رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم خداحافظ رفیق با صدای حمید خندان

نقدی بر آلبوم خداحافظ رفیق با صدای حمید خندان

 

 

تورا با عشق می بوسم ( می بویم )

 

 

دومین آلبوم مستقل حمید خندان پس از حدود 5 سال هفته سوم خرداد به صاحب امتیازی شرکت آهنگ پارسیان و توسط دوشرکت پخش پژواک و هفت هنر وارد بازار موسیقی کشور شد .

حمید خندان جزو خوانندگانی است که با فاصله زمانی زیاد آلبومهای خود را منتشر می کند گرچه حضور پررنگی در موسیقی کشور دارد . وی در فیلمهای سینمایی و سریال های تلویزیونی به عنوان خواننده و حتی بازیگر ظاهر می شود و در اجراهای تلویزیونی نیز یکی از خواننده های اصلی به حساب می آید .

آلبوم خداحافظ رفیق دارای 12 نوازنده می باشد و از 15 قطعه تشکیل شده است .

متاسفانه شناسنامه قطعات به تفکیک در کاور آلبوم درج نشده است و حتی نام قطعات نیز در کاور آلبوم ذکر نشده است که جای تعجب فراوان دارد .

همچنین نام سازها نیز درج نشده است .

ترانه سرایان این آلبوم عبارتند از : فروه مخصوص – بابک صحرایی – امیر شاملو – عرفان سلیمی – پوریا ربیعی – نوش آفرین ؟؟ لاری پور ( نام نیلوفر لاری پور به دلیل ممنوع بودن تغییر کرده است ) – مسعود عسکری .

حمید خندان و رضا تاجبخش آهنگسازان این آلبوم هستند . همچنین تنظیم کنندگان این مجموعه عبارتند از : رضا تاجبخش – مسعود همایونی – علی ضیایی – سامان امامی – محمد عباسی .

 

 

نگاهی به قطعات آلبوم خداحافظ رفیق :

 

1 – خودمونیم : این قطعه با گفتن کلمه خودمونیم شروع می شود . بلافاصله موسیقی تمام الکترونیکی  ترنس آغاز می گردد و پس از 30 ثانیه خواننده به آرامی کار خود را شروع می کند . پس از یک دقیقه خواننده به گامی بالاتر می رود و ترجیع بند ترانه تکرار می شود . در ادامه وارد قسمت بی کلام می شویم . دوباره خواننده خواندن خود را پی می گیرد . در قسمت بی کلام موسیقی الکترونیک با سازهای ضربی تلفیق می شود که البته به صورت سمپل می باشد ، تا با تکرار چندین باره ترجیع بند کار به اتمام می رسد .

این قطعه به عنوان سر آلبومی ، کار مناسبی به نظر می رسد گرچه تنطیم آن می توانست بهتر و خلاق تر به سرانجام برسد .

 

2 – اسب بالدار : اورتور این قطعه به صورت ملایم و با صدای پرکاشن ، فلوت و گیتارآکوستیک آغاز می شود . در ادامه موسیقی پرحجم تر می شود و با سینتی سایزر همراه می گردد. خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و همگام با موسیقی این قطعه اسلو را اجرا می کند . در ادامه به قسمت بی کلام می رسیم . خواننده به گام بالاتری می رود و چند بیت انتهایی را اجرا می نماید . پس از مدتی موسیقی از ریتم می افتد و به صورت خلوت در می آید گرچه چند ثانیه بعد دوباره پرحجم می گردد. در قسمتهای انتهایی صدای آکاردئون و پرکاشن مشهود تر است . این قطعه را می توان جزو کارهای خوب آلبوم قلمداد کرد .

 

3 – بیا بیرون : این قطعه به صورت شش و هشت الکترونیکی تنظیم شده است. پس از اورتوری کوتاه خواننده شروع به خواندن می کند . این قطعه با وجود شاد بودن و اینکه ریتم شش و هشت دارد ولی به صورت ملایم تر تنظیم شده و ریتم تندی ندارد . ملودی این کار از بقیه اجزا قوی تر ساخته شده است .

 

4 – بهت حق می دم عاشق شی : این قطعه با صدای پیانو شروع می شود . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می  کند . این کار از فضایی رمانس برخوردار است و با توجه به حضور پیانو که تنها ساز این قطعه می باشد توانسته حس لازم را منتقل سازد . ( تو را با عشق می بوسم میون خواب و بیداری )

با اینکه در این گونه کارها می توان قدرت و وسعت صدای خواننده را متوجه شد ولی خواننده چندان ریسک نکرده و ترجیح داده در گامی پایین و در فضایی ملایم این قطعه را اجرا کند . ( تو را با گریه می بوسم )

به دلیل ضعف در صدابرداری تلفظ دو حرف ( خ ) ( د ) در این قطعه مقداری بد شنیده می شود و به نظر می رسد خواننده بیش از اندازه به میکروفن نزدیک شده است .

این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم می باشد .

 

5 – نگاه های دزدکی : این قطعه با صدای گیتار اکتریک که کم کم اوج می گیرد شروع می شود و در ادامه حجم موسیقی زیاد می گردد . همراهی کیبورد ، گیتار الکتریک و درام فضایی راک را بوجود می آورد . در میانه ها ساکسیفون مقداری می نوازد تا دوباره خواننده قطعه عاشقانه کار را اجرا کند .

در ادامه دوباره ساکسیفون قسمت بدون کلام را به همراه گیتار الکتریک پر می کند و فضای کار کاملا غربی می شود . در پایان همین دونوازی ادامه می یابد و قطعه به پایان می رسد . این قطعه اگر به صورت بدون کلام اجرا می شد دلنشین تر از اکنون جلوه می کرد .

 

6 – آخرین راه : در ابتدا خواننده با گیتار شروع به خواندن می کند و در ادامه سینتی سایزر افزوده می شود تا اینکه موسیقی پرحجم تر می شود و همچنان به کار خود ادامه می دهد . قطعه ای اسلو که در فضایی الکترونیک جریان می یابد وبا همراهی پیانو و خواننده کار خود را پی می گیرد . خواننده به صورت مداوم می خواند و قبل از شروع دقیقه 3 کار تمام می شود .

 

7 – آروم گرفتم : این کار با صدای پیانو شروع می شود و در ادامه گیتار اسپنیش هم افزوده می شود . در ادامه گیتار الکتریک و سمپل ها با هم یکی می شوند و آنگاه خواننده شروع به اجرا می کند . در میانه ها اورتوری کوتاه و دوباره خواننده این قطعه عاشقانه منفی را می خواند . آن چنان شعر و ملودی نتوانسته اند با هم ممزوج شوند. در قسمتهای پایانی مقداری تنظیم رنگ دیگری به خود می گیرد . با تکرار چند باره ترجیع بند کار با سولوی پیانوبه پایان می رسد.

 

8 – بارون : با صدای گیتار و همراهی کمانچه و سمپل ها ، خواننده شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی پرحجم تر می شود و خواننده همچنان به خواندن خود ادامه می دهد . قسمتهای بی کلام با محوریت کمانچه ادامه می یاید . در ادامه صدای خواننده دو صدایی می شود . در قسمتهای انتهایی خواننده مقداری بالاتر می خواند و این قطعه اسلو به اتمام می رسد .

این قطعه یکی از آثار خوب آلبوم به حساب می آید .

 

9 – تورومی خوام : موسیقی این کار که به صورت شش و هشت می باشد همزمان با صدای خواننده شروع می شود . فضای کار الکترونیکی می باشد تا اینکه در قسمت بی کلام گیتار ظاهر می شود و ملودی را می نوازد . قطعه روند آغازین خود را ادامه می دهد . باز هم گیتار در بخش بی کلام نقش پررنگ تری به خود می گیرد .

 

10 – احساس شیرین : این قطعه با نوای پیانو شروع می شود . خواننده به آرامی کار خود را آغاز می کند . پس از حدود یک دقیقه و 40 ثانیه فضای الکترونیکی قطعه را پرحجم تر می کند و سمپل ها فضا را پررنگ تر می کنند . در ادامه قطعه در فضایی ملایم جریان می یابد تا اینکه گیتار الکترونیک  در بخش بی کلام حضور پیدا می کند . در قسمتهای پایانی گیتار الکترونیک دوباره ظاهر می شود و فضا شلوغ تر می شود . خواننده به گامی بالاتر می رود و در ادامه فضا آرامتر می شود .

 

11 – خداحافظ رفیق : این قطعه اسلو با فضا سازی الکترونیکی و همراهی گیتار الکترونیک جریان می یابد . پس از 30 ثانیه خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند .در ادامه بخش بی کلام با حضور گیتار الکترونیک ادامه می یابد . این قطعه که دارای فضایی عاشقانه می باشد جزو کارهای قابل قبول این مجموعه ارزیابی می شود .

 

12 – یادته : این کار به صورت راک تنطیم شده است. در آغاز با نقش آفرینی گیتار الکترونیک و درام قطعه آغاز می شود . خواننده کار خود را شروع می کند . فضایی کاملا غربی و لاتین در موسیقی و اجرا احساس می شود . ( وقتی بوسه به دستات می زنم ) حضور گیتار الکتریک و سولوی انتهایی ، پایانی براین قطعه می باشد . خواننده آخر برخی کلمات را بیش از اندازه می کشد مانند: دوست دارم .

 

13 – عشق خورشید : این کار در فضایی دیجیتالی آغاز می شود و درا دامه موسیقی وجه حماسی و ارکسترال پیدا می کند . در ادامه موسیقی آرام و خلوت می شود و خواننده شروع به اجرای این قطعه می کند . در ادامه موسیقی اسلوی کار متناسب با فضای زمستانی قطعه عمل می کند . خواننده به گام بالاتری می رود و درا دامه گیتار الکتریک حضور می یابد . در پایان صدای خواننده کاملا آرام ودر فضایی ملایم قطعه روند ثابتی را طی می کند  . در انتها گیتار الکتریک به سولو نوازی می پردازد و البته با همراهی درام که آن هم به صورت الکتریک گرفته شده است .

 

14 – حالا که نیستی : پیانو تا ثانیه 40 به سولو نوازی می پردازد . پس از آن ساکسیفون هم افزوده می شود . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند. فضای ملایم موسیقی جریان می یابد . در اورتور پایانی پیانو و در ادامه ساکسیفون ظاهر می شوند تا باز هم نوبت به خواننده می رسد .

 

15 – تو دنیای منی : این قطعه در واقع همان اجرای قطعه 4 می باشد که به صورت دیگری اجرا شده است . کار به صورت شبه راک تنظیم شده است ، که با محوریت گیتار الکترونیک و درام می باشد . در ادامه موسیقی از ریتم می افتد و خواننده شروع به خواندن می کند . در این اجرا خواننده به این صورت می خواند ( تو را با عشق می بویم ) که دراینجا می بوسم به می بویم تغییر یافته است .همچنین در این ورژن ( تو را با گریه می بوسم ) حذف شده است .

در ادامه کار پرحجم تر می شود . در اورتور گیتار الکتریک و درام ظاهر می شود . در ادامه خواننده دوباره ابیات را اجرا می کند که نسبت به اجرای قبلی در قطعه 4 ناقص تر می باشد . با همنوازی گیتارالکتریک و درام کار تمام می شود .

 

 

آلبوم خداحافظ رفیق با مدت زمان 70 دقیقه مجموعه ای از قطعات مختلف موسیقایی و در فضاهای متنوع می باشد .

این آلبوم در مجموع کاری متوسط رو به بالا است ،درمجموع ما نه با قطعات ضعیفی روبرو می شویم که جای هیچ بحثی را باز بگذارد و نه قطعات درخشانی که بتوان بارها آنها را شنید و لذت برد .

از جمله نقاط ضعف این آلبوم می توان به ملودی های آن اشاره کرد که بیشتر شبیه هم شده اند و نتوانسته اند به خوبی نقاط قوت صدای خواننده را مشخص کنند .

 خواننده گرچه اجرای قابل قبولی دارد ولی یکنواحت اجرا می کند و احساس لازم در کلمات را به خوبی ادا نمی کند . تحریر خاص و قوی از صدای وی نمی شنویم و به صورت یکنواخت و ساده کارها را اجرا می کند ، گرچه سعی دارد یک اجرای ضعیف شده اپرایی را داشته باشد .

ترانه ها به لحاظ ساختار و محتوا حرف تازه ای برای گفتن ندارند .

در تنظیم ها هیچ خلاقیتی به کار نرفته است و بیشتر به نظر می رسد در حد رفع تکلیف بوده است .

شاید اگر این قطعات را به صورت مجزا گوش کنید قابل قبول باشند ولی وقتی در کنار هم و در یک آلبوم قرار می گیرند چندان جالب به نظر نمی رسد .

در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که انتظار از خواننده این اثر بیش از این می رفت ولی وی نتوانست با این مجموعه پاسخ گوی علاقمندان موسیقی باشد . به نظر می رسد حمید خندان باید با تیمهای قوی تر همکاری کند و در انتخاب آثار وسواس بیشتری داشته باشد .وی باید در نوع اجرای خود نیز جسارت بیشتری به خرج دهد و با تمام وجود بخواند .

 

 

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٤/۳٠
تگ ها: حمید خندان
comment نظرات () لینک