رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم باید به تو برگردم با صدای خشایار اعتمادی

نقدی بر آلبوم باید به تو برگردم با صدای خشایار اعتمادی

 

 

باید به خدا برگردم

 

 

هشتمین آلبوم مستقل سید خشایار اعتمادی ، خواننده با سابقه پاپ ، پس از 4 سال اوایل مرداد توسط شرکت نهاله رودکی منتشر شد . این آلبوم فقط به صورت والتی منتشر شده است - گرچه عنوان شده قرار است این مجموعه به صورت ویژه نیز وارد بازار شود که به نظر می رسد این کار باید همزمان با پخش ابتدایی صورت می گرفت -  و با تیراژ 300 هزار نسخه در اغلب سوپرماکتها و دکه های روزنامه فروشی نیز به فروش می رسد . حتی برخی از فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی به دلیل همین مورد از عرضه آن خوداری کرد ه اند .

 کاور آلبوم شامل تصویری از خواننده است که با لبخند ی بر لب و با انگشت اشاره به روبرو اشاره می کند و مخاطب را مورد هدف قرار داده است . مشکی و قرمز دو رنگ بکاررفته بر روی کاور آلبوم می باشد و همچنین کمپانی مرسدس بنز اسپانسر این آلبوم می باشد . اعتمادی جزو معدود خواندگانی است که در بیشتر آلبوم های خود از اسپانسر برخوردار بوده است .

 در آن سوی کاور نیز عکس دیگری از خواننده در زمینه مشکی قرار داده شده است که در حالتی نشسته و به صورت نیم رخ وی را نشان می دهد که به نظر می رسد اگر از این تصویربه عنوان تصویر روی جلد استفاده می شد با ماهیت آلبوم سنخیت بیشتری داشت .

این مجموعه در مدت یک سال و نیم تولید شده است و در اسفند 88 آماده انتشار بوده است .

10 نوازنده به علاوه گروه زهی آواژه و 10 ساز در این آلبوم مورد استفاده قرار گرفته است . این مجموعه شامل 8 قطعه و به مدت 28 دقیقه می باشد . برروی کاور نام قطعات ذکر نشده و فقط بر روی سی دی این کار صورت گرفته است .

روزبه بمانی 7 ترانه این مجموعه را سروده است که به دلیل ممنوع الاسم بودن !! به بهزاد بمانی تغییر یافته است . همچنین قطعه گلایه نیز توسط پدیده جدیدی سروده شده است که فقط نام کوچک ترانه سرا ذکر شده است که این مورد هم عجیب به نظر می رسد .

به مانند چند آلبوم اخیر که بهروز صفاریان در آنها حضور داشته است این بار نیز نام آهنگساز و تنظیم کننده به صورت مجزا مشخص نشده است . در اینسرت عوامل موسیقی نام بهروز صفاریان ، رسول رسولی و خشایار اعتمادی درج شده است . گفتنی است 3 آهنگ و تنظیم ساخته صفاریان می باشد و 5 تنظیم از رسولی است و 5 ملودی باقیمانده توسط خشایار و رسولی ساخته شده است . البته در آلبومهایی که صفاریان حضور دارد اغلب بر روی تمامی قطعات نظارت می کند و به همین خاطر می توان ردپای وی را در تمامی کارهای این آلبوم مشاهده نمود .

 

بررسی قطعات آلبوم باید به تو برگردم :

 

 

قراره مرد هم باشیم

 

1 – دلت می خواد کی باشم = این قطعه که به عنوان سر آلبومی هم قرار داده شده است با هم نوازی گیتار آغاز می شود و پس از یک اورتور کوتاه در ثانیه 15 با افزودن صدای سینتی سایزر خواننده شروع به خواندن می کند . فضای الکترونیکی قطعه با گیتار در حال و هوای اسلو تلفیق می شود و خواننده به صورت مداوم به خواندن ادامه می دهد . در بخش بی کلام گیتار نقش پررنگی ایفا می کند . در ادامه خواننده به صورت تقریبا ملایم به کار خود ادامه می دهد و در اواخر قطعه مقداری صدای وی اوج می گیرد . در بخش انتهایی ویلن هم به موسیقی افزوده می شود و با سولوی این ساز که فضای ایرانی تری را نیز به این قطعه داده است کار به پایان می رسد . در پارت اول خواننده بخشی از ترانه را می خواند و در بخش دوم ابیات تازه تری را ادا می کند تا قطعه برای شنونده تازگی خود را حفظ نماید .

 

 

کنارت خدارو تماشا کنم

 

2 – مدارا = دومین قطعه با نوای ساز گیتار آغاز می شود و البته گروه زهی نیز آن را همراهی می کند . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . پس از حدود 45 ثانیه کار جدی تر دنبال می شود . زیر صدای خواننده زهی ها ، گیتار و کمانچه حضور موثری دارند و قطعه را آکوستیک تر می کنند .خواننده به گام بالاتری می رود و ابیات را اجرا می کند . خواننده با تحریرهای مخصوص خود و با احساس لازم این قطعه را اجرا می کند . سولوی گیتار امید حجت در بخش انتهایی فضای کار رادر اختیارمی گیرد و با همین نوا این قطعه اسلو به انتها می رسد .

 

 

یه کاری کن برای ما ، اگه مایی هنوزم هست

 

3 – بن بست = این قطعه پیش از این با ملودی و تنظیمی دیگر توسط بهروز صفاریان اجرا شده بود که در این ورژن با ترانه کامل تری روبرو هستیم .همچنین در این اجرا مقداری نسبت به اجرای اولی تمپوی کار بالاتر رفته است و می توان این قطعه را نسبت به دیگر کارهای آلبوم که همگی اسلو هستند تا حدودی ریتیمک تر دانست که البته این مورد در بخش موسیقی است و زمانی که خواننده می خواند مقداری کند تر نسبت به موسیقی است .

 اینترو با صدای سمپلی پیانو مانندی شروع می شود . در ادامه با اورتوری کوتاه که البته در همان آغاز هم به صورت کامل موسیقی شروع می شود ، روبرو می شویم . حضور ساز بوزوکی رنگ آمیزی متفاوتی به این قطعه می دهد و آن را متمایز می سازد . در ادامه خواننده شروع به خواندن می کند و در قسمت بی کلام گیتار فضا را در اختیار می گیرد . خواننده در طول اجرا  حرکات سینوسی در صدای خود دارد و گاهی به صورت آرام و برخی مواقع به اوج می رود . خواننده در طول کار اکثرا به خواندن خود ادامه می دهد و فاصله بین قسمتهای با کلام کوتاه تر شده است . در ادامه صدای خواننده به صورت چند صدایی می شود و فضا شلوغ تر می گردد . بوزوکی به همراه زهی ها دوباره اورتور را می زنند تا دیگر بار خواننده ابیات آغازین را اجرا نماید .

این قطعه جزو بهترین آثار این مجموعه می باشد .

 

 

با عشق برو وقتی با عشق نمی مونی

 

4 – مرودنه تمومش کن = اینترو با صدایی شبه سیتار شروع می شود و در ادامه با افزوده شدن سمپل ها و پس از 30 ثانیه و در فضایی تقریبا وهم آلود خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و موسیقی کم کم پرنگ تر می شود . با حضور گیتار و صدای سمپل ها کار ریتم می گیرد و خواننده با آن همراه می شود . نوای گیتاربا گیتار الکتریک  ممزوج می شود و خواننده به گام بالاتری می رود .گیتار الکتریک این بار پرنگ تر در بخش بی کلام حضور می یابد . دوباره ترجیع بند اجرا می شود و قطعه به این صورت تمام می شود .

 

 

رفتنت نبودنت نیست ، رفتنت ادامه ماست

 

5 – رفتن تو = این قطعه با صدای گیتار در فضای رمانس شروع می شود تا اینکه سمپل ها همراه با ویلنسل می شوند . خواننده در ادامه کار خود را شروع می کند و کار ریتم می گیرد و در فضای اسلو جریان می یابد . خواننده ابیات را اجرا می کند و موسیقی هم همراه آن است . در بخش بی کلام گیتار پررنگ تر می شود که به رمانس کردن قطعه کمک شایانی می کند . در ادامه خواننده مقداری آرام تر می خواند .

 

 

کسی محرم نبود با من

 

6 - گلایه = موسیقی این قطعه در فضایی آرام شروع می شود . حضور پررنگ گیتار و موسیقی الکترونیک در ادامه با خواندن خواننده همراه می شود . تنها قطعه آلبوم که مقداری لحن اجتماعی تری پیدا می کند . استفاده از صدای سمپل هایی که موسیقی را لایت می کنند به آرامش قطعه کمک می کند . در بخش بی کلام سولوی گیتار فضا را پر می کند . خواننده با لحن ملایم خود ابیات گلایه آمیز قطعه را می خواند . استفاده از گیتار و صداهای سمپلی مناسب قطعه را به خوبی هدایت می کند .

 

 

نه دست خود من نیست باید به تو برگردم

 

7 – باید به تو برگردم = شاخص ترین قطعه آلبوم با صدای سمپل ها و نقش پررنگ سنتور آغاز می گردد . در ادامه خواننده با قاطعیت کار خود را شروع می کند . گیتار با سنتور همراه می شود و فضا را پر می کند . پس از 25/1ثانیه خواننده به کار خود ادامه می دهد . فضا شلوغ تر می گردد و دوباره خواننده به خواندن ادامه می دهد . بوزوکی در میانه ها بخش بی کلام را پوشش می دهد تا اینکه خواننده دوباره حضور یابد . در اواخر قطعه به صورت همخوانی و چند صدایی اجرا می شود و با حضور گیتار الکتریک این شلوغی بیشتر می شود . دوباره قطعه به صورت خلوت در می آید تا اینکه با نوای سنتور در آخر قطعه کار به پایان می رسد .

 

 

اگه دنیارو از دستت بگیرن ، یکی هست که خودش دنیات باشه

 

8 – یه نفر هست = صدای فلوت به سبک کارهای رمانس آغازگر این قطعه می باشد که با اورتوری کاملا احساسی و عاشقانه روبرو می شویم . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . کار ریتم می گیرد و موسیقی سنتی سایزری با فلوت همراه می شود . خواننده کماکان به خواندن خود در یک خط مستقیم ادامه می دهد . در بخش بی کلام باز فلوت که به صورت سمپلی می باشد ظاهر می گردد و کار را شنیدنی تر می کند .در اواخر قطعه گیتار تا حدودی به سولو نوازی می پردازد و قطعه را به جلو هدایت می کند . فضای اسلو و احساسی قطعه برای آخرین ترک آلبوم هوشمندانه به نظر می رسد .

 

 

آلبوم باید به تو برگردم جزو آلبومهای شاخص خشایار اعتمادی می باشد و مشخص است که با یک طرح و برنامه قبلی تهیه شده است . مجموعه ای کاملا یکدست در تمامی اجزا که در ضمن محصول روز هم می باشد و حرفهای زیادی برای گفتن دارد .

ترانه قوی ترین بخش این آلبوم است که توانسته به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار نماید . ابیات شاخص فراوانی در این آلبوم وجود دارند و چه خوب می شد تمامی ترانه های آلبوم به همراه این مجموعه منتشر می شد و در کاور آلبوم قرار می گرفت . مضمون اکثر ترانه ها عاشقانه و عاطفی است ؛ ولی نه کلامهای سخیف و نازلی که این روزها به وفور در قالب ترانه های این چنینی منتشر می شود . بلکه کلامی عاشقانه ولی به صورت موقر و متین که در نهایت ادب و احترام بیان می شود و از ضعف های رایج کلامی به دور است . ترانه سرا توانسته حتی نسبت به ترانه های همکاران هم رده خود نیز کار متفاوت تری را خلق کند و از کلیشه ای رایج دورشود . ترانه هایی تکراری ، با واژگانی آشنا که انگار همه از روی دست هم به کپی کاری مشغولند .

ترانه سرا با این آلبوم به اعتبار کاری خود افزوده و حال می توان امضای وی را در کارهایش مشاهده کرد .

 البته خواننده هم نقش مهمی در این میان داشته و توانسته ترانه هایی را برگزیند که هم از لحاظ ساختار و هم محتوا قوی باشند و با سیر روایی کلی مجموعه مطابقت داشته باشند .این مجموعه ثابت کرد که اصولا خواننده های باسابقه تر که در کار خود مطرح هم هستند برای بخش ترانه و شعر آلبوم خود دقت بیشتری به خرج می دهند که این مورد در کارهای خواننده های تازه کارتر چندان مورد توجه قرار نمی گیرد .

خشایار اعتمادی خواننده این آلبوم جزو خواننده های توانا و در ضمن با سابقه کشور محسوب می شود که کار حرفه ای خود را از سال 1373 آغازکرده است . وی گرچه در دو سه آلبوم اخیر خود نتوانسته بود مخاطبان حرفه ای موسیقی را راضی نماید ولی با این مجموعه دوباره توانست چایگاه خود را باز یابید و نشان دهد که هنوز قادر است با مجموعه ای قوی بازگشت دوباره ای داشته باشد .

نوع اجرای خواننده در این آلبوم خوب ارزیابی می شود و با احساس لازم توانسته مفهوم کلمات و مصراع ها را بیان نماید . اگر به تحریرهای استفاده شده توسط وی و ادای کلمات توجه داشته باشید به خوبی می توان برتواناییهای وی صحه گذاشت . خواننده ای که در اجرای زنده هم تواناست و جزو معدود خواننده هایی است که ژوست و بدون فالشی کار خود را اجرا می کند . اعتمادی طی 15 سال اخیر 98 قطعه اجرا کرده است که این مورد گزیده کاری وی را نمایان می سازد .

اما در بخش تنظیم صفاریان و رسولی قرار دارند که حضور صفاریان باعث شده کل آلبوم دقیقا رنگ  بوی کارهای وی را بگیرد . تنظیم ها بر مبنای سینتی سایرز و حضور برخی از سازهای آکوستیک می باشد و تلفیق این دو است، که این مورد در اغلب کارهای صفاریان از آغاز تا امروز مشاهده می شود و می توان این نوع تنظیم ها را سبک کاری وی دانست .

اصولا صفاریان در وکال گیری از خواننده بسیار وسواس دارد و همیشه خروجی های خوبی از این لحاظ مشاهد می شود که در این آلبوم هم به همین نحو است . چندان سعی بر اینکه خواننده در گامهای بالا بخواند و به صدای وی فشار بیش از اندازه وارد شود نبوده است و محدوده صدایی کنترل شده ای را شاهد هستیم .

ملودی ها در راستای دیگر بخش های آلبوم می باشد، گرچه به نظر می رسد می شد در این بخش قدرتمند ظاهر شوند . مقداری ملودی ها به هم نزدیک هستند و با روندی ثابت روبرو هستیم .

این مجموعه جزو آلبومهایی است که وقتی برای بار نخست آن را می شنوید شاید ساده به نظر برسد ولی می توان با گوش دادن چندین باره به ارزش های آن پی برد و قضاوت عادلانه ای را از خود نشان داد .

متاسفانه طی چند سال اخیر آن قدر کارهای ضعیف و معمولی منتشر شده اند که وقتی آلبومی  تقریبا قوی وارد بازار می شود باید آن را غنیمت دانست .

این بار برخلاف چند آلبوم دیگر اعتمادی تبلیغ خوبی از طریق سایتها و نشریات برای این آلبوم صورت گرفت و همچنین رادیو ایران نیز مصاحبه ای 45 دقیقه ای با این خواننده انجام داد و با پخش دموی آلبوم و قطعه باید به تو برگردم این آلبوم رونمایی خوبی را پشت سر گذاشت . اعتمادی در مورد قطعه نام آلبوم به این نکته اشاره کرد که اشاره هایی که در ابیات این قطعه می شود فراتر از قدرت یک انسان است و این قطعه به خداوند اشاره دارد و باید گفت که ( باید به خدا برگردم ) .

در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که گرچه این آلبوم بهترین آلبوم اعتمادی نیست ولی جزو بهترین آلبومهای وی محسوب می شود و همچنین مطمئنا در لیست بهترین آلبومهای امسال نیز قرار خواهد گرفت .

حال این خواننده - با این آلبوم که وی را توانسته دوباره بر سر زبانها بیندازد- برای آلبوم بعدی باید به دنبال فضاهای جدیدتری باشد، چون حتی اگر کاری شبیه این مجموعه تهیه کند برای وی پیشرفتی محسوب نخواهد شد .

 

 

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:٠٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٥/۳۱
comment نظرات () لینک