رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم ( یه خاطره از فردا ) با صدای احسان خواجه امیری

نقدی بر آلبوم ( یه خاطره از فردا ) با صدای احسان خواجه امیری

 

 

که هر اندازه خوبه عشق / همون اندازه بی رحمه

 

 

پنجمین آلبوم احسان خواجه امیری به نام ( یه خاطره از فردا ) در آخرین روز تابستان توسط شرکت آوای هنر و پخش هنر اول منتشر شد .

این مجموعه به دو صورت کاست و سی دی والتی پخش شده است . در سی دی والتی سه لت این مجموعه 3 تصویر از خواننده گنجانده شده است . کاور اصلی این آلبوم خواننده را در شب و در حایکه لباس اسپرت برتن دارد و در خیابان ایستاده نشان می دهد . نام آلبوم با فونتی بزرگ در پس زمینه زرد بر روی تصویر حک شده و نام خواننده نیز زیر آن قرار داده شده است . در یک شمای کلی کاور آلبوم ما را به یاد کارهای اینترنتی می اندازد ، بدون هیچ گونه خلاقیت و گرافیکی جذاب برای متمایز شدن آن از سایر آلبومهای موجود .

14 نوازنده در این آلبوم حضور دارند و سازهای مورد استفاده عبارتند از : ویلن - سه تار – ساکسفون – گیتار – فلوت – ترومبون – ترومپت – درام – پرکاشن – گیتار بیس و پیانو .

نوشته های داخل کاور آلبوم به صورت دستی نوشته شده است و بعضا با خط خوردگی نیز همراه است!

 

بررسی قطعات آلبوم یه خاطره از فردا :

 

1 – نمی دونم = آهنگ : مهرداد نصرتی – تنظیم : سیروان خسروی – ترانه : مونا برزویی ( ترانه سرا به دلیل ممنوع الفعالیت بودن نام مادر خود را به عنوان صاحب این ترانه معرفی کرده که ما در این وبلاگ به دلیل مضحک بودن این اعمال از مطرح ساختن نامهای مجعول خودداری می کنیم )

قطعه در فضای ترنس شروع می شود . پس از 31 ثانیه خواننده به آرامی کار خواندن را آغاز می کند و چند بیت ابتدایی را اجرا می نماید . در ادامه خواننده مقداری به گام بالاتر می رود . بعد از حدود یک دقیقه خواننده اوج می گیرد و موسیقی هم همراه آن ریتم تندتری پیدا می کند . بلافاصله موسیقی از ریتم می افتد و دوباره جریان عادی خود را پیدا می کند . پس از آن ترجیع بند توسط خواننده اجرا می شود . در زمان 24/2 دوباره موسیقی بی کلام بر فضای قطعه حاکم می شود . پس از چند ثانیه دوباره خواننده خواندن را ادامه می دهد . موسیقی از سرعت می افتد و خلوت تر می شود و البته خواننده کار خود را به پیش می برد . پس از لحظاتی دوباره موسیقی به حالت قبلی بر می گردد . در ادامه صدای خواننده به صورت منقطع کوتاه شنیده می شود . قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

این قطعه به لحاظ تنظیم برترین کار این مجموعه می باشد و تنظیم کننده توانسته کار به روزی را در این آلبوم قرار دهد . اجرای خواننده و نوع ملودی نیز در این قطعه رضایت بخش است . شاید اگر ترانه روان تری مورد استفاده قرار می گرفت این قطعه بازتاب درخشان تری پیدا می کرد ، گو اینکه در حال حاضر نیز تنها قطعه هیت آلبوم به شمار می رود . به نظر می رسد ترانه با فضای پرتحرک ترنس این قطعه سنخیت لازم را ندارد . سیروان با یک تنظیم در این آلبوم توانسته به نوعی این مجموعه را از یک شکست حتمی نجات دهد . استفاده از سمپل ها و صداهای تازه و چینش مناسب آنها و خلاقیت خود سیروان باعث شده تا وی در حال حاضر به عنوان برترین تنظیم کننده کارهای ترنس در بین ایرانیهای موزسین شناخته شود . بخش بی کلام این قطعه به تازگی در برخی برنامه های رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد ، گرچه هنوز نسخه اصلی بدون کلام آن را تهیه کنندگان رادیویی در اختیار ندارند ولی ازهمان تکه های موجود استفاده می کنند .

 

2 – دارم میام پیشت = آهنگ و تنظیم : مهرداد نصرتی – ترانه : مریم اسدی

صدای خواننده از دور شنیده می شود و به این صورت قطعه آغاز می شود . پس از 40 ثانیه کار به روال اصلی در می آید . یک شش و هشت آرام ، که پس از لحظاتی خواننده شروع به خواندن می کند . ترانه عاشقانه مثبت که چندین بار ترجیع بند آن تکرار می شود . در ادامه موسیقی به صورت بی کلام با محوریت گیتار ادامه پیدا می کند . در ادامه نوبت به اجرای خواننده می رسد که در گام بالاتری به اجرا می پردازد . بعد از آن خواننده به گام پایین تری می آید . این قطعه کوتاه پس از 30/2 تمام می شود .

با توجه به اینکه این روزها بیش از اندازه چنین کارهایی را می شنویم دیگر گوش دادن به این گونه آثار هیچ جذابیتی ندارد . ترانه ای ساده و دم دستی با موضوع عاشقانه مثبت با یک ریتم شش و هشت آرام . مثلا پس از هیت شدن ترانه ( همه چی آرومه ) همین ترانه سرا بالغ بر 50 ترانه شبیه آن قطعه سروده است ، مشخص است که همه این کارها شبیه هم می شوند ، حالا فرض کنید موسیقی و تنظیم نیز در همان راستا باشد . اگر کار قوی هم باشد که نیست اشباعی در مخاطبان ایجاد می کند . این قطعه شاید فقط به درد اجرا در کنسرت بخورد آنجایی که تماشاگران دوست دارند دستی بزنند و شادی کنند . حالا دست دست دست !!

 

3 – خودت خواستی = آهنگ و تنظیم : احسان خواجه امیری – ترانه : علی بحرینی

این قطعه با صدای گیتار الکتریک شروع می شود . پس از لحظاتی خواننده شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی به صورت جدی تری دنبال می شود . قطعه در فضایی اسلو جریان می یابد که در ادامه ویلن نیز به آن ملحق می شود . کار در فضایی رمانس پی گرفته می شود . پس از آن موسیقی پرحجم تر می گردد . خواننده نیز به گام بالاتری می رود . در ادامه خواننده گام پایین را برای خواندن خود انتخاب می کند و موسیقی نیز به تبعیت از آن خلوت تر می شود . در پایان کار، سه تار به یکباره ظاهر می شود و پس از چند ثانیه این قطعه کوتاه 20/2 به پایان می رسد .

 

4 – اعتراف = آهنگ و تنظیم : بهرنگ بهادرزاده – ترانه : محمد کاظمی

این قطعه با صدای پیانو شروع می شود که سمپل ها نیز به آن افزوده می گرددند .قطعه فضایی کاملا رمانس به خود می گیرد . پس از 40 ثانیه موسیقی ریتم می گیرد و خواننده هم با آن همراه می شود . خواننده چند بیت آغازین را اجرا می کند و در ادامه در گام بالاترهم به خوانندگی می پردازد . قطعه کاملا ایستاست و تمپوی کندی دارد . خواننده کماکان به خواندن ادامه می دهد و پیانو نیز دوباره ظاهر می شود . در ادامه موسیقی پرحجم تر می شود و خواننده با آن به اوج می رود و البته در ادامه دوباره موسیقی خلوت تر می شود .

 

5 – خواب و بیداری = آهنگ و تنظیم : احسان خواجه امیری – ترانه : افشین یداللهی

در آغاز با شنیدن صدای باد و پس از آن موسیقی آغاز می گردد . پس از 17 ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند . قطعه به صورت شش و هشت است . در ادامه ویلن به بخش بی کلام افزوده می شود و دوباره خواننده خواندن را پی می گیرد . عنوان آلبوم از همین قطعه گرفته شده است که نام تامل برانگیزی است . در ادامه خواننده به اجرای خود می پردازد و موسیقی نیز به صورت خلوت در می آید و روند ابتدایی را به خود می گیرد تا باز خواننده با صدایی از دور ظاهر شود و البته به مرور صدا شفاف گردد . در انتهای این قطعه با صدایی کوتاه و پس از آن این کار نیز تمام می شود . قطعه از تنظیم ساده ای برخوردار است .

 

6 – بی کسی = آهنگ : احسان خواجه امیری – تنظیم : امید حجت – ترانه : افشین یداللهی

موسیقی در فضایی لایت شروع می شود . قطعه با محوریت گیتار ، پیانو و پرکاشن به پیش می رود . پس از 36 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . در ادامه خواننده به گام بالاتری می رود . خواننده در فضایی ملایم خواندن را ادامه می دهد و موسیقی با آن همراهی مناسبی دارد . در ادامه موسیقی بی کلام فضا را در اختیار می گیرد . دوباره خواننده کار خود را پی می گیرد . خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد . این قطعه عاشقانه در ادامه با محوریت گیتار ادامه می یابد و در همان فضا تمام می شود . این قطعه با حضور چند ساز زنده حال و هوای دیگری دارد . این کار را می توان جزو آثار موفق آلبوم قلمداد کرد .

 

7 – کاش عاشقت نمی شدم = آهنگ و تنظیم : احسان خواجه امیری – ترانه : علی بحرینی

موسیقی از دور شنیده می شود و کم کم واضح تر می گردد . پس از چند ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند . موسیقی در فضایی ترنس جریان می یابد . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و خواننده می خواند و البته موسیقی دیگر بار ترنس وار ادامه می یابد . خواننده همچنان به خواندن خود ادامه می دهد . موسیقی وارد بخش بی کلام خود می شود و تا اینکه این بار خواننده به صورت تند تر و به صورت منقطع خواندن را ادامه می دهد . در بخش بی کلام با آوا خوانی روبرو می شویم . در ادامه خواننده خواندن را پی می گیرد وموسیقی هم روند تقریبا ثابتی دارد و کار به این صورت تمام می شود . اگر این قطعه تنظیم بهتری می داشت می توانست موفق تر باشد .

 

8 – مسری = آهنگ و تنظیم : احسان خواجه امیری – ترانه : افشین یداللهی

این قطعه با نوای پیانو آغاز می شود و پس از 20 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . در ادامه و در ثانیه 53 قطعه به صورت پرحجم تری دنبال می شود . قطعه در فضایی تقریبا ارکسترال ساخته شده و سازهای مختلف به خصوص ویلن ها در آن نمود بیشتری دارند . پس از 28/1 ثانیه خواننده خواندن را ادامه می دهد . چند بیت را خواننده اجرا می کند و در ادامه موسیقی کم حجم می شود . ( این قدر مسری حالت که دارم عشق می گیرم ) . باز بخش بی کلام و در ادامه خواننده اوجی نسبی می گیرد ( واسم دیره پشیمونی چه خوبه با تو شب گردی / واست زوده که بفهمی چه کاری با خودت کردی ) کار پس از 10/3 تمام می شود . این قطعه جزو بهترین کارهای این آلبوم می باشد . ترانه این قطعه جزو کارهای قابل تامل این مجموعه می باشد و ذهن مخاطب را با خود درگیر می سازد . شاید اگر خواننده ای با سن بیشتری این ترانه را اجرا می کرد به واقعیت ماجرا نزدیک تر می شد و همذات پنداری بیشتری با آن صورت می گرفت .

 

9 – دنیا = آهنگ و تنظیم : مهرداد نصرتی – ترانه : مجید افشاری

با صدای گیتار الکتریک قطعه آغاز می شود و بلافاصله موسیقی شش و هشت با همراهی بیس شروع می گردد . پس از 55 ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند . موسیقی شش و هشت با همراهی گیتار الکتریک ادامه می یابد و پرکاشن نیز به گوش می رسد . خواننده همچنان به خواندن ادامه می دهد . قطعه به صورت کنسرتی تنظیم شده است . پس از لحظاتی بخش بی کلام و در ادامه خواننده با اوجی نسبی خواندن را ادامه می دهد . قطعه پس از 40/3 در همان فضای تقریبا شلوغ به پایان می رسد .

 

10 – اتفاق = آهنگ : احسان خواجه امیری – تنظیم : میثم مروستی – ترانه : افشین یداللهی

موسیقی به صورت الکترونیک محو و ظاهر می شود . پس از گذشت چند ثانیه موسیقی کم کم جدی تر دنبال می شود . در ادامه خواننده شروع به خواندن می کند و موسیقی در حالت خلوت ادامه می یابد و خواننده کماکان به خواندن خود ادامه می دهد . پس از حدود یک دقیقه موسیقی ریتم می گیرد . با ترومپت و فضای سمپلی پس از 34/1 خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و خواننده مقداری به اوج می رود . موسیقی از ریتم می افتد و خواننده دوباره از ابتدا شروع به اجرای خود می نماید . در ادامه موسیقی پرحجم می شود و در لحظات پایانی بدون کلام ادامه می یابد .

 

11 – مسری ( ریمیکس ) = این قطعه این بار به صورت ترنس توسط خواجه امیری تنظیم شده است . به نظر می رسد اگر این قطعه با تنظیم سیروان به عنوان سر آلبومی قرار می گرفت ، با توجه به ترانه قوی آن سرنوشت دیگری پیدا می کرد . ( واست زوده بفهمی من چرا آواره دردم / واسم دیره از این خلوت به شهرعشق برگردم )

 

12 – خلاصم کن = آهنگ : احسان خواجه امیری – تنظیم : هومن نامداری – ترانه : افشین یداللهی

این قطعه با اورتوری کوتاه شروع می شود تا اینکه خواننده شروع به خواندن می کند . پس از 22 ثانیه موسیقی کمی پرحجم می شود . بعد از لحظاتی موسیقی پرحجم تر دنبال می شود و خواننده چند بیت را اجرا می کند . ویلن بخش بی کلام را در اختیار می گیرد و کار اوج می گیرد . خواننده دوباره شروع به خواندن می کند . در پایان پیانو با نوای خود پایان بخش این قطعه می باشد . ( چه راههایی رفتم تا بفهمم جز تو راهی نیست / خلاصم کن از عشقایی که گاهی هست و گاهی نیست )

این قطعه از ترانه ای قوی برخوردار است و موسیقی نیز با آن همراهی مناسبی دارد . خلاصم کن جزو کارهای موفق آلبوم ارزیابی می شود .

 

 

آلبوم یه خاطره از فردا در مجموع آلبومی نبود که از خواننده آن انتظار می رفت . شاید تنوع بیش از اندازه در عوامل و نوع قطعات به کلیت مجموعه لطمه جدی وارد ساخته است .آلبومی که اگر دو سه قطعه از آن را حذف نمایید هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت . ترانه های افشین یداللهی نقطه قوت آلبوم می باشند و بقیه ترانه های این مجموعه در حد و اندازه کارهای وی نمی باشند . اکثر ملودی ها و تنظیم ها متوسطند ونوآوری خاصی در این رابطه دیده نمی شود .

خواننده در اجرای قطعات می توانست از تمامی ظرفیتهای صدایی خود استفاده کند که در حال حاضر با چنین موردی روبرو نیستیم .

خواجه امیری و چند خواننده دیگرمانند وی به دلیل اجرای زیاد کنسرت و برنامه عملا وقت چندانی برای تولید آلبوم ندارند و همین مورد باعث می شود آلبومهای آنها پایین تر از حد انتظار باشند . همچنین با توجه به اینکه این دسته از خوانندگان مایلند زود به زود آلبوم منتشر نمایند ، پس نباید هم انتظار کاری متفاوت و قدرتمند از آنها را داشت .

خواننده ای که با آلبوم سلام آخر موفق ظاهر شد ولی پس از آن با دو آلبوم کاملا معمولی به روند نزولی خود سرعت بخشیده است . اما سوال مهمی که در اینجا قابل طرح می باشد این است که چرا عوامل ساخت قطعه سلام آخر که شاخص ترین کار این خواننده می باشند در آلبومهای بعدی وی حضور نداشته اند؟ گرچه بر این نکته واقفیم که اهورا ایمان و علی کهن دیری جزو آدمهای حرفه ای اما کم کار عرصه موسیقی به شمار می آیند . ولی  به هر حال هنر یک خواننده این است که بهترین آثار برترین های موسیقی را گزینش نماید ، نه اینکه به همین کارهای معمولی رضایت دهد .

 

 

 

 

هشدار : استفاده از مطالب این وبلاگ به هر نحو ، بدون ذکرنام وبلاگ و مدیر آن ممنوع است .

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعداز برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱٢
comment نظرات () لینک