رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم ( آخدا ) با صدای حامی

نقدی بر آلبوم ( آخدا ) با صدای حامی

 

دوتا سمعک واسه چشمام ، دو تا عینک واسه گوش

 

 

چهارمین آلبوم مستقل حمید حامی اوخر اردیبشهشت امسال توسط شرکت ایران گام منتشر شد . در این مجموعه قطعاتی را می شنویم که پیش از این به صورت تیتراژ اجرا شده اند .

بیش از 30 نوازنده و 18 ساز زنده در این آلبوم مورد استفاده قرار گرفته است . با توجه به اینکه این قطعات در تیتراژهای گوناگون استفاده شده اند دست عوامل موسیقایی مجموعه برای استفاده از سازهای زنده بازتر بوده و به همین خاطر از سازهای مختلفی استفاده شده است .

در ضمن قطعات این آلبوم طی سالهای 83 تا 88 ضبط شده اند و برخی قطعات مورد بازسازی و تغییرات جزئی در تنظیم واقع شده اند .

این آلبوم به بدلکار فقید سینما و تلویزیون پیمان ابدی تقدیم شده است .

آلبوم آخدا به سه صورت منتشر شده است که فقط در کاستهای این مجموعه نام نوازندگان و جزییات آلبوم ذکر شده است و در سی دی های والتی و همچنین سی دی های قاب شیشه ای که این دومی با اینکه فضای لازم را جهت درج جزییات آلبوم هم دارا بوده است با کج سلیقگی منحصر بفرد چیز خاصی به جز شناسنامه قطعات درج نشده است .

نام آلبوم آخدا انتخاب شده است که نام چندان جالبی به نظر نمی رسد . حداقل می شد با افزودن یک حرف به ( آی خدا ) و یا ( ای خدا ) تغییر کند که مناسبتر به نظر می رسد .

 

نگاهی به قطعات آلبوم آخدا :

 

1 – سفر ( سریال مردان کوچک ) = شعر : حمیدرضا صمدی – آهنگ و تنظیم : بابک زرین -

نخستین قطعه آلبوم با اورتوری کوتاه که با صدای پرکاشن و سینتی سایزر همراه است شروع می شود . در ادامه بلافاصله خواننده کار خود را آغاز می کند که البته سازهای مختلفی نیز با آن همراهی می کنند . خواننده خواندن خود را به صورت پشت سر هم ادامه می دهد و موسیقی هم جریان دارد . خواننده به صورت آرام و گاهی در گامی بالاتر کار خود را به پیش می برد . پس از دو دقیقه اورتور دوباره ظاهر می شود که فلوت هم در آن نقش اساسی دارد .

این قطعه از فضایی آرام برخوردار است که گاهی در آن خواننده و موسیقی اوج می گیرند . سازهای این قطعه همه در یک راستا می باشند و به صورت واحد نواخته می شوند .

 

 

2 – کوچ ( سریال مردان کوچک ) = شعر : بابک صحرایی – آهنگ و تنظیم : بابک زرین –

این قطعه با صدای بیس و گیتار اسپنیش شروع می شود و پس از ده ثانیه موسقی با پیانو ، زهی ها و پرکاشن جدی تر دنبال می گردد . پس از 50 ثانیه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند که به صورت مداوم می باشد . قسمت بی کلام با محوریت گیتار اسپنیش که ملودی را می نوازد تا اینکه دوباره خواننده ظاهر می شود . در ادامه دوباره اورتور با حضور پررنگ زهی ها نمایان می شود تا اینکه خواننده نت های بالا را اجرا می کند . این قطعه در پایان با سولوی پیانو تمام می شود .

 

 

3 – یاد من باش ( فیلم سینمایی هدف اصلی ) = شعر : یغما گلرویی – آهنگ : حامی – تنظیم : رضا تاجبخش –

پیانو آغازگر این کار است و کم کم بیس هم به آن افزوده می شود تا نوبت به خواننده برسد . پس از حدود یک دقیقه موسیقی پرحجم می شود . با همراهی خواننده ، زهی ها و بیس و درامز نیز افزوده می گردند تا بخش بدون کلام فرا می رسد که زهی ها نمود بیشتری دارند . در ادامه خواننده دوباره شروع به خواندن می کند و ابیات را به صورت متوالی می خواند . نام ترانه چندین باردر طول کار تکرار می شود . در میانه های قطعه ویلنسل هم با ویلن ها همراه می شود . در اواخر قطعه به صورت خلوتری در می آید تا اینکه در پایان اورتور ابتدایی ظاهر می شود و به همین منوال کار به پایان می رسد .

 

 

4 – خاکستر شب ( فیلم سینمایی هدف اصلی ) = شعر : بابک صحرایی – آهنگ : حامی – تنظیم : رضا تاجبخش –

موسیقی ابتدایی این قطعه با محوریت گیتار می باشد که سینتی سایزر و درام نیز آن را همراهی می کنند . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . در میانه های قطعه اورتور زده می شود که گیتار نقش محوری دارد و ملودی را می نوازد . خواننده به گامی بالاتر می رود و با لحن محزون خود کلمات را ادا می کند .

فضای کلی قطعه حزن آلود و البته با نوعی آرامش همراه می باشد .

 

5 – پرستش ( سریال سلام ) = شعر : افشین یداللهی – آهنگ و تنظیم : سعید شبانی نژاد –

پنجمین قطعه با سولوی پیانو شروع می شود . در ادامه زهی ها افزوده می گردند و پس از آن بیس و همچنین خواننده کار خود را آغاز می کند . درادامه موسیقی پرحجم تر می شود و با سازهای چون بیس و درام تکمیل تر می گردد . خواننده ابیات را پشت سر هم با همراهی موسیقی اسلوی کار اجرا می کند . این قطعه از فضای شعری عاشقانه مثبت برخوردار است . در ادامه اورتور با نقش محوری ویلن ها و پیانو ادامه می یابد و به همین صورت کار تمام می شود .

این قطعه جزو کارههای موفق آلبوم به شمار می رود .

 

6 – سوگند ( فیلم سینمایی به خاطر سوگند ) = شعر : بابک صحرایی – آهنگ و تنظیم : ستاراورکی –

پرسازترین قطعه آلبوم با صدای گیتار شروع می شود و پس از چند لحظه خواننده با تاکید بیشتر برروی ادای کلمات و لحنی کشیده تر نسبت به آثار قبلی و البته تا اندازه ای بم تر کار خود را آغاز می کند . در ادامه موسیقی پرحجم می شود و خواننده به گامی بالا می رود و با تاکید و مکثی کوتاه می خواند . فضای کلی این قطعه بی شباهت به مرسدس با صدای مانی رهنما نیست . این قطعه که بسیار شبیه آثار بابک بیات شده و همان روند کارهای دهه 50 را دنبال می کند . با توجه به اینکه این قطعه از ملودی سخت تری برای اجرا برخوردار است خواننده از تحریرهای بیشتری استفاده می کند و وجه تکنیکی صدای خود را بیشتر مورد استفاده قرار می دهد . در ادامه زهی ها و فلوت و ویلنسل فضا سازی لازم را انجام می دهند و البته پیانو و گیتاری که در پس زمینه شنیده می شوند . با شنیدن قسمت بدون کلام قطعه به پایان راه می رسد .

این قطعه نیز جزو کارهای خوب آلبوم به حساب می آید .

 

7 – آخدا ( تئاتر پشت شمشادها ) = شعر : علی رویین تن – آهنگ و تنظیم : محمد فرشته نژاد –

به متفاوت ترین قطعه آلبوم چه به لحاظ کلام و چه به لحاظ موسیقی و اجرا می رسیم . آخدا با نوای آکاردئون و کمانچه  آغاز می شود که فضایی سنتی تر را به ذهن متبادر می سازد . پس از 40 ثانیه خواننده با لحنی متفاوت شروع به خواندن می کند . موسیقی فضای خلوتی دارد و البته سنتی تر . دکلمه کوتاه توسط شاعر و صدای رعد و برق و دوباره حضور خواننده . به یکباره با گفتن عبارت کوتاه ( همینی که هست ) که به صورت درگوشی بیان می شود قطعه به قسمت بی کلام وارد می شود . در آخر با صدای آکارئون و پس زمینه گیتار مقداری کار به پیش می رود و در آخر با صدای رعد و برق و بارش باران کار به انتها می رسد .

این قطعه متفاوت ترین کار این آلبوم و همچنین یکی از متفاوترین کارهایی است که طی سالهای اخیر شنیده ایم .

این کار به صورت سه هشتم تنظیم شده است و می توان آن را قطعه ای والس محسوب کرد .

هم کلام آن دارای تفاوتهای مضمونی و گفتاری است و هم موسیقی آن توانسته حس کار را به خوبی بیان کند . ساز آکاردئون به خوبی توانسته فضای سنتی قطعه را بیان کند .

با اینکه شاعر قطعه در اصل نویسنده و کارگردان است و اصولا حرفه وی چیز دیگری است ولی به ترانه سراهای مشهور که کم هم پرادعا نیستند این را در ضمن کار گوشزد می کند که این قدر با واژگان و مضمون تکراری مخاطب را به بازی نگیرد .

وقتی کاری متفاوت و البته خوب ساخته شود مخاطب را راضی و در ضمن پیگیر می کند .

این قطعه را به عنوان شاخص ترین کار این آلبوم انتخاب می کنم .

 

8 – شب ( تئاتر پشت شمشادها ) = شعر : علی رویین تن – آهنگ و تنظیم : محمد فرشته نژاد –

صدای پیانو و همراهی زهی ها آغازگر این قطعه می باشند . خواننده با لحنی سنگین و کشیده شروع به خواندن می کند. در ادامه با تکنوازی ویلن مواجه می شویم . پس از آن موسیقی پرحجم می شود و خواننده با تاکید می خواند . در ادامه دکلمه کوتاه توسط آهنگساز و باز هم خواننده ظاهر می شود . دوباره دکلمه کوتاهی و البته بازهم خواننده و با لحنی سنگین و در میانه ها با تکرار کلمه انتظار موسیقی حماسی و شلوغ می شود ودر ادامه خواننده در گامی بالا با موسیقی که حالا کم حجم شده است همراهی می کند .

 

9 – ماه دلگیر ( فیلم سینمایی پاتو زمین نذار ) = شعر : بابک صحرایی – آهنگ و تنظیم : ستار اورکی –

اورکی در این قطعه نیز از سازهای مختلفی استفاده کرده است و کار خود را ارکسترال تر تنظیم می کند . این قطعه با صدای سنتور مجید اخشابی شروع می شود . این تکنوازی سنتور که پیانو نیز آنرا همراهی می کند . در ادامه با همخوانی زنان و صدای زهی ها و موسیقی پرحجم با محوریت زهی ها و هورن و البته باز هم سنتور دنبال می شود . پس از اورتور بلند که یک دقیقه و سی ثانیه به طول می انجامد خواننده شروع به خواندن می کند . قسمتهای بی کلام با ویلن ها ، ویلنسل و سنتور پر می شود و در ادامه خواننده بخشی را می خواند و کار با دکلمه ایرج قادری به پایان می رسد .

 

10 – جدایی ( فیلم سینمایی پاتو زمین نذار ) = شعر : بابک صحرایی – آهنگ و تنظیم : ستار اورکی –

در این قطعه نیز سنتورنقش مهمی دارد و قطعه با این ساز و ویلن ها آغاز می شود .در ادامه هورن نیز افزوده می شود و فضای غمگینی را ایجاد می کند . در پی آن سنتور دوباره ظاهر می شود و نقش محوری خود را ادامه می دهد . این اورتور بلند که درادامه با حضور کلارینت و پس از دو دقیقه و سی ثانیه خواننده را نیز با خود همراه می سازد . حامی طی یک دقیقه با تاکید کار خود را به پیش می برد و پس از آن قطعه به پایان می رسد .

 

11 – خاکستر شب با گیتار اسپنیش = خواننده با تک ساز گیتار اسپنیش این قطعه را اجرا می کند.

 

12 – سوگند با پیانو = در این قطعه نیز حامی با سولوی پیانو این کار را می خواند .

 

 

حامی جزو خواننده هایی است که همیشه آلبومهای قابل قبولی را چه به لحاظ کلام و یا موسیقی و اجرا تحویل مخاطب داده است . شنونده مطمئن است که با کار ضعیفی روبرو نخواهد شد و خواننده او را دست کم نگرفته است .

با توجه به اینکه این آلبوم در واقع مجموعه ای از تیتراژهایی است که پیش از این توسط خواننده طی سالهای اخیر اجرا شده و حال در مجموعه ای گرد آوری شده است نباید سطح انتظارات خود را زیاد بالا ببرد چون در این گونه کارها طبق سفارشی که می شود باید عمل کرد و با آلبومی که خواننده خود با سلیقه خود جمع آوری می کند تا اندازه ای متفاوت می باشد .

با در نظر گرفتن گفته های فوق ، ولی آلبوم آخدا را نمی توان کار درخشانی در کارنامه خواننده محسوب کرد . فضای اکثر قطعات شبیه به هم می باشد و به جز قطعه آخدا که انصافا کار متفاوتی است و سوگند که توانسته کار شاخصی شود سایر قطعات در یک راستا قرار می گیرند و حرف تازه ای برای گفتن ندارند . فضای آلبوم تا حدودی سیاه و محزون می باشد و کلمات از بار منفی بیشتری برخوردار هستند .

از ویژگیهای مثبت آلبوم این است که شما می توانید بارها این قطعات را بشنوید و از اینکه کارها تکراری شوند ترسی نداشته باشید . استفاده از سازهای آکوستیک متعدد توانسته بار موسیقایی مجموعه را بالا ببرد و در روزگاری که اکثر آلبومها با سینتی سایزر و سمپلها بسته می شوند شنیدن چنین آلبومهایی غنیمت به شمار می رود .

حامی هم با صدایی که از تکنیک و احساس لازم برخوردار است توانسته اجرایی خوب و قوی داشته باشد و با نوع خواندن خود مخاطب را راضی نماید .

امیدواریم این خواننده در آلبوم بعدی موسیقی های متنوع تری را اجرا کند و خواندن های خود را به اجراهای قطعات اسلو محدود نکند .

 

 

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:٢٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٤/۱٥
تگ ها: حامی
comment نظرات () لینک