رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم ( تحمل ندارم ) با صدای کاوه رفیعیان

نقدی بر آلبوم ( تحمل ندارم ) با صدای کاوه رفیعیان

 

 

نخستین آلبوم پاپ مجاز منتشر شده سال 89 ، اولین آلبوم خواننده جوانی به نام کاوه رفیعیان می باشد .

این مجموعه به صاحب امتیازی شرکت نوانگار است و توسط شرکت آوای باربد در روزهای آغازین فروردین امسال وارد بازار موسیقی شد .

در این آلبوم تعدادی از چهرهای شاخص موسیقی پاپ به همکاری پرداخته اند و بارزترین ویژگی این مجموعه همین موضوع می باشد .

سازهای زنده بکار رفته در این آلبوم شامل : ویلن ، ویلنسل ، پیانو ، گیتار ، ساکسیفون و ترومبون می باشد و همچنین مانند دیگر آلبومهای پاپ سازهای الکترونیک . همچنین 12 نوازنده در این مجموعه به هنرنمایی پرداخته اند .

در ضمن به جز قطعه ( به تو شک نمی کنم ) که توسط مریم اسدی سروده شده است بقیه ترانه های این آلبوم از بابک صحرایی می باشد که مدیر هنری این مجموعه نیز محسوب می شود .

 

نگاهی به قطعات آلبوم تحمل ندارم :

 

 

1 – تحمل ندارم = آهنگساز و تنظیم کننده : نیکان – نخستین قطعه آلبوم با صدای کم حجم موسیقی و همراهی خواننده آغاز می شود و در ادامه موسیقی ترنس این کار پرحجم و شلوغ می شود و کماکان خواننده به خواندن خود ادامه می دهد . پس از مدتی اورتور شروع می شود که به صورت پرانرژی و پرتحرک ادامه می یابد تا اینکه در ادامه دوباره کم حجم می شود و خواننده دوباره شروع به خواندن می کند و در ادامه پرحجم می گردد. خواننده در گامی تقریبا بالا می خواند  و مضمون ترانه نیز عاشقانه می باشد .

این قطعه پر انرژی برای سر آلبومی مناسب به نظر می رسد . تنظیم سراسر الکترونیک نیکان نیز خوب ساخته شده است .

 

2 – دیوونگی = خواننده میهمان ، آهنگساز و تنظیم کننده : حامی – این قطعه با صدای گیتار و همراهی ویلنسل شروع می شود و درادامه ویلن ها هم افزوده می شوند و البته پیانویی که آن را همراهی می کند تا که به اوج می رسد و دوباره آرامتر می شود . بلافاصله حامی به آرامی و صدایی کشیده شروع به خواندن می کند و در ادامه موسیقی پرحجم می شود و کاوه هم خواندن خود را آغاز می کند و به همین صورت یکی در میان دو خواننده شروع به خواندن می کنند .

در قسمت اورتور این قطعه اسلو زهی ها نمود بیشتری پیدا می کنند تا اینکه کاوه خواندن را ادامه می دهد . در قسمتهای پایانی دو خواننده در گامی بالاتر نسبت به قسمتهای قبلی می خوانند و دوباره به گامی پایین می روند . این قطعه طولانی ترین کار این مجموعه می باشد و حال و هوای کارهای خود حامی را دارد . کاوه در این قطعه سعی کرده شبیه حامی بخواند . این قطعه را می توان بهترین اثر این مجموعه ارزیابی کرد .

 

3 – دلهره نداشته باش = آهنگساز و تنظیم کننده : ناصر چشم آذر – این قطعه با صدای الکترونیکی شروع می شود و در ادامه سازهای زهی شبه ارکسترال آن را همراهی می کنند . خواننده شروع به خواندن می کند و در گامی بالایی کار خود را پی می گیرد و موسیقی ترنس قطعه که ویلن ها هم آنرا همراهی می کنند موسیقی این قطعه را شامل می شوند .

اصولا ناصر چشم آذر طی این سالها کم تر با خواننده ها به همکاری پرداخته و نکته جالب این جاست که این قطعه را به صورت ترنس تنظیم کرده ، گرچه باز هم به رسم تنظیم کننده های قدیمی از سازهای زنده غافل نبوده و قطعه ارکسترال ترنسی را تنظیم نموده است .

 

4 – به تو شک نمی کنم = آهنگساز : بابک جهانبخش – تنظیم کننده : پوریا حیدری – در ابتدا تعجب نکنید این بابک جهانبخش نیست که می خواند بلکه خود کاوه رفیعیان است که این کار را اجرا می کند ولی به خاطر کمی تجربه عین آهنگساز قطعه این کار را اجرا کرده است که به کار وی لطمه زده است . اصولا خواننده خوب خواننده ای است که لحن و رنگ صدای خود را داشته باشد نه با اجرای هر قطعه صدایی دیگری از خود بروز دهد .

این قطعه با صدای ساکسفون شروع می شود که در ادامه خواننده کار خود را آغاز می کند و با همراهی سازهای الکترونیکی پس زمینه قطعه پیش می رود . این قطعه اسلو در فضایی احساسی ساخته شده است .

در میانه های کار و قسمت بی کلام دوباره ساکسیفون ظاهر می شود و البته حضور زهی ها که به نظر می رسد از سمپل استفاده شده است .

 

5- شب ابریشمی = آهنگساز : تورج شعبانخانی – تنظیم کننده : علی موثقی – این قطعه اسلو با صدای زهی ها و همراهی گیتار شروع می شود و پس از اورتوری کوتاه خواننده به سادگی و آرامی شروع به خواندن می کند . در ادامه خواننده به گامی بالاتر می رود و ابیات عاشقانه قطعه را می خواند . همین روند در ادامه قطعه نیز تکرار می شود .

 

6 – دوباره برگشتی = آهنگساز : حامی – تنظیم : پوریا حیدری – در آغاز با صدای گیتار قطعه شروع می شود که صدایی سمپل وار هم آنرا همراهی می کند . پس از مدت کوتاهی موسیقی الکترونیک که گیتار هم آنرا همراهی می کند پرحجم می شود و خواننده شروع به خواندن می کند . در ادامه خواننده به گامی بالاتر می رود . باز هم ردپای حامی را در صدای خواننده می توانیم حس کنیم ، مانند با تاکید خواندن و جدی ادا کردن کلمات و مقداری تکنیکی تر خواندن .

فضای کلی قطعه آرام پیش می رود و موسیقی که حال و هوای غربی تری را منتقل می سازد .

 

7 – بی سرزمین = آهنگساز : حامی – تنظیم کننده : نیکان – صدای گیتار آغاز گر این قطعه می باشد و درادامه موسیقی پرحجم می شود و زهی ها کار را جدی تردنبال می کند . با اوجی کوتاه خواننده به آرامی شروع به خواندن می  کند که گیتار هم آنرا همراهی می کند . در ادامه با افزودن سازهای الکترونیکی این قطعه اسلو ادامه می یابد . این تنها قطعه آلبوم است که فضایی عاشقانه ندارد و وصف حال آدمی است که ناامیدی و شکایت حاصل حرفهای وی می باشد .

قطعه با عبارت توی کوله بار قلبم به یک باره تمام می شود . این قطعه را می توان جزو کارهای خوب آلبوم قلمداد کرد .

 

8 – اما نشد = آهنگساز : بابک جهانبخش – تنظیم :پوریا حیدری – این قطعه با صدایی الکترونیکی آغاز می شود و پس از مدت کوتاهی خواندن شروع به خواندن می کند . درا دامه موسیقی به صورت هاوس ادامه می یابد . خواننده به صورت تقریبا منقطع خواندن را پی می گیرد . این قطعه سراسر سمپلی همین روند را ادامه می دهد و ابیات عاشقانه به سرعت خوانده می شود .

 

9 – تحمل ندارم = قطعه تحمل ندارم این بار با پیانوی شنیدنی آندره آرزومانیان و توسط کاوه رفیعیان و به تنهایی اجرا می شود . خواننده آنچنان از تکنیک خاص صدایی و تحریر آن چنانی استفاده نمی کند که بتوان اجرای وی را مورد تمجید قرار داد .

 

 

در کل آلبوم تحمل ندارم با صدای کاوه رفیعیان به عنوان نخستین آلبوم خواننده کار قابل قبولی است . از جمله نکات مثبت این مجموعه همکاری تعدادی از بزرگان موسیقی پاپ ایران در کنار جوانان صاحب نام در عرصه موسیقی می باشد .

صدای خواننده جزو صداهایی نیست که بتوان آینده درخشانی برای آن متصور بود ، گرچه با تیم خوبی کار کرده است ؛ نه از وسعت و قدرت آن چنانی برخوردار است که بتوان آن را تحسین کرد و البته نه جزو صداهای ضعیف محسوب می شود که این روزها زیاد با آن مواجه می شویم ، می توان صدای خواننده را صدایی متوسط دانست که با توجه به سن تقریبا کم هنوز به پختگی و تجربه لازم دست پیدا نکرده است ولی توانسته در اولین گام به کمک بابک صحرایی با گروهی از خوبهای عرصه پاپ به همکاری بپردازد . ذکر این نکته نیز نباید فراموش شود که  با وجود موسیقی قابل قبول این مجموعه ما با اثر شاخصی نیز مواجه نمی شویم که بتوان آنرا از سایر قطعات تمیز داد . شاید عومل موسیقی و حتی دو ترانه سرای این مجموعه کاری در حد خود خواننده ارائه داده اند .

یکی از موارد جدی ضعف خواننده این است که درهر آهنگی تا حدودی صدای وی به رنگ صدای آهنگساز آن در آمده است . مثلا در کارهای حامی و بابک جهانبخش ما به تفاوت صدای خواننده در اجرا پی می بریم .

 

 

 

کنسرت های پاپ در روزهای آینده ماه تیر 89 در تهران :

 

١ – سیمین غانم = ٩ – ١٠ – ١١ تیر – تالار وحدت ( ویژه بانوان ) : روزی یک سانس

 

٢ – بابک جهانبخش = ١١ تیر ( دو سانس ) – اریکه ایرانیان

 

٣– گروه سون = ١٣ و ١۴ تیر – سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

۴ - نادر مسچی = ١٩ تیر ( دو سانس ) - اریکه ایرانیان

 

۵– فریدون آسرایی = ٢۴ و ٢۵ تیر – اریکه ایرانیان

۶ - روزبه نعمت اللهی = ٢۴ و ٢۵ تیر - سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

 

 

نظرسنجی

 

اولین و تنها وبلاگ نظرسنجی موسیقی پاپ ایرانی برگزار می کند :

دوستان گرامی ؛ جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب 10 آلبوم برتر پاپ مجاز و همچنین انتخاب تعدادی از برترین خواننده های پاپ مجاز به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید .

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٤/۸
comment نظرات () لینک