رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم « آخرین ثانیه » با صدای " امیر سام "

 

نقدی بر آلبوم « آخرین ثانیه » با صدای " امیر سام "

 

 

 

ترانه های هیچکسو از بر نکن ، به جز من !!

 

 

 

نخستین آلبوم " امیر سام " با نام « آخرین ثانیه » اول آذر ماه توسط شرکت گلچین آوای شرق منتشر شد . این آلبوم به صورت سی دی در قالب والتی سه لت منتشر شده است .

 سه تصویر از خواننده و عکسی از مرحوم بابک بیات در کاور آلبوم دیده می شود .

در این آلبوم از سازهای مختلفی استفاده شده است که عبارتند از : پیانو ، درامز ، گیتار باس ، ویولن ، آلتو ، ویولن سل ، ساکسیفون ، گیتارآکوستیک ، ساز دهنی ، تومبا ، شیکر ، گیتار اسپنیش ، سنتور و فلوت ، به همراه سازهای الکترونیک .

نوازندگان این آلبوم عبارتند از : آندره آرزومانیان – بامداد بیات – پیمان لطیفی – پیتر – علی جعفری پویان – ایمان جعفری – کامبیز رحمانی – امیر سام – بابک صفر نژاد – نیما وارسته – پیام قلی اف – فیروز ویسانلو – حامد فولاد قلم - عین اله کیوان شکوه - بابک ریاحی پور – خاچیک بابائیان – همایون رحیمیان – پیام طونی - میثم مروستی - کریم قربانی - امید حجت – ناصر رحیمی و مجید اخشابی .

امیر سام با نام واقعی میلاد محمودوند جزو آخرین شاگردان مرحوم بابک بیات محسوب می شود . این خواننده قصد داشته است آلبوم کاملی از ساخته های بیات را در این مجموعه جای دهد که با درگذشت این آهنگساز مطرح این پروژه ناتمام می ماند .

با انتشار این آلبوم 5 خواننده تازه کار دیگرنیز که با بابک بیات در سالهای واپسین عمرش به همکاری پرداخته اند ، آلبومهای خود را هنوز منتشر نساخته اند .

 

 

 

 

بررسی قطعات آلبوم آخرین ثانیه :

 

 

1 – آخرین ثانیه = ترانه : بابک صحرایی – آهنگ : بابک بیات – تنظیم : بامداد بیات

نخستین قطعه آلبوم با استفاده از سازهای متعدد تنظیم شده است . این کار در همان آغاز به صورت اسلو شروع می شود و به صورت آکوستیک جریان می یابد . ساکسیفون در ادامه نقش پررنگ تری پیدا می کند . اورتورزمینه سازی لازم را انجام می دهد و خواننده در ثانیه 59 شروع به خواندن در گامی پایین می نماید . پس از اجرای ابیات نخستین ، یک قسمت کوتاه بی کلام در ادامه قطعه را به پیش می برد و دوباره خواننده در همان گام به خواندن می پردازد . ( پشت حلقه های سیگارم هنوز / طرح اسمتو رو دیوار می کشم – این طوری توی چشام خیره نشو / بیشتر احساس غریبی می کنم )

در ادامه و یک بخش کوتاه بی کلام خواننده اندکی به گام بالاتر می رود و خواندن را پی می گیرد . و دوباره به گام پایین می آید .

( ابر حلقه های سیگارو ببین / طرح اسمتو رو دیوار می کشن )

در ادامه بخش بی کلام قطعه با محوریت گیتار جریان می یابد و بازهم خواننده به گامی بالاتر می رود و اجرا را به پیش می برد و موسیقی نیز به همراه صدای وی به صورت آرام جریان دارد و به همین نحو این قطعه آکوستیک آرام به انتها می رسد .

استفاده چندباره از نقش سیگار در این ترانه فضا را در این قطعه آلوده کرده است . در روزگاری که سیگار یک ضد ارزش محسوب می شود و تبلیغ آن چندان عاقلانه به نظر نمی رسد مشخص نیست که چرا برخی دوست دارند فضای دودی ذهن خود را به خورد مخاطب دهند .

 

 

 

2 – قصه بارون = ترانه ، آهنگ و تنظیم : علیرضا باقری

این قطعه با فضا سازی توسط زهی ها و پیانو شروع می شود و در ثانیه 26 سینتی سایزر و گیتار اسپنیش به آن افزوده می شوند . در ثانیه 42 خواننده شروع به خواندن طبق معمول در گامی پایین می کند و در ادامه آن بخش بدون کلام با محوریت گیتار اسپنیش پررنگ تر جریان می یابد . در ادامه خواننده کمی به گام بالاتر می رود و ترجیع بند قطعه را به نسبت دیگر بخش ترانه تند تر اجرا می کند و البته در ادامه فضای اجرا تغییر می کند . پس از آن بخش بی کلام فضا را در اختیار می گیرد که البته کوتاه می باشد . خواننده بخش پایانی ترانه را اجرا می کند و با تکرار 3 باره یکی از ابیات قطعه به پایان می رسد .

 

 

3 – محکوم = ترانه : امیر سام – آهنگ و تنظیم : علیرضا باقری

سنتور آغازگر این قطعه می باشد . پس از آن سازهای زهی و الکترونیکی افزوده می شوند و قطعه به صورت اسلو جریان می یابد . در ثانیه 33 خواننده در گامی تقریبا پایین شروع به خواندن می کند . پس از یک فاصله سنتور پررنگ تر می شود و در ادامه زهی ها اوج می گیرند و خواننده هم به همراه آنها اوجی نسبی می گیرد و به این نحو خواندن را ادامه می دهد . در بخش بی کلام سازدهنی پررنگ می شود و البته زهی ها هم فضا را در اختیار می گیرند . در ادامه نوبت به خواننده می رسد و تا حدودی با تاکید اجرا را ادامه می دهد . بازهم با یک فاصله بی کلام زهی ها حضور پررنگ خود را تکرار می کنند و البته سازهای الکترونیکی هم همراه آن هستند . خواننده در پایان همان روند قبلی را طی می کند و به همان صورت اجرا را پی می گیرد و قطعه تمام می شود .

 

 

4 – به جز من = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : نیما وارسته – تنظیم : بنیامین بهادری و نیما وارسته

قطعه در همان آغاز با صدای خواننده و موسیقی کم رنگی شروع می شود و اجرا ادامه پیدا می کند. در ثانیه 33 موسیقی به صورت ترنس جریان می یابد و خواننده هم همراه با آن با سرعت بیشتری ترانه را اجرا می کند . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و خواننده به خواندن ادامه می دهد . در بخش بی کلام موسیقی به صورت تمام الکترونیکی فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه باز خواننده به خواندن خود ادامه می دهد . خواننده سعی می کند مانند بنیامین این قطعه را اجرا کند ولی اصلا در این کارتوفیقی کسب نمی کند و از اجرای تحریرهای بنیامینی ناتوان است . در ادامه باز بخش بی کلام  جریان می یابد . جالب است که بخش بی کلام این قطعه از قسمتهایی که خود خواننده می خواند جذاب تر است !!

در ادامه باز خواننده به خواندن ادامه می دهد و موسیقی ترنس قطعه فضای پرتحرک خود را حفظ می کند .

بخش هایی از ترانه : ( هرکی میگه دوست دارم  باور نکن ، به جر من / ترانه های هیچ کسو از بر نکن ، به جز من ) و یا ( تو خواب هیچکسی نرو، به جز من / نبین تو خواب هیچکسو، به جز من )

با اینکه ترانه از فضای عاشقانه ساده برخوردار است ولی به خوبی با ملودی ممزوج شده است و تنظیم تمام الکترونیکی هم موفق و متناسب با این قطعه ساخته شده است ؛ خروجی کار یک قطعه شنیدنی و پرتحرک می باشد . البته خواننده در اجرای این قطعه موفق ظاهر نشده و اگر خود بنیامین این کار را اجرا می کرد می توانست به کاری هیت تبدیل شود .

در حالی که این آلبوم کارهای تمام آکوستیک و سنگینی هم دارد ولی این قطعه سینتی سایزری برترین قطعه آلبوم می باشد .

 

 

5 – ابر سیاه = ترانه و آهنگ : امیر سام – تنظیم : علیرضا باقری

موسیقی در همان آغاز به صورت پرحجم شروع می شود . در ادامه با محوریت ویولن ادامه می یابد و البته پیانو هم با آن همراه می شود . قطعه به صورت اسلو جریان پیدا می کند . زهی ها فضا سازی لازم را انجام می دهند . در دقیقه 1 خواننده کار خود را آغاز می کند . ملودی این قطعه ما را به یاد کاری دیگر می اندازد و چندان اصل به نظر نمی رسد .

خواننده به خواندن خود ادامه می دهد و در برخی قسمتها صدای وی دو صدایی می شود یعنی صدایی که در گام پایین و صدایی در گام بالا با هم ممزوج می گردند .

پس از آن پیانو پررنگ می شود و بخش بی کلام فرا می رسد . پس از آن خواننده اوجی نسبی می گیرد . در ادامه باز بخش بی کلام که ویلون در آن حضور بیشتری دارد . در ادامه خواننده ترانه قطعه را از ابتدا اجرا می کند .

فضای کلی این قطعه سیاه و منفی است .

 

 

6 – شب قطبی = ترانه : بابک صحرایی – آهنگ : بابک بیات – تنظیم : بامداد بیات

موسیقی در همان آغاز به صورت کامل و جدی شروع می شود که سازدهنی در میان سازها محسوس تراست . در ادامه زهی ها هم به موسیقی افزوده می گردند . در دقیقه 1 خواننده شروع به خواندن می کند . خواننده به صورت سنگین تر و با تاکید بیشتر اجرا را آغاز می کند .

( لحظه آبی پرواز منه / وقتی که پنجره پرپر می زنه – آیینه ها رنگ نگاه تو می شن / دوباره غربت خونه می شکنه – شعله عطرتو از خونه نگیر / تا شب قطبی گریه بشکنه )

در ادامه باز سازدهنی پررنگ می شود و باز نوبت به خواننده می رسد . در ادامه موسیقی با محوریت زهی ها اوج می گیرد و البته خواننده در همان گام پایین می خواند . باز یک فاصله کوتاه موسیقی بی کلام و در ادامه خواننده اوجی نسبی می گیرد .در ادامه باز سازدهنی شنیده می شود و این بار با تومبا همراه می شود . در پایان باز خواننده از ابتدا ترانه را می خواند و با یک فاصله موسیقی بازهم نوبت به خواننده می رسد و با اجرای پایانی سازدهنی کار به پایان می رسد .

چندان ملودی و ترانه نتوانسته اند در این قطعه با هم ممزوج شوند و می شد برای این ترانه از ملودی دیگری استفاده کرد .

 

 

7 – دیدنی = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : نیما وارسته – تنظیم : بنیامین بهادری و نیما وارسته

اورتور قطعه با چند ضرباهنگ شروع می شود و بلافاصله خواننده شروع به خواندن می کند . موسیقی قطعه الکترونیک است و در ادامه ساکسیفون بخش بی کلام را هدایت می کند . در ادامه خواننده به خواندن خود ادامه می دهد و پس از آن در بخش بی کلام با ساکسیون و همراهی سینی سایزر قطعه به پیش می رود . در ادامه باز خواننده ابیات عاشقانه قطعه را اجرا می کند . این قطعه در برخی قسمتها شبه راک می شود . بازهم ساکسیفون در بخش بی کلام پررنگ می شود و در پایان با سولو نوازی ساکسیفون کار تمام می گردد .

این قطعه به صدایی پراحساس و محزون در اجرا احتیاج دارد که صدای خواننده فاقد این ویژگی  مهم است .

 

 

8 – دل عاشق = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : نیما وارسته – تنظیم : بنیامین بهادری و نیما وارسته

در همان آغاز موسیقی ترنس قطعه شروع می شود و ادامه پیدا می کند . قطعه به صورت تمام الکترونیکی جریان می یابد . در ثانیه 32 خواننده شبیه بنیامین وحتی حمید عسگری شروع به خواندن می کند و البته با فیلتری که صدای وی را نامفهوم تر کرده است . خواننده همچنان به صورت منقطع اجرا را ادامه می دهد . خواننده طبق معمول در گام پایین به اجرا می پردازد . پس از آن بخش بی کلام قطعه که تفاوت چندانی با سایر بخش های قطعه ندارد . باز خواننده با صدایی ضعیف تر شده و در یک گام ثابت و با فیلتر صدایی و بدون احساس و تکنیکی خاص اجرا را پی می گیرد . روند طولانی اجرا همچنان ادامه دارد و کار به پایان می رسد .

 

 

9– شب قطبی = این قطعه در این اجرا با سازدهنی و پیانو خوانده شده است .

 

 

10 – عشق پنهونی = ترانه : فرید احمدی – آهنگ : بنیامین بهادری – تنظیم : نیما وارسته

موسیقی این قطعه به صورت جز شروع می شود . گیتار الکتریک به صورت پررنگ حضور دارد . پس از 15 ثانیه خواننده در گامی پایین شروع به خواندن می کند . اصلی ترین مصرع این قطعه که به دو صورت هم از اول و هم از آخر خوانده می شود این است : ( آخه تو نمی دونی / آدما رو می کشه / درد عشق پنهونی )

در ادامه بخش بی کلام با حضور پررنگ گیتار الکتریک فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه خواننده به خواندن ادامه می دهد . سیکل اجرای خواننده و بخش بی کلام با حضور گیتار التریک چند بار تکرار می شود .

قطعه در فضایی خلوت تنظیم شده و البته در قسمتهای بدون کلام با حضور گیتار الکتریک کار شلوغ می شود و تناقضی را در این قطعه ایجاد می کند .

ترانه از موضوعی واقعی و ملموس و کمترپرداخت شده برخوردار است .

 

 

11 – سنگ صبور = ترانه : علی صابری – آهنگ و تنظیم : علیرضا باقری

اورتور در آغاز با محوریت سازهای زهی شروع می شود . پس از 18 ثانیه خواننده کار خود را آغاز می کند . موسیقی به صورت اسلو جریان می یابد . خواننده خواندن خود را ادامه می دهد . در بخش بی کلام زهی ها فضا را با موسیقی الکترونیک ممزوج می کنند و در ادامه خواننده در گام پایین به خواندن ادامه می دهد . در بخش بی کلام ویولن که توسط پیام طونی نواخته شده است و این روزها توانسته در سولونوازی ها امضای خود را داشته باشد ، فضا را تا حدودی عوض می کند . در ادامه خواننده کمی اوج می گیرد و به ترجیع بند می رسد و خواندن را به اتمام می رساند . در بخش انتهایی با حضور کوتاه پیانو قطعه تمام می شود .

 

 

آلبوم آخرین ثانیه جزو آلبومهای قابل بحث به خصوص در زمینه اجرا می باشد .

به هر حال وقتی خواننده ای با بابک بیات به همکاری پرداخته است قطعا و حتی به صورت ناخودآگاه انتظار مخاطب از وی بالاتر می رود چون مرحوم بیات همیشه با صداهایی کار کرده بود که از قدرت و توان لازم برخورداربودند ورد پای خود بیات هم در اجرای آنها دیده می شد و می شود ولی صدای این خواننده در حد هیچ کدام از خوانندگان همکار با بیات نیست و این خود جای تعجب دارد .

در این مجموعه سعی بر این بوده که هم کار ارکسترال و پرهزینه در آلبوم قرار گیرد و هم کارهای سینی سایزری مد روز.

درواقع آلبوم مجموعه یکدستی نیست و شاید تنوع بیش از حد به آن لطمه زده است . خواننده استراژی خود را چندان نمایان نمی سازد و نوعی سردرگمی در آن مشاهده می شود .

در مجموع آلبوم برای یک خواننده تازه کار که نخستین آلبوم خود را منتشر ساخته مجموعه قابل قبولی است و مشخص است خواننده در مجموع از سلیقه خوبی برای جمع آوری آلبوم برخوردار است ؛ با توجه به اینکه این آلبوم تجربه نخست او بوده است .

 ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد . صدای خواننده این آلبوم فاقد ویژگی های لازم برای یک خواننده خوب و تواناست . خواننده در تلفظ حروف ( س – ص – ض – ذ – ظ – ز ) دچار مشکل است و این نقص به اجرای وی لطمه وارد ساخته است . اما جدای از این خواننده از صدایی کم حجم و کم وسعت برخوردار است . تکنیک خاصی در اجرای وی دیده نمی شود و ویبراسیون عنصر گمشده این صداست .تحریرها بسیار معمولی و ساده اند . همچنین صدا از احساس و لطافت هم برخوردار نیست که در صداهایی که در گامهای پایین بیشتر مانور می دهند این عناصر باید مشهود باشد . صدایی کاملا معمولی که برای اجرای کارهای ارکسترال فقیر و ضعیف می باشد .

سوال اصلی اینجاست که به چه دلیل مرحوم بابک بیات با چنین خواننده ای که فاقد ویژگیهای یک خواننده خوب و تواناست همکاری کرده است و مدتی نیز با وی به تمرین پرداخته است ؟

به طور قطع و یقین اگر خواننده شاخصی و حتی خواننده توانایی این آلبوم را اجرا می کرد این مجموعه می توانست به موفقیت بیشتری دست یابد .آلبومی که بعضا با سازهای متعدد تنظیم شده است و مشخص است که هزینه فراوانی هم برای آن تدارک دیده شده است و جمعی از شاخص ترین نوازندگان ایران در آن به هنرنمایی پرداخته اند .

به شخصه هیچ ویژگی مثبت و شاخصی در صدای خواننده نیافتم . به نظر می رسد اگر خواننده این آلبوم به دنبال اجرای قطعات ساده تر و سینتی سایزری برود شاید موفق تر باشد چون هر صدایی با توجه به ویژگیهای آن باید راه خود را انتخاب کند .

 به هر حال همکاری با بزرگان باعث می شود که انتظار ما از اجرا کننده بالاتر رود و منتظر کارهای شنیدنی باشیم ، پس هم انتقاد و هم تشویق نیز در این راستا شفاف ترخواهد بود .

 

 

 

 

 

سیمرغ نصیب " کارن همایونفر" شد

 

 

 

در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی فیلم به " کارن همایونفر" آهنگساز فیلم جرم ساخته مسعود کیمیایی رسید .

نامزدهای این بخش عبارت بودند از :

کارن همایونفر ( جرم ) – بهزاد عبدی ( فرزند صبح ) – علیرضا کهن دیری ( سیزده 59 ) – حیدر ساجدی ( ورود آقایان ممنوع ) – محمد رضا درویشی ( باد و مه )

 

 

 

 

برنامه کنسرتهای پاپ جشنواره موسیقی فجر

 

 

 

بیست و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر از 2 اسفندماه آغاز می شود و تا 8 اسفند نیز ادامه دارد . در بخش جنبی جشنواره امسال چند خواننده پاپ به اجرای برنامه می پردازند :

 

* رضا صادقی = 3 اسفند – ( اجرای تمامی خوانندگان پاپ در سالن همایشهای برج میلاد تهران می باشد .)

 

* مازیار فلاحی و علی اصحابی = 5 اسفند

 

* نیما مسیحا و حامی = 6 اسفند

 

* شهاب رمضان ، سهراب پاکزاد و امیر طبری = 7 اسفند

 

همچنین از دیگر کنسرتهای مهم جشنواره می توان به اجرای این گروهها اشاره کرد :

 

* ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی : 2 و 3 اسفند – تالار وحدت

 

* گروه موسیقی لیان ( بوشهر ) به سرپرستی محسن شریفیان و خوانندگی روح الله صفوی : 4 اسفند – تئاتر شهر

 

* گروه رومی به سرپرستی پدرام درخشانی و خوانندگی : مهرداد هویدا و هومن جاوید – 7 اسفند تئاتر شهر

 

 

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

 

1 – ستاره = علی جهانیان – نخستین آلبوم این خواننده هقته دوم بهمن منتشر شد .

 

2 – بی تفاوت = علی مهربان – اولین آلبوم این خواننده هفته سوم بهمن توسط شرکت پژواک صوت و تصویر ایرانیان منتشر گردید .

 

3 – کوچه خیال = کورش منانی – نخستین آلبوم این خواننده هفته سوم بهمن از طریق شرکت ترنم زاگرس منتشر شد .

 

4 – چراغ قرمز = پژمان کلانی – اولین آلبوم این خواننده هفته سوم بهمن توسط شرکت پژواک صوت و تصویر ایرانیان وارد بازار شد .

 

5 – درد مشترک = مهدی نیکخواه – نخستین آلبوم این خواننده هفته چهارم بهمن منتشر شد .

 

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/۱
comment نظرات () لینک