رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقد آلبوم " درد مشترک " / خداحافظی " استاد معلم " با شعر

نقدی بر آلبوم « درد مشترک » با صدای" مهدی تیکخواه " / خداحافظی " استاد معلم " با شعر

--------------------------------------------------------

نقدی بر آلبوم « درد مشترک » با صدای " مهدی نیکخواه "

تو با اعجاز لبخندت شکفتن رو به من دادی

نخستین آلبوم " مهدی نیکخواه " با نام « درد مشترک » ٢٣بهمن توسط شرکت پژواک صوت و تصویر ایرانیان منتشر شد .

این آلبوم به صورت سی دی والتی دولت پخش شده است . کاور آلبوم از گرافیکی ضعیف برخوردار است و تصویر خواننده فوق العاده ضعیف پرداخت شده است . در داخل کاور نیز تصویری از بابک زرین و خواننده قرار داده شده است و همچنین تصویر دیگری از خواننده در سوی دیگر اینسرت آلبوم گنجانده شده است .

در این آلبوم جمعی از نوازنده های سرشناس کشور به هنرنمایی پرداخته اند . سازهای استفاده شده در این آلبوم عبارتند از : پیانو - درام - پرکاشن - گیتار باس - گیتار کلاسیک - گیتار الکتریک - ویلون - ویلون آلتو - ویلنسل - سه تار - فلوت - هورن و سازهای الکترونیک .

آهنگساز تمامی قطعات این آلبوم " بابک زرین " است . " ونداد فلاح " و " نیما صفری " به عنوان ترانه سرا در این آلبوم نامشان ذکر شده است . البته اکثر قطعات آلبوم توسط " یغما گلرویی " سروده شده است که به دلیل ممنوعیت  نامش در اینسرت آلبوم ذکر نشده است .

بررسی قطعات آلبوم " درد مشترک " :

١ - با تو باشم = تنظیم : نیکان

نخستین قطعه آلبوم به صورت ترنس تنظیم شده است . در ابتدا با یک افکت کوتاه قطعه شروع می شود . در اورتور قطعه در کنار موسیقی الکترونیک از سه تار استفاده شده است . در ادامه خواننده با همراهی موسیقی اجرا را آغاز می کند . در طول کار سه تار و گیتار باس به موسیقی الکترونیک قطعه افزوده می شوند . خواننده در بیشتر زمان قطعه به اجرای خود ادامه می دهد . نام قطعه یعنی " با تو باشم " با حالتهای مختلفی اجرا می گردد . سه تار در این قطعه نقش مهمی را ایفا می کند . این قطعه در مجموع به عنوان سر آلبومی مجموعه کار قابل قبولی است و اگر خواننده از توانایی صدایی افزون تری برخوردار بود این قطعه را می شد به نحو بهتری اجرا نمود .

٢ - فرصت پرواز = تنظیم : نیکان

قطعه در فضایی آکوستیک شروع می شود و با گفتن " لب تر کنی " به صورت کرال اجرا آغاز می گردد و البته این عبارت بارها در طول کار تکرار می شود . خواننده در ادامه اجرای خود را شروع می کند . زهی ها ، پیانو در کنار سینتی سایزر نقش پررنگی در فضا سازی و رنگ آمیزی این قطعه دارند . پس از ٢٨/١ قطعه به صورت ترنس تغییر شکل می دهد و پس از لحظاتی دوباره قطعه به صورت ارکسترال با تمپوی کندتر در می آید . پیوند سازهای آکوستیک و الکترونیک در این قطعه مشهود است . قطعه به لحاظ موسیقایی از وضعیت خوبی برخوردار است . یکی از مصرع های عجیب این قطعه : ( لب ترکنی سنگا رو عاشق می کنم !! ) می باشد .

٣ - نگاهم کن = تنظیم : بابک زرین

یک اینتروی کوتاه و به دنبال آن اورتوری ارکسترال و با کوبش های متعدد که بی شباهت به قطعه فراموشم نکن با صدای " چنگیز حبیبان " که توسط خود زرین تنظیم شده است ، نیست . در ادامه قطعه با حضور پیانو ، پرکاشن و سازهای سمپلی به صورت خلوت تری تغییر شکل می دهد .پس از آن خواننده اجرا را آغاز می کند . در ادامه پس از اجرا در یک خط مستقیم توسط خواننده وی به اوجی نسبی می رود و پس از آن نیز بخش بی کلام به صورت ارکسترال جریان می یابد . در ادامه خواننده تا حدودی اوج می گیرد ( گرچه خواننده توانایی اجرای گامهای بالا را به نحو احسن ندارد ) . احساس و تاکید بیشتری برای اجرای این قطعه لازم است که خواننده فاقد این عناصر صدایی است . این قطعه جزو کارهای خوب این آلبوم می باشد .

۴ - مادر = تنظیم : بابک زرین

قطعه به صورت اسلو با محوریت فلوت شروع می شود و با پرکاشن و گیتار آکوستیک همراه می گردد . خواننده در گام تقریبا بالا شروع به خواندن می کند . البته وی کم کم به گام پایین تر می آید و بخشی از این ترانه را اجرا می نماید . در زمان ۴۵/١ بخش بی کلام با محوریت فلوت که انتخاب بجایی است فرا می رسد . پس از آن دوباره خواننده اجرا را پی می گیرد که در گام پایین با موسیقی که به صورت کم حجم تری تغییر یافته است و در این بخش به صورت طولانی به اجرای خود می پردازد . در پایان فلوت همراه با موسیقی زمینه موسیقی این قسمت را تشکیل می دهند که نقش فلوت پررنگ است . قطعه در همین حال و هوا به پایان می رسد . خواننده در فراق مادر خود این قطعه را اجرا نموده است .

۵ - درد مشترک = تنظیم : نیکان

موسیقی با کوبش های الکترونیکی شروع می شود و با همراهی گیتار الکترونیک به صورت ترنس ادامه می یابد . پس از اورتور، موسیقی بدون گیتار الکترونیک جریان می یابد و خواننده شروع به اجرا می نماید . در بخش بی کلام قطعه به صورت پرحجم تری دنبال می شود . قطعه در میانه از ریتم می افتد و خلوت تر با اجرای خواننده همراه می گردد . درادامه دوباره موسیقی به صورت ترنس تغییر شکل می دهد . بخش پایانی با اورتور آغازین و کوبش های متعدد و مداوم قطعه دوباره به جریان می افتد و باز خواننده اجرای خود را پی می گیرد .

( تو ای شعر طلوع من / قلبی پرترک داری - تو با ابر پر از بارون یه درد مشترک داری )

۶ - گل لاله = تنظیم : نیکان

این قطعه با سولوی پیانو شروع می شود و سپس درام و ساکسیفون همراه آن پررنگ تر می شوند . در ادامه موسیقی به نحو خلوت تری در می آید و خواننده نیز اجرای خود را آغاز می کند . در ادامه خواننده در گام بالا اجرای خود را ادامه می دهد . موسیقی ارکسترال با همراهی سازهای مختلف بار موسیقایی این بخش را برعهده دارند . ( به سلامت گل لاله / دیگه عاشقی محاله - بسته شد کتاب قصه / دیگه عاشقی محاله )

در بخش پایانی دوباره موسیقی با حضور ساکسیفون نمود دیگری پیدا می کند و در ادامه خواننده در گام بالا به اجرای خود می پردازد .در پایان ساکسیفون پررنگ تر می گردد و قطعه به تنهای راه میرسد . با تو جه به تحریرهای کششی اجرای این قطعه دشوار به نظر می رسد .

به گمانم این قطعه توسط بیژن آریا خواننده لس آنجلسی نیز با یک موسیقی دیگر اجرا شده است .

٧ - خداحافظ = تنظیم : بابک زرین

این قطعه با صدای هورن شروع می شود و سپس به صورت ارکسترال ادامه پیدا می نماید . در ثانیه ۴۵ موسیقی خلوت تر می شود و خواننده شروع به اجرا در گامی پایین می نماید . با یک فاصله کوتاه موسیقی ، خواننده به اجرا ادامه می دهد . موسیقی به صورت اسلو و سنگین ادامه پیدا می کند . در ادامه خواننده همگام با آن به اجرا می پردازد . در بخش بی کلام ویلن ها پررنگ تر می شوند و فضا را در اختیار می گیرند . نوبت به خواننده می رسد و وی هم اجرا را دنبال می نماید . در ادامه موسیقی کم حجم می شود و خواننده به اجرا می پردازد . در بخش بی کلام قطعه به صورت ارکسترال دنبال می شود و درام و زهی ها به اوج می رسند و خواننده هم به اوجی نسبی می رود و همگام با موسیقی آکوستیک قطعه به اجرای خود خاتمه می دهد . در پایان با حضور پیانو خواننده ترجیع بند قطعه را اجرا می نماید و کار تمام می شود .

اجرای این قطعه با تاکید خواننده و تحریرهای کششی همراه است . این قطعه بهترین کار این مجموعه است . در ضمن این ترانه توسط " مانی رهنما " نیز در آلبوم کجا به خنده می رسیم به همراهی پیانو اجرا شده است . به هر حال یغما گلرویی سابقه زیادی در واگذاری ترانه های واحد به خوانندگان متعدد را در کارنامه خود دارد که این مورد نشان از بی تعهدی وی در عرصه ترانه دارد .

آلبوم درد مشترک در مجموع کار موفقی از یک تیم حرفه ای است . البته توانایی صدایی خواننده در حد اجرای این گونه ملودی ها نیست و وی نمی تواند همگام قطعات پیش برود . در واقع اگر خواننده توانمند و با تجربه ای این آلبوم را اجرا می کرد این مجموعه می توانست به کاری قوی تر مبدل شود . گرچه خواننده سعی خود را برای اجرای قابل قبول قطعات انجام داده است ولی وقتی سطح توانایی اجرا کننده پررنگ نباشد دیگر نمی توان معجزه کرد .

خواننده صدایی کاملا معمولی دارد و در زمینه اجرای تحریرها نیز توانایی خاصی از خود بروز نمی دهد . حجم و وسعت صدای خواننده و تکنیک اجرایی وی نیز در سطح قابل قبولی نیست . متاسفانه روزبه روز تعداد خواننده های معمولی و ضعیف بیشتر می شود و در ازای آن حضور خواننده های ارزنده و توامند موسیقی در بازار کم رنگ تر می شود .

بابک زرین به همراه نیکان این روزها پرکار به فعالیت می پردازند ولی انتخاب غلط خواننده ها می تواند به اعتبار کاری آنها لطمه جدی وارد وی سازد . در ضمن ترانه های آلبوم گرچه تکرار حرفهای قبلی است و هیچ ترانه متفاوتی را شاهد نیستیم ولی در سطح قابل قبولی ارزیابی می گردند .

------------------------------------------------------------------------------

برگزیدگان بخش ترانه جشنواره شعر فجر

امسال در پنجمین دوره جشنواره شعر فجر بخش تازه ترانه و تصنیف نیز گنجانده شده بود . داوران این بخش عبارت بودند از : محمد علی بهمنی - افشین یداللهی - اهورا ایمان - اسماعیل امینی و ناصر فیض

در بخش ترانه و تصنیف از ۴ نفر تقدیر شد و کسی به عنوان نفر برتر شناخته نشد .

نفرات تقدیر شده عبارت بودند از : سامیه سلیمی ( بندرعباس ) - سید حسین متولیان - اسماعیل فرزانه - مهدی ایوبی ( هر سه از تهران )

------------------------------------------------------------------------------

خداحافظی استاد علی معلم با دنیای شعر

" استاد علی معلم دامغانی " در اختتامیه جشنواره شعر فجر در سخنان خود که پس از قرائت شعرش صورت گرفت، عنوان کرد: شاید شاعران در روزگاری سخنانی می‌گفتند که به وقت خود زیاده‌گویی بود، اما تاریخ نشان داد بسیاری از رویاهای آنان تعبیر شده است؛ اما بنده باور دارم وعده خداوند تعالی را درباره مردی و مردانگی شجاعانی که در این سرزمین هستند؛ محقق خواهد شد، حکمت رهبرفرزانه انقلاب و ریاست جمهوری اسلامی ایران را که از زبان دیگران فجر همه ایرانیان است؛ اما در این سرزمین حتی یک قلم هم هنوز از کرامت او دفاع شایسته‌ای که باید، نکرده است.
وی افزود: سالیان درازی است که بنده در سلسله اهل شعر خدمت می‌کنم، اما امروز سرزمین ما مملو از شاعران جوانی است که فرصت از آن آنان است، بنده از این رو با دنیای شعر خداحافظی می‌کنم.
وی در خاتمه این شعر را خواند و جایگاه را ترک کرد: "رفتیم و عشق را به رقیبان گذاشتیم/ رفتیم و داغ بر دل هجران گذاشتیم/ در ما نبود طاقتی سوز و گداز عشق/ این سوز و این گداز به ایشان گذاشتیم "

------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

١ - حریص = محسن چاوشی - سومین آلبوم رسمی این خواننده ٣٠ بهمن توسط شرکت تصویر دنیای هنر منتشر شد .

٢ - نفس بکش = علیرضا بیات - اولین آلبوم این خواننده ٣٠ بهمن وارد بازار موسیقی شد .

٣ - تاوان عشق = امیر زمانی - نخستین آلبوم این خوانده هفته اول اسفند توسط شرکت گیتی گویش منتشر گردید .

۴ - کما ٣ = حمید عسکری - سومین آلبوم این خواننده ١٠ اسفند توسط شرکت آوای هنر منتشر شد .

۵ - ناشنیده = مجتبی حسنعلی - اولین آلبوم این خواننده ١٠ اسفند منتشر شد .

۶ - آمورسو = دانیال شهرتی - اولین آلبوم این خواننده ١٩ اسفند توسط پژواک صوت و تصویر ایرانیان منتشر شد .

٧ - تردید = علی تفرشی - پنجمین آلبوم این خواننده باسابقه پاپ ١٠ اسفند توسط پژواک صوت و تصویر ایرانیان پخش شد .

٨ - باور = پیام مقامی - اولین آلبوم این خواننده ١٩ اسفند توسط شرکت آوای مهر میهن منتشر شد .

٩ - شکپوی = حسین زادلانه ( گروه دیروز امروز فردا ) - نخستین آلبوم این گروه راک ١٩ اسفند توسط شرکت آوای مهر میهن وارد بازار شد .

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید. ( آخرین مهلت ١۵ فروردین ١٣٩٠ )

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/٢٥
comment نظرات () لینک