رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقد آلبومهای « مهره » با صدای " هومن سودمند " و « عاشق » با صدای " ناصر فرهادی "

 

نقدی بر آلبومهای « مهره » با صدای " هومن سودمند " و « عاشق » به خوانندگی " ناصر فرهادی "

 

 

با توجه به اینکه چندین آلبوم مهم در اسفندماه منتشر خواهند شد در این پست و پست آتی وبلاگ 4 آلبوم پاپ که طی ماههای اخیر منتشر شده اند را به صورت مختصر تر مورد نقد قرار خواهیم داد . شایان ذکر است که در این وبلاگ فقط آثار قابل اعتنا در زمینه آلبومهای پاپ مورد نقد و بررسی قرار می گیرند و به آثار ضعیف و معمولی پرداخته نمی شود . گرچه آلبومهایی نیز منتشر می شوند که نه چندان قوی و مهم هستند و نه کارهایی ضعیف و دم دستی ؛ به همین خاطر این آلبومها به صورت ساده تر مورد نقد قرار می گیرند .

 

 

 

نقدی بر آلبوم « مهره » با صدای " هومن سودمند "

 

 

خوش باش وعاشقی کن / پایان من رسیده

 

 

نخستین آلبوم "هومن سودمند " با نام « مهره» 30 آبان به صاحب امتیازی شرکت چهره خندان و توسط شرکت پخش الوند منتشر شده است .

این آلبوم به صورت سی دی والتی پاکتی در قطع بزرگ وارد بازار شده است. عوامل این آلبوم پیش از انتشار آن تبلیغات فراوانی را در برخی نشریات و به خصوص فضای مجازی انجام دادند و دو قطعه آلبوم را نیز دراینترنت منتشر کردند .

این آلبوم از دو اسپانسر نیز برخوردار بوده و نام دو تهیه کننده آلبوم نیز بر روی کاورآن درج شده است . بر روی کاور آلبوم تصویری از خواننده و نام آلبوم با فونت بزرگ قرمز درج شده است . در این آلبوم سعی شده که از خوانندگانی که در زمینه آهنگسازی و تنظیم مشغول به فعالیت هستند کمک گرفته شود و به نوعی دنبال مهره ها به زعم خود بوده اند .

آهنگسازان این آلبوم عبارتند از : محسن یگانه ( 3 ) – شهاب رمضان ( 1 ) – فرزاد فرزین ( 1 ) – محمدرضا چراغعلی ( 2 ) – ماهان بهرام خان ( 3 ) – شاهرخ شریفی ( 1 )

تنظیم کنندگان نیز شامل : کوشان حداد ( 3 ) – ماهان بهرام خان ( 3 ) – فرزاد فرزین ( 1 ) – محمدرضا چراغعلی ( 3 ) – پدرام کشتکار ( 1 ) می باشند .

همچنین ترانه سرایان آلبوم عبارتند از : محسن یگانه ( 3 ) – علی بحرینی ( 1 ) – یاحا کاشانی ( 6 ) – المیرا آقازاده ( 1 )

در این آلبوم از سازهای ویلن ، گیتار اسپنیش ، گیتار الکتریک ، پیانو ، آکاردئون و سه تار استفاده شده است .

 

نخستین قطعه آلبوم " تو مجبورم نکن " نام دارد . قطعه به صورت هاوس تنظیم شده است و شبیه کارهای محسن یگانه به نظر می رسد .

 در قطعه دوم که " مهره " نام گرفته است باز با هاوسی دیگر از کوشان حداد مواجه می شویم که در امتداد دیگر کارهای وی می باشد و البته بدون نوآوری خاصی .

در قطعه سوم که " دیگه دستامو نگیر" نام دارد با اسلویی مواجه می شویم که در ابتدای آن شبیه کارهای رپ و آراند بی با استفاده از دهان صداهایی تولید می شود که اصلا با فضای آلبوم مطابقت ندارد . البته ملودی هم درهمین راستا ساخته شده است .

در قطعه " دلشوره "با کاری ترنس روبرو می شویم که حرف خاصی برای گفتن ندارد .

" خانه بی پرنده " شاخص ترین قطعه این آلبوم می باشد . این قطعه در تیتراژ سریالی به همین نام مورد استفاده قرار گرفته بود البته با ترانه ای از" طهمورث پور شیرمحمد "؛ چون ترانه این قطعه کهدر ابتدا توسط " یاحا کاشانی " سروده شده بود مجوز پخش از تلویزیون دریافت نکرده بود . اگر در مقام مقایسه بر آییم ترانه ای که برای سریال مورد استفاده قرار گر فته است کار قابل قبول تری است . این قطعه به صورت اسلوی ارکسترال که با صدای سنتور آغاز می شود ساخته شده است . صدای محزون خواننده با فضای این قطعه سنخیت لازم را دارد و چراغعلی توانسته از ظرفیتهای صدای خواننده استفاده لازم را ببرد .

" رد پا " نام قطعه ششم است که به صورت شش و هشت الکترونیک تنظیم شده است . تا حدودی خواننده تحت تاثیر سازنده آن محسن یگانه می باشد .

" بغض " نام قطعه هفتم می باشد که به صورت اسلو ساخته شده است . این قطعه با سه تار شروع می شود و پس از آن پیانو با آن ممزوج می گردد . این قطعه بر خلاف دیگر آثار این آلبوم از یک شعر استفاده کرده است و تا حدودی نیز این شعر کار خوبی شده است . این قطعه نیز جزو کارهای قابل قبول آلبوم می باشد .

" بگو عشقم " قطعه بعدی است که به صورت هاوس تنظیم شده و نکته خاصی برای بازگویی ندارد .

" حالا وقتش نیست " به صورت اسلو در فضایی تقریبا خلوت تنظیم شده و با مانورهای صدایی خواننده همراه است .

" حرمت " دهمین کار این مجموعه است که به صورت هاوس تنظیم شده و تنها کار الکترونیک این آلبوم است که می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند .این قطعه نیز جزو آثار موفق آلبوم می باشد .

بالاخره به آخرین اثر آلبوم می رسیم ." خواب دیدم " که در مورد عاشورا می باشد . این قطعه در فضایی محزون با سولوی ویلن پیام طونی تنظیم شده است که البته با ناله های از دور خواننده نیز همراه است . این قطعه اسلو با جنس و رنگ صدای خواننده تناسب لازم را دارد و جزو کارهای قابل قبول آلبوم می باشد .

نکته جالب این آلبوم این است که هرچقدر به انتهای آلبوم می رسیم کارهای آلبوم بهتر می شوند و این نکته را روشن می کند که عوامل آلبوم در چینش قطعات دقت لازم را انجام نداده اند .

با یک بازشنوایی تازه می توان برخی از قطعات این آلبوم را حذف کرد و با یک چینش مناسب ترآلبوم شنیدنی تر از همین قطعات ایجاد نمود .

خواننده از صدایی محزون برخوردار است که سعی کرده به صورت تکنیکی قطعات را اجرا نماید . از تحربرهای ریز سنتی نیز در اجرای خود استفاده می کند . نکته بارز صدای خواننده رنگ آن است که آن را با صدای دیگر خواننده ها متمایز می سازد . اجرای قطعات اسلو و سنگین سنخیت بیشتری با نوع  و رنگ صدای خواننده دارد .

از جمله نقاط ضعف آلبوم ترانه هایی با مضامین تکراری و تا حدودی سطحی آن است وهمچنین ملودی و تنظیم هایی که چندان نتوانسته به اجرای خواننده کمکی نماید . دراین آلبوم آثار دکترچراغعلی بیشتر به فضای صدایی خواننده نزدیکتر بوده است .

یکی از مواردی که برای هر آلبومی مهم است نام آلبوم است که می تواند آن را با سایر آثار متمایز سازد . مشخص نیست چرا عوامل این آلبوم نام نه چندان مانوس مهره را برای آن برگزیده اند ، نامی که شنونده را به یاد آلبومهای خواننده های کوچه بازاری قبل از انقلاب می اندازد . می شد از نامهایی چون " حرمت " که با صدای خواننده سنخیت بیشتری داشت و نام موجه تری است برای این آلبوم انتخاب نمود .

در مجموع این آلبوم کار به روزی است که چون توسط افراد مختلفی ساخته شده است آن هماهنگی و یکدستی لازم را ندارد .اما خواننده می تواند در تجربیات بعدی با دقت در گزینش همکاران و قطعات متناسب با صدای خود به توفیق بیشتری نائل شود .

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

نقدی بر آلبوم « عاشق » به خوانندگی " ناصر فرهادی "

 

 

یه غزل قافیه باختم / تا یه خط ترانه گفتم

 

 

نخستین آلبوم " ناصر فرهادی " با نام «عاشق» نیمه دی ماه توسط شرکت ایران گام و پخش هنر شهر منتشر شده است .

این آلبوم به صورت سی دی والتی پاکتی پخش شده است . چهره ای از خواننده بر روی کاور آلبوم نقش بسته . در این آلبوم از سازهای ویولن – باقلاما – تار – فلوت – فلوت عربی – پیانو و سازهای الکترونیکی استفاده شده است .

آهنگساز و تنظیم کنده تمامی قطعات محمدرضا چراغعلی است . ترانه سراهای این آلبوم عبارتند از : محمد بکرانی ( 2 ) – طهمورث پورشیرمحمد ( 3 ) – حمییدرضا نصراللهی ( 1 ) – پانیذ کوچکی ( 2 )

قطعه نخست آلبوم "غریبه " می باشد . قطعه ای اسلو در آغاز که با سولوی ویلن همراه است و فضاسازی سازهای الکترونیکی نیز در آن شنیده می شود . اما پس از اینکه خواننده در مقدمه کار، آوازی را اجرا می کند قطعه در ادامه به صورت شش و هشت تقریبا سنگینی در می آید که ویلن در آن پررنگ است . این کار جزو قطعات خوب آلبوم می باشد .

" قسمت " دومین کار آلبوم است . فضای این قطعه عربی است و به کارهای کوچه بازاری نزدیک است .

" بارون " سومین قطعه آلبوم می باشد . کاری اسلو با فضایی شبه ارکسترال و پرحجم . خواننده به صورت تکنیکی با استفاده از تحریرهای سنتی اجرای این قطعه را انجام می دهد . این قطعه شاخص ترین اثر این مجموعه است .

چهارمین کار آلبوم " غریبه " نام دارد . کاری تاجیکی با استفاده ازطبلا و در فضایی شاد با ترانه ای کاملا ساده .

" خاتون" قطعه بعدی است . با صدای قانون و تیمپو کار به فضای کارهای عربی در می آید .

" میخوامت " قطعه ششم است . کاری کاملا الکترونیک و ترنس که ضعیف تنظیم شده است .

" تنها " نام کار بعدی است که یک قطعه بندری الکترونیک است که با همراهی تار و آوازابتدای خواننده همراه است . نحوه اجرای خواننده به خواننده های کوچه بازاری نزدیک است .

" هم سفره " هشتمین قطعه آلبوم است که با تیمپو و پس از آن فلوت عربی و فضا سازی های کارهای عربی مواجه می شویم . این قطعه در حال و هوای کارهای قاسم جبلی است که در دهه های 20 و 30 این گونه آثار را اجرا می کرد .

در این آلبوم خواننده که به نظر می رسد خوزستانی است و حدود 46-47 سال سن دارد مایل بوده کاری در فضای ذهنی خود ارائه دهد . اما این گونه آثار نه به ذائقه مخاطب امروزی نزدیک است و نه مدرن و با اصالت می باشد . اجرای کارهای کوچه بازاری – عربی شاید قبل از انقلاب هواخواه فراوانی داشته است ولی امروزه توسط مخاطب به خصوص قشرجوان پس زده می شود . البته وقتی شما این آلبوم را می شنوید در آغاز گمان می کنید با آلبومی پاپ امروزی مواجه شده اید ولی هرچقدر به آخر آلبوم می رسید آن ذهنیت به هم می خورد .

 ترانه هایی با مضامین کهنه و تا حدودی سطحی عاشقانه وهمچنین برخی ملودی ها و تنظیم هایی که قدیمی به نظر می رسند از جمله نقاط ضعف این آلبوم می باشند .

صدای خواننده صدایی قابل قبول است . مشخص است که خواننده پس از سالها اجرا به فکر انتشار آلبوم افتاده ولی باید ذهنیت خود را به روزتر می کرد . اجرای تکنیکی ، استفاده از تحریرهای سنتی و صدایی که مقداری گرفته به نظر می رسد ولی قابلیت اجرای قطعات تا حدودی سخت را نیز دارد از ویژگیهایی بارزصدای خواننده آلبوم است .

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

آیا این آلبومها می سوزند ؟

 

ما ایرانیها همیشه عادت داریم بیشتر کارهای خود را دقیقه 90 انجام دهیم . شاید سوال کنید چرا این مورد مطرح شده است ؟ شاهد ما همین آلبومهایی است که یا به تازگی منتشر شده اند و یا قرار است طی روزهای آتی وارد بازار شوند .

 با توجه به روزهای پایانی سال اینکه آلبوم خواننده های معروف تقریبا همزمان منتشر شوند مطمئنا به سود هیچ کدام از این خواننده ها نخواهد بود . به خصوص دو هفته پایانی سال بدترین زمان انتشارآلبومهای موسیقایی است ؛ چون نه این آلبومها در سراسر کشورپخش مناسبی خواهند داشت و نه مخاطبان در روزهای پایانی سال رغبت و فرصت لازم جهت شنیدن بیش از 10 آلبوم تازه پاپ را خواهند داشت .همچنین از بعد رسانه ای نیزاین آلبومها آن بازخورد لازم را نخواهند  داشت و تا اواخر فروردین یک گسست یک ماهه ایجاد خواهد شد . اما با تمام این توضیحات شرکتهای موسیقی تازه به یادشان افتاده که باید آلبومهای باقی مانده را تا قبل از پایان سال روانه بازار کنند .

به هر روی از نیمه بهمن تعداد زیادی آلبوم روانه بازار شده و این روند کماکان نیزادامه دارد .

پس از انتشار آلبومهای مانی رهنما و محسن چاووشی چند خواننده معروف دیگر نیز تا پایان اسفند آلبومهای خود را در بازار خواهند دید ، غیر از اینکه برخی از شرکتها دقیقه 90 از انتشار آلبومها سرباز زنند .

علاوه بر چند آلبوم خواننده های تازه کار باید شاهد انتشار آلبومهای این خوانندگان طی دو هفته باشیم :

محمد اصفهانی – حمید عسکری – مهدی یراحی – نیما مسیحا – رضا صادقی – روزبه نعمت اللهی - حمید رضا گلشن و ...

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

کنسرتهای آخر سال

 

برخی از خواننده های پاپ تصمیم گرفته اند کنسرتهایی را در روزهای پایانی سال برگزار کنند . در حالیکه در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر برخی خوانندگان یا اجرای خود را به پایان رسانده اند و یا در حال اجرای کنسرهاتی خود هستند ، چند خواننده معروف پاپ نیز به زودی آخرین کنسرتهای دهه 80 موسیقی پاپ را برگزار خواهند نمود .

 

برنامه کنسرتهای پایانی سال :

 

گروه آریان = 11 و 12 اسفند – برج میلاد

بهنام صفاریان = 12 اسفند – اریکه ایرانیان

مانی رهنما = 13 اسفند – اریکه ایرانیان

بنیامین بهادری = 13 و 14 اسفند – برج میلاد

فرهاد نه قصر - شهاب رمضان - رامین بی باک - امیر یگانه - نیما نکیسا - امین رستمی  ( اجرا به صورت پلی بک ) = 16 اسفند - اریکه ایرانیان 

محسن یگانه = 17 و 18 اسفند - برج میلاد

احسان حق شناس = 19 اسفند – تالار ایوان شمس تهران

محمد اصفهانی = 20 و 21 اسفند – برج میلاد

حمید عسکری = 22 و 23 اسفند - برج میلاد

رضا یزدانی = 26 اسفند – برج میلاد

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – حریص = محسن چاووشی – سومین آلبوم رسمی این خواننده 30 بهمن منتشر شد .

2 – نفس بکش = علیرضا بیات – اولین آلبوم این خواننده 30 بهمن منتشر شد .

3 – تاوان عشق = امیر زمانی – نختسین آلبوم این خواننده هفته اول اسفند منتشر شد .

 ------------------------------------------------------------------------------

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 ------------------------------------------------------------------------------

نظرسنجی

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید. ( این نظرسنجی در روزهای آخر اسفند به پایان خواهد رسید )

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۳۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/٧
comment نظرات () لینک