رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم رمانتیک با صدای شهاب رمضان

نقدی بر آلبوم رمانتیک با صدای شهاب رمضان

 

 

دل من تنها بود ، بی تو تنها تر شد

 

 

نخستین آلبوم شهاب رمضان 18 مهرماه به صاحب امتیازی شرکت پویا موزیک ، توسط پخش هنر شهر وارد بازار موسیقی کشور شد .

این آلبوم به صورت کاست وسی دی والتی 3 لت منتشر شده است . تصویر اصلی کاورآلبوم خواننده را در حالیکه ایستاده ، نشان می دهد البته در کنار سیروان خسروی که در حال نوازندگی پیانو می باشد و البته در حالت نشسته .

دو تصویر دیگر نیز در اینسرت قرار داده شده است که یکی مربوط به خواننده است و دیگری سیروان به عنوان تنظیم کننده اثر .

نام ترانه سراهای مجموعه گوشه ای از اینسرت درج شده است که بهتراین بود نام آنها مقابل اسم قطعات نوشته شود تا مخاطب دچار دوگانگی نگردد .

از سازهای ترومپت ، گیتار کلاسیک ، سه تار ، بوزوکی و پیانو در کنار سازهای الکترونیک در این آلبوم بهره برده شده است .

شهاب رمضان خواننده این آلبوم پیش از این به عنوان آهنگساز با برخی خوانندگان همکاری داشته است که فریدون آسرایی یکی از آنها می باشد .

تنظیم کننده تمامی قطعات سیروان خسروی است . در ضمن اکثر ملودی های آلبوم توسط خود شهاب رمضان ساخته شده است که در ذیل برای جلوگیری از تکرار مکررات نام وی را به عنوان آهنگساز ذکر نکرده ایم .

 

 

بررسی قطعات آلبوم رمانتیک :

 

 

1 – دوباره بیا = آهنگساز : شهاب رمضان و زانیار خسروی – ترانه : علی بحرینی

طبق معمول سر آلبومی قطعه ای ترنس است و در آغاز، موسیقی تمام الکترونیک به مرور کاملتر می شود . پس از چند ثانیه قطعه به صورت کاملتری ترنس وار شروع شده و در ادامه خواننده کار خود را آغاز می کند . در پایان هر مصراع صدای خواننده چند باره تکرار می گردد و خواننده همچنان به اجرای خود می پردازد . نحوه اجرای خواننده تقریبا در یک خط مستقیم می باشد و موسیقی نیز با آن همراه است . در زمان 27/2 به بخش بی کلام قطعه می رسیم و بدون تغییر خاصی در سمپیل ها و استرینگها این کار ترنس ادامه پیدا می کند تا زمان    57/3 که موسیقی از ریتم می افتد و در این لحظه خواننده شروع به خواندن کرده و پس از چند ثانیه با اجرای ترجیع بند قطعه موسیقی روند ابتدایی کار را به خود می گیرد .

گرچه خلاقیت خاصی در تنظیم این قطعه دیده نمی شود ولی به عنوان قطعه نخست آلبوم در مجموع کاری قابل قبول ارزیابی می شود .

 

 

 

2 – اینم از تو = ترانه : ترانه مکرم

این قطعه با صدای موسیقی الکترونیک و با همراهی گیتار آکوستیک به صورت اسلو شروع می شود . پس از اورتور 25 ثانیه ای خواننده اجرای خود را آغاز می کند . خواننده سعی می کند با احساسی که به صدای خود می دهد وافزودن برخی تحریرها ، لحن محزونتری به اجرای خود بدهد . این بار نیز خواننده به مدت طولانی به خواندن خود ادامه می دهد . در زمان 20/2 به بخش بی کلام می رسیم که با محوریت گیتار می باشد و قطعه را به جلو هدایت می کند البته با پس زمینه موسیقی الکترونیک . پس از لحظاتی فقط صدای گیتار شنیده می شود و موسیقی از ریتم و حجم می افتد . درادامه خواننده چند ثانیه می خواند تا باز موسیقی به حالت عادی بر می گردد .

باز هم در اجرای خواننده اوج و فرود خاصی شنیده نمی شود .

 

 

3 – پشیمونی = ترانه : امیر ارجینی

باز هم موسیقی الکترونیک شروع کننده این قطعه است . پس از 34 ثانیه موسیقی به صورت اسلوی خلوت الکترونیک در می آید و خواننده با آن به صورت آرام و در گام پایین همراه می شود . مقداری خواننده به گام بالاتری می رود و اوج و فرودی نسبی در کار دیده می شود . در ادامه خواننده تا زمان 53/1 به خواندن خود ادامه می دهد و در این لحظه موسیقی بی کلام که با ساز سه تار همراه می شود و فضای قطعه را ایرانی تر می کند . پس از حدود 30 ثانیه دوباره نوبت به خواننده می رسد و در ادامه با فضایی عاشقانه و خلوت در نوع موسیقی مواجه می شویم . در لحظات پایانی موسیقی از حجم می افتد و صدای خواننده کم کم محو می شود . تحت تاثیر بودن خواننده از فریدون در این قطعه کاملا مشهود است و خواننده سعی در اجرای برخی تکنیک هایی صدایی فریدون را داشته است .

این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم می باشد .

 

 

4 – چشام تو رو می بینه = ترانه : محمد کاظمی

با صدایی کوتاه اینتروی کار و بلافاصله موسیقی8/6 آرام با محوریت گیتار شروع می شود . پس از 22 ثانیه خواننده آغاز به اجرای ترانه ای عاشقانه همه چی آرومه ای !! می کند . در ادامه ترجیع بند قطعه اجرا می شود و صدا مقداری اوج می گیرد . پس از آن مدتی موسیقی بی کلام با محوریت گیتار فضا را پر می کند . خواننده باز به خواندن می پردازد و این روند ادامه پیدا می کند و در پایان گیتار حضور موثری دارد و موسیقی در همین فضا جریان می یابد . دوباره خواننده ترجیع بند را تکرار می کند و موسیقی کم حجم تر با آن همراه می شود ودر ادامه موسیقی پرحجم تر می شود و خواننده هم با آن اجرا می کند و به این صورت به پایان کار می رسیم .

 

 

5 – خودم فدات می شم = آهنگساز : زانیار خسروی – ترانه : علی بحرینی

صدای خواننده و موسیقی به صورت گنگ به گوش می رسد . در ادامه موسیقی به صورت بی کلام و پس از 20 ثانیه خواننده با موسیقی که به نحو بندری – الکترونیک نه چندان ریتمیک همراه می شود و خواندن را ادامه می دهد . موسیقی با ترومپت همراه می شود و پس از آن حضور خواننده که ترجیع بند را چند صدایی اجرا می کند . قطعه شبیه طفره نرو با صدای زانیار درآمده که چندان جای تعجب ندارد ، البته به شکلی ضعیف تر . در انتها با صدای افکت روبرو می شویم و صدای خواننده و موسیقی به صورت چندین باره تکرار می شود و با صدای کف زدن و تشویق به پایان می رسد .

 

 

6 – هنوزم عاشقتم – ترانه : امیر ارجینی

قطعه با صدای ساز بوزوکی که توسط بهنام حکیم نواخته می شود شروع می شود و البته نوای این ساز همچنان ادامه دارد . در ادامه موسیقی الکترونیک ممزوج با آن می شود . پس از اورتور کار در ثانیه 37 بهنام صفوی – خواننده میهمان آلبوم که نامش نیز در اینسرت درج نشده است – شروع به خواندن می کند ، در حالیکه موسیقی به صورت خلوت در آمده است . صفوی چند بیت را اجرا می کند و پس از آن موسیقی پرحجم تر می شود . شهاب رمضان ادامه خواندن را پی می گیرد و در ادامه به بخش بدون کلام می رسیم که با محوریت بوزوکی می باشد . پس از آن صفوی در گام بالاتری با احساس لازم اجرا خود را انجام می دهد ( حیف لحظه هایی که پای چشمات سر شد / دل من تنها بود ، تنها تر شد ). پس از آن

شهاب رمضان فریدون وار اجرا را ادامه می دهد و به ترجیع بند می رسد : ( من که

 می گم دوست دارم / هر شب و روز عاشقتم – دیوونگی نکن بیا / من که هنوز عاشقتم )

در ادامه موسیقی کم حجم تر می شود و صفوی به خواندن می پردازد و در آخر شهاب در گام بالاتر اجرا را هدایت می کند و به این صورت این قطعه دو صدایی به پایان می رسد .

استفاده از ساز یونانی بوزوکی حال و هوای دیگری به این قطعه بخشیده است .

این قطعه بهترین کار این مجموعه می باشد .

 

 

7 – رمانتیک = ترانه : امیر ارجینی

این قطعه با صدای پیانو شروع می شود البته به صورت سولو نوازی . در ادامه موسیقی الکترونیک با آن همراه می شود و پس از 37 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . موسیقی به صورت ایستا و سنگین جلوه می کند و خواننده همچنان به اجرای خود ادامه می دهد . حدود دقیقه 2 به بخش بی کلام می رسیم و پس از آن خواننده لحظاتی خواندن را ادامه می دهد و کار به این شکل به پایان می رسد . با توجه به نام قطعه موسیقی در همین حال و هوا خلق شده و به این نحو خواسته شده بار عاطفی کار را افزون نمایند .

 

 

8 – تکیده تنها – ترانه : امیر ارجینی

موسیقی به صورت اسلو با همراهی سمپل ها شروع می شود . پس از لحظاتی خواننده شروع به خواندن می کند و در ادامه تا به ترجیع بند می رسد مقداری به گام بالاتر می رود . در ادامه به بخش بی کلام می رسیم که گیتار با آن همراهی می کند . این قطعه درواقع کار اسپنیشی است که به صورت الکترونیک درآمده است . در ادامه خواننده خواندن را ادامه می دهد . در پایان دوباره همان سیکل تکرار می شود و بخش بی کلام فرا می رسد . موسیقی مقداری از حجم می افتد و خواننده به خواندن خود ادامه می دهد و در پایان موسیقی به حالت عادی بر می گردد و خواننده کماکان اجرا را پی می گیرد .

 

9 – از دست تو ناراحتم – ترانه : علی بحرینی

موسیقی الکترونیک آغاز کننده این قطعه است و پس از لحظاتی موسیقی به صورت ترنس ادامه پیدا می کند و خواننده هم با آن شروع به اجرا می کند . در ادامه موسیقی به شکل کاملتری در می آید و خواننده با آن همراه می شود .پس از آن باز خواننده روند اجرا را ادامه می دهد . در پایان موسیقی از حجم می افتد و باز موسیقی حالت عادی و سریع خود را باز می یابد و خواننده اجرا را ادامه می دهد و موسیقی بی کلام فضا را در اختیار می گیرد .

 

 

10 – ببخش بگذر- ترانه : امیر ارجینی

با صدایی شبه گیتار الکترونیک موسیقی آغاز می شود و موسیقی الکترونیک با آن همراه می شود . پس از 33 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . موسیقی کم حجم با آن همراه می شود . در ادامه موسیقی ریتم اسلو جدی تری می گیرد و خواننده اجرا را ادامه می دهد و چند بیت را می خواند . خواننده همچنان ابیات غمگنانه این قطعه را لاینقطع اجرا می کند و موسیقی با آن همراه می شود تا بخش بی کلام در زمان 36/3 فرا می رسد . دوباره خواننده با موسیقی پرحجم تر همراه می شود و قطعه به این صورت به پایان راه می رسد .

 

 

آلبوم رمانتیک با صدای شهاب رمضان در مجموع آلبوم قابل قبولی برای خواننده تازه کاری در این جایگاه می باشد . نقطه قوت آلبوم تنظیمهای سیروان خسروی می باشد ؛ تنظیم کننده ای که تبحر خاصی در تنظیم کارهای الکترونیکی دارد و طی این چند ساله بدون رقیب بوده است ( البته اگر بهروز صفاریان را فاکتور بگیریم )

البته سیروان در این آلبوم تنظیم خاص و آنچنان قوی را ارائه نداده و کارها در ادامه همان آثار پیشین وی ارزیابی می شود .

ترانه های آلبوم همه در یک مضمون خاص یعنی عاشقانه خلاصه می شود و هیچ ترانه ای در این آلبوم حرف تازه ای برای گفتن ندارد و تکرار مکررات است و از لحاظ ساختار نیز معمولی اند .

اما مورد اصلی این آلبوم صدای خواننده است ؛ صدایی کم حجم و با وسعت اندک ، که البته تقلید آشکار خواننده از فریدون نیز مزید بر علت شده و با این توضیح صدای خواننده زیر سوال می رود . گرچه خواننده در تقلید هم چندان همپای خواننده اصلی نمی تواند حرکت کند و از تحریرها و تکنیکهای صدایی وی به دلیل ناتوانی نمی تواند سود ببرد ، تنها لحن محزون خواننده را عاریت گرفته است . صدای خواننده ، نه صدایی ضعیف است که قابل شنیدن نباشد و نه صدای تکنیکی و توانا که واجد شرایط خاص باشد . ولی به نظر می رسد خواننده هنوز نتوانسته جای صدای خود را پیدا کند و حتی با چه لحنی اجرا کند . خواننده به صورت کاملا یکنواخت می خواند که ضعف اصلی صدای اوست وصدای وی از اوج و فرود لازم که یک خواننده باید از آن بهره ببرد ، تهی است . به همین خاطر شنونده وقتی یک آلبوم را با صدای چنین خواننده ای می شنود و این در حالی باشد که ملودی ها هم توسط خود خواننده ساخته شده باشد ، نمی تواند این لحن ثابت را تا پایان تحمل کند .

امیداریم که خوانندگان تازه کار پس از اینکه صدای واقعی خود را پیدا کردند آنگاه به فکر تولید آلبوم بیفتند .

 

 

 

 

نو نوار

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – آخرین ستاره = علیرضا جوادی – نخستین آلبوم این خواننده هفته چهارم آبان منتشر شد .

 

2 – اولین پرواز = دانیال احمدی – خواننده میهمان : حامد راد – اولین آلبوم این خواننده توسط شرکت پیام اسلام 29 آبان وارد بازار موسیقی شد .

 

3 – مهره = هومن سودمند – نخستین آلبوم این خواننده 30 آبان توسط شرکت الوند منتشر گردید .

 

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۱٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٩/٢
تگ ها: شهاب رمضان
comment نظرات () لینک