رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم " دوباره مهتاب" با صدای امیر کریمی

 

نقدی بر آلبوم " دوباره مهتاب" با صدای امیر کریمی

 

 

 

کسی مرده در من که مومن نبود / سزاوار احساس ممکن نبود

 

 

 

چهارمین آلبوم مستقل " امیر کریمی " خواننده مطرح و با سابقه پاپ با نام « دوباره مهتاب » ، 29 مهرماه امسال به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری سینما 24 واز طریق پخش هنراول منتشر شد .

این آلبوم پس از آلبوم جوونی که 6 سال پیش منتشر شده بود ، تازه ترین آلبوم این خواننده است .

در این مجموعه از سازهای : پیانو – گیتارالکتریک – گیتاراسپنیش – ویلون – ویلون آلتو – ترومپت – ساکسیفون و سازهای الکترونیک استفاده شده است .

 بهنام ابطحی – امید حجت – فیروز ویسانلو – مسعود همایونی – پیام طونی – حسن فراهانی – ایمان جعفری – ایرج همدمی – علی ثابت و علی ضیایی نوازندگان این آلبوم را تشکیل می دهند .

آلبوم " دوباره مهتاب" به صورت سی دی والتی تهیه شده و بر روی کاور اصلی آلبوم ، تصویری از خواننده قرار داده شده که در این قسمت از گرافیک ضعیفی استفاده شده است . سوی دیگر کاور نیز تصویری از خواننده و شناسنامه عوامل آلبوم درج گردیده است . همچنین بر روی سی دی نیز تصویر دیگری از خواننده حک شده است .

 

 

بررسی قطعات آلبوم " دوباره مهتاب" :

 

 

1 – شکار = کلام : محمد علی شیرازی – آهنگ : حسن شماعی زاده – تنظیم : علی ثابت ( نام آهنگساز ح – ش ذکر شده است )

در آغاز اورتور به صورت کامل شروع می شود و پس از آن سازهای مختلف به هم پیوند می خورند . در ثانیه 38 خواننده شروع به خواندن می کند و پس از فاصله یک بخش کوتاه بی کلام زده می شود و خواننده ترجیع بند رادراوج اجرا می کند . سازهای بادی ، گیتار آکوستیک و زهی ها درکنارسینتی سایزرنگ آمیزی قطعه را برعهده دارند . خواننده همچنان به خواندن خود ادامه می دهد. اجرای قطعه در بیشتر مواقع در یک گام مشخص است و فقط در اجرای ترجیع بند خواننده به گام بالاتر می رود . در انتها با تکرار چندباره ترجیع بند قطعه تمام می شود . این قطعه به صورت ارکسترال تنظیم شده و خواننده هیچ نواوری خاصی در اجرای خود ارائه نمی دهد .

شکار یکی از معروفترین قطعاتی است که در نیمه دهه 50 خورشیدی توسط ابراهیم حامدی اجرا شده بود و مشخص نیست که به چه دلیل کریمی این قطعه را بازخوانی کرده است . با توجه به اینکه خود خواننده اصلی همچنان به فعالیت می پردازد و این قطعه نیز کار معروفی است اجرای دوباره آن چندان جالب توجه به نظر نمی رسد و می توان این مورد را یک اشتباه محض در کارنامه کریمی محسوب کرد .

 

 

2 – دوباره مهتاب = کلام و آهنگ : امیر کریمی – تنظیم : ایرج همدمی

با یک اینتروی کوتاه که توسط زهی ها ایجاد می شود ، خواننده پس از 4 ثانیه در گامی بالا اجرا را شروع می کند . موسیقی اسلو زیر صدای وی قرار داده شده است و خواننده به صورت قدرتمندی و با تاکید و البته سنگین ابیات ترانه را می خواند و این روند تا 38/1 ادامه دارد . پس ازآن بخش بی کلام همان سیر ابتدایی قطعه را بدون تغییری در ملودی پی می گیرد . در زمان 18/2 خواننده دوباره شروع به خواندن می کند و حتی در ادامه گام صدای خود را بالاتر هم می برد و همچنان به اجرا ادامه می دهد و این روند طولانی تا زمان 40/4 ادامه دارد و درپایان با سولوی پیانو کار تمام می شود .

( به یاد عشق در رگای پرخون / دوباره مهتاب ، دوباره بارون ) نام آلبوم از این بیت گرفته شده است .

خواننده در این قطعه میزان قدرت و تکنیک خوانندگی خود را نشان می دهد و می توان گفت اجرای باشکوهی دارد . این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم می باشد ، گرچه ملودی یکنواخت به نظر می رسد .

 

 

3 – برزخ = کلام : یغما گلرویی – آهنگ : امیر کریمی – تنظیم : ایرج همدمی ( نام خود امیر کریمی به عنوان ترانه سرا درج شده است )

موسیقی الکترونیکی و تا اندازه ای شلوغ قطعه آغازگر این کار است و پس از 13 ثانیه خواننده به صورت دکلمه ای و تند و شبه رپ (!) ابیات آغازین را می خواند و البته صدای وی هم با فیلترهایی همراه است . پس از چند لحظه و با افکتی که شبیه جرقه آتش ( جوشکاری (!!)) است خواننده شروع به خواندن می کند و یک فاصله کوتاه که با گیتار الکترونیک پر می شود . در ادامه باز خواننده دکلمه ای وار به اجرا می پردازد . باز همان افکت و در ادامه خواننده به اجرا می پردازد . در ادامه گیتار الکتریک در کنار صداهای الکترونیکی که فضا را شلوغ کرده و باز خواننده دکلمه می کند و البته همان افکت و خواننده هم همان ابیات دکلمه شده را می خواند . پس از آن بخش بی کلام ادامه دهنده قطعه است و کار در دقیقه 3 تمام می شود . این قطعه که به صورت یک سیکل می باشد متفاوت ترین قطعه آلبوم است .

 

 

4 – غصه تقصیر منه = کلام : مهدی استخر – آهنگ : کیوان رجبی – تنظیم : علی ضیایی

موسیقی قطعه به صورت سینتی سایزری شروع می شود و گیتار الکترونیک هم به آن افزوده می شود و پس از 20 ثانیه موسیقی به صورت تکنو دنبال می شود . پس از اورتور در ثانیه 48 خواننده در گام پایین شروع به خواندن می کند و البته موسیقی از ریتم می افتد و خواننده همچنان به خواندن ادامه می دهد . در 20/1 موسیقی ریتم می گیرد و خواننده در گامی بالا با آن همراه می شود . در ادامه گیتارالکتریک فضای بی کلام را در اختیار می گیرد و همچنین موسیقی از ریتم می افتد و خواننده در گام پایین تر خواندن را ادامه می دهد . پس از اجرا2 بیت موسیقی سرعت می گیرد و خواننده نیز با آن همراه می شود و به اوج می رود و اجرا را در همین مسیر پی می گیرد . در پایان باز گیتار الکتریک به سولو نوازی می پردازد .

ضعف اصلی این قطعه تنظیم الکترونیک آن است که به شدت قدیمی به نظر می رسد و بهتر این بود که قطعه دوباره تنظیم می شد .

 

 

5 – خواب عاشقی = کلام : نرگس جعفری – آهنگ : امیر کریمی – تنظیم : بهنام ابطحی

موسیقی الکترونیکی آغازگر این قطعه است و پس از 20 ثانیه ویلن ها به آن افزوده می شوند . در ادامه موسیقی به صورت کاملتری شروع می شود . زهی ها با آن ممزوج شده اند و در 10/1 خواننده شروع به خواندن می کند و اجرا را پی می گیرد . در ادامه خواننده به گام پایین تر می آید و موسیقی نیز از حجم می افتد و خواننده در گام بالا با آن همراه می شود .

پس از آن بخش بی کلام با محوریت سازهای زهی و همچنین خواننده در اوج به اجرا می پردازد و با همان جدیت و قدرت به خواندن ادامه می دهد . در ادامه خواننده مقداری به گام پایین تر می آید و ترجیع بند را در گامی بالاتر اجرا می نماید و همین روند  را ادامه می دهد .

( شهزاده خیال و خواب ، از شب قصه پرنکش / آبی دریایی من ، دریامو آبی تر بکش ) بخشی از ترانه این قطعه است .

این قطعه به لحاظ موسیقی کاملترین و حرفه ای ترین کار این آلبوم است . اگر بهنام ابطحی که خود درامر حرفه ای است از این ساز به جای سمپل در تنظیم قطعه استفاده می کرد عملکرد مطلوب تری می داشت .

 

 

6 – می شه برگردی هنوزم = کلام : مهدی استخر – آهنگ : آرین خلج – تنظیم : مهران جمالی

این قطعه با صدای گیتار الکتریک شروع می شود و سولو نوازی آن ادامه دارد وپس از 33 ثانیه موسیقی حالت اصلی خود را پیدا می کند . و البته سینتی سایزر هم به آن افزوده می شود . خواننده در ثانیه 58 شروع به خواندن می کند و در گامی تقریبا بالا به اجرا می پردازد . در ادامه گیتار الکتریک به صورت بی کلام در فضا جریان می یابد و پس از آن خواننده به اجرا ادامه می دهد . خواننده با اوج و فرود و با احساس اجرا را هدایت می کند . بعد از آن دوباره گیتار الکتریک حضور می یابد و باز خواننده در گام بالا اجرا را ادامه می دهد . در پایان ساز بادی هم به موسیقی اضافه می شود و بازهم خواننده اجرا را ادامه می دهد و در انتها خواننده با اوج و فرود قطعه را هدایت می کند و در پایان خواننده در اوج قطعه را تمام می کند .

 

 

7 – عطر بخشودگی = کلام : اسد وجودی – آهنگ : امیر کریمی – تنظیم : ایرج همدمی

این قطعه به صورت کم حجم و با محوریت سازبادی شروع می شود و گیتار اسپنیش هم با آن همراه می شود . در زمان 50 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و به تدریج به گامهای بالاتر می رود . ترانه هم دقیقا همین فضا را می طلبد . پس از اجرای تقریبا طولانی در 20/2 بخش باکلام به صورت ایستا و سنگین تنظیم شده و سازبادی هم پررنگ تر است و باز خواننده در گامی پایین خواندن را پی می گیرد و باز هم همان روند که از فرود به اوج حرکت می کند را طی می کند : ( کجایی تو ای عطر بخشودگی / به دادم برس مردم از زندگی – در این ناگهان تلخ و تنها شدن / به دادم برس صبح فردا شدن – فراسوی انکار و دلواپسی / رسیدن به آرامش بی کسی – حریقی که پایان این بستر است / شکفتن در آغوش خاکستر است ) و دوباره به ترجیع بند می رسد و با تاکید و به صورت مسلط به اجرای آن می پردازد: ( همین لحظه هایی که ناباورند / مرا تا مزار خودم می برند – کسی مرده در من که مومن نبود / سزاوار احساس ممکن نبود ) . 2 بار ترجیع بند اجرا می شود و همچنین خود خواننده نیز به دکلمه آن می پردازد و البته صدای ضعیف شده زیر صدای وی قرار دارد .

موسیقی این قطعه به صورت ساده و خلوت تنظیم شده است و از سازهای بادی و گیتار و همچنین به صورت کم رنگی از زهی ها استفاده شده است .

این قطعه بهترین کار این آلبوم می باشد و از ترانه قابل تاملی برخورداراست . به نظر می رسد اگر نام آلبوم نیز به "عطر بخشودگی" تغییر می یافت نام ناب ترو در عین حال مناسب تری برای این مجموعه بود .

 

 

8 – بیا تا من = کلام : امیر کریمی – آهنگ : بهنام ابطحی – تنظیم : ایرج همدمی

در همان آغاز موسیقی تمام الکترونیکی قطعه شروع می شود و در ثاینه 15 کاملتر می گردد و به صورت ترنس ادامه می یابد . در ثانیه 59 خواننده شروع به خواندن در گامی تقریبا پایین می کند البته صدای وی با فیلتری همراه است . با یک بخش بی کلام کوتاه ، دوباره خواننده حضور می یابد و موسیقی نیز از ریتم می افتد و دوباره سرعت می گیرد و خواننده نیز با آن همراه می شود و پس از بخش بی کلام خواننده در اوج اجرا را پی می گیرد و 2 بار ترجیع بند را اجرا می کند : ( نگاهی ای پری دامن / کلامی مهربان با من – تنم از بی کسی پژمرد بیا تامن بیا تا من )

 باز هم بخش بی کلام و در ادامه خواننده در فرود با از ریتم افتادن موسیقی اجرا را ادامه می دهد . دوباره موسیقی و همچنان اجرای خواننده و در پایان با اجرایی در اوج ترجیع بند را اجرا می کند .

تنظیم نه چندان قوی ترنس این کار و صدای فیلتر شده خواننده از نقاط ضعف این قطعه است . لازم به ذکر است این قطعه پیش از این نیز در آلبوم تا همیشه اجرا شده بود و بازخوانی دوباره آن در این آلبوم چندان جالب توجه نیست .

 

 

 

امیر کریمی پس از 6 سال غیبت در بازار پاپ – البته وی در این مدت چند قطعه را اجرا کرده بود – با آلبوم دوباره مهتاب بازگشت نه چندان قدرتمندی داشته است . این خواننده که طی این مدت غیبت یکی دوسال نیز خارج از کشور بوده است این آلبوم را سه سال پیش آماده کرده است و گفته می شود 7 ترانه یغما گلرویی برای این مجموعه مجوز دریافت نکرده و آلبوم چندان کامل و پر و پیمان نشده است.خواننده ای که با آلبوم غریبه حضور تاثیرگذاری در پاپ ایران داشت ، هرگز نتوانست موفقیت آن آلبوم رادر آلبومهای بعدی تکرار کند .

این آلبوم در حالی منتشر شده که فقط شامل 8 قطعه است و البته یک قطعه که بازخوانی کار خواننده ای دیگر است و یک قطعه نیز جزو کارهای پیشین خود وی است . در واقع پس از 6 سال تنها با 6 اثر تازه حضور ناقصی به نظر می رسد .

 نکته واضح این آلبوم این است که با وجود اجرای قدرتمند و مسلط خواننده ، بیشتر همکاران وی در این آلبوم در حد خواننده ظاهر نشده اند و نتوانسته اند همگام با وی پیش آیند .

کریمی از زمانی که با محمد رضا چراغعلی – آهنگساز و تنظیم کننده موفق آلبوم غریبه – دیگر به همکاری نپرداخت نتوانست حضور با صلابتی داشته باشد .

استفاده از چهرهای بعضا درجه دو و سه در این آلبوم ضربه جدی به این مجموعه وارد ساخته و یک آلبوم معمولی حاصل این همکاری ها شده است .

با توجه به اینکه امیر کریمی جزو برترین خوانندگان پاپ ایران می باشد و در اجراهای خود کم نظیر ظاهر می شود باید در انتخاب همکاران خود وسواس بیشتری داشته باشد و این نکته را مدنظر قرار دهد که انتظارات از وی بالاست .

امیدواریم که این خواننده توانا به زودی با آلبومی قوی تر با همکارانی حرفه ای حضورموفقی در موسیقی ایران داشته باشد, چون وی قابلیت و صلاحیت آن را دارد .

 

 

 

 

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

 

1 – کجا به خنده می رسیم : مانی رهنما – سومین آلبوم مستقل این خواننده باسابقه پاپ 30 دی ماه توسط شرکت ایران گام منتشر شد .

 

2 – از من نخواه : ادریس منصوری – نخستین آلبوم این خواننده نیمه دی ماه وارد بازارموسیقی شد .

 

3 – تیک تیک : احسان حق شناس ، خواننده مهمان : مازیار فلاحی – دومین آلبوم این خواننده  بهمن ماه منتشر شد .

 

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:٤۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱۱/٢٠
تگ ها: امیر کریمی
comment نظرات () لینک