رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « تردید » با صدای " علی تفرشی "

نقدی بر آلبوم « تردید » با صدای " علی تفرشی "

 

 

خوب می دونه با اما ، حل نمیشه معما

 

 

 

« تردید » نام چهارمین آلبوم پاپ مستقل منتشر شده با صدای " علی تفرشی " خواننده مطرح پاپ ایران است . این مجموعه 10 اسفند ماه 89 به تهیه کنندگی خواننده اثر و از طریق شرکت پژواک صوت و تصویر ایرانیان به بازار موسیقی کشور عرضه شده است .

این آلبوم در یک پک نفیس به صورت سی دی منتشر شده است . آلبوم به صورت سه لت طراحی شده است و از کیفیت خوبی کاور آن برخوردار است . کاور اصلی آلبوم خواننده را در حالیکه کنار ایستگاه قطار ایستاده است و نمایی از قطاری که در دور دست دیده می شود ، نمایش می دهد . طراحی کلی کاور آلبوم مناسب و مطابق با نام آلبوم است . همچنین دو تصویر دیگر نیز در دو سوی اینسرت آلبوم از خواننده گنجانده شده است . همچنین دفترچه 12 صفحه ای نیز همراه آلبوم است که شناسنامه قطعات آلبوم ، نام نوازندگان و توضیحاتی در مورد خواننده را ذکر کرده است . البته بهتر بود به جای تصاویر متمادی از خواننده و طبیعت ، حداقل متن دو ترانه سروده شده توسط زنده یاد مسعود هوشمند را که در این آلبوم اجرا شده است و جزو ترانه های برتر سال نیز محسوب می شوند را قرار می دادند .

این مجموعه پس از 4 سال تازه ترین آلبوم این خواننده در بازار موسیقی پاپ محسوب می شود.

علی تفرشی جزو اصلی ترین خوانندگان پاپ سازمان صدا و سیما محسوب می شود و بیش از 15 سال است که با این سازمان همکاری می کند . وی که جزو خوانندگان جوان نسل اول پاپ پس از انقلاب به حساب می آید ، طی این مدت حدود 300 قطعه اجرا کرده است و می توان وی را یکی از پرکارترین خوانندگان پاپ صدا و سیما  قلمداد کرد . تفرشی به همراه یکی دو خواننده دیگر جزو مهم ترین خوانندگان صدا و سیما جهت اجرای آثار مذهبی ، انقلابی و ارزشی به حساب می آیند و عموما یکی از گزینه های آثار پاپ و پاپ - ارکسترال و پاپ -کلاسیک صدا و سیما در موضوعات مهم می باشد . در ضمن وی در واحد موسیقی صدا و سیما سالها مسوولیت های هم داشته است .

وی یکی از معدود خوانندگان پاپ کشور است که تحصیلات مرتبط با موسیقی دارد ؛ تفرشی دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی است . همچنین وی طی این سالها با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر صدا و سیما قطعاتی را اجرا نموده است .

سازهای مورد استفاده در این آلبوم عبارتند از : ویلون – ویلن سلو – ویلنسل – گیتار – گیتار باس – درام – پرکاشن – پیانو و کیبورد ، که توسط جمعی از برترین نوازندگان کشور نواخته شده اند .

لازم به ذکر است آهنگساز تمامی قطعات آلبوم خود علی تفرشی است .

 

 

بررسی قطعات آلبوم تردید :

 

 

1 – تردید = ترانه : رضا اشعاری – تنظیم : علی تفرشی و مهران جمالی راد

سر آلبومی کار آشنایی است که طی 3 – 4 سال اخیر بارها از صدا و سیما پخش شده است .

این قطعه در فضایی تمام الکترونیک و البته کم حجم به تدریج کامل می شود و پس از طی مسیری در ثانیه 31 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ( فصلی از عشق از تو گفتن یه ترانه و ... )  در ادامه خواننده مقداری به گام بالاتر می رود و موسیقی نیز در برخی مواقع پر حجم تر می شود : ( من همونم اون که حرفی تازه تر داشت / اون پرنده که یه روزی بال و پر داشت ) و همچنان به خواندن خود ادامه می دهد . در دقیقه 2 با همخوانی مواجه هستیم . پس از آن در زمان 21/2 بخش بی کلام فرا می رسد و موسیقی نیز کم حجم تر دنبال می شود . در زمان 46 /2 خواننده در گامی پایین و صدای تقریبا تیون شده اجرا را ادامه می دهد و پس از لحظاتی اوج می گیرد : ( بازدوباره پرطنین تر از یه فریاد / دل رهاتر از از پرنده ، از باد پر می گیرم – توی شهر آرزوها می شم آزاد / بازدوباره پر می گیرم ) و در ادامه به آواخوانی می پردازد . در اواخر قطعه ، ترجیع بند با همراهی صدای کم رنگ گروهی همراه می شود و پس از آواخوانی خواننده و با تکرار چندین باره ( پر می گیرم ) این قطعه به پایان می رسد .

این قطعه تمام الکترونیک تکنو یکی از اولین انتخاب های خواننده جهت اجرا در برنامه های تلویزیونی است . البته کیفیت نه چندان جالب میکس و مسترینگ به کار لطمه زده است .

 

 

2 – یاد تو = ترانه : اعظم پیرهادی – تنظیم : عای تفرشی

موسیقی الکترونیک به تدریج کامل می شود و به تبع آن خواننده نیزبه آرامی و به همراه موسیقی خلوت آن شروع به خواندن می کند. کم کم موسیقی از زمان 06/1 ریتم تند خود را پیدا می کند و تندتر جریان می یابد و خواننده نیز با آن همراه می شود و 2 بار ترجیع بند قطعه را اجرا می نماید  . صدای خواننده با فیلترهایی همراه می شود . قطعه به صورت ترنس ادامه پیدا می کند . در بخش ترجیع بند قطعه خواننده این گونه به اجرا می پردازد : ( یاد تو قشنگترین حالمه / اون که با عشق دلو پیوند می زنه – تو همون حس غریبی واسه من / دلی که با تو باشه نمی شکنه )

پس از آن موسیقی به صورت ترنس ادامه می یابد و بعد نیز موسیقی از ریتم می افتد و خواننده به اجرای خود ادامه می دهد .

اجرای خواننده و ملودی کار خوب پرداخت شده است ولی ترانه آن چنان جالب توجه نیست .

 

 

3 – تردید = شعر : فرشته ملک محمود – تنظیم : تفرشی

تکنوازی گیتار آغار کننده این قطعه است و در ادامه در ثانیه 15با افزودن سازهای الکترونیک به عنوان پایه آن این فضا مهیای اجرا می شود . خواننده در ثانیه 31 به آرامی و به همراه موسیقی خلوت قطعه به اجرا مشغول می شود. پس از آن موسیقی بر پایه سازهای الکترونیک با خواننده همراه می شوند . خواننده به آرامی بدون وقفه با موسیقی اسلوی کار به خواندن خود ادامه می دهد .در دقیقه 30/2 گیتار به خودنمایی می پردازد در ادامه سمپل ها به آن افزوده می شوند و خواننده به اوج نسبی می رود و موسیقی همچنان به راه خود ادامه می دهد . ( خطا این بود ماه از آن من بود / به دنبال گل خورشید بودم )  در اواخر قطعه خواننده به اوج می رود و پس از آن گیتار با موسیقی الکترونیک همراه می شود و در ادامه خواننده همان روند آرام خوانی خود را با قطعه ادامه می دهد و کار در همین فضا تمام می شود .

 

 

4 – وسوسه = ترانه : مسعود هوشمند – تنظیم : تفرشی

اورتور قطعه با چند ضربه الکترونیکی شروع می شود و پس از آن موسیقی به صورت تکنو با همراهی زهی ها ادامه پیدا می کند . در ثانیه 53 خواننده به آرامی و در حالی که موسیقی از ریتم افتاده است به اجرا می پردازد . در ادامه ریتم موسیقی اندکی تندتر می شود و خواننده پس از یک فاصله موسیقی اجرا را پی می گیرد. پس از آن موسیقی تکنو کار با همراهی زهی ها به جلو می رود . در زمان 27/2 خواننده به اوج می رود : ( اومدم فرار کنم / باز برم اون بالاها – اما خب پیر شده بود / افتادم از هر دو پا – زمین از من دور می شد / منو با خودش نبرد – منو کشتن تو خودم / آب از آب تکون نخورد – من شکستم رو زمین / دنیارو گل می بینم – آخه اون خنجرشو / جا گذاشته تو سینه م – منو رنگ کردی زمین / اگه از اینجا پاشم – یه روزی هر جوری شده / تو رو از هم می پاشم ) که این مصرع پایانی را با تحریر و تاکید بیشتری اجرا می کند . 

در ادامه بخش بی کلام بر فضا حاکم می شود و ریتم موسیقی تندتر می شود . پس از آن موسیقی خلوت تر می شود و پس از آنکه یک لحظه وقفه که زهی ها ایجاد می کنند ، خواننده به آرامی ترانه را از ابتدا اجرا می کند درحالیکه موسیقی از ریتم افتاده است و کم حجم شده است این اتفاق در دقیقه 4 می افتد . پس از آن با فواصل زهی ، خواننده اندکی می خواند و موسیقی چند ثانیه آخر قطعه را به خود اختصاص می دهد و به این صورت کار تمام می شود . این قطعه بهترین کار این مجموعه است . ترانه ای تاثیرگذار که با استفاده از یک موضوع انسانی و سعی در استفاده از تکیه کلام ها ، ضرب المثل ها و حرفهای ساده روز توانسته فضای قطعه را به خوبی مهیا سازد و ترانه ای متفاوت را در نهایت سادگی ایجاد کند که این مورد به دلیل تجربه بالا و مهارت ترانه سرای فقید این قطعه می باشد . البته تنظیم این قطعه تا حدودی کهنه به نظر می رسد و می شد آن را قوی تر و منسجم تر ساخت .

 

 

5 – دلتنگی = ترانه : فرشته ملک محمود – تنظیم : تفرشی

موسیقی به تدریج ریتم تند خود را پیدا می کند . خواننده با صدایی تیون شده به اجرا می پردازد . در ادامه و در زمان 24/2 بخش بی کلام قطعه با محوریت ویلن بر فضای قطعه حاکم می شود . پس از آن باز خواننده با موسیقی ترنس قطعه همراه می شود و به اجرا می پردازد . اجرای ترجیع بند با صدای تیون شده خواننده همراه می شود . در بخش انتهایی دوباره ویلن با موسیقی ترنس ممزوج می شود و قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

 

 

6 – ماهی و دریا = ترانه : مسعود هوشمند – تنظیم : تفرشی

موسیقی قطعه با آواخوانی خواننده به همراهی گیتار شروع می شود و در ادامه ویلسنل نیز به آن افزوده می گردد . در ثانیه 33 پیانو نیز به این دو ساز می پیوندد و در ادامه و در زمان 10/1 خواننده آغاز به اجرا می کند : ( ماهی سرخ چشمه / دریارو خواب می بینه – حجم خایه تنگو / مث سراب می بینه – ماهی سرخ چشمه / میلی به خواب نداره – واسه رسیدن به نور / طاقت و تاب نداره )  موسیقی در فضایی آرام جریان دارد و خواننده نیز به همین منوال به اجرا می پردازد . آواخوانی نیز در اثنای اجرا شنیده می شود . پس از آن خواننده به اوج می رود و موسیقی هم با حضور پیانو و ویلنسل پرحجم تر می گردد .

بخش دیگری از این ترانه : ( با باله های سرخش / خط می کشه رو بن بست – خیلی وقته می دونه / صدانداره یک دست )

پس از آن با تغییر حالت تحریر خواننده و موسیقی اجرا ادامه پیدا می کند و باز ترانه از آغاز و در حالت رمانس اجرا می شود . در پایان با تحریر دیگری از خواننده کار تمام می شود .

( فوت می کنه به ابرا / می ره به قلب دریا – تا راز سربه مهرو / تا ماهیا بدونن – واسه فردایی بهتر / یه هم صدا بمونن )

در این قطعه نیز مانند کار وسوسه ترانه سرا با ایجاد یک ترانه داستانی موضوعی را روایت می کند و مخاطب را با خود همراه می کند . استفاده از تعابیر متناسب با این فضا و تاکید بر واژه ها و عبارهای ساده اما مهم توانسته کاری قدرتمند را خلق نماید . ملودی این قطعه و تنظیم  آن نیز با اجرای مناسب خواننده به هماهنگی قطعه کمک می کند .حرف اصلی این ترانه را باید در این مصراع جستجو کرد : خوب می دونه با اما ، حل نمیشه معما

 

 

7 – بهتر از این چی می خوام = ترانه : بیتا ریاحی – تنظیم : تفرشی

قطعه به صورت شش و هشت کیبوردی در فضایی ساده شروع می شود و پس از اورتور 43 ثانیه ای خواننده کار خود را آغاز می کند . فواصلی بین اجرای خواننده و موسیقی بی کلام ایجاد می شود و این روند تا انتها ادامه دارد . قطعه ای ضعیف هم به لحاظ کلام و هم به لحاظ موسیقی سبک آن . تنظیمی شش و هشت کیبوردی که درعروسیها و یا جشن ها نوازندگان مبتدی به اجرای این گونه کارها می پردازند .

 

 

8 – عشق آسمانی = شاعر : مولانا – تنظیم : رضا تاجبخش

قطعه با گیتار و پیانو به همراهی زهی ها آغاز می شود و در ثانیه 45 خواننده در فضایی خلوت موسیقی را اجرا می کند . پس از آن در بخش بی کلام پیانو ، درامز با هم پیوند می خورند و خواننده در گام بالاتر به اجرا می پردازد . پس از آن خواننده به گامی پایین تر می آید و موسیقی به صورت کم حجم تری در می آید . در ادامه نقش گیتارو زهی ها پررنگ تر می شوند و موسیقی را به جلو هدایت می کنند . در همین اثنا خواننده نیز به اوج می رود . در ادامه خواننده به گام پایین تر می آید و در انتها با آواخوانی خواننده این کار جز به پایان می رسد .

 

 

9 – مادر = ترانه : اعظم پیرهادی

این قطعه با پیانوی رضا تاجبخش در 40/2 اجرا می شود . ترانه ای نه چندان جالب در وصف مادر که توسط مادرخواننده سروده شده است . اوج و فرود صدایی اجرا کننده در این قطعه مشخص است .

 

 

10 – با تو = ترانه : اعظم پیرهادی – تنظیم : تفرشی

پیرو قطعه قبلی این کار نیز به نوعی ادامه آن کار است و در مورد مادر می باشد. قطعه شروع می شود و در ثانیه 35 خواننده به اجرای خود می پردازد . یک قطعه شش و هشت سنگین که این مورد در اجرای خواننده هم همگام با نوع موسیقی رعایت می شود . خواننده فقط در اجرای ترجیع بند تا حدودی اوج می گیرد .در ضمن فواصل موسیقی و اجرای خواننده نیز با گیتار پر می شود .

 

 

11 – ماه پیشونی = ترانه : اعظم میرهادی – تنظیم : تفرشی

قطعه در فضایی تاجیکی شروع می شود و همین روند نیز در ادامه حفظ می گردد . آکاردئون و طبلا در اثنای کار به گوش می رسد . ترانه ای در وصف دختر خواننده . این قطعه نیز چه به لحاظ کلام و چه موسیقی اصلا در حد این آلبوم نیست .

 

 

12 – ریمیکس = مهران جمالی راد

ریمیکسی که با اورتور قطعه معروف " می عشق" شروع می شود و بعد به صورت ترنس ادامه می یابد و قطعات آلبوم را در برمی گیرد . در مجموع این ریمیکس کار قوی ای نیست و چندان نمی تواند شنونده را راضی کند . ریمکس کردن قطعات آلبوم سلیقه و مهارتی را می طلبد که طی این سالها به جز " بهروز صفاریان " هیچ موزسین دیگری نتوانسته در این زمینه به توفیق برسد .

 

 

 

آلبوم تردید مجموعه ای ناهمگون و دوپاره است ؛ نیمی از آلبوم شامل قطعاتی قوی و یا قابل قبولند و نیمی دیگر قطعاتی ضعیف که کل آلبوم را زیر سوال می برند . در واقع اگر قطعات 7 – 9 – 10 – 11 و 12 که کارهایی ضعیف هستند را از این آلبوم حذف می کردند و یک قطعه قوی و مناسب را جایگزین این قطعات می کردند با آلبومی قوی تر روبرو بودیم که می توانست بیشتر و بهتر مورد نقد وبررسی قرار بگیرد .

این آلبوم دو کار خیلی خوب دارد که هردو توسط مسعود هوشمند سروده شده اند و می شد این دو قطعه را با تنظیم های قوی تر ماندگار تر کرد . به واقع اگر این دو کار در این آلبوم قرار نمی گرفتند ، این آلبوم حرف چندانی برای گفتن نداشت .همچنین یکی دو کار دیگر هم قابل قبولند .

 در واقع حضوراین دو ترانه ( وسوسه - ماهی و دریا )، اجرای خواننده که با تجربه خود توانسته هم در گامهای پایین و هم تا حدودی در گامهای بالا عملکرد قابل قبولی داشته باشد و قرار گرفتن برخی از ملودی ها ی مناسب ، از جمله نقاط قوت این آلبوم هستند .

اما ضعف های عمده آلبوم ، کلیت چند قطعه ای بود که پیش از این به آنها اشاره شد . کهنگی برخی تنظیم ها و عدم خلاقیت و مهارت در این بخش ؛ از ضعف ترانه در نیمی از قعطعات آلبوم و موضوع دم دستی برخی از آنها نیز نمی توان به سادگی گذشت . استفاده از صدای تیون شده خواننده که بی جهت از آن در برخی قطعات استفاده شده است ؛ کاری که شاید چندین سال پیش نوعی خلاقیت محسوب می شد ولی امروزه به عنوان نقص و ضعف از آن می توان نام برد ؛ از دیگر موارد ضعف جدی آلبوم تردید می توان از آن نام برد .

علی تفرشی خواننده ای که بیشتر در صدا و سیما حضور دارد و اتفاقا در آنجا هم پرکار است و این پرکاری به کارنامه وی لطمه هم خواهد زد ، باید با تیمهای حرفه ای تر چه در بخش کلام و چه در بخش ملودی و تنظیم همکاری کند تا به نتایج بهتری دست یابد . تولید آلبوم و به تبع آن اسقبال از آن مسئله چندان راحتی نیست و هر چقدر آدمهای حرفه ای و خلاق تر در کنار هم قرار بگیرند نتیجه مناسبتری را ایجاد خواهد کرد .

 

 

 

توضیحات علیرضا عصار درباره اختتامیه جشنواره کیش

 

شبکه ایران نوشت : علیرضا عصار به تازگی در اختتامیه جشنواره فیلم کیش به اجرای موسیقی برای سینماگران پرداخت؛ اجرایی که اتفاقا استقبال فراوان مخاطبان را به دنبال داشت اما متاسفانه تعدادی سایت شایعه‌پراکن که همواره می‌کوشند همه فعالیت های هنری و فرهنگی را به سیاست مرتبط کنند تاخیر در اجرای عصار در این برنامه را به حواشی سیاسی مرتبط دانستند و کوشیدند بر این فرض باطل اصرار ورزند که عصار به تبعیت از چند سینماگری که در ابتدای اختتامیه از مراسم خارج شده‌اند، اجرای خود را با تاخیر آغاز کرده است. اما علیرضا عصار در گفتگو یی با رد این شایعات بر وجهه هنری حضورش در اختتامیه جشنواره کیش تاکید کرده و به صراحت می‌گوید هیچ ارتباطی مابین وی و سینماگرانی که در ابتدای اختتامیه، سالن را ترک کرده‌اند، وجود ندارد.

استقلال در تصمیم‌گیری

 

اینکه من در چه برنامه‌ای شرکت کنم و در چه برنامه‌ای شرکت نکنم به خودم ارتباط دارد یعنی این خودم هستم که تصمیم می‌گیرم چه کاری را انجام دهم و چه کاری را نه. هر کس عقاید خاص خودش را دارد و باید به این عقاید احترام گذاشت پس باید این حق را برای یک هنرمند هم قائل شد که در تعیین خط مشی کاری‌اش مستقل باشد.

با آنها که مراسم را ترک کردند هیچ ارتباطی ندارم

 

به صراحت می‌گویم نه من با آنها که در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره کیش، سالن را ترک کردند، ارتباطی دارم و نه آنها با من! تاخیرم در اجرای برنامه هم مربوط است به عقاید شخصی خودم. من حتی نمی‌دانم آنها که در ابتدای اختتامیه، مراسم را ترک کردند، کیستند و این کار را با چه دلایلی انجام داده‌اند.

از درگیری با مسائل سیاسی دوری کرده‌ام

 

متاسفانه این روزها برخی قصد دارند همه چیز را با سیاست ترکیب کرده و بدین ترتیب حتی غیرسیاسی‌ترین موضوعات را هم با تعابیر سیاسی ارائه دهند اما من خواننده و موزیسینی هستم که همواره فقط و فقط کوشیده‌ام به بالا بردن کیفیت هنر تخصصی‌ام که موسیقی است بپردازم و در این مسیر تا توانسته‌ام از درگیری با مسائل سیاسی دوری کرده‌ام.

به خاطر سینما در جشنواره کیش حاضر شدم

 

جالب اینجاست که سال گذشته هم صرفا به خاطر اجرای موسیقی در یک همایش خاص حضور یافتم اما از حضورم در آن همایش هم تعابیر سیاسی شد در صورتی که من شخصیت سیاسی نیستم و صرفا به خاطر اجرای موسیقی در برنامه‌ای خاص حاضر می‌شوم. تجربه ذهنی بدی که نسبت به همایش مذکور داشتم سبب‌ساز آن شد که بعد از آن دیگر در هیچ همایشی که ممکن است از آن برداشت‌های سیاسی شود حاضر نشوم و اگر هم در جشنواره کیش حاضر شدم فقط و فقط به خاطر وجهه اصلی این جشنواره یعنی سینما بود که اجرا در مراسم اختتامیه آن را پذیرفتم.

یک جریان کاملا فرهنگی


اختتامیه جشنواره فیلم کیش یک جریان کاملا فرهنگی بود و هر کس که سعی در سیاسی نشان دادن مراسم اختتامیه دارد، کاری عبث انجام داده! من در اختتامیه جشنواره شرکت کرده و دو قطعه باکلام با عناوین «انسانم آرزوست» و «خیابان خوابها» و یک قطعه بی‌کلام را با همکاری فواد حجازی اجرا کردیم و خوشبختانه هر سه قطعه هم با توجه مخاطبان روبه‌رو شد.

 

 

دوستان گرامی ؛ نظرسنجی تازه

 

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/٢٥
comment نظرات () لینک