترونیکی شروع می شود . پس از 7 ثانیه با افزودن باس کار به شکل کاملتری در می آید و به صورت هاوس ادامه می یابد . در ثانیه 28 خواننده به همراه موسیقی کار خود را آغاز می کند که همین بخش نیز ترجیع بند این قطعه می باشد : ( منو دریا ، منوبارون ، منو آسمون صدا کن / اسممو واژه به واژه ، تو دل ترانه جا کن ) و همچنان به اجرای خود ادامه می دهد . گیتار در برخی قسمتها نیز در اثنای کار شنیده می شود . پس ازآن به بخش بی کلام می رسیم که بعضا تنظیم کننده از سمپل های صدایی استفاده کرده که هم قدیمی اند و هم گل درشت جلوه می کنند و ربط چندانی با فضای قطعه ندارند . در زمان 39/2 موسیقی از ریتم می افتد و خواننده با تحریر بیشتری ترانه را اجرا می نماید که در این میانه ها گیتار نیز در پس زمینه مورد استفاده قرار گرفته است . در ادامه موسیقی به شکل معمولی خود در می اید و خواننده ترانه را از ابتدا اجرا می کند . در زمان 39/3 به بخش بدون کلام می رسیم که در این قسمت تنظیم کننده نسبت به بخش های میانی  تنظیم ، بهتر کار کرده است . پس از لحظاتی این قطعه به پایان می رسد .

این قطعه جزو کارهای خوب این آلبوم می باشد ، اگر چه می توانست از تنظیمی قوی تر و تکنیکی تربرخوردار باشد .

 

 

2 – معجزه = آهنگ و تنظیم : پوریا حیدری – ترانه : ترانه مکرم

 

این کار به صورت تمام الکترونیکی با گیتار سینتی شروع می شود که با ضربه های کوبه ای نیز همراه است . آواخوانی کم رنگی نیز در پس زمینه شنیده می شود و در ثانیه 18 موسیقی به صورت هاوس تغییر شکل می دهد . پس از لحظاتی خواننده شروع به خواندن می کند و این روند ادامه دارد تا این که به ترجیع بند می رسد : ( با تو خوشبختی دیگه یه قصه نیست / یه حقیقته ، مث یه معجزه س – انگار باید میومدی که من / با تو پرواز کنم از این قفس )

پس از آن به بخش بدون کلام می رسیم که این روند 15 ثانیه ادامه دارد و در ادامه خواننده در اوجی نسبی اجرا را ادامه می دهد . باز به ترجیع بند می رسد و 2 بار آن را اجرا می کند . در زمان 06/3 بخش بی کلام تا 25/3 که قطعه به پایان می رسد ، ادامه دارد و تنظیم کننده بدون نوآوری و خلق فضایی تازه این بخش را به سرانجام می رساند .

موسیقی معمولی و ترانه معمولی تر در این قطعه هرگز نمی تواند شنونده را راضی نماید .

 

 

3 – غم دوری = آهنگ و تنظیم : تویجان – ترانه : مرجان محمدی

 

این قطعه در فضای اسلوی ترکی با محوریت کلارینت آغاز می شود و پس از اورتور 22 ثانیه ای خواننده به صورت محزون و در گام پایین شروع به اجرا می نماید . در ادامه زهی ها هم افزوده می شوند  و پس از آن خواننده ترجیع بند را در اوجی نسبی اجرا می کند : ( کاشکی می شد که یک شب / مهمون خواب من شی – حتی واسه یه لحظه / رویای ناب من شی – دیدار ما عزیزم / باشه واسه قیامت – اما بدون به دوریت / هرگز نکردم عادت )

پس از آن بخش بی کلام با محوریت زهی ها و سمپل ساز کوبه ای فضای ترکی را بیشتر به ذهن متبادر می سازد و این بار خواننده در گام پایین به اجرا می پردازد و در زمان 04/3 یک بخش بی کلام کوتاه یک فاصله ایجاد می کند تا خواننده در گامی بالاتر ترجیع بند قطعه را اجرا نماید . در ادامه کلارینت و زهی ها فضای پایانی قطعه را حزن آلود می کنند و کار در همین فضا به پایان می رسد .

ترانه ای ضعیف با موسیقی معمولی ترکی نتیجه ای خوب نخواهد داد که البته همچنین هم شده است .

 

 

4 – باور نکن = آهنگ و تنظیم : علیرضا کهن دیری – ترانه : اهورا ایمان

 

صدای کم رنگی از دور به گوش می رسد و در ثانیه 10 ساز سه تار با موسیقی کم رنگ الکترونیک همراه می شود . در واقع تم اصلی کار را سه تار می نوازد و پس از اورتور 05/1 دقیقه ای با یک فاصله سکوت خواننده به همراه پیانو – که فضا را تلطیف می کند – اجرای خود را آغاز می کند . در ادامه زهی ها هم به موسیقی افزوده می شوند و شکل کار به صورت پرحجم تری در می آید و البته خواننده کماکان به اجرای محزون خود ادامه می دهد . در زمان 55/1 بخش بدون کلام با محوریت زهی ها به جلو می رود و همچنین ضربه های کوبه ای سینتی در پس زمینه کار شنیده می شود . در ادامه دوباره خواننده با تحریر بیشتری به اجرا می پردازد و اوجی نسبی را تجربه می کند : ( هر جای این دنیا که باشی / من با توام تنهای تنها ) که 2 بار خوانده می شود پس از یک فاصله کوتاه که با ویلون پر می شود و موسییقی ایستا تر می شود . پس ازآن باز موسیقی به روال عادی خود بر می گردد و خواننده نیز سایر ابیات این قطعه را اجرا می کند . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد : ( این خانه را بگذار و بگذر / با من بیا تا کعبه دل – باور نکن تنهایی ایت را / من با توام منزل به منزل )

خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد و با همراهی زهی ها و سینتی کار در همین فضا به اتمام می رسد .

این قطعه در سال 86 به عنوان تیتراژ سریال شکرانه مورد استفاده قرار گرفته بود . این قطعه جزو بهترین کارهای این مجموعه محسوب می شود و از موسیقی و ترانه قابل قبولی برخوردار است . مشخص نیست به چه دلیل با وجود اینکه کهن دیری جزو خوب های موسیقی به شمار می رود ولی در این آلبوم فقط یک کار وی که آن هم تیتراژ یک سریال بوده مورد استفاده قرار گرفته . گرچه خوب می دانیم این موزسین در زمینه کارهای با کلام به شدت کم کار است ولی هر گاه در این زمینه کاری ساخته جزو بهترین ها بوده است .

 

 

5- اگه باشی = آهنگ و تنظیم : تویجان – ترانه : اهورا ایمان

 

اورتور قطعه در فضایی کاملا ترکی شروع می شود . در ثانیه 10 زهی ها و بوزوکی نیز به موسیقی سینتی اضافه می شوند و یک همخوانی که هجای ( هی ) را تکرار می کنند -  البته این کار در اثنای قطعه تا پایان هم مورد استفاده قرار می گیرد – که در پس زمینه قطعه قرار می گیرد . خواننده در ثانیه 41 به صورت کوتاه کوتاه اجرای خود را شروع می کند . قطعه از ریتم شادی برخوردار است و این با صدا و اجرای خواننده هماهنگی ندارد . خواننده همچنان به اجرای خود ادامه می دهد . در ادامه بوزوکی به صورت واضح تری شنیده می شود و همچین زهی ها و آن آواخوانی شادانه هم مورد استفاده قرار می گیرد . پس از آن دوباره خواننده که بعضا صدای وی منعکس هم می شود و همچنین با استفاده از فیلترهای صدایی نیز همراه است . موسیقی کم حجم تر می شود و صدای از دور خواننده به گوش می رسد و باز صدای خواننده که با موسیقی همراه می شود و قطعه در همین حال و هوا به پایان می رسد .

صدای محزون خواننده با فضای شاد این قطعه سنخیتی ندارد . این قطعه نیز چه به لحاظ کلام و چه موسیقی حرفی برای گفتن ندارد .

 

 

6 – رستگاران = آهنگ و تنظیم : آریا عظیم نژاد – ترانه : عبدالجبار کاکایی

 

موسیقی در حالتی گنگ و مبهم و به نظر شلوغ با یک فضا سازی نه چندان واضح شروع می شود . در ادامه با یک ضربه الکترونیکی کوبه ای مواجه می شویم که بلافاصله ناله های زنی جوان شروع می شود و این روند تا ثانیه 57 ادامه دارد که در این لحظه موسیقی وارد فضایی دیگر می شود و ما با یک موسیقی خلوت و کم حجم روربرو هستمیم و خواننده هم کار خود را شروع می کند .( چه آرام در خود شکستم / چه دلتنگ تنها نشستم ) . پس از آن سولوی ویلون فضا را در اختیار می گیرد در بخش بی کلام و درادامه دوباره خواننده با همان لحن محزون و ناامید کننده در فضایی خلوت به اجرا ادامه می دهد . اجرای خواننده کماکان ادامه دارد و با اجرای 2 باره ترجیع بند : شکوه نکن تن رنجور از دربدری ای وای ) و پس از آن با گفتن ( چه آرام در خود شکستم ) در حالتی غمگین کار به پایان می رسد .

این قطعه در سال 88 به عنوان تیتراژ سریال رستگاران مورد استفاده قرار گرفته بود . این قطعه محزون و به شدت ناامید کننده با فضا سازی خاص خود می تواند یادآور موضوعی خاص باشد !

 

 

7 – فردای پنهانی = آهنگ و تنظیم : تویجان – ترانه : عبدالجبار کاکایی

 

موسیقی در همان آغاز در فضایی شاد شروع می شود در اورتور باقلاما خود نمایی می کند . پس از 38 ثانیه موسیقی کمی از رنگ شاد خود فاصله می گیرد و خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند . در ادامه موسیقی تغییرمی کند و خواننده به اجرای ترجیع بند می رسد : ( وای از امروز وای از فردا / با تو تنها بی تو تنها ) که تلفظ اشتباه خواننده در ادای کلمه ( فردا ) که بجای علامت سکون روی ( ر ) با کسره آن را می خواند . در ادامه بخش بی کلام که باقلاما فضا را در اختیار می گیرد و با زهی ها هم همراه می شود . در ادامه خواننده باز همان لحن محزون خود را حفظ می کند . در زمان 57/1 باز موسیقی ایستاتر می شود و خواننده آرام می خواند : ( می خواهم بگریزم از فردایم گاهی ) که در اینجا هم ( بگریزم ) را نه چندان جالب ادا می کند . در ادامه بخش بی کلام با حضور گیتار آکوستیک و باقلاما همرا می شود و در ادامه ترانه را خواننده اجرا می کند و به اجرای دوباره ترجیع بند می رسد و با اجرای ( وای از رویا ) که با تحریر بیشتری همراه است این کار به پایان می رسد .

موسیقی این قطعه تا حدودی از فضایی شاد و مفرح برخوردار است ولی ترانه محزون آن تناسب این قطعه را به هم زده است .

 

 

8 – ناجی = آهنگ و تنظیم : پویا نیک پور – ترانه : رویا میرفخرایی

 

موسیقی به صورت آرام با صدای ناقوس و پیانو شروع می شود و در ادامه ویلون ملودی را می نوازد و در ثانیه 38 خواننده به آرامی در گام پایین شروع به خواندن می کند و موسیقی در حالت خلوت ادامه دارد . در زمان 27/1 موسیقی پرحجم تر می شود و پیانو هم افزوده می گردد و در ادامه خواننده مقداری به اوج می رود و موسیقی هم تا حدودی همراه آن اوج می گیرد : ( گم شدیم تو جاده انگار / راه قصه ش خیلی دوره ) . در ادامه دوباره بخش بی کلام با حضور پیانو ، در کنار سینی قرار می گیرد و در دقیقه 3 خواننده به آرامی اجرای خود را از ابتدا از سر می گیرد و با همراه موسیقی اسلو قطعه کماکان به اجرا می پردازد . در اواخر قطعه خواننده کمی به اوج می رود و با همان حالت موسیقی و بیت آخر قطعه را هم می خواند . در پایان صدای خواننده به صورت کم رنگی با پیانو هوراه می شود و کار به این صورت به پایان می رسد .

 

 

9 – غزال = آهنگ و تنظیم : آریا عظیمی نژاد – شعر : استاد علی معلم

 

قطعه با صدای سه تار و نواهای الکترونیکی و ساز بادی که بعضا با کوبش هایی نیز همراه است ، شروع می شود . در ثانیه 49 موسیقی وارد فضایی دیگر می شود و کمانچه با سازهای سینی همراه می شود . در ادامه خواننده به آرامی با موسیقی لایت قطعه شعر فخیم این کار را اجرا می کند . پس از آن صدای کم رنگ پایه ای الکترونیکی به قطعه افزوده می شود و خواننده همچجنان به اجرای خود ادامه می دهد . خواننده کماکان به خواندن خود ادامه می دهد و اندکی نیز به گام بالاتر می رود . با یک فاصله کوتاه موسیقی و دوباره خواننده به خواندن ادامه می دهد و دو بیت انتهایی را در اوج می خواند و موسیقی هم بر همین مبنا پرحجم تر می شود ( خیال کن که غزالم ) ، که با یک همخوانی کوتاه همراه است و ( بیا ضامن من شو) را با تحریر بیشتری اجرا می کند  – ( بیا که آتش صیاد از زبانه بیفتد )  موسیقی ادامه پیدا می کند تا این که از ریتم می افتد و با یک سکوت بیت پایانی را خواننده به صورت آرام و با موسیقی کم رنگی اجرا می کند ( الا غریب خراسان رضا مشو که بمیرد – اگر که مرغک زاری از آشیانه بیفتد ) و کار به پایان می رسد .

شعر استاد معلم مثل تمامی کارهایش قابل تامل و در نهایت استواری در اینجا نیز می درخشد و قوی تریمن کلام این مجموعه را رقم زده است . ملودی این قطعه نتوانسته بر کلام خوب سوار شود ولی تنظیم آن کار قابل قبولی است . در مجموع می توان این کار را جزو آثار موفق آلبوم به حساب آورد .

این قطعه پیش از این چند باراز صدا و سیما پخش شده بود . این قطعه که تنها کار مذهبی آلبوم  می باشد ، در مورد امام رضا ( ع ) است .

 

 

١٠– بی واژه ( اجرای رمانس ) = تنظیم : پدرام کشتکار

 

قطعه با صدای رعد و برق و باران شروع می شود و فلوت نیز در اثنای کار به گوش می رسد و بعد موسیقی در حالت اسلو جریان می یابد . در ثانیه 20 خواننده شروع به اجرا می کند . خواننده با صداهای سینتی و فضا سازی هایی که صورت گرفته و با همراهی فلوتی که برخی قسمتها به گوش می رسد کار را اجرا می کند .

اجرای این قطعه با فضای رمانس همخوانی دارد و در کل قابل قبول است .

 

 

1١ – خورشید فردا = آهنگ و تنظیم : پدرام کشتکار – ترانه : اهورا ایمان

 

قطعه با صدای افکت کوتاهی که به عنوان اینترو می باشد شروع می شود و با کلمات مبهمی که همراه است موسیقی به صورت ترنس با فضا سازی سینی ادامه می یابد . در ادامه ریتم و سه تار با استرینگ ها ممزوج می شوند . در ثانیه 33 موسیقی به شکل کامل ترنس در می آید و سه تار نیز با آن همراهی می کند . در ثانیه 53 موسیقی کاملتر می شود و خواننده نیز کار خود را آغاز می کند ( با من از سایه نگو / خورسید فردا ما ماست – تو که باورم کنی / عشق یه دنیا مال ماست ) که خواننده عشق یه را ( عشقعه ) تلفظ می کند و 2 بار ترجیع بند را می خواند : ( دست به دست من بده / پا به پای من بیا – بخون امرور مال عشق / بگو فردا مال ما ) که مصرع آخر را با تاکید و تحریر بیشتری در اوج می خواند .

پس از آن با حضور سه تار و در ادامه بخش بی کلام و با هم آوایی کر قطعه فضای ورزشی پیدا می کند . . در زمان 25/2 خواننده در اوج به اجرای خود ادامه می دهد : ( تازه شو مثل ترانه تازه شو ) و اجر ادامه می یابد تا اینکه موسیقی خلوت می شود و به تدریج دوباره به سمت حالت اصلی می رود . در ادامه موسیقی روند تکاملی خود را پیدا می کند و صدای کم رنگ خواننده بیت اول را در حالت فیلتر شده صدایی می خواندتا اینکه صدا شفاف تر می شود و در اواخر قطعه گروه کر ترجیع بند را می خواند و خواننده ادامه ترجیع بند را اجرا می کند و کار با اوج ( دست به دست من بده ) تمام می شود .

این قطعه برای حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2006 در سال 85ساخته شده بود . البته ترانه آن به هیچ عنوان فضایی ورزشی ندارد . این کار در مجموع کار قابل قبولی است و می شد تنظیم آن را به روزتر کرد .

نکته عجیب این قطعه کیفیت صدایی کل کار است که چندان عادی به نظر نمی رسد و صدای خواننده از ابتدا تا انتها با فیلتری همراه شده که مشخص نیست به چه دلیل این کار انجام شده است .

 

 

 

نگاهی به dvd تصویری آلبوم بی واژه :

 

 

این آلبوم شامل یک دی وی دی تصویری است . در این مجموعه کلیپ تصویری قطعه غزال که شامل تصاویر آرشیوی مربوط به حرم مطهر امام رضا ( ع ) می باشد که توسط ساسان توکلی فارسانی تدوین شده است ، البته بدون تصویری از خواننده قرار داده شده است . لازم به ذکر است این کلیپ  پیش از این چندین بار از تلویزیون پخش شده بود .

تیزری کوتاه از قطعه بی واژه دیگر بخش این کلیپ است که خواننده را در بیابانی نمایش می دهد . البته کادر بندی این تیزر چندان جالب توجه نیست .

مصاحبه ای با آهنگسازان این آلبوم که خود آنها هم کار خود را تنظیم نموده اند ، بخش اصلی این مجموعه می باشد . بخشی که در آن آریا عظیمی نژاد مسلط صحبت می کند ، پوریا حیدری هنوز بلد نیست جلوی دوربین حرف بزند و تویجان نیز فارسی را نه چندان راحت تکلم می کند . اینکه در این بخش از این موزسین ها سوال شود که چه نظری در مورد خواننده دارید از آن بخش های نه چندان جالب است چون همه قصد تعریف و تمجید دارند و بهتر بود این بخش را در این مجموعه قرار نمی گرفت .

خود خواننده با دوربینی که به نظر می رسد دوربین موبایل باشد مشغول به فیلمبرداری می شود در استدیوی ضبط موسیقی در ترکیه ، و این در حای است که از آن سوی شیشه دوربین خود را ثابت نگه داشته و نوازندگان ترکیه ای در استودیو مشغول نوازندگی هستند و بدون زوم کردن یک دقیقه مخاطب را سرگردان نگه می دارد . کیفیت ضعیف تصویر و عدم مهارت در تصویربداری یک کار آماتور را در این مجموعه قرار داده است . می شد با دوربین مناسب تر با تصاویری بهتر از زاویه های متعدد این کار را انجام داد .

در پایان نیز خود خواننده دقایقی درباره آلبوم صحبت می کند .

اینکه خواننده به فکر قرار دادن مجموعه ای تصویری در آلبوم بوده است جای تقدیر دارد چون این کار باعث آشنایی بیشتر مخاطب با عوامل تولید یک آلبوم می شود و متاسفانه بسیاری از خوانندگان ما به فکر چنین کاری نیستند ، اما نوع ساخت و پرداخت این چنین کارهایی هم از اهمیت به سزایی برخوردار است .

کارگردان این دی وی دی هادی بردباری از کلیپ سازان  نه چندان کاربلد ماهواره ای است که چند کلیپ ساخته شده توسط وی در این شبکه ها طی یکی دو سال اخیرپخش شده اند . اصفهانی برای ساخت این مجموعه باید از یک کارگردان حرفه ای تر استفاده می کرد چون در وضعیت کنونی این امر صورت نگرفته است . همچنین وی می توانست با تولید یک کلیپ حرفه ای تر برای یکی از قطعات آلبوم آن را در این مجموعه قرار می داد تا اینکه فقط به یک تیزر چند ثانیه ای اکتفا کند . حتی برای جذابیت کار باید بیش از یک تیزر از قطعات آلبوم تهیه می شد .

 

 

 

 

توی جان کیست ؟

 

یکی از موزسین های این آلبوم که سه کار را در بی واژه آهنگسازی و تنظیم کرده است ، " توی جان نیازی آتابای " است . این اولین حضور رسمی این موزسین در بازار مجاز ایران است . البته وی طی این چند سال برای چندتن دیگر از خوانندگان پاپ هم کارهای را انجام داده بود ولی آلبوم های این خوانندگان هنوز به مرحله اتنشار نرسیده اند . توی جان اهل گنبد کاووس است . بنا به گفته خودش سال 68 به ترکیه مهاجرت کرده و کار موسیقی را در آنجا دنبال کرده است . وی تا سال 85 در ترکیه بوده است و گویا 4 آلبوم هم با صدای خود در ترکیه با زبان ترکی منتشر ساخته است . البته حاصل کار توی جان در این آلبوم چندان رضایت بخش نیست ولی مطمنا همکاری وی با اصفهانی باعث بالارفتن قیمت وی شده است .

البته شاید به دلیل آشنایی وی با محیط موسیقی ترکیه این همکاری بین وی و اصفهانی صورت گرفته است . به هر حال این همکاری بیشتر به سود توی جان تمام شده است تا دکتر .

 

 

در مجموع آلبوم بی واژه یک تجربه ناموفق و ناامید کننده از خواننده ای است که پس از چند سال غیبت در بازار موسیقی حضور دیگری را تجربه می کند .

اولین نکته بارز این آلبوم تغییر رنگ صدا و در پی آن کاهش توانایی صدایی خواننده است . گویا خواننده در پی مشکل حنجره چند سال قبل لوزه های خود را جراحی کرده است و همین امر باعث شده رنگ صدای وی تغییر یابد . اگر دقت کرده باشید در این آلبوم سعی شده خواننده ترجیحا در گامهای پایین اجرا کند و کمتر مانند کارهای سابق خود اجرای در اوج را تجربه نماید . اگر چه در برخی قسمتها به اجبار گریزی به این کار زده است ولی پایین خواندن خواننده مشهود است . در واقع این آلبوم مرز یک تقسیم هم قرار می گیرد . باید از سال 72 تا 84 را که آلبوم برکت منتشر شد را دوره اول کار خواننده قلمداد نماییم و این آلبوم و کارهای بعدی را دوره دوم کاری خواننده به حساب آوریم . تقسیم بندی ما هم به دلیل تغییر رنگ صدای اوست . صدایی که پیش از این شفاف تر و تواناتر بود و اجرای بیشتری در گامهای بالا را تجربه می کرد . و حال با صدایی که کمی پرحجم تر وبم تر به نظر می رسد و حتی از توانایی اجرایی آن کاسته شده است .

اما ترانه های آلبوم هم جای بحث فراوان دارد . اصفهانی که در آلبوم های پیشین خود به کلام اهمیت فوق العاده ای می داد و برخی از کلمات ترانه ها را هم تصحیح می کرد این بار در عمل کارهایی را خوانده که چندان با سابقه وی مطابقت ندارد . ترانه هایی که چه به لحاظ ساختار و چه مضمون و محتوا حرف چندانی برای گفتن ندارند . به جز شعر استاد معلم و با درجه ای از تخفیف یکی دو کار از اهورا سایر ترانه ها سست و ضعیفند .

در بخش موسیقی نیز با یک تضاد مواجه ایم . خواننده خواسته هم روند محزون خوانی های مرسوم خود را داشته باشد و هم اجرای دو سه کار شاد را تجربه نماید . روی آوردن به موسیقی ترکیه هم به همین دلیل بوده است ولی عملا در این بخش اصلا موفق نبوده است . کارهایی که چه به لحاظ ملودی و چه تنظیم نمی توانند حق مطلب را به خوبی ادا کنند . آن شده کاملا واضح است این مورد است که خواننده باید تیم همکاران خود را دچار تحول کند . اصفهانی از زمانی که قید همکاری با حجازی و صفاریان را زد و یا آنها حاضر به همکاری با وی نشدند در کار خود دچار افت شد .

قرار دادن 4 کار که پیش از این پخش شده اند در قالب یک آلبوم 9 قطعه ای ، و این در حالی باشد که سایر آثار تازه چندان هم قوی نباشند باعث بازخورد منفی از کار ارائه شده می شود که اکنون هم این چنین شده است . شاید اگر خواننده همان تیتراژهای خوانده شده خود را در قالب یک آلبوم ارائه می داد و سعی می کرد آلبوم جدید خود را فقط شامل کارهای پخش نشده می کرد نتیجه چیز دیگری می شد . چون خواننده همزمان سه آلبوم پاپ در دست تهیه داشته است ؛ یکی از آلبوم ها که بیش از یک دهه است ساخت آن طول کشیده و هنوز به سرانجام نرسیده ( آلبوم مربوط به امام خمینی ) و این آلبوم بی واژه و آلبوم بعدی وی . اگر این دو آلبوم را در قالب یک کار منتشر می کرد و کارهای خوب را بین دو مجموعه تقسیم نمی کرد این اتفاق برای بی واژه نمی افتاد .

شاید یکی از دلایل ضعف این آلبوم دوری خواننده از بازار موسیقی و تحت تاثیر قرار گرفتن وی از فضای موسیقی طی 5 سال اخیر باشد . فضایی که با هجوم خواننده های ضعیف و اجرای کارهایی که بعضا با استقبال قشر کم سن و سال جامعه مواجه شدند و همین امربرخی خوانندگان قدیمی تر را به اشتباه انداخت که آنها هم سبک کاری خود را تغییر دهند و به این سمت گرایش یدا کنند . به همین خاطر ترانه ها معمولی تر شد و موسیقی ها از وجه ارکسترال بودن خارج شد و به همین کارهای سینتی سایزری سوق پیدا کردند . خواننده ها ساده تر خواندند و گمان کردند کار آنها هم با استقبال مواجه خواهد شد ولی نمی دانستند که مخاطب از هر خواننده ای یک نوع انتظار دارد . به همان اندازه که از خواندگان جوان انتظار کارهای ارزشی و مهم را ندارند از خوانندگان مطرح تر و مهم تر هم کارهایی شبیه خوانندگان تازه کار را ندارند .

به هر روی این آلبوم بدون هیچ حرف پیشی ضعیف ترین آلبوم پاپ این خواننده محسوب می شود . امیدواریم این تجربه ناموفق باعث شود که وی تحولی را در بین همکاران خود در بخش ترانه و موسیقی انجام دهد . اصفهانی جزو قدر ترین خوانندگان پاپ ایران است و نباید به اجرای کارهای معمولی تن دردهد وی باید با یک بازنگری در این آلبوم آثار آتی خود را با قدرت بیشتر و بررسی تمامی جوانب به نحو احسنی به سرانجام برساند . این خواننده باید بداند انتظاراز وی فوق العاده بالاست و آثار پیشین وی باعث بالارفتن توقع از وی شده اند .

 

 

 

 

 

 

آهنگساز سریال مختار نامه تغییر کرد ؛ بهزاد عبدی جایگزین امیر توسلی

 

 

از قسمت سی ام سریال مختارنامه یک تغییر در موسیقی متن این سریال ایجاد شده است . امیر توسلی که پیش از این به عنوان آهنگساز تیتراژ و متن سریال به کار مشغول بود از بخش موسیقی متن سریال کنار گذاشته شد و بهزاد عبدی جایگزین وی شد . به دلیل ناآشنایی توسلی با موسیقی های ارکسترال و عظیم و ناتوانی وی در ایجاد فضاهای متناسب با صحنه های عظیم تاریخی این تغییر قابل پیش بینی بود .

بهزاد عبدی که چند سالی است جهت تحصیل در رشته موسیقی در اکراین به سر می برد با همکاری ارکستر سمفونیک اکراین موسیقی متن سرایال را ساخته است و همچنین از چند سولیست در ایران هم بهره برده است . به همین دلیل در چند قسمت اخیر با موسیقی ارکسترال مناسب تری در این سریال مواجه هستیم .

 

 

 

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

 

1 - زندگی من = بابک جهانبخش – چهارمین آلبوم این خواننده توسط شرکت آوای فروهر15 خرداد منتشر شد .

 

2 – انکار = علیرضا موسوی – نخستین آلبوم این خواننده 17 خرداد توسط شرکت تصویر دنیای هنر به بازار موسیقی عرضه شد .

 

3 – پلاک صفر = محمد قاسم اصفهانی – اولین آلبوم این خواننده نیمه خرداد ماه توسط شرکت ترنم نی منتشر شد .

 

4 – مهر آفرین = امیر حسین ذگردی - اولین آلبوم این خواننده نیمه خرداد توسط شرکت سل فا منشر شد .

 

 

دوستان گرامی ؛ شما می توانید در این نظرسنجی شرکت نمایید :

 

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۳/۱٩
comment نظرات () لینک