رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم نگو خدانگهدار با صدای امیر کهکشان

نقدی بر آلبوم نگو خدانگهدار با صدای امیر کهکشان

 

 

نخستین آلبوم امیر کهکشان با نام نگو خدانگهدار بهمن ماه 88 منتشر شد . در این مجموعه از سازهایی مانند : پیانو – درامز – پرکاشن – گیتارباس – گیتار نایلون و استیل – ویلن – ویلن آلتو – ویلن سل – ساکسیفون – فلوت – ابوا ، در کنار سازهای الکترونیک استفاده شده است . جمعی از بهترین نوازنده های کشور شامل 17 نفر در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته اند .

این آلبوم در طول 4 سال تولید شده است .

 

نگاهی به قطعات این مجموعه :

 

1 – وقتی کلافه ای = ترانه : بابک صحرایی – ملودی : بابک زرین – تنظیم : نیکان – در شروع موسیقی و صدای خواننده توامان آغازگر این قطعه می باشند . این قطعه ترنس در فضایی کاملا الکترونیک ساخته شده است . در میانه ها خواننده با تحریرهایی در گامی تقریبا بالا می خواند . با گفتن وقتی کلافه ای موسیقی و صدای خواننده تمام می شود .

 

2 – نگو خدانگهدار = ترانه : بابک صحرایی – ملودی و تنظیم : بابک زرین – این قطعه با نوای پیانو شروع می شود و بلافاصله خواننده هم کار خود را آغاز می کند . پس از آن با اضافه شدن درام ، فلوت و ویلن موسیقی پرحجم تر می شود و خواننده هم خواندن خود را ادامه می دهد . در اورتور با خودنمایی ویلن ، قسمتهای بی کلام شنیدنی تر می گردد . این قطعه اسلو به صورت کاملا آکوستیک ساخته شده  ، خواننده هم به خوبی حس کلام را منتقل می سازد . این قطعه جزو کارهای خوب این آلبوم می باشد .

 

3 – آخرین نگاه = ترانه : حمید رضا صمدی – ملودی : رضا منتظر – تنظیم : مهران خلیلی – با صدای کوتاه فلوت قطعه شروع می شود و پس از آن موسیقی این کار که ترنس می باشد آغاز می گردد . در ادامه خواننده مسلط و به راحتی کلام را اجرا می کند . این ترانه که حکایت از جدایی دارد در فضایی کاملا الکترونیک ساخته شده است .

 

4 – نگاهم کن = ترانه : سهراب پهلوان – ملودی و تنظیم : نیکان – این قطعه با صدای ساکسیفون و همراهی پیانو شروع می شود و پس از آن خواننده با پیانو و گیتار چند بیت ابتدایی را اجرا می کند . در ادامه با اضافه شدن سمپل ها و ویلن ها خواننده به گام بالاتری می رود . در این قطعه اسلو در برخی قسمتها موسیقی خلوت تر می شود و در اوج موسیقی پرحجم تر می گردد. در میانه های کار و در اورتور دوباره ساکسیفون نواخته می شود و در انتها با اوج گرفتن موسیقی ، صدای خواننده هم به گامی بالاتر می رود .

 

5 – همیشه روبرومی = ترانه : حمیدرضا صمدی – ملودی : بابک زرین – تنظیم : نیکان – کاری کاملا الکترونیک و ترنس که با اورتوری کوتاه ، خواننده شروع به خواندن می کند و حرف آخر هر مصراع را بیش از حد معمول می کشد که این تا آخر این قطعه چندین بار تکرار می شود . در ادامه با افزودن صدای سمپل ها موسیقی پرحجم تر می شود و ریتم می گیرد . در ادامه موسیقی دوباره کم حجم می شود ولی دوباره به حالت عادی برمی گردد .در انتها با خواندن عبارت تو از من دوری این قطعه به اتمام می رسد .

 

6 – حقیقت = ترانه : حمید رضا صمدی – ملودی : بابک زرین – تنظیم : رضا تاجبخش – سولوی ویلن آغازگر این قطعه می باشد . در ادامه خواننده با پیانو همراه می شود و شروع به خواندن می کند . سمپل ها و زهی ها اضافه می گردند و موسیقی شکل اصلی خود را پیدا می کند . در اورتور ویلن سل هم شنیده می شود و همچنین ویلن ها آنرا همراهی می کنند . به این صورت با کاری آکوستیک روبرو می شویم . در آخر هم میلاد فرهودی به عنوان همخوان یه حقیقت را چند بار تکرار می کند . این قطعه جزو کارهای موفق این مجموعه می باشد .

 

7 – سئوال بی جواب = ترانه : افشین یداللهی – ملودی : بابک زرین – تنظیم : نیکان – این قطعه تیتراژ برنامه آستانه ( ویژه نوجوانان ) پخش شده در سال 87 از شبکه اول سیما می باشد . در آغاز با صدای سمپل و بلافاصله خواننده شروع به خواندن می کند . در اورتور آن ساکسیفون حضور پررنگی دارد . ترانه به خوبی توانسته از زبان نوجوانان مسائل و خواسته های آنان را بیان کند . همچنین در میانه های قطعه گیتار هم افزوده می شود . این قطعه کوتاهترین تراک این مجموعه با زمان 45/2 می باشد . این کار هم جزو قطعات شنیدنی این آلبوم می باشد . در ضمن تنها ترانه این مجموعه می باشد که مضمون عاشقانه ندارد .

 

8 – پرپرگل نیلوفرم = ترانه : حمید رضا صمدی – ملودی و تنظیم : بابک زرین – در ابتدا خواننده شروع به خواندن می کند و بعد با اضافه شدن سازهای گیتار ، پیانو ، گیتار باس قطعه شکل اصلی خود را پیدا می کند و بلافصله درام نیز افزوده می گردد . پس از اینکه خواننده مقداری از ابیات را خواند ساز ابوا هم به گوش می رسد . در قسمتهای بی کلام بار اصلی بر دوش زهی ها می باشد . این قطعه به صورت اسلو می باشد و در فضایی آکوستیک تنظیم شده است . یکی از بهترین قطعه های آلبوم که خواننده هم به خوبی ظاهر شده است .

 

9 – نازنینم = ترانه : بابک صحرایی – ملودی : تورج شعبانخانی – تنظیم : بابک زرین – این قطعه با صدای پرکاشن وگیتار شروع می شود . در ادامه با ملحق شدن پیانو اورتوری 54 ثانیه ای آن تمام می شود و خواننده کار خود را آغاز می کند . در اورتورگیتار نقش اصلی رابر عهده دارد . این قطعه کاری اسپنیش است که تا اندازه ای با دیگر قطعات آلبوم متفاوت است .

 

10 – پیوند ملودی ( پیانو ) – تنظیم : نیکان – در این قطعه با تکنوازی پیانو توسط رضا تاجبخش خواننده گلچینی از قطعات آلبوم را اجرا می کند .

 

امیر کهکشان به عنوان خواننده این آلبوم از صدایی نرم و شفاف برخوردار است و در اجرای قطعات مسلط نشان داده است . در ادای کلمات خوب ظاهر شده است و از صدای خود به خوبی استفاده کرده است . گرچه در بیشتر قسمتها در گام تقریبا بالایی می خواند ولی از یک حد دیگر بالاتر نمی رود و دست به ریسکی که برخی خوانندگان می زند نمی زند و به بیان ساده به صدای خود فشار نمی آورد . البته صدای خواننده بی شباهت به صدای حامی نیست و مشخص است که خواننده سعی کرده در همان فضای کاری حامی مانور دهد و دقیقا با تیم کاری وی به همکاری پرداخته است . به همین علت این مجموعه به کارهای ارائه شده حامی شباهت فراوانی دارد . فضای آلبوم شامل کارهای سنگین و آکوستیک و همچنین کارهای الکترونیک و مدرن می باشد که با تلفیق این دو، مجموعه ای شنیدنی حاصل شده است .

 با توجه به اینکه این مجموعه نخستین آلبوم این خواننده می باشد ، وی در گام نخست موفق ظاهر شده و چه در بخش ترانه که یکی از بهترین آلبومهای سال می باشد و چه در عرصه موسیقی توانسته انتظارات مخاطبان را به خوبی برآورده سازد .

این آلبوم جزو کارهایی است که می توان بارها آن را شنید و از شنیدن آن خسته نشد ، برعکس بسیاری از آلبومهایی که حتی یکبار شنیدن آنها هم زجر آور است . البته نمی توان این کار را خالی از هرگونه نقص دانست ولی برای نخستین آلبوم یک خواننده قابل قبول و رضایت بخش است .

نکته عجیب این است که این آلبوم با توجه به تیم حرفه ای آن که توانسته مجموعه خوبی را تولید کند ولی چندان مورد توجه نشریات و سایتها قرار نگرفت و زحمات عوامل آن را نادیده گرفتند . این در حالی بود که این آلبوم جزو بهترین کارهای سال 88 محسوب می شود . ولی در مقابل برای برخی از سطحی ترین و ضعیف ترین آلبومهای سال تبلیغات آن چنانی به راه انداختند و آن کارها را مهم جلوه دادند.

در مجموع امیر کهکشان با این آلبوم انتظارات را از خود بالا برده و حال منتظر کارهای بعدی وی هستیم تا مشخص شود این کار اتفاقی بوده است و یا خواننده برای ماندن آمده است .

 

 

 

دوستان عزیز ؛ برای مشاهده نتایج نهایی نظرسنجی انتخاب برترین خواننده های پاپ مجاز سی سال اخیر ایران به وبلاگ زیر مراجعه نمایید .

 

www.music82.persianblog.ir

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱/٢٥
comment نظرات () لینک