رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « توهم » با صدای " نیما مسیحا "

نقدی بر آلبوم « توهم » با صدای " نیما مسیحا "

 

 

وقتی چشات رگبارشو به یال ابرا می سپره !!

 

 

 

آلبوم « توهم » پس از گذشت 7 سال ، دومین آلبوم مستقل " نیما مسیحا " خواننده توانمند موسیقی پاپ کشور است که 17 فروردین امسال به صاحب امتیازی شرکت ایران گام و پخش الوند به بازار موسیقی عرضه شده است .

این آلبوم به صورت سی دی والتی منتشر شده است . کاور آلبوم به صورت سه لت تهیه شده است ؛ تصویر اصلی آلبوم نیم رخی از خواننده را نمایش می دهد که به روبرو نگاه می کند و در قالب هاله ای این تصویر نمایش داده می شود . زمینه تصویر سفید رنگ است و مشخص است برای ساخت این کاور دقت زیادی انجام شده است ، البته به شرطی که کاور تقلیدی از نمونه خارجی نباشد .

 در داخل جلد آلبوم نیز تصویرخواننده با دو بال سیاه نمایش داده می شود که چندان جالب توجه نیست و همچنین تصویری دیگر از خواننده که با عینکی در دست به جایی نگاه می کند . همچنین تصویر خواننده ، بابک بیات و بابک صحرایی نیز دیگر بخش داخلی جلد این مجموعه را شامل می شود .

سازهای مورد استفاده در این آلبوم عبارتند از : پیانو -  ویلون – ویلا – ویلنسل – کنترباس – فلوت و فلوت پیکولو – کلارینت – ابوا و کرانگله – فاگوت – هورن – ترومپت – گیتار آکوستیک ؛ که توسط جمعی از نوازندگان باتجربه و جوان کشور نواخته شده اند .

نیما مسیحا جزو خوانندگان پاپ – کلاسیک کشور است که طی چند سال اخیر به عنوان خواننده ارکستر سمفونیک تهران اجراهایی را در ایران و چندین کشور اروپایی انجام داده است . وی همچنین جزو اصلی ترین خوانندگان صدا و سیما محسوب می شود و کارهای در گونه پاپ – کلاسیک با موضوع های انقلابی و ارزشی این سازمان را اجرا می کند . مسیحا از صدایی پرحجم و با وسعت بالا برخوردار است و انتخاب مناسبی برای اجراهای سنگین ارکسترال به حساب می آید .

گفتنی است تمامی قطعات این آلبوم توسط " بابک صحرایی " سروده شده است .

 

 

بررسی قطعات آلبوم تردید :

 

 

1 – توهم = آهنگ و تنظیم : پوریا حیدری

نخستین قطعه آلبوم در فضایی کاملا متفاوت با سایر قطعات اجرا شده توسط این خواننده ساخته شده است . در آغاز به مانند خوانندگان اینترنتی صدایی به انگلیسی خواننده و نام قطعه را معرفی می نماید و بدین گونه این کار شروع می شود . پس از آن بلافاصله موسیقی و خواننده کار خود را با هم شروع می کنند . قطعه در فضایی تمام الکترونیک و شبه تکنو آغاز می گردد . خواننده با صدایی تقریبا فیلتر شده که در تمام طول این قطعه جریان دارد به اجرای خود می پردازد . در ادامه خواننده با اوج و فرودهایی اجرا را پی می گیرد . این اجرا در فضایی وهم آلود ادامه دارد تا زمان 35/1 که بخش بی کلام فرا می رسد . بدون خلق فضایی خاص بخش بدون کلام سپری می شود . در زمان 03/2 باز خواننده شروع به خواندن می کند با فواصلی کوتاه که توسط موسیقی جهت تعلیق ایجاد می شود . بخشی از مصرع ها در اواخر قطعه مانند : دارم می بینمت / دوست دارم / یک فاصله مثل رویا ، اجرا می شود و قطعه به پایان می رسد .

این قطعه از ترانه ای ساده و عاشقانه برخوردار است که قرار بوده با موسیقی منطبق باشد و فضایی توهم زای کلام و موسیقی در یک راستا حرکت کنند و این فضای وهم آلود به مخاطب منتقل شود . کار تا حدودی تصویری است و شاید بتوان با استفاده ازعنصر تصویر آنرا بهتر شناساند . شاید مخاطب جدی این خواننده انتظار اجرای چنین قطعه ای را در این فضا از مسیحا نداشته باشد و با آن نتواند ارتباط برقرار کند . اگر چه ایده کلی و ابتدایی این قطعه تا حدودی قابل توجه است ولی به نظر می رسد این گونه فضاها متناسب با شخصیت هنری خواننده نباشد . در ضمن این قطعه در هیچ بخشی واجد ارزش چندانی نیست .

 

 

2 – بارون دلتنگی = آهنگ : امین قباد – تنظیم : پوریا حیدری

با صدای زهی ها قطعه شروع می شود و پس از خودنمایی آنها در ثانیه 32 و در فضایی خلوت خواننده در گامی تقریبا بالا آغاز به خواندن می کند : ( اگه دستات خاطره هامو سوزونده / اگه شوقی توی نگاه شب نمونده – اگه محکوم یه رویای دروغم / اگه آواره ی این شهر شلوغم – نمی تونم از چشای تو جدا شم / نمی تونم تو رو دوس نداشته باشم ) در واقع مصرع های ابتدایی با ( اگه )شروع می شود که البته چنین تکنیکی دیگر خیلی کهنه به نظر می رسد و درابیات بعدی قرار است به نتیجه برسد . در طول اجرا زهی ها زیر صدای خواننده به گوش می رسند . در زمان 35/1 اجرای خواننده وارد فاز دیگری می شود و با صدای زمینه کم رنگی از زهی ها اجرا پی گرفته می شود . در زمان 11/2 فاگوت با همراهی ویلا قطعه را به جلو می برد و حالت رمانس بر فضای قطعه حاکم می شود . در زمان 50/2 دوباره خواننده شروع به خواندن می کند . اجرا کماکان ادامه دارد و با موسیقی خلوت و اسلوی قطعه به پیش می رود . در زمان 27/4 باز همان ساز بادی و ویلنسل بر فضای قطعه حاکم می شوند و به صورت بی کلام قطعه به جلو می رود و کار بدین نحو به پایان می رسد .

ترانه ای ساده و عاشقانه بازهم در این قطعه حضور دارد .

این قطعه به سعید جهانیان بازیگر عرصه طنز که سال گذشته مرحوم شده بود ، تقدیم شده است .

 

 

 

 

3 – احساس = آهنگ و تنظیم : نیکان

در همان آغاز با گفتن ( یه احساسی به تو دارم ) که چند بار نیزمنعکس می شود و با صدایی منقطع که از دور شنیده می شود به همراه موسیقی کم رنگی ، کار شروع می شود و پس از 18 ثانیه دوباره خواننده با اجرای ( یه احساسی به تو دارم / یه حس تازه و مبهم – یه جوری توی دنیامی / که تنها با تو خوشحالم ) اجرا را شروع می کند و در ثانیه 36 قطعه به صورت ترنس در می آید و به صورت جدی تر ادامه می یابد . خواننده با اجرای محکم و با اوج و فرودهایی نسبی قطعه را به جلو می برد . در دقیقه 2 بخش بدون کلام فرا می رسد که با همان صدای ضعیف شده آغازین : ( یه احساسی به تو دارم ) همراه می شود و پس از لحظاتی دوباره خواننده اجرا را ادامه می دهد و ترجیع بند قطعه را اجرا می نماید : ( یه احساسی به تو دارم / یه جوری از تو سرشارم – یه کمی این حسو باور کن / که بی وقفه دوست دارم )

این روند اجرایی تا دقیقه 25/3 ادامه دارد و در پایان با صدایی ضعیف شده کار به انتهای خود می رسد . در این قطعه تاکید زیادی بر مصریع آغازین می شود و در طول اجرا 8 بار توسط خواننده تکرار می شود .

قطعه تمام الکترونیک ترنس که بدون نو آوری خاصی در ترانه و تنظیم ساخته شده است .

 

 

4 – رگبار = آهنگ : بابک بیات – تنظیم : باربد بیات

قطعه با یک اینترو پرحجم شروع می شود و موسیقی در فضایی ارکسترال و پرحجم شروع می شود . زهی ها و بادی ها با هم به صورت هماهنگ به پیش می روند . پس از آن موسیقی کم حجم و لطیف تر می شود و در ثاینه 40 خواننده با همراهی پیانو اجرا را با صدایی سنگین تر و با تاکید شروع می کند : ( گریه نکن که زندگی / حس کردنه فاصله هاست – پلی که بین ما شکست / ساده ترین تقاص ماست ) پس از آان در ثانیه 58 موسیقی به صورت بی کلام در می آید و با محوریت سنتور ادامه می یابد . در زمان 14/1 خواننده دوباره به اجرای خود ادامه می دهد : ( این ماه منعکس شده / رو شیشه ی شبو ببیبن – که مث ما گم شده تو / تاریکیای نقطه چین – برای من گریه نکن / که مث سایه با توام / که از همین خاکستره / اشک تو شعله ور شدم )

در دقیقه 45/1 بخش بی کلام فرا می رسد که سازی بادی به همراهی زهی ها فضا را در اختیار می گیرد . در دقیقه 10/2 دوباره خواننده به اجرا می پردازد : ( وقتی چشات رگبارشو / به یال ابرا می سپره – اینجا یکی کنارتو / دلتنگی هاشو می شمره) و در ادامه موسیقی خلوت تر می شود و خواننده می خواند : ( من آرزومه که تو این / گریه های دم به دم - تو گاهی لبخند بزنی / من ساده جون بدم  ) پس از آن خواننده اوجی نسبی می گیرد و موسیقی اندکی پرحجم تر می شود .

در دقیقه 17/3 باز بخش بی کلام با محوریت سنتور که البته با سازهای دیگری نیز همراه می شود ، ادامه پیدا می کند و کار با شکوه و به صورت ارکسترال با حضور سازهای بادی و زهی به پایان می رسد .

این قطعه جزو بهترین کارهای این آلبوم می باشد که در بخش ملودی و به خصوص تنظیم به صورت قدرتمندی ساخته شده است . خواننده در اجرای آن از بخش های میانی صدای خود استفاده کرده و ترانه آن نیز نسبت به چند قطعه پیشین کار بهتری است .

 

 

5 – دلم گرفته = آهنگ : میلاد اکبری – تنظیم : پوریا حیدری

با یک اینتروی کوتاه خواننده با همراهی موسیقی شروع به خواندن می کند . پس از 19 ثانیه موسیقی بدون کلام فرا می رسد . موسیقی به صورت تکنو ادامه می یابد و در ثانیه 37 خواننده با همراهی موسیقی در گام بالا به اجرا می پردازد . خواننده با تاکید بر ( دلم گرفته ) اجرا را هدایت می کند . در 28/1 دوباره بخش بی کلام که گاهی شبه ترکی نیز می شود با زهی های زمینه همراه می گردد  و خواننده به تبع آن تا حدودی در گام پایین تر می خواند . خواننده در ادامه ترجیع بند را در گام بالا اجرا می کند ( دلم گرفته بی تو / چشام دریای خونه – دلم گرفته بی تو / نذار گم شم تو رگبار زمونه ) و به اجرا ادامه می دهد . در زمان 44/2 باز بخش بی کلام فرا می رسد و قطعه به پایان می رسد .

ملودی این قطعه که قوی ترین بخش این قطعه می باشد ، ایرانی است و به صدایی نیاز دارد که بتواند ایرانی تر بخواند .

 

 

6 – بومی = آهنگ : امین قباد – تنظیم : پوریا حیدری

با ضربه های گیتار و ویلنسل این قطعه شروع می شود و در ثانیه 19 سازهای الکترونیک نیز افزوده می گردند . در ثانیه 36 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند : ( تو به ترس عروسکها نمی خندی مگه نه / پر پرواز مهتابو نمی بندی مگه نه ) در ادامه و دقیقه 18/1 خواننده به گام بالاتر می رود و بخشی از ترانه را اجرا می کند . در پس زمینه خواننده صدای زهی ها شنیده می شوند . در ادامه موسیقی ایستا می شود و خواننده همچنان در اوج می خواند  : ( تو اهل غنچه کردن تو زمستونی مگه نه / هنوزم بوی طوفان و بارونی مگه نه ) تحریرهای خواننده به کلمات جان می دهد و اجرای درست و صحیح کلمات بار معنایی آنها را به شنونده منتقل می سازد . در ادامه موسیقی خلوت تر از ابتدا نواخته می شود و در زمان 15/3 با یک آواخوانی با همراه موسیقی کار تمام می شود .

یک قطعه اسلو که با اوج و فرودهایی همراه است و کلام عاشقانه آن نیز نسبت به چند عاشقانه اول آلبوم در جایگاه بهتری قرار دارد .

 

 

7 – گل مریم = آهنگ : امین قباد – تنظیم : پوریا حیدری

با ملودی نوازی گیتار آکوستیک قطعه شروع می شود و در ادامه با موسیقی الکترونیک هاوس ممزوج می شود . در ثانیه 30 خواننده شروع به خواندن می کند . در ادامه خواننده در گامی پایین تر و البته کمی تندتر به اجرا می پردازد و پس از آن نیز تا حدودی این ریتم تند با موسیقی همراه می شود و البته خواننده کماکان به گام بالاتر می رود . در زمان 35/1 بخش بی کلام فرا می رسد که بازهم با محوریت گیتار می باشد . پس از آن خواننده ترانه قطعه را از ابتدا اجرا می کند و به بخش های بالایی صدای خود نیز می رود . در پایان بازهم گیتار حضور می یابد و قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

این قطعه را خواننده به همسرش تقدیم کرده و ترانه همین همین روند را در طول کار حفظ می کند : ( غریبگی نکن گل مریمم / به من تکیه کن – مسیحای تو پناه توام / به من تکیه کن )

استفاده از گیتار نیز به دلیل تلطیف ( ! ) فضای موسیقایی کار صورت گرفته است .

 

 

8 – ماه ساکت ( دلواپسم نباش ) = آهنگ : امیر عباس حسن زاده – تنظیم : پوریا حیدری

قطعه با نوای پیانو آغاز می شود و در ثانیه 20 ویلنسل نیز با آن همراه می شود . در ثانیه 39 خواننده شروع به خواندن می کند : ( پشت سرم اگر طوفانی سرکشه / اگر که روبروم شب شعله می کشه – دلواپسم نباش من مرد حادثه م / از قلب اشک و خون به خونه می رسم ) و در ادامه موسیقی پرحجم می شود و خواننده در اوجی دلنشین این گونه می خواند : ( دلواپسم نباش ای ماه ساکتم / دلواپسم نباش که من به یادتم – به فکر غربت گل های پرپرم / باید که از شبه دلهره بگذرم ) در ادامه بخش بی کلام با همراهی فلوت و گیتار به جلو می رود و همچنین زهی ها هم با آن ممزوج می گردند . در زمان 35/2 خواننده اجرا را ادامه می دهد و کم کم موسیقی و خواننده به اوج می روند : ( دلواپسم نباش من اهل رفتنم / دلواپسم نباش من تو هجوم این طوفان نمی شکنم ) و خواننده در اوج ترجیع بند را با موسیقی پرحجم تر شده با تحریرهای مناسب و اجرایی مسلط ادامه می دهد . در ادامه موسیقی به همراه خواننده به گام پایین می رود و موسیقی هم کم حجم می شود . در اواخر قطعه ( دلواپسم نباش )اجرا می شود و بخش بی کلام  حضور کوتاهی دارد و بدین گونه کار تمام می شود .

این قطعه در سال 86 به سفارش نیروی انتظامی ساخته شده است . ملودی ، ترانه و اجرای خواننده در این بخش هماهنگی مناسبی با هم دارند و یکی از کارهای خوب و موفق مسیحا را رقم زده اند . این قطعه تنها کاری از آلبوم است که قدرت صدایی خواننده را می توان در آن به صورت کامل احساس کرد و ملودی به خوبی با توجه به توانایی های صدایی اجرا کننده ساخته شده است .

 

 

9 – نازنیم خداحافظ = آهنگ : بابک بیات – تنظیم : باربد بیات

موسیقی در فضایی کاملا ارکسترال و پرحجم با حضور سازهای متعدد بادی و زهی شروع می شود .در ثانیه 43 خواننده با تاکید و لحنی ایستا تر می خواند و موسیقی هم با اوج و فرودهایی همراه است : ( نازنیم خداحافظ  من دیگه بر نمی گردم ) و با یک فاصله زهی ها در زمان 01/1 بخش بی کلام ادامه می یابد . پس از آن در زمان 19/1  دوباره خواننده به گام بالاتر می رود و موسیقی اوج و فرود را تجربه می کند . باز بخش بدون کلام در زمان 36/1 با همراهی زهی ها و ابوا که فضا را در اختیار می گیرد . موسیقی در 05/2 به اوج می رود و خواننده با همان لحن به تدریج به اوج می رود وبه اجرا می پردازد . موسیقی ارکسترال و پراوج است و خواننده با رعایت فواصلی با موسیقی اجرا را در زمان 30/2ادامه می دهد : ( می رم اما نمی دونم / چه جوری طاقت بیارم – من تو کوچه های این شهر/ جونیمو جا می ذارم ) باز موسیقی قطعه به پیش می رود و خواننده به اوج می رود و موسیقی هم پاسخ آن را می دهد و سوال و جوابهای خواننده و موسیقی ادامه دارد و در زمان 11/3 خواننده می خواند : (هیشکی نیست که وقت رفتن / پشت سرم اشکی بریزه – جاده ای که پیش رومه / جاده مرگ و گریزه ) که خواننده مصرع آخر را با تمام توان خود و در اوج می خواند . بلافاصله یک سکوت دو سه ثانیه ای ایجاد می شود و درادامه موسیقی بدون کلام با لحنی آرام تر بر فضا حاکم می شود . در زمان 04/4خواننده در ادامه دو بیت پایانی را از این کار می خواند و با اجرای : ( نازنیم خداحافظ سرنوشت من همینه / باید از اینجا برم تا کسی بغضمو نبینه ) کار خود را به پایان می رساند  و موسیقی هم چند لحظه بعد تمام می شود .

خواننده این قطعه را به بابک بیات تقدیم کرده است . گفتنی است این قطعه آخرین آهنگی است که بابک بیات ساخته است .

این قطعه بدون شک قوی ترین قطعه این آلبوم است . ترانه ای در وصف مردی است که قصد هجرت دارد و ترانه و به خصوص تنظیم فوق العاده باربد بیات حس خوبی به این قطعه بخشیده است .

همچنین باید به این نکته اشاره شود که خواننده در اجرای این قطعه و رگبار تحت تاثیر صدای بابک بیات بوده است و لحنی شبیه به وی در اجرای خود پیدا کرده است . این قطعه می تواند به عنوان تیتراژ یک فیلم یا سریال مورد استفاده قرار گیرد چون هم کلام آن تصویری است و هم موسیقی آن از این خاصیت برخوردار است .

 

 

 

آلبوم « توهم » به عنوان دومین مجموعه منتشر شده از نیما مسیحا مجموعه ای ناهمگون است ؛ قرار گرفتن کارهایی هاوس و ترنس در کنار قطعاتی کاملا ارکسترال در دو فضای مجزا مخاطب را دچار دوگانگی می کند .

لازم به ذکر است قطعه " معبد بارون " نیز قرار بوده در این آلبوم مورد استفاده قرار گیرد ولی تنظیم کننده آن  قطعه مزبور را چندین ماه قبل در اینترنت منتشر کرد و به همین دلیل خواننده از گنجاندن این کاردرآلبوم صرف نظر کرد . البته آهنگساز این قطعه هم آن را با صدای ضعیف خود و به همراه یک کلیپ مبتذل با تغییراتی در ترانه اجرا کرد و برای پخش در اختیار یک شبکه ماهواره ای قرار داد .

این آلبوم سه قطعه قوی دارد ؛ قطعات رگبار ، دلواپسم نباش و نازنیم خداحافظ ، که در تمامی بخشها از ارکان قدرتمندی برخوردارند و خواننده هم به خوبی و با توانایی خاص صدایی خود آنها را اجرا کرده است . اما سایر قطعات هرگز نه در حد و اندازه های این سه قطعه هستند و نه چندان با کارکتر صدایی اجرا کننده نزدیکی دارند . شاید می شد فقط با قرار دادن یک یا دوکار با ریتم تند در آلبوم و استفاده از ترانه هایی قوی تر و به خصوص استفاده از یک تنظیم کننده متبحر در این سبک از موسیقی مانند سیروان خسروی مخاطب را راضی کرد ولی دروضعیت کنونی ما با آثاری مواجه ایم که نه چندان قوی ساخته شده اند و نه می توان آنها را مهم تلقی کرد . ( طی سالیان اخیر کارهایی با ریتم های تند به وفور در موسیقی ایران تولید شده است ولی به واقع چند درصد از این گونه کارها با استقبال مخاطبان مواجه شده اند ؟ ؛ اگر قطعه " وایسا دنیا " با صدای رضا صادقی آن گونه موفق شد باید علاوه بر تنظیم قوی آن به ترانه متفاوت و موثر آن نیز اشاره کنیم ؛ اگر واقعا خوانندگان چنین اثری را می توانند تولید کنند باید آن را در آلبوم خود بگنجانند نه هر قطعه ای که ریتم تندی داشت را در آلبوم قرار داد و انتظار موفقیت آن را هم داشته باشیم )

استفاده از یک ترانه سرا برای این آلبوم اشتباهی بوده که توسط خواننده رخ داده است . به جز سه قطعه خوب آلبوم ترانه های دیگر آلبوم نه از ساختار و نه محتوای خاصی برخوردارند . ترانه هایی با مضامینی تکراری که به لحاظ ساختار نیز هیچ نو آوری خاصی در آنها دیده نمی شود . به هر روی هر ترانه سرایی دوست دارد که با صدایی به قدرتمندی مسیحا همکاری کند ولی خواننده باید با انتخاب ترانه هایی بهتر و همکاری با سایر ترانه سرایان به غنی تر شدن ترانه های آلبوم می اندیشید که این چنین نشده است . ترانه سرا به شدت تحت تاثیر ترانه سرایان قدیمی است و ما هیچ ترانه ای که واقعا متفاوت و موثر باشد را در این آلبوم نمی بینیم . استفاده از عبارت ( دوست دارم ) در سه ترانه ابتدایی حس چندان جالبی را به شنونده منتقل نمی سازد .

اما باید به " باربد بیات " نیز اشاره کنیم . وی در این آلبوم دو قطعه را تنظیم ارکسترال کرده که به خوبی این کار را انجام داده و می توان وی را به عنوان یک موزسین جوان با استعداد معرفی نمود . اگر چه " بامداد " برادر وی طی چند سال اخیر در کار خود در جا زد ولی " باربد"  با چند کار محدود منتشر شده از وی نشان داده است که به خوبی از تنظیم کارهای ارکسترال بر می آید و با این دو کار بر ارزش های هنری خود صحه می گذارد .

نیما مسیحا با صدای پرقدرت خود باید متوجه باشد که شنونده از وی انتظار کارهای مد روزبا ریتم تند را ندارد . هر صدایی باید با توجه به توانایی های خود به اجرا بپردازد . شاید اگر یک خواننده آلبوم اولی این آلبوم را اجرا می کرد وی را تشویق هم می کردیم ولی خوانندگان با توجه به جایگاهی که دارند مورد ارزیابی قرار می گیرند و انتظار از صداهای قوی خیلی بالاتر است . چون این گونه خوانندگان هم معدودند و هم سایر خوانندگان قدرت اجرای این دسته از خوانندگان را ندارند و واقعا اگر قرار باشد نام خواننده را بر یک نفر بگذاریم این دسته خوانندگان واقعی هستند ، آنهایی که واقعا صدا دارند بر عکس خیلی ها که فقط سر و صدا دارند . مطمئنا اگر سایر قطعات این آلبوم مانند سه کار مورد اشاره می بود ما با مجموعه ای دیگر مواجه بودیم ولی تحت تاثیر قرار گرفتن خواننده از بازار روز موسیقی به اثر وی لطمه وارد ساخته است .

در پایان می توان گفت این آلبوم به طور کل در حد و اندازه های خواننده نیست و وی باید با هوشیاری بیشتری دست به انتخاب عوامل آلبوم – بدون رفیق بازیهای مرسوم - بزند و کارهای فاخرتری را اجرا نماید .

 

 

 

 

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

 

1 – به خاطر یه خاطره = هوتن جوادی – دومین آلبوم این خواننده 10 اردیبهشت ماه منتشر شد .

 

2 – ساعت 25 = حسین طاهری – اولین آلبوم این خواننده 24 اردیبهشت وارد بازار موسیقی شد .

 

3 – از دیروز تا همیشه ( وحدت ) = فرهاد مهراد – این آلبوم 25 اردیبهشت توسط شرکت نی داوود به بازار موسیقی عرضه شد .

 

4 – نگاه آخر = فرهاد بیاضی – نخستین آلبوم این خواننده هفته پایانی اردیبهشت منتشر شد .

 

5 – خیلی دلم گرفته = علی سمیرمی – اولین آلبوم این خواننده اواخر اردیبهشت ماه وارد بازار شد .

 

 

 

دوستان گرامی ؛ نظرسنجی تازه

 

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۳/۳
تگ ها: نیما مسیحا
comment نظرات () لینک