رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم شانس با صدای فرزاد فرزین

نقدی بر آلبوم شانس با صدای فرزاد فرزین

 

 

سومین آلبوم مجاز فرزاد فرزین اسفند ماه گذشته از طریق شرکت چهره خندان منتشر شد . وی در این آلبوم نسبت به دو کار قبلی خود با افراد جدیدی به همکاری پرداخته است که این مورد در زمینه تنظیم مشهودتر است .

طرح کاور این آلبوم ، خواننده را در حالیکه در ایستگاه متروایستاده است و در حال انداختن سکه ای به بالا می باشد ، نشان می دهد و به این صورت نام آلبوم که شانس است را به ذهن متبادر می سازد . در آلبوم والتی نام هیچ نوازنده ای قید نشده است .

 

نگاهی به قطعات این آلبوم :

 

1 – احساس من = ترانه ، آهنگ و تنظیم : فرزاد فرزین – این قطعه که به عنوان سر آلبومی استفاده شده است کاری ترنس است که با فضا سازی الکترونیک و صدای منقطع خواننده آغاز می شود . در ادامه خواننده کار خود را شروع می کند ودر قسمتهای بی کلام بازهم با انواع مختلفی از صدای خواننده که با فیلترهایی همراه است و تکرار برخی عبارتها روبرو هستیم . این آهنگ از ترانه عاشقانه ساده ای برخوردار است .

 

2 – چیکه چیکه = ترانه و آهنگ : حامد هاکان – تنظیم : مهران خلیلی – این قطعه اسلو با صدای گیتار شروع می شود . خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و پس از مدتی کار به اوج می رسد . کاری پر از تکرار چیکه چیکه و تیک و تیک ، این مورد در قطعات بعد نیز اتفاق می افتد .

 

3 – برو برو = ترانه : مرجان نوری نژاد – آهنگ : فرزاد فرزین – تنظیم : کوشان حداد – در ابتدا خواننده بدون موسیقی کار خود را شروع می کند تا اینکه موسیقی به مرور آغاز وپس از مدتی شلوغ تر می شود . کاری هاوس دقیقا شبیه دیگر کارهای این تنظیم کننده . در این قطعه نیز با ضعف جدی ترانه مانند دو کار قبلی  روبروهستیم ودر ضمن ملودی هایی که شبیه همدیگر هستند .

 

4 – دونه دونه = ترانه ، آهنگ و تنظیم : فرزاد فرزین – کاری اسلو که با صدای گیتار شروع می شود و در ادامه حضور خواننده و بارها تکرار ترجیع بند آن که بازهم بر روی نام ترانه تاکید فروانی شده است . این قطعه هم مانند دو کار قبلی ، نام ترانه از دو کلمه شبیه به هم استفاده شده است . مانند کارهای اسی خوانند لس آنجلسی که مدتی به طور مضحکی هر قطعه ای را اجرا می کرد به این صورت بودند . در واقع خواننده قصد دارد به این صورت ترانه بر روی ملودی سوار شود و در ذهن شنونده باقی بماند . ولی وقتی ترانه آنقدر ضعیف باشد با این ترفند ها هم نمی توان کاری انجام داد .

 

5 – شانس = ترانه ، آهنگ و تنظیم : فرزاد فرزین – قطعه ای ترنس و الکترونیک که پس از حدود یک دقیقه اورتور خواننده شروع به خواندن ترانه می کند . این تنظیم فرزین به کارهای کوشان حداد شبیه شده است .

 

6 – اون تو نیستی = ترانه : مریم اسدی – آهنگ : فرزاد فرزین – تنظیم : کوشان حداد – این قطعه پس از چند ثانیه با صدای خواننده آغاز می شود و به مرور ریتم کار تند تر می گردد. پس از سرعت گرفتن کار خواننده هم همراه آن می شود . اورتور دوباره شروع می شود و پس از آن خواننده در گامی بالا کار خود را ادامه می دهد . یکی از قطعات خوب آلبوم که از ترانه مناسبی هم برخوردار است . ملودی و تنظیم هم توانسته اند فضای کار را به خوبی حفظ کنند . اجرای خواننده در این قطعه خوب ارزیابی می شود .

 

7 – چرا دنیا = ترانه : علی مهرگان – آهنگ : فرزاد فرزین – تنظیم : نوید سپهر- قطعه ای که ابتدای اورتور آن دارای تم Irish می باشد . پس از آن خواننده ترانه را می خواند و در ادامه مقداری به اوج می رود . در میانه ها صدای ویلن هم موسیقی الکترونیک را همراهی می کند .

 

8 – دیگه دیره = ترانه : روزبه بمانی – آهنگ : فرزاد فرزین – تنظیم : محمد شاکر – این قطعه با تکنوازی سازی سنتی شروع می شود و در ادامه موسیقی الکترونیک آغاز می گردد. صدای خوانده در ابتدا با فیلتری همراه است و موسیقی جدی تر می شود و خواننده با آن شروع به خواندن می کند . در ادامه موسیقی با ریتم تندتری پی گرفته می شود . این قطعه ترنس در اورتور خود ساز ویلن را نیز به همراه دارد . در میانه ها کار دوباره از ریتم می افتد و تار دوباره به گوش می رسد و دوباره فضای الکترونیکی کار را شلوغ می کند و خواننده در گام بالایی ترجیع بند را تکرار می کند و به یکباره قطعه به پایان می  رسد .

 

9 – کی می تونه = ترانه : امین بامشاد – آهنگ و تنظیم : پدرام کشتکار – این قطعه کار شش و هشت مدرنی است که به کارهای اسپنیش هم شباهت دارد و سازهای بادی هم آن را همراهی می کند . ملودی و به خصوص تنظیم توانسته فضای متفاوت و شادی را ایجاد کند ولی باز ترانه حرف خاصی برای گفتن ندارد . در مجموع جزو کارهای خوب آلبوم قلمداد می شود .

 

10 – فانوس = ترانه : یغما گلرویی – آهنگ : فرزاد فرزین – تنظیم : نوید سپهر – قطعه ای اسلو با حضور پررنگ گیتار . با توجه به ترانه مناسب قطعه ، موسیقی توانسته ترانه را همراهی نماید . این قطعه رمانس در آخر با نوای پیانو به پایان می رسد . جزو قطعه های خوب آلبوم ارزیابی می شود .

 

11 – سوپراستار = ترانه : محمود الهویی – آهنگ و تنظیم :فرزاد فرزین - این قطعه تیتراژ پایانی فیلم سینمایی سوپراستار می باشد . این کار اسلو با صدای خواننده و حضور پیانو و همچنین فضای الکترونیکی همراه است . شروع خواننده در گامی بالا تر است که در ادامه چند پرده پایین تر می خواند . این قطعه با زمانی حدود دو دقیقه و بیست ثانیه کوتاه ترین کار این آلبوم می باشد جزو قطعات خوب آلبوم به شمار می رود .

 

چیزی که در این آلبوم مشهود است این است که قطعات نیمه دوم آلبوم نسبت به کارهای ابتدای مجموعه بهتر و قوی تر می باشد واین نشان دهنده آن است که در چینش قطعات دست اندرکاران آلبوم دچار اشتباه شده اند . می شد با حذف چند قطعه و چینشی مجدد آلبوم را شنیدنی تر کرد . به جز ترانه هایی که توسط ترانه سرایان حرفه ای سروده شده اند بقیه ترانه ها ضعیف و سطحی است و لطمه جدی به این مجموعه وارد ساخته است . با توجه به این که خود خواننده بیشتر ملودی های آلبوم را ساخته کارها شبیه هم شده اند و یک  روند ثابت را طی می کنند . خواننده در اجرای قطعات تا اندازه ای فوسه می خواند و در تلفظ و تاکید بر روی کلمات دقت لازم را انجام نمی دهد . خواننده گرچه مایل است بیشتر در گام بالا بخواند ( البته نه خیلی بالا ) ولی تحریرهای قدرتمندی از وی نمی شنویم و بیشتر به صورت ساده کار خود را انجام می دهد .

این آلبوم در حد همان آلبوم قبلی فرزاد فرزین می باشد و به نظر می رسد خواننده به همین سطح بسنده کرده است . البته نباید از این خواننده انتظار آن چنانی داشته باشیم . فرزاد فرزین جزو خواننده هایی است که از حمایت برخی نشریات موسیقایی و سایتها برخوردار است و در این مدت تبلیغ مناسبی از این جهت به نفع آلبومش صورت گرفته است .

ازنقاط قوت این مجموعه می توان به برخی از تنظیم های خوب آلبوم اشاره کرد .

و حرف آخر اینکه این آلبوم در بین آلبومهای سال 88 که بیشتر آنها حرفی برای گفتن نداشتند جزو مجموعه های قابل قبول قرار می گیرد .

 

 

 

دوستان گرامی ؛ جهت مشاهده نتایج نهایی انتخاب برترین خواننده های پاپ مجاز 30 سال اخیر ایران به وبلاگ زیر مراجعه نمایید .

www.music82.persianblog.ir

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱/٢٢
comment نظرات () لینک