رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « کجا به خنده می رسیم » با صدای " مانی رهنما "

نقدی بر آلبوم « کجا به خنده می رسیم » با صدای " مانی رهنما "

 

 

هر چی خواستم نه ، به هر چی که نخواستم رسیدم

 

 

 

« کجا به خنده می رسیم » سومین آلبوم مستقل " مانی رهنما " ، خواننده مطرح پاپ 30 دی ماه 89 توسط شرکت ایران گام منتشر شد . این آلبوم به دو صورت سی دی والتی و قاب شیشه ای عرضه شده است . کاور اصلی آلبوم تصویری از چهره خواننده را نمایش می دهد و در پایین تصویر وی ، پیانویی هم دیده می شود . در اینسرت داخلی آلبوم متنهایی از" مانی رهنما " و " بابک صحرایی " دیده می شود و همچنین مطلبی به یاد " آندره آرزومانیان" نوازنده پیانو و تنظیم کننده این مجموعه به چشم می خورد . این آلبوم در سال 87 ضبط شده است و خواننده آن دو آلبوم دیگر را نیز آماده انتشار کرده است . این مجموعه پس از 6 سال تازه ترین کار این خواننده پاپ محسوب می شود .

شایان ذکر است قطعه " حق السکوت " با ترانه ای از اندیشه فولادوند از این آلبوم مجوز دریافت نکرد و سر از اینترنت درآورد .

لازم به ذکر است تنظیم کننده و نوازنده پیانو 7 قطعه این آلبوم " آندره آرزومانیان " می باشد و قطعه کجا به خنده می رسیم با نوازندگی پیانو و تنظیم کنندگی " رضا تاجبخش" به سرانجام رسیده است . همچنین آهنگساز تمامی قطعات خود " مانی رهنما " می باشد .

 

 

بررسی قطعات آلبوم :

 

 

1 – تحملم کن = ترانه سرا : بابک صحرایی

نخستین قطعه آلبوم با نوای پیانو آغاز می شود و این زمان تا دقیقه 44/1 ادامه دارد . در این لحظه خواننده به آرامی و لحنی محزون شروع به خواندن می کند و به تدریج به اوج می رود و اجرا را ادامه می دهد . ترجیع بند قطعه اجرا می شود : ( اگه نگاهم سرده ماته / اگه وجودم غرقه درده / گناه من نیست ، باور کن – تو  رو که دیدم / دنیا لرزید / تمام روحم از هم پاشید / بیا شبامو پرپر کن ) در ادامه خواننده به کار خود ادامه می دهد تا به زمان 55/3 می رسد ودر این بخش پیانو به تکنوازی می پردازد . در زمان 32/4 باز خواننده کار خود را شروع می کند و این بار در گامی پایین به اجرا می پردازد : ( تحملم کن اگه به سوگ خودم نشستم ) و پس از آن چند بیت دیگر را می خواند و دوباره به ترجیع بند می رسد . در ادامه سایر ابیات این قطعه را نیز اجرا می کند و با اجرای دوباره ترجیع بند و با گفتن تحملم کن این قطعه به پایان می رسد .

این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم محسوب می شود .

 

 

2 – کجا به خنده می رسیم = ترانه سرا : بابک صحرایی

پیانو با قدرت بیشتری شروع به نواختن می کند و این روند تا دقیقه 1 ادامه دارد . در ادامه خواننده شروع به خواندن می کند : ( به من بگو کجا به خنده می رسیم / حالا که زندگی تکرار ماتمه ) . خواننده کماکان اجرا را پی می گیرد و تا حدودی از گام پایین فاصله می گیرد . در ادامه در زمان 28/2 بخش بی کلام فرا می رسد و در زمان 10/3 خواننده به اوج می رود و کماکان همین روند را ادامه می دهد و در ادامه وی به گام پایین تر می آید . خواننده در اجرای ترانه همچنان ابیات این قطعه را می خواند و با تکرار چند باره ترجیع بند این قطعه به پایان می رسد .

این کار نیز جزو قطعات موفق آلبوم می باشد .

 

 

 

3 – زندگی مسخره = ترانه سرا : نادر بختیاری

با نوای پیانو این قطعه کار خود را آغاز می کند . در زمان 38/1 خواننده شروع به اجرا می کند : ( من از این زندگی مسخره هیچی نمی خوام / جز یه پیانو و یه حنجره هیچی نمی خوام – هر چی خواستم نه ، به هر چی که نخواستم رسیدم / حالا جز عمر گره تو گره هیچی نمی خوام ) . مشخص است که خواننده از تمکن مالی برخوردار است که از این زندگی مسخره جز یک حنجره و یک پیانوی چند 10 میلیونی هیچ چیز دیگر نمی خواهد ( !!! ) .

در ادامه باز پیانو اوج می گیرد و خواننده به اجرای طولانی خود ادامه می دهد و سایر ابیات این قطعه را می خواند . در زمان 35/4 باز پیانوبه سولو نوازی می پردازد و بازهم خواننده ظاهر می شود و به اجرای خود ادامه می دهد . در ادامه خواننده به اوج می رود و با تاکیدهای فرهاد وار به ترجیع بند قطعه می رسد و با خواندن آن ، کار به پایان می رسد .

ترانه این قطعه نسبت به سایر آثار این آلبوم کار متفاوت تری است .

 

 

4 – یه پیانو یه گل سرخ = ترانه سرا : بابک صحرایی

تا زمان 26/1 پیانو به سولو نوازی می پردازد . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند که گهگاهی اوج و فرود را نیز تجربه می نماید . ( یه پیانو ، یه گل سرخ / یه چراغ نیمه روشن – یه شب ترانه سوزو / آخرین ترانه من ) .

خواننده بدون وقفه تا زمان 45/5 که آخر این کار است به اجرای خود ادامه می دهد . در طول اجرا تغییرهای کوچکی در لحن خواننده مطابق با ملودی ایجاد می شود .

 

 

5 – یاد تو = ترانه سرا : بابک صحرایی

پس از اورتور 1 دقیقه ای خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ( از من و تو روی ساحل یه رد پا مونده / رفتی اما رنگ چشات توی نگاه دریا مونده – از من و تو توی جنگل عین شاه بلوطای پیر / هنوزم عکس دو تا قلب روی تن درختا مونده )

پس از آن پیانو به اوج می رود و خواننده در گام بالاتری به اجرای خود ادامه می دهد  . وی در ادامه فرود را نیزتجربه می کند و ابیات را اجرا می کند . در زمان 40/4 باز پیانو شروع به نواختن به صورت سولو می کند و این روند ادامه دارد تا زمان 17/5 که قطعه تمام می شود .

 

 

6 – خودمو گم کردم = ترانه سرا : بابک صحرایی

پیانو تا دقیقه 1 به نواختن مشغول است . در ادامه خواننده در اوجی نسبی به اجرا می پردازد . ( خودمو گم کردم اون منه دیروزو / این که توی آینه است خود منم یا تو ) و در ادامه به این بیت می رسد : ( اسیره دنیایی تاریک و بی نورم / به هر طرف می رم باز از خودم دورم )

اجرا با فواصل پیانو تا دقیقه 3 ادامه دارد و پس از آن خواننده باز به خواندن ادامه می دهد و دوباره ترجیع بند آغازین قطعه را اجرا می نماید .

بخش آغازین قطعه از ملودی مناسبی برخوردار است ولی در ادامه ملودی نزول می کند . خواننده این قطعه را به همسرش تقدیم کرده است .

 

 

7 – آیینه وار= ترانه سرا : مریم اسدی

پیانو به صورت پرحجم شروع به نواختن می کند . در ثانیه 57 خواننده به آرامی و محزون و بر اساس ملودی به اجرا می پردازد ( می دونم گاهی حرفام خیلی تلخه / بگو می تونی حرفامو ببخشی ) . خواننده با فواصلی به خواندن خود بدون وقفه ادامه می دهد . این اجرا با اوج و فرود نسبی همراه است . پس ازآن پیانو فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه خواننده به اوج می رود و پیانو نیز با آن به نحوی پرحجم تر همراه می شود .

 

 

8 – وداع = ترانه سرا : یغما گلرویی

تا ثانیه 54 پیانو با تکنوازی می پردازد . خواننده در ادامه اجرایی طولانی را تجربه می کند و به آرامی ترجیع بند را بدین نحو می خواند : ( چشام خیسن خداحافظ / عزیز من خداحافظ – دلم خونه خداحافظ – پشیمونه خداحافظ ) .

خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد و دوباره ترجیع بند قطعه را اجرا می کند و در پایان با گفتن " خداحافظ " این قطعه و خود آلبوم به پایان می رسند و آلبوم در دقیقه 50 تمام می شود .

 

 

آلبوم « کجا به خنده می رسیم » پس از 6 سال تجربه نه چندان موفقی از خواننده ای است که کماکان اصرار بر اجرای اشعار و ترانه های سیاه و ناامید کننده دارد .

با وجود آنکه مانی رهنما از صدایی تربیت شده و قابل قبول برخوردار است ولی هرگز نتوانست در مقایسه با خوانندگانی چون : محمد اصفهانی ، علیرضا عصار ، ناصر عبداللهی و ... که تقریبا کار خود را در یک زمان شروع کرده بودند ،چه به لحاظ شهرت و چه محبوبیت ، در یک رده قرار بگیرد . یکی از مهم ترین دلایل آن را می توان به اجرای اشعار و ترانه هایی مربوط دانست که رهنما اصرار و پافشاری بر اجرای آنها داشت و همچنان نیز دارد ؛ کارهای سیاه که نمی توانند چندان با مخاطب ارتباط برقرارنماید .

این مورد مهم در این آلبوم به اوج خود رسیده است . اگرچه وی در آلبوم " تموم شد ترانه " تا حدودی از این نقص کاری دست کشیده بود اما در این مجموعه دوباره به اجرای قطعات عموما عاشقانه سیاه و ضد مخاطب روی آورده و وقتی این گونه ترانه ها با همراهی فقط یک ساز مانند پیانو همراه شده است ،نوعی پس زدگی در مخاطب ایجاد می نماید و شنونده را کاملا عصبی می کند .

متاسفانه به همان اندازه که کارهای " همه چی آرومه ای " که یک دو سال است مد شده ، اغراق گونه می نمایاند ( اگر چه این کارها می توانند وجه مثبت هم داشته باشند و آرامش  را به شنونده خود منتقل سازند و کارکردی تخریب گرا ندارند ) کارهایی از این دست که " من در سوگ خودم نشسته ام " و مانند آن که در این آلبوم کم هم نیست ، فضایی سیاه و آلوده را مقابل مخاطب خود قرار می دهند و به جای آرامش عذاب را به وی منتقل می سازند .

خوش بینی و بد بینی دو سر این ماجرا هستند و سوال اصلی آنجاست که آیا واقع بینی بر هردوی اینها ارجحیت ندارد ؟

مورد دیگر که این آلبوم را چندان دلچسب نمی کند ، ملودی های آن است . ملودی ها هرگز نمی توانند مخاطب را با خود همراه کنند . به خصوی در آثاری با این ویژگی که فقط با یک ساز اجرا می شوند باید آن قدر ملودی قوی باشند که نبود سازهای مختلف را بپوشاند و نبود آنها چندان احساس نشود. اینکه چه ملودی ای قوی تر است هرگز فرمول پیچیده ای ندارد . اگر یک ملودی خوب پرداخته شده باشد با یک بار شنیدن آن در ذهن مخاطب جای می گیرد و وی تمایل دارد این ملودی را بارها .و بارها بشنود ، بدون آنکه در وی خستگی و تکرار ایجاد کند . یک مثال مناسب برای یک ملودی خوب ، همین قطعه تازه منتشر شده " هوای تو " با صدای مهدی یراحی است . چه این ملودی را با موسیقی کامل ، با یک ساز و حتی بدون ساز هم بشنوید نوعی آرامش و ولع در شما برای بازشنوایی آن ایجاد می کند . اما ما در این آلبوم با ملودی هایی مواجه ایم که نمی توانند این کارایی را داشته باشند .

تنها نکته مثبت آلبوم نوازندگی بی مانند آندره آرزمانیان بوده است . نوازنده بزرگ پیانو که چند ماه قبل از انتشار این آلبوم درگذشت .

نکته دیگر نوع اجرای خواننده است . با وجود آنکه رهنما در اجراهای خود مسلط و توانا ظاهر می شود ، ولی در این آلبوم که فضای آن می توانست برای اجراهای پیچیده تر و تکنیکی تر مهیا باشد ، ما هرگز با این نوع اجراها روبرو نیستم وکارهای کاملا معمولی را می شنویم .

در بخش ترانه هم با کارهایی مواجه ایم که پیشتر و بیش تر از این با ساختار و محتوایی کاملا تکراری برخورد می کنیم . در واقع هیچ کدام از ترانه ها نه حرفی تازه را روایت می کنند و نه در ساختار با حتی یک بیت درخشان مواجه می شویم .

به هر روی مانی رهنما خواننده ای که چند سالی را در بازار رسمی موسیقی پاپ ایران غایب بوده است و بیشتر وی ترجیح داده به تربیت خواننده های تازه کار بپردازد ؛ گرچه این گونه کارها راباید در سالهای بازنشستگی و اواخر دوره خوانندگی انجام داد نه در کوران خوانندگی که یک خواننده را از مسیر اصلی خود خارج کند .

باید دید این خواننده در دو آلبوم تازه ای که در دست انتشار دارد می تواند از این سیاهی های مصنوعی دست بردارد یا خیر ؟

در برنامه سینمایی " هفت " پس از اکران یک فیلم سینمایی وقتی دوربین روی یک چهره کارگردانی که برای تماشای فیلم همکار خود به سینما رفته بود فیکس شد و نظر وی را در مورد فیلم مورد نظر پرسید ، کارگردان کوتاه و موجز حرف مهمی را دراین باره بیان کرد :  " این فیلم درد مرفهین بی درد رو میگه ". و حال من همین عبارت را برای این آلبوم بکار می برم . برای پی بردن به عمق این حرف یکبار دیگر با توجه ویژه به ترانه های آلبوم ، این قطعات را دوباره بشنوید .

 

 

 

 

 

مروری بر مهم ترین رویدادهای فروردین و اردیبهشت 90 درموسیقی پاپ ایران

 

 

----------------------------------------

 

عصار : تا مشایی بیرون نرود اجرا نمی کنم

 

 

سایت مشرق نیوز روز 12 اردیبهشت به انعکاس مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره فیلم کیش پرداخت . در این مراسم " علیرضا عصار" 3 قطعه از آثار خود را اجرا نمود . اما مشرق نیوز از یک حاشیه جالب نیز پرده برداشت .

« در آیین اختتامیه به جز سلحشور و شورجه و.... که به نشانه اعتراض به حضور مشایی در محل برگزاری اختتامیه، سالن را ترک کردند؛ علیرضا عصار که قرار بود قطعاتی را به صورت زنده اجرا کند، این کار را منوط به خروج مشایی کرد و تا رحیم مشایی از سالن خارج نشد برنامه‌اش را اجرا نکرد.»

 

 

 

 

خواننده " کلاغ ها " خاموش شد ؛ « منوچهر سخایی » درگذشت

 

 

 

« سید منوچهر سخایی » خواننده قدیمی پاپ ، روز 8 اردیبهشت در سن 76 سالگی در شهر لس آنجلس به دلیل بیماری سرطان درگذشت . وی که جزو خوانندگان نسل اول پاپ ایران محسوب می شد از سال 1358 به خارج از کشور مهاجرت کرده بود .

سخایی قبل از خوانندگی خبرنگار پارلمانی روزنامه کیهان بود .

از جمله معروفترین آثار این خواننده می توان به این کارها اشاره کرد : " کلاغ ها " آهنگسازی : پرویز مقصدی و ترانه : نوذر پرنگ / " نامزدی " = آهنگساز : کامبیز مژدهی – شعر : پرویز خطیبی /" پرستو " = ملودی : محلی – تنظیم : عطاله خرم – شعر : سیروس آریان پور/ " جوونی " = ملودی : افغانی – تنظیم : فرید زلاند

وی در 4 فیلم سینمایی به عنوان بازیگر و 3 فیلم به عنوان خواننده حضور داشت . این خواننده از سال 1337 به عنوان خواننده در رادیو کار حرفه ای خود را آغاز کرد . گرچه وی از چند سال پیش از آن کار خوانندگی را شروع کرده بود .

 منوچهر سخایی در اواخر حکومت پهلوی در تلویزیون برنامه " زنگوله ها " را تهیه می کرد ،که به معرفی خوانندگان تازه کار پاپ می پرداخت . اوج فعالیت های این خواننده دهه 40 خورشیدی بود . سخایی پس از انقلاب سه آلبوم با صدای خود منتشر کرد .

وی در 60 سالگی به گروهک منافقین پیوست وبرای اعضای این گروهک به اجرای برنامه می پرداخت و همین عامل باعث شد که وی تا حدود زیادی از جامعه هنری دور شود .

جمشید شیبانی و حمید قنبری حضور چندان مداومی در عرصه موسیقی نداشتند ؛ ویگن هم کارهای خارجی را کاور می کرد و با کلام فارسی می خواند ؛ محمد نوری نیم نگاهی به اجرای آثار محلی و فولک داشت و بیشتر صدایی اپرایی داشت ؛ اما منوچهر سخایی با صدایی ساده و کم حجم

بیشتر ترانه هایی عامیانه و به تعبیر امروزی دم دستی را با موسیقی هایی با ریتم ایرانی اجرا می کرد و کارهای وی با استقبال عامه مردم به خصوص در اواخر دهه 30 و 40 خورشیدی مواجه شد . چندین کار معروف وی طی سالیان اخیر توسط خوانندگان جوان بازخوانی شده است .

با مرگ سخایی همه خوانندگان نسل اول تاریخ موسیقی پاپ در ایران بدرود حیات گفته اند و از این نسل خواننده دیگری باقی نمانده است . گرچه دوسه آهنگساز از این نسل هنوز در قید حیات هستند . اگر دوره نخست تاریخ پاپ ایران را بررسی کنیم می توان به این خوانندگان اشاره کرد : جواد بدیع زاده ، نعمت مین باشان و حمید قنبری . پس از این خوانندگان چند چهره دیگرنیز وارد می شوند که موسیقی پاپ را به صورت جدی تر و حرفه ای تر دنبال می کنند و آنها به ترتیب عبارتند از : جمشید شیبانی ، محمد نوری ، ویگن دردریان و منوچهر سخایی .

پس با در گذشت سخایی آخرین بازمانده از نسل اول تاریخ موسیقی پاپ ایران نیز تمام می شود . نکته جالب اینجاست که 4 خواننده از این نسل طی 4 سال اخیر درگذشته اند و اکثر آنها در یک محدوده زمانی کوتاه با جهان وداع کرده اند . می توان بعد از این خوانندگان عباس مهرپویا را نام برد که وی هم 19 سال پیش مرحوم شده است . پس  با این تفاصیل در حال حاضر قدیمی ترین خوانندگان تاریخ موسیقی پاپ ایران خوانندگان نسل دوم محسوب می شوند که از این گروه نیز چند چهره رخ در نقاب خاک کشیده اند .

 

 

 

تا تو عاشقانه بودی

 

 

مدتی است که آلبوم جدید ابراهیم حامدی ( ابی ) خواننده لس انجلسی منتشر شده است . در این آلبوم اثری با نام " عاشقانه " وجود دارد . قطعه ای با آهنگسازی : بابک بیات – تنظیم : شهرام آذر و ترانه : اهورا ایمان

اما این قطعه هم برای خود ماجرایی دارد . عاشقانه در سال 80 سروده و ساخته شده است . این قطعه در ابتدا با صدای امیر تاجیک جهت استفاده در یک فیلم سینمایی تهیه شده بود ، فیلمی که قرار بود بابک بیات به عنوان آهنگساز در آن حضور داشته باشد ؛ که در نهایت این امر میسر نشد . در سال 82 مانی رهنما آلبوم تموم شد ترانه را اجرا کرد . این آلبوم در حالی سال 83 منتشر شد که در آخرین لحظات دو قطعه " افسانه دل " و " تا تو عاشقانه بودی " که هردو ساخته بیات بودند از آلبوم حذف می شوند . در واقع این قطعه در این آلبوم هم مورد استفاده قرار نمی گیرد . کاری که توسط بامداد بیات تنظیم شده بود . البته این قطعه در اختیار تهیه کننده آن آلبوم قرار دارد و وی می تواند در بازپخش آلبوم این قطعه را در آن قرار دهد . به هر حال این قطعه در اجرای سوم به ابی می رسد و وی هم آن را در آلبوم حس تنهایی قرار می دهد .

کسانی که هر سه اجرای این قطعه را شنیده اند ، اجرای نخست با صدای " امیر تاجیک " را بیشتر پسندیده اند .

 

 

 

قطعه ای به یاد ناصریا ؛ اینجا هرمزگان است

 

 

چند هفته ای است که قطعه ای با نام " اینجا هرمزگان است " با صدای 20 خواننده هرمزگانی با یاد ناصر عبداللهی در اینترنت منتشر شده است . این قطعه در سال 87 توسط مهراب بهرامی و معین راهبر آهنگسازی و تنظیم شده است . مجید ذاکری هم ترانه سرای این اثر می باشد . لازم به ذکر است که تا امروز 19 قطعه موسیقی با کلام به یاد ناصر عبداللهی ساخته و پخش شده است .

خوانندگان قطعه " اینجا هرمزگان است " به ترتیب عبارتند از :

 

اسحاق احمدی . هادی آرمین . مجید کمالی . امین جوزانی . مسیح عطار . مصطفی حیدرپور . مهدی وحدانی . پیوند اسمنی . محمد بهرامی  . محمد روهنده . عمران طاهری . رضا نصیری . هادی صدری . ایمان سیاهپوشان . نعمت محبی .کیانوش جهانبخش . کیانوش بلالی پور . محمود راهبر . سینا شاهمرادی . مرشد میررستمی

 

 

 

اجرای " حامی " با ارکستر سمفونیک تهران

 

 

به مناسبت روز ملی خلیج فارس " ارکستر سمفونیک تهران " در روز 11 اردیبهشت کنسرتی را در تالار وحدت تهران به رهبری نادرمرتضی پوربرگزار کرد . در این اجرا سمفونی خلیج فارس ساخته شاهین فرهت و همچنین پوئم سموفنیک خلیج فارس ساخته امیر بکان در 4 موومان با صدای حامی اجرا شد .

 

 

  

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

 

بی واژه = محمد اصفهانی – ششمین آلبوم مستقل پاپ محمد اصفهانی ، خواننده نام آشنا 10 اردیبهشت توسط شرکت ایران گام منتشر شد .

 

 

دوستان گرامی ؛ نظرسنجی تازه

 

انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و بازگویی خاطرات شما از دیدار با هنرمندان موسیقی

لطفا به این وبلاگ مراجعه فرمایید : www.music82.persianblog.ir

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/٢۱
comment نظرات () لینک