رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم رگ خواب با صدای محسن یگانه

نقدی بر آلبوم رگ خواب با صدای محسن یگانه

 

 

سکوت قلبت و بشکن و برگرد

 

 

دومین آلبوم رسمی محسن یگانه اوایل مرداد توسط شرکت آوای هنر و پخش هنر اول وارد بازار موسیقی شد . این آلبوم به صورت والتی سه لت منتشر شده است و در اینسرت آلبوم چندین عکس خواننده و همچنین تصویری از دو تنظیم کننده آلبوم به چشم می خورد . نیمی از صورت خواننده بر روی کاور آلبوم نقش بسته است که با رنگ سیاه تلفیق شده است و طرح نه چندان جالب و تکراری را رقم زده است . همچنین نام آلبوم نیز تکراری است و نام آخرین آلبوم بی کلامی که از شادمهرعقیلی در ایران منتشر شده بود رگ خواب است .

از 9 ساز زنده در این آلبوم استفاده شده است که نام سازها و نوازنده ها به صورت مجزا در هر قطعه درج شده است .

ترانه سرا و آهنگساز قطعات آلبوم محسن یگانه است ، در ضمن قطعه بمون برگرفته از آهنگ دایان می باشد .

 

 

بررسی قطعات آلبوم رگ خواب

 

1 – سکوت = تنظیم : محسن یگانه

قطعه آغازین آلبوم به صورت تمام الکترونیک تنظیم شده است و این موسیقی به مرور کامل تر می شود . خواننده پس از 17 ثانیه کار خود را شروع می نماید . بعد از 40 ثانیه موسیقی شکل اصلی خود را پیدا می کند و به صورت هاوس ادامه می یابد . خواننده با حرکت تند موسیقی چند بیت را اجرا می کند . پس از آن موسیقی به بخش بی کلام می رسد . در ادامه موسیقی افت می کند و خلوت تر می گردد و در همین حالت خواننده دوباره شروع به خواندن می کند . موسیقی به تدریج کامل تر می شود و باز هم خواننده لحظاتی را به خواندن خود ادامه می دهد و در پایان با موسیقی بی کلام قطعه به پایان می رسد .

قرار دادن این قطعه به عنوان سر آلبومی ، انتخاب مناسبی می باشد . با توجه به اینکه یگانه تجربه چندانی در تنظیم این گونه کارها ندارد ولی وی در تنظیم تا حدودی موفق بوده است . سکوت جزو کارهای خوب آلبوم رگ خواب می باشد .

 

2 – دوراهی = تنظیم : شهاب اکبری

پس از یک اینتروی کوتاه ، خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و در ضمن گیتار آکوستیک هم آن را همراهی می نماید . در ادامه موسیقی پرحجم تر می شود و خواننده هم به گامی بالاتر می رود . به قسمت بی کلام قطعه می رسیم که در این جا ساکسیفون فضا را در اختیار می گیرد، گرچه نوازنده چندان موفق نشان نمی دهد . دوباره خواننده خواندن خود را آغاز می کند و البته موسیقی خلوت تر می شود . خواننده در گامی پایین تر ، به خواندن ادامه می دهد و دوباره ترجیع بند را اجرا می کند . پس از آن موسیقی پرحجم می شود و خواننده در گامی بالاتر چند بیت را می خواند . در بخش بی کلام گیتار ملودی قطعه را می نوازد . خواننده در بخش پایانی به آرامی می خواند و در انتها ساکسیفون فضا را در اختیار می گیرد و این قطعه اسلو و رمانس تمام می شود .

 

3 – آدمها = تنظیم : محسن یگانه

در همان آغاز با موسیقی و صدای نامفهوم خواننده روبرو می شویم و قطعه در همان فضای فانتزی به پیش می رود . پس از 47 ثانیه خواننده به صورت جدی تری شروع به خواندن می کند . پس از آن مقداری به گام بالاتر می رود . بعد از آن صدای خواننده دیجیتالی می شود و به صورت نامفهومی در می آید . تا اینکه خواننده خواندن را پی می گیرد . به بخش طنز قطعه می رسیم و خواننده در اینجا چند بار به صورت آزمایشی می خواند و این مورد تکرار می شود . در واقع این قسمت تلنگری است که به اشتباه خواننده ها در حین ضبط اشاره می کند آنهایی که پدر صدابردار و ناضر ضبط را در می آورند ( امان از خواننده های آماتور ، بگذریم که برخی پس از سالها همچنان آماتورند ) . در ادامه موسیقی که ترومپت هم آنرا همراهی می کند ادامه می یابد .در پایان صدای خواننده به تنهایی شنیده می شود و به یکباره کار تمام می شود . گفته می شود این قطعه تیتراژ تله فیلمی بوده که البته هرگز پخش هم نشده ، ولی به هر حال این قطعه چندان سنخیتی با فضای کلی آلبوم ندارد و اگر هم اصرار در گنجاندن آن در آلبوم بود ، می شد آن را به عنوان قطعه پایانی آلبوم قرار داد .

ترانه قطعه تکراری است ولی شوخی هایی که در حین کار انجام داده است چندان توی ذوق نمی زند .

 

4 – رگ خواب = تنظیم : شهاب اکبری

در آغاز صدای خواننده که از دور شنیده می شود با سولوی ویلن همراه می شود و پس از 30 ثانیه گیتار به سولوی نوازی می پردازد . در ادامه ویلن به صورت ارکسترال نواخته می شود و در فضایی اسلو پس از 10/1 خواننده با احساس شروع به خواندن می کند . پس از چند ثانیه موسیقی ریتم می گیرد و خواننده با آن همراه می شود . خواننده کماکان به خواندن خود ادامه می دهد . در بخش بی کلام ویلن و آکاردئون فضا را در اختیار می گیرند . موسیقی مقداری تغییر وضعیت می دهد و خواننده به آرامی شروع به خواندن طولانی مدت می کند .

بی شک این قطعه بهترین کار این آلبوم می باشد و با توجه به ارکان مختلف آن که به خوبی ساخته شده اند و فضای تاثیرگذاری که دارد می توان آن را به عنوان انتخاب اول برگزید .

در بخش تنظیم اگر از صدای درام استفاده می شد کار جذاب تر می گردید ولی در حال حاضر از سمپلی که به جای درام استفاده شده چندان نتوانسته جای آن را پر کند . این قطعه تا حدودی تحت تاثیر کارهای اسلوی شادمهر نیز می باشد .

 

5 – من تو رو کم دارم = تنظیم : محسن یگانه

در همان آغاز خواننده با موسیقی که در فضایی شاد جریان دارد همراه می شود و پس از 12 ثانیه موسیقی ریتم شش و هشت می گیرد و ویلن هم با آن همراه می شود و خواننده نیز چند بیت آغازین را اجرا می کند . بخش بی کلام قطعه دوباره در مسیر قرار می گیرد و پس از آن خواننده به آرامی کار خود را ادامه می دهد . ترجیع بند چندین بار تکرار می شود . موسیقی از ریتم می افتد و سولوی ویلن کار را به پیش می برد تا باز موسیقی کم کم به حالت آغازین خود برمی گردد .کار ریتم می گیرد و شلوغ می شود که البته ویلن هم با آن همراه می باشد . خواننده بخش پایانی را اجرا می کند و کار در همان فضای شاد و شلوغ به پایان می رسد .

 

6 – ضربان معکوس = تنظیم : علی ثابت

ساکسیفون آغازکننده این قطعه است و در ادامه موسیقی کامل تر می شود و ارکستر ویلن که نمود بیشتری دارد . پس از 50 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی پرحجم تر می شود . خواننده به گام بالاتری می رود و اجرای خود را پی می گیرد و البته فضای قطعه شلوغ تر می شود . آواخوانی هایی نیز در خلال اجرای خواننده به گوش می رسد . دوباره در بخش بی کلام ساکسیفون شروع دوباره ای در فضای اسلو دارد  و ارکستر ویلن ها آن را همراهی می کند . بازهم خواننده با موسیقی پرحجم خواندن را با شیوه متفاوتی ادامه می دهد و در پایان موسیقی به شکل پرحجم تری جریان می یابد و خواننده در گام بالا خواندن را ادامه می دهد . 

این قطعه نیز جزو کارهای موفق آلبوم می باشد .

 

7 – نباشی = تنظیم : محسن یگانه

خواننده در همان آغاز با گفتن ( نباشی ) کار خود را شروع می کند . موسیقی به تدریج ریتم می گیرد و در بخش بی کلام تا پرحجم تر می گردد و قطعه به صورت ترنس جریان می یابد . خواننده ابیات آغازین را دوباره می خواند . خواننده با تاکید بیشتر یکی دو بیت را اجرا می کند . موسیقی با صداهایی همراه می شود و به حالت قبلی برمی گردد . در ادامه خواننده به خواندن خود ادامه می دهد و قطعه در همین حال و هوا به پایان می رسد . ترجیع بند این قطعه چندین بار در طول اجرا تکرار می شود که به این صورت است : ( دنیارو بی تو نمی خوام یه لحظه – دنیا بی چشمات یه دروغه محضه ) . در طول اجرا خواننده برخی از حروف را به صورت دیجیتالی چندین بار تکرار می کند که این روش دیگر قدیمی شده است و شاید چند سال پیش برای شنونده جذابیت داشت ولی اکنون بیشتر به نوعی باعث رخوت کار می شود .

 

8 – عذاب = تنظیم : شهاب اکبری

قطعه با صدای ماندولین شروع می شود ، یک اینترو و خواننده بلافاصله شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی پرحجم می شود و خواننده چند بیت را اجرا می کند و با تکرار چندین باره ( عذابم می ده ) کار خود را پی می گیرد . تا اینکه ترومپت فضا را در اختیار می گیرد و بخش بی کلام به این صورت ادامه می یابد . در ادامه باز خواننده اجرا را در دست می گیرد و همان حالت تاکیدی قبلی را تکرار می کند . درادامه خواننده به گام پایین تری می رود و با موسیقی کم حجم تر همراه می شود . موسیقی ریتم می گیرد و خواننده با آن اجرا را ادامه می دهد . ماندولین دوباره در موسیقی به گوش می رسد و در پایان ترجیع بند تکرار می شود و تکرار چندین باره ( عذابم میده ) باعث عذاب شنونده !! می شود که خوشبختانه کار به پایان می رسد، در حالیکه دوباره ساز ماندولین حضور کوتاهی در آن دارد .

 

9 – بمون = تنظیم : علی ثابت

قطعه با سولوی ویلن پیام طونی که به سبک ترکی ها می نوازد و تبحر خاصی نیز در این گونه کارها دارد شروع می شود و پس از 30 ثانیه موسیقی پرحجم تر می گردد با فضای ترکی و حضور ارکستر زهی . پس از 56 ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند . موسیقی با آن همراه می شود و خواننده کماکان به خواندن خود ادامه می دهد . تاکید زیادی بر روی ترجیع بند قطعه وجود دارد و چندین بار در طول کار آن را می شنویم : ( بمون ، دل من فقط به بودنت خوشه – منو فکر رفتن تو می کشه ) .در بخش بی کلام گیتار الکتریک فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه موسیقی کم حجم تر می شود و خواننده با احساس لازم اجرای خود را پی می گیرد . باز به ترجیع بند می رسد و قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

این قطعه نیز جزو کارهای موفق آلبوم ارزیابی می شود ولی به دلیل کاور بودن ارزش دیگر کارها را نخواهد داشت .

 

10 – حافظه ضعیف = تنظیم : شهاب اکبری

با صدای گیتار آکوستیک قطعه شروع می شود و پس از مدتی سولوی ویلن با فضای کلی موسیقی همراه می شود . پس از 37 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . دوباره موسیقی با حضور ویلن اوج می گیرد و خواننده به گام بالاتری می رود . پیانو و گیتار همراه هم و کار خلوت تر ادامه می یابد . بازهم خواننده به آرامی با موسیقی که پیانو هم شنیده می شود همراه آن است . خواننده اوج نسبی می گیرد . در بخش پایانی موسیقی ریتم می گیرد و خواننده اجرا را به انتها می رساند و با صدای پیانو و سولوی ویلن قطعه به پایان می رسد .

 

در مجموع آلبوم رگ خواب به عنوان دومین تجربه رسمی محسن یگانه در موسیقی کشور کار قابل قبولی است گرچه به نظر می رسد اگر در مقام مقایسه برآییم و این مجموعه را با آلبوم پیشین این خواننده بسنجییم این آلبوم در مرتبه پایین تری قرار می گیرد ولی این فاصله چندان زیاد نیست .

آلبوم متنوع است و شاید همین تنوع به خصوص در دو قطعه 3 و 5 به یکدستی آلبوم لطمه زده است .

نقاط قوت آلبوم در بخش ملودی و اجرا و در برخی قطعات تنظیم می باشد . ولی نقطعه ضعف را می توان در قسمت ترانه جستجو کرد . خود خواننده تمامی ترانه های مجموعه را سروده است و اصرار وی بر این کار به ساختار آلبوم ضربه زده است . گرچه شاید در برخود ابتدایی ترانه های توی ذوق نزنند و با ملودی ها سنخیت لازم را داشته باشند ولی می توان در بخش کلام قدرتمند تر ظاهر شد و از ترانه هایی با محتوا و ساختار بهتری استفاده کرد ، متاسفانه مضمون اکثر ترانه هایی که در آلبومها می شنویم عاشقانه است و انگار هیچ موضوع دیگری  دراین زمینه وجود ندارد . به هر حال نوشتن ترانه های عاشقانه ساده ترین راه برای نوشتن یک ترانه است و پرداختن به مضامین دیگرسخت تر و در عین حال نیاز به اندیشه بیشتری دارد   . همچنین در بخش تنظیم نیز می توان از تنظیم کننده های تواناتر سود جست تا کار به یکنواختی منجر نشود .

حضور پیام طونی به عنوان نوازنده سولوو ارکستر ویلن در این آلبوم از دیگر نقاط روشن این آلبوم می باشد . نوازنده ای که این روزها با درخشش خود در عرصه موسیقی بی مانند ظاهر شده است .

 

 

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

محتاج = سید سیاوش کاظمی – نخستین آلبوم این خواننده 19 شهریور ماه منتشر شد .

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۱٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٦/٢٢
تگ ها: محسن یگانه
comment نظرات () لینک