رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقد آلبوم « حریص » با صدای " محسن چاوشی "

نقد آلبوم « حریص » با صدای" محسن چاوشی "

 

 

تو با این زیبایی نمی تونی از عشق متنفر باشی !!

 

 

سومین آلبوم رسمی " محسن چاوشی " با نام « حریص »٣٠ بهمن توسط شرکت تصویر دنیای هنر منتشر شد .

این آلبوم به صورت سی دی والتی پخش شده است . از سازهای گیتار الکتریک - گیتار آکوستیک - گیتار اسپنیش - ویلن - پیانو - کیبورد - هارمونیکا - سه تار و سازهای الکترونیک در این آلبوم استفاده شده است .

کاور آلبوم تصویری از خواننده را نشان می دهد که با یک دست نیمی از صورت خود را پوشانده است . طراحی کاور در حد قابل قبولی است .

لازم به ذکر است آهنگساز تمامی قطعات خود محسن چاووشی است .

 

بررسی قطعات آلبوم حریص :

 

1 - چمدون = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : کوشان حداد

نخستین قطعه آلبوم به صورت هاوس و تمام الکترونیک تنظیم شده است . در طول کار چند بار فضای موسیقی تغییرات جزیی پیدا می کند . تنظیم کننده با همان صداهایی که پیش از این هم از وی شنیده ایم این قطعه را به سرانجام می رساند .

 

2 - پروانه ها = ترانه : حسین صفا - تنظیم : محسن چاوشی

قطعه در فضایی اسلو ساخته شده است . خواننده در گام پایین و از بم ترین قسمت صدایی خود شروع به خواندن می کند . در زمان 48/1 خواننده با تغییری در صدای خود اندکی به گام بالاتر می رود و فضای قطعه پاپ - راک می شود . این سیکل در طول کار چند بار تکرار می گردد . قطعه در 2 فضای صدایی و همگام با موسیقی به فراخور اجرا به پایان می رسد .

 

3 - غیرمعمولی = ترانه : علی بحرینی - تنظیم : کوشان حداد

یک شش و هشت تمام الکترونیک نه چندان جالب . در مجموع این قطعه در هیچ رکنی چندان جالب توجه نمی باشد . به خصوص این گونه تنظیم ها نمی تواند مناسب چنین فضایی باشد . قرار نیست که برای تنظیم یک کار شش و هشت هم با همان مولفه های هاوس و ترنس عمل کرد . نام این قطعه می توانست به عنوان نام آلبوم مطرح شود . غیرمعمولی نام بهتر و جدیدتری نسبت به حریص می باشد .

 

4 - بوف کور = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : امیر سرگزی

این کار در فضایی اسلو با حضور ویلن جریان پیدا می کند . خواننده در گام پایین شروع به اجرا می نماید . خواننده در ادامه به گامهای بالاتر هم می رود . در این قطعه نیز سیکل اجرا و موسیقی تکرار می شود .

 

5 - غم و شادی = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : شهاب اکبری

قطعه با سولوی گیتار اسپنیش شروع می شود و پس از آن فضای کار کاملا اسپنیش می گردد . همخوانی های اسپانیایی قطعه را به سبک کارهای این چنینی مهیای حضور خواننده می کند و در ادامه خواننده اجرای خود را آغاز می کند . همچنان آواخوانیها و صداهای زمینه انسانی فضای قطعه را کاملا اسپنیش و بومی آن منطقه جلو می برد . نواحتن گیتار اسپنیش در بخشهای بی کلام نمود بیشتری دارد و توانسته به خوبی حال و هوای قطعه را حفظ نماید . در اجرای ترجیع بند قطعه ، همخوانیهای زنانه هم به گوش می رسد .

در مجموع این قطعه متفاوت ترین و در عین حال بهترین قطعه این آلبوم است  که تنظیم خوب آن مهم تریم رکن این قطعه می باشد .

 

6 - حریص = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : کوشان حداد

هاوسی دیگر که خواننده در همان آغاز با یک اجرای تقریبا طولانی کار را به پیش می برد . در بخشی از قطعه خواننده با عصبانیت به اجرا می پردازد واین زمان دقیقا همان جایی است که کلمه حریص را ادا می نماید . این قطعه درپایان بیشتر در فضای بدون کلام تداوم پیدا می کند .

 

7 - پرنده غمگین = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : امید حجت

این کار به صورت اسلو شروع می شود و پس از اورتوری کوتاه خواننده به آرامی و محزون به اجرای خود می پردازد . قطعه در فضایی خلوت ادامه پیدا می کند و خواننده نیز همراه آن کار خود را ادامه می دهد . سپس با افزوده شدن صدای پایه سمپلی قطعه به پیش می رود . در ادامه موسیقی به صورت پرحجم بر مبنای گیتار الکتریک جریان می یابد .خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد . گیتار الکتریک در بخش بی کلام فضا را پر می کند . در ادامه کار دوباره خلوت می شود و با گیتار خواننده همراهی می نماید . ( بگو چه مرگته  ) بخشی از یک مصراع این قطعه است که چندان مهربانانه و مودبانه به نظر نمی رسد . می شد در این قسمت از واژه های بهتری سود جست . تنظیم این قطعه خوب از کار درآمده و این قطعه جزو آثار موفق آلبوم می باشد .

 

8 - زیبایی = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : کوشان حداد

این قطعه به صورت هاوس می باشد . کار با یک اینتروی کوتاه شروع می شود و خواننده با اجرایی محکم تر کار خود را آغاز می کند . در ادامه بخش بی کلام که طولانی هم می باشد بر فضای کار حاکم می شود . در حالیکه موسیقی کم حجم تر شده است خواننده با آن همراه می شود . پس از آن موسیقی ریتم تند را دوباره پیدا می کند . صداهایی عجیب و غریب نیز در اثنای کار شنیده می شود . در بخش پایانی با اجرای چندباره کار با موسیقی بی کلام همراه می شود . در اواخر قطعه شبیه کارهای ریمیکس می شود .

 

9 - بادبادکای رنگی = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : شهاب اکبری

این کار با ثصدای افکت شروع و پس از آن با موسیقی لطیف ! قطعه جریان می باید . پس از آن موسیقی افکتی و بلافاصله اجرای خواننده شروع می شود . این کار در فضایی ساده و خلوت و یک صدای کوتاه از بچه ها قطعه را به پیش می برد . زهی ها در طول قطعه همراه با صداهای الکترونیک موسیقی کار را به پیش می برند . سولوهای ویلن طونی نیز در اثنای قطعه مشخص است . ترانه سرا در بخشی از ترانه کودکی را به دوره جوانی وصل می کند ولی از نوجوانی گذشته و به نوعی از روی آن پریده است . فضایی لطیف و رویا گونه به لحاظ موسیقایی بر فضای این قطعه حاکم است . در پاین سولوی ویلن قطعه را به پایان می رساند . گرچه ترانه به لحاظ سوژه شعاری و نخ نماست ولی موسیقی قطعه خوب پرداخت شده است .

 

10 - کافه های شلوغ = ترانه : حسین صفا - تنظیم : محسن چاوشی

هارمونیکا قطعه را آغاز می کند وپس از آن سینتی سایزر قطعه را به پیش می برد . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ( بازم اجازه بده بهت سلام کنم ) بخشی از ترانه است که ما را به یاد کارهای رضا صادقی می اندازد . قطعه در ادامه فضای پاپ - راک پیدا می کند . در میانه ها گیتار الکتریک بخش بی کلام را در اختیار خود می گیرد . در ادامه قطعه خلوت تر دنبال می شود . در بخش پایانی با یک دکلمه کوتاه ( این طرف میزم / جات خالیه عزیزم ) کار به پایان می رسد .

 

11 - دلم تنهاس = ترانه : امیر ارجینی - تنظیم : شهاب اکبری

در آغاز خواننده شروع به خواندن با موسیقی کم حجم می کند . اجرا کننده از بخش پایین صدایی خود استفاده می نماید . سپس سه تار فضا را در اختیار می گیرد البته با صداهای زمینه و در ادامه ویلن با آن همراه می شود . قطعه به صورت اسلو ادامه پیدا می کند و خواننده به صورت محزون اجرا را ادامه می دهد . در ادامه گیتار الکتریک بخش بی کلام در اختیار می گیرد . موسیقی از ریتم و حجم می افتد . ویلن و خواننده بخش انتهایی را همراهی می کنند و قطعه به پایان می رسد .

 

آلبوم " حریص " در ادامه کارهای چاوشی تجربه نه چندان موفق ارزیابی می شود . ملودی های تکراری و به خصوص ترانه هایی که اصلا نمی توان چندان با آن رابطه برقرار کرد از جمله ضعف های مشهود این آلبوم می باشند . اینکه یک خواننده از چه ترانه هایی و با چه مضامینی استفاده کند فوق العاده مهم است . برخی ترانه ها شاید روی کاغذ جالب به نظر برسند ولی وقتی به اجرا می رسند نمی توانند اثر خود را بر روی مخاطب بگذارند .

دوسه تنظیم خوب به  خصوص کارهای شهاب اکبری از جمله نقاط قوت آلبوم می باشد . در پایان می توان گفت که چاوشی به تکراری رسیده که شاید با استفاده از ملودی سازهای مجرب و ترانه سراهای قوی تر بتواند خود را از این حالت خارج نماید .این آلبوم نه کار درخشانی است که بتوان آن را تحسین نمود و نه مجموعه ای ضعیف که از آن صرف نظر کرد . شاید ترانه هایی با ساختار و محتوای ارزشمندتر و استفاده از تجربیات آهنگسازان و به خصوص تنظیم کننده هایی دیگر خواننده بتواند به روزهایی بهتر نائل آید .

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 تازه ترین آلبومهای مجاز پاپ منتشر شده :

نمی گم = پدرام محبوبیان - نخستین آلبوم این خواننده 23 اسفند از طریق شرکت آوای مهر میهن منتشر شد .

------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید. ( آخرین مهلت ١۵ فروردین ١٣٩٠ )

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/٢۸
comment نظرات () لینک