رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم رفیقانه با صدای امیر فاتحی

نقدی بر آلبوم رفیقانه با صدای امیر فاتحی

 

 

هنوزم شکل دیروزی ، پراز شرمی نجیبانه

 

 

نخستین آلبوم امیر فاتحی با نام رفیقانه اوایل مرداد ماه به صاحب امتیازی شرکت چهره خندان و پخش پژواک وارد بازار موسیقی کشور شد . این مجموعه به صورت والتی دو لت که از جنس مرغوبی می باشد تهیه شده است و تصاویری از خواننده و آهنگساز در آن دیده می شود . آلبوم رفیقانه طی سالهای 85 تا 87 توسط 5 صدابردار ضبط شده است .

سازهای متعددی در این آلبوم مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از : پیانو – درام – پرکاشن – گیتار بیس – گیتار آکوستیک – گیتار الکتریک – ویلون – ویلون آلتو – ویلون سل – فلوت – هورن – سنتور .

جمعی از بهترین نوازنده های کشور در این مجموعه به نوازندگی پرداخته اند .

آهنگساز تمامی قطعات این آلبوم بابک زرین می باشد .

 

 

بررسی قطعات آلبوم رفیقانه :

 

 

1 – رفیقانه = تنظیم : نیکان – ترانه : حسن علیشیری

نخستین قطعه آلبوم مانند بیشتر سر آلبومی های اخیر کاری ترنس است که به صورت تمام الکترونیک تنظیم شده است . در ابتدا پس از اورتوری کوتاه خواننده مسلط و در گامی تقریبا بالا شروع به خواندن می کند و چند بیت آغازین را اجرا می نماید . موسیقی در ادامه تا حدودی تغییر وضعیت می دهد و کار به نحو دیگری ادامه می یابد . پس از بخش بی کلام دوباره خواننده مانند پارت اول تعدادی از ابیات را اجرا می کند . برخی از ابیات چندین بار تکرار می شوند و در پایان با استفاده از سمپل، سازی بادی که با دیگر صداهای الکترونیک تلفیق می شود کار به پایان می رسد . قطعه ای عاشقانه که به صورت پرشور و اکتیو ساخته شده است و فضای ترانه ، موسیقی و اجرا همگونی لازم را با هم دارند و توانسته اند حس موجود را به مخاطب منتقل سازند . گنجاندن این قطعه به عنوان سر آلبومی انتخابی بجا و درست می باشد .

 

 

2 – مهمونی ماه = تنظیم : مهران خلیلی – ترانه : یغما گلرویی

موسیقی این کار در فضایی اسلو و با همراهی گیتار الکتریک شروع می شود . پس از 40 ثانیه خواننده به آرامی خواندن خود را آغاز می کند . خواننده در ادامه به گامی بالاتر می رود و این کار احساسی را اجرا می نماید . موسیقی قطعه با استفاده از سمپل ها و البته گیتار باس به پیش می رود . از ساز بادی هورن در بخش بی کلام برای رنگ آمیزی قطعه استفاده می شود که جلوه دیگری به کار می دهد . پس از لحظاتی که قطعه بدین گونه پیش می رود باز هم خواننده جریان خواندن را ادامه می دهد . خواننده در اکثر لحظات به گونه آرام می خواند ولی در بخش پایانی به گامی بالاتر می رود و اجرا به این صورت به پایان می رسد . ملودی این قطعه به خوبی ساخته شده است و فضای احساسی کار به نحو احسن ترسیم شده است .

 

 

3 – پروانگی نکن = تنظیم : نیکان – ترانه : کوروش سمیعی

در همان آغاز با موسیقی الکترونیک و صدای منقطع تو نباشی خواننده کار خود را شروع می کند. تا اینکه در ادامه خواننده به صورت جدی تری کار را به پیش می برد و موسیقی کم کم با آن همراه می گردد و ریتم اصلی خود را پیدا می کند و در فضایی ترنس جریان می یابد . در بخش بی کلام موسیقی سراسر الکترونیک فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه موسیقی تا حدودی به صورت محو شده در می آید و خلوت تر می گردد . دوباره خواننده این بار آرام تر به خواندن خود ادامه می دهد و همچنین موسیقی خلوت تر شده است . پس از لحظاتی خواننده مقداری اوج می گیرد  و همچنان خواندن را پی می گیرد و موسیقی ترنس همراه آن است تا کار تمام می شود .

 

 

4 – دستامو دریاب = تنظیم : بابک زرین – ترانه : یغما گلرویی

در همان آغاز قطعه به صورت اسلو با حضور پررنگ زهی ها و پیانو شروع می شود . کار حالت کششی دارد و با سوال و جوابهای ویلن ها همراه می باشد . در ادامه گیتار آکوستیک برای لحظاتی می نوازد تا اینکه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ملودی آرام و مواج است . یک فاصله کوتاه موسیقی تا اینکه موسیقی ارکسترال می شود و خواننده کار خود را پی می گیرد . موسیقی همچنان در همان فضای کششی زهی ها و به صورت تمام آکوستیک ادامه می یابد . ویلون ها دربخش بی کلام ملودی را می نوازند و درام و گیتار آن را همراهی می کنند . خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد . در ادامه پس از بخشی از موسیقی خواننده مقداری به اوج می رود و چند بیت را اجرا می کند و در ادامه بازه صدایی خود را کمتر می کند و به گامی پایین تر می آید و کار در یک خط مستقیم ملایم ادامه پیدا می کند .

 

 

5 – رویای عاشقانه = تنظیم : پوریا حیدری - ترانه : حمید رضا صمدی

در آغاز کم کم  موسیقی تکمیل می شود و موسیقی تمام الکترونیک به صورت ترنس شروع می شود . پس از 30 ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند و ابیات عاشقانه را اجرا می کند . با حرکات سینوسی در خواندن ، خواننده به صورت مداوم می خواند .موسیقی الکترونیک مقداری کوتاه به پیش می رود . در ادامه خواننده چند مصراع را می خواند در گامی پایین تر ، تا اینکه کار از ریتم می افتد و خلوت می شود و دوباره موسیقی به شکل کاملتری دنبال می شود و همان روند را طی می کند . در ادامه دوباره موسیقی با کلام زده می شود و قطعه به صورت محو در می آید و به پایان می رسد .

 

 

6 – دیگه می رم = تنظیم : بابک زرین – ترانه : بابک صحرایی

این قطعه در آغاز به صورت ارکسترال وبا استفاده از سازهای آکوستیک شروع می شود که فلوت نقش پررنگی در آن دارد . پس از اورتوری کوتاه خواننده با احساس ترانه را اجرا می نماید . ویلن ها ، فلوت ، گیتار و ویلنسل در این قطعه شنیده می شوند و پس از حضور این سازها خواننده کار خود را ادامه می دهد . خواننده مقداری اوج می گیرد و ترانه این قطعه را که حکایت از جدایی عاشقانه دارد روایت می کند . در بخش بی کلام فلوت و گیتار با هم همراه می شوند و البته پیانو و کار به نحو خلوت تری به پیش می رود تا دوباره خواننده با این موسیقی خلوت همراه می شود . در ادامه موسیقی پرحجم می گردد . زهی ها و فلوت پررنگ تر می شوند . خواننده ترجیع بند این قطعه را با حساس لازم اجرا می کند البته در گامی تقریبا بالا ( دیگه می رم دیگه می رم عزیزم – نمی خوام پیش تو اشکی بریزم ) و همین روند را ادامه می دهد .

ترانه به خوبی با موسیقی تلفیق شده و خواننده هم با صدای مسلط و پر احساس خود حس لازم را منتقل می سازد .

این قطعه را می توان به عنوان برترین کار این آلبوم انتخاب کرد . کاری ارکسترال و آکوستیک در فضایی احساسی .

 

 

7 – با من بخوان = تنظیم : بابک زرین – ترانه : یغما گلرویی

با صدای کوبشی درام این قطعه آغاز می شود . بلافاصله با حضور گیتار الکتریک و زهی ها همراه با هم قطعه به صورت تکنو – آکوستیک ادامه می یابد . پس از اورتور ، همخوانی کوتاه ایجاد می شود و خواننده به میدان می آید و آن را تکمیل می کند . دوباره گروه همخوان و بازهم خواننده کامل کننده آنها می باشد . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و گیتار الکتریک مورد استفاده قرار می گیرد . موسیقی به صورت پرتحرک ادامه می یابد و خواننده کم کم به اوج می رود و دوباره همان همخوانی ها ظهور می یابند و کار به نحو پرشورتری جریان می یابد . در بخش بی کلام ویلنسل جدی تر دنبال می شود و همچنین ویلن ها و درام نیز به گوش می رسد. در ادامه خواننده بخش پایانی را اجرا می کند و دوباره همخوانی ها پیش می آید و این قطعه به این صورت به پایان راه می رسد .

 

 

8 – بانوی رویش = تنظیم : بابک زرین – ترانه : یغما گلرویی

در همان آغاز موسیقی شروع می شود و سنتور نیز همراه با آن شنیده می شود . البته زهی ها هم این قطعه را همراهی می کنند و پس از 46 ثانیه خواننده با احساس لازم شروع به خواندن در گامی تقریبا بالا می کند . در ادامه خواننده مقداری پایین می آید و کار ریتم می گیرد و دوباره اوج می گیرد . زهی ها نقش پررنگی در این قطعه دارند و سنتور که شاخص ترین ساز این کار می باشد وجه احساسی آن را پررنگ تر می کند . قطعه مقداری خلوت تر با پیانو و سمپلها در می آید و خواننده به آرامی کار خود را به پیش می برد . قطعه شلوغ تر می شود و خواننده با آن همراه می شود و در اوج می خواند : ( بانوی رویش نازنین – باران شو و بر قلبم ببار – رگباری از ستاره باش – در این شب دنباله دار ) .

در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و خلوت می شود و با حضور پیانو، یغما گلرویی ترانه سرای  این قطعه چند بیتی را دکلمه می کند . بعد از آن موسیقی مقداری پرحجم تر می گردد . در ادامه موسیقی کم حجم می شود و خواننده در گامی پایین به خواندن خود ادامه می دهد . خواننده به اوج می رود و در حالیکه موسیقی کم حجم می باشد . یکی دیگر ازبیتهای شاخص این قطعه که خواننده در اوج آن را اجرا می کند به این صورت است :( هرگز به هم نمی رسیم – تا تو تویی تا من منم ) .

خواننده در اجرای این قطعه به خوبی توانسته از بخش های مختلف صدایی خود استفاده کند و این اجرا را می توان جزو بهترین اجراهای خواننده در بین قطعات این آلبوم دانست .

این قطعه نیز جزو بهترین های این آلبوم می باشد .

 

 

9 – دستامو دریاب = این قطعه در اجرای دوم تلفیقی از صدای خواننده و دکلمه ترانه سرای قطعه می باشد . در این اجرا صدای موسیقی ارکسترال کم رنگ تر شده و موسیقی به صورت خلوت تری در آمده است .

 

 

آلبوم رفیقانه به عنوان نخستین آلبوم امیر فاتحی مجموعه ای آبرومندانه است که با نظارت بابک زرین به عنوان یکی از بهترین آلبومهای امسال  می توان آن را برگزید .

 خواننده از صدایی شفاف ، توانا و غیر تقلیدی برخوردار است و توانسته از اجرای ملودی های تقریبا دشوار این مجموعه بر آید . استفاده از تحریرهای مختلف و تسلط در اجرای قطعات از نقاط قوت خواننده می باشد .

 در بخش ملودی که تماما توسط زرین ساخته شده است با کارهای گرم و قدرتمند روبرو هستیم که می توان آن را قوی ترین بخش این آلبوم محسوب کرد .

تنظیم های این آلبوم شمل دو بخش تمام الکترونیک و دیجیتالی که زرین ترجیح داده توسط تنطیم کننده های دیگر ساخته شوند و بخش کارهای ارکسترال و آکوستیک که خود آهنگساز در تنظیم این گونه کارها تبحر و تجربه کافی را دارست و به حق هم موفق بوده است . برای جلوگیری از یکنواختی و تکراری شدن تنظیم ها از رنگ آمیزی متفاوتی استفاده شده است .

ترانه های آلبوم همگی دارای مضامین عاشقانه هستند و از ساختار و محتوای مناسب ، همگون و درستی برخوردارند . کلام در این مجموعه در خدمت موسیقی است و همپای دیگر بخش های آلبوم به پیش می رود . البته می شد از مفاهیم و مضامین دیگری غیر از کارهای عاطفی نیز استفاده کرد که این می تواند در آلبوم دیگر خواننده لحاظ شود .

مطمئنا این آلبوم کار پرهزینه ای بوده است ، چون هم از عوامل حرفه ای در بخش های مختلف استفاده کرده و هم از سازهای متعددی بهره برده برده شده است .

شاید وقتی این مجموعه را می شنوید بعد در مورد آن به این نکته اذعان کنید که آلبوم تا حدودی شبیه کارهای حامی است ، البته این نکته درستی است و به واقع هم این گونه است شاید یکی از دلایل آن حضور زرین باشد که با حامی هم کار کرده است و نوع کارهایی است که حامی با آنها شناخته شده است و این سبک برای خواننده های تازه کار چون امتحان خود را پس داده است قابل اطمینان باشد و پیش بینی استقبال مخاطبان هم چندان سخت نیست . البته شاید مقداری سخت گیرانه باشد که از یک خواننده در تجربه نخست انتظار ارائه سبکی تازه داشته باشیم .  

در پایان می توان گفت که آلبوم رفیقانه کاری جدی و حرفه ای در موسیقی پاپ می باشد و امیدواریم با حمایت و تبلیغ بیشتربه گوش مخاطبان حرف های پاپ برسد .

 

 

 

 

نان و ماه با طعم ترانه

 

 

پیش از این در مورد ترانه هایی که در برنامه های ماه مبارک رمضان از سیما در حال پخش است مطلبی را نوشته بودم . اما یکی دیگر از برنامه هایی که چند قطعه تازه را پخش می کند برنامه نان و ماه از شبکه اول می باشد . قطعات این برنامه عبارتند از :

1 – گل نرجس ( محمد حشمتی ) – آهنگساز = فرشاد خشنود – ترانه : محمد صالح علا

2 – محبوب من ( محمد حشمتی ) – آهنگساز = فریدون خشنود – ترانه : محمد صالح علا

3 – نان و ماه ( محمد حشمتی ) – آهنگساز = فریدون خشنود – ترانه : محمد صالح علا

4 – تیتراژ پایانی برنامه نان و ماه ( فریدون آسرایی ) – آهنگساز = پاشا یثربی – ترانه : محمد صالح علا

 

 

دوبی میزبان بنیامین و علی اصحابی

 

 

20 شهریورو به مناسبت عید فطر سالن زبیل ( مرکز تجارت جهانی دبی ) میزبان بنیامین بهادری است . در این کنسرت پیام شمس رهبر ارکستر می باشد . قبل از بنیامین ، علی اصحابی به اجرای برنامه خواهد پرداخت .

گفتنی است امسال خواننده های لس آنجلسی برای عید فطر شهر اربیل عراق راجهت برپایی کنسرتهای خود برگزیده اند و طی سه شب چندین خواننده به اجرای برنامه خواهند پرداخت . لس آنجلسی ها مدتی است دیگر رغبت چندانی برای اجرای کنسرت در دبی ندارند و چند شهر دیگر در کشورهای مختلف اطراف ایران را تست کرده اند و هنوز موقعیت مناسبی مانند دبی پیدا نکرده اند .

 

 

تازه ترین آلبوم های پاپ مجاز منتشر شده :

 

1 – یه لحظه : رضا عشقی پور = نخستین آلبوم این خواننده هفته نخست شهریور منتشر شد .

 

2 – هفت ثانیه نخست : گروه کانال = نخستین آلبوم این گروه در سبک راک هفته اول شهریور وارد بازار موسیقی گردید .

 

3 – مرد جنوبی : گروه مامبولیوا = نخستین آلبوم این گروه بندرعباسی هفته اول شهریور منتشر شد . ( لازم به ذکر است این آلبوم برای نخستین بار نوروز 87 در سطح استان هرمزگان منتشر شده بود و حال از طریق شرکت گلچین در سطح کشور پخش شده است )

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٦/٩
comment نظرات () لینک