رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ گزارشی اختصاصی و مفصل از کنسرت نیما مسیحا در شیراز؛ جشنواره موسیقی فجر

گزارشی اختصاصی و مفصل از کنسرت نیما مسیحا در شیراز؛ جشنواره موسیقی فجر

 

 

 

جمعه شب هفته گذشته 14 اسفند در قالب جشنواره موسیقی فجر نیما مسیحا در شیراز کنسرتی را برگزار نمود که در همین رابطه گزارشی اختصاصی و مفصل را تهیه کرده ام که در ادامه ملاحظه خواهید فرمود .

زمان کنسرت ساعت 7 بعدازظهر اعلام شده است . مکان هم خانه بسکتبال شیراز است . بلیط ها به سه قسمت تقسیم شده اند : روی سکوهای سالن قیمت 12 هزارتومان – داخل سالن که به دوقسمت 15 و 18 هزارتومانی تقسیم گردیده است . گفته می شود ظرفیت سالن حدود 2500 نفر می باشد .

 ساعت 5 بعدازظهر : هنوز مردم نیامده اند ، ولی گروه نوازنده ها در حال تمرین کردن هستند . گفته می شود از ساعت 30/14 مشغول این کار هستند . کم کم برخی تماشاگران برنامه در محل حضور پیدا می کنند . نیما مسیحا از در سالن خارج می شود ، معدود افرادی که در محوطه هستند او را نمی شناسند و البته حواسشان هم چندان به او نیست . مسیحا سوار خودروی پژوی 206 می شود که در محوطه قرار دارد و البته خاموش می باشد . بیش از نیم ساعت دراین خودرو می نشیند .

 کم کم تعداد تماشاگران بیشتر می شود . همچنان در سالن بسته است . خودروی مربوطه جناب خواننده را از آن محل خارج می کند . از حدود ساعت 6 بعدازظهر صفهایی تشکیل می شود . به مرور صفها طولانی تر می گردند. گروه نوازنده ها و پس از مدتی خود خوننده همچنان مشغول ساند چک هستند . صدای آنها به گوش می رسد . با اینکه صفها طولانی شده و جمعیت هم فراوان است همچنان درها بسته و مردم ایستاده منتظر ورود هستند . برخی اعتراض می کنند که چرا درها باز نمی شود یکی از انتظامات می گوید دارند لول گیری می کنند . حوصله مخاطبان سر رفته است .

 بالاخره ساعت 10/19 درها باز می شود و مردم وارد سالن می شوند . با وارد شدن مردم گروه موسیقی به پشت صحنه می روند . کف سالن بسکتبال به صورت کامل با قالی پوشانده شده است . صندلیهای داخل سالن با شماره مرتب شده اند . میز صدا برداری در وسط سالن قرار دارد . در حالیکه مردم در جاهای خود مستقر می شوند گروه نورپردازی نیز مشغول تست کار خود هستند . پس از حدود نیم ساعت گروه نوازنده وارد می شوند ، مردم آنها را تشویق می کنند . چیزی که توی ذوق می زند متحد الشکل نبودن لباسهای نوازندگان است . یکی با تی شرت و دیگری با کت و شلوار است .

 نوازنده ها ی این کنسرت عبارتند از : کریم قربانی ( ویلنسل ) – ناصر رحیمی ( فلوت ) – علی عباسی ( ترومبون ) – حسین میرزایی ( فرنچ هورن ) – امید حاجیلی ( ترومپت ) – مجید ترکاشوند ( ساکسیفون ) – همایون نصیری ( پرکاشن ) – هومن غفاری ( درام ) – رضا لمعانی ( گیتار آکوستیک ) – علی شکرانی ( لید گیتار ) – آرش سعیدی ( گیتار باس ) – امیر میلاد نیکزاد و رضا تاجبخش ( کیبورد ) ، رهبر گروه هم محمدرضا عقیلی است که جلوی سن می ایستد و با دست گروه را هدایت می کند .

بالاخره در ساعت 46 /19 نیما مسیحا هم روی سن می آید و با تشویق جمعیت صحبت آغازین خود را انجام می دهد و با معرفی قطعه دریغ آن را اجرا می کند . دریغ کاری اسلوست که پس از اجرای آن مسیحا ، دوتن از اعضای گروه نوازنده ها را معرفی می کند که این مورد تا پایان برنامه نیز ادامه دارد . وی همچنین سه تن از موزسین های شیرازی را که در این برنامه حضور دارند را در خلال اجرا ها معرفی می کنند که عبارت بودند از : محسن مرشد – امیر چهره بخش و پیمان رسولی .

دومین قطعه عاشقانه است که این قطعه هم مربوط به آلبوم شب سربی است و کاری آرام . مسیحا از تشویق ها و پرشور بودن جمعیت به وجد می آید و می گوید : برای اولین بار است که در شیراز کنسرت اجرا می کنم و اگر می دانستم شیرازی ها به این صورت هستند زودتر به این شهر می آمدم . وی همچنین در ادامه می گوید : در اصفهان و همدان هم برنامه داشته ام ولی شیرازی ها یک چیز دیگر هستند . با این صحبتها جمعیت به شدت خواننده را تشویق می کنند .

 مسیحا می گوید حالا یک کار شاد اجرا می کنیم که جمعیت بیشتر ابراز احساس می کنند . مشخص است که مردم بیشتر دنبال کارهای شاد هستند . قطعه سبد سبد اجرا می شود . در میانه کار هم نصیری به تکنوازی پرکاشن می پردازد . صدای سوت ، دست و جیغ کرکننده است . خواننده مردم را ترغیب به دست زدن می کند . مخاطبان همراهی خوبی می کنند . سن اجرای برنامه چندان بزرگ نیست و خواننده مجبور است در همان محدوده کوچک بماند و فقط می تواند به یک پله پایین تر که دوتن از نوازندگان نشسته اند برود و باز به جای قبلی برگردد. قطعه که تمام می شود چند جوان که شلوغ ترین افراد حاضر در این برنامه هستند و روی سکوها نشسته اند مسیحا را تشیق می کنند و چند بار نیما دوست داریم را تکرا رمی کنند . خواننده از آنها تشکر می کنند . این موضوع تا پایان کنسرت چندین بار تکرار می شود مشخص است که مقداری جوگیر شده اندو بی جهت بارها حتی موقع اجرای خوانندن سوت می زنند .

ماهی نقره ای قطعه بعدی است که مسیحا با بیان اینکه این دومین کاری است که خوانده آن را به خوبی اجرا می کند . پس از آن نوبت به غربت یا همان ستاره زد می رسد که کار اکتیو تری است و سازهای بادی نقش اساسی در آن دارند . دوباره سالن به مرز انفجار می رسد . این برنامه که بدون آنتراکت می باشد همچنان ادامه دارد . قطعه بعدی کارجدیدی است که قرار است در آلبوم بعدی مسیحا منتشر شود . نمی تونم با آهنگی از امین قباد ، تنظیم پوریا حیدری و ترانه بابک صحرایی . کاری عاشقانه و اسلو .

 اما به قطعه مهتاب می رسیم . یکی از قسمتهای سکوهای سالن که بسیار هم پرشور هستند درخواست کار شاد دارند و خواننده این کار را اجرا می کند . بیشتر حواس مسیحا به این قسمت است و انگار دارد کار را فقط برای این بخش از تماشاگران که همراهی بیشتری می کنند اجرا می کند . نکته جالب این است که مخاطبانی که بر روی سکوها نشسته اند و پول کمتری داده اند بیشتر خواننده را تشویق و همراهی می کنند و پرشر و شور تر نسبت به مخاطبانی هستند که مقداری ساکت تر از آنها در داخل سالن بر روی صندلی نشسته اند .

اما کار بعدی پروانگی مربوط به فیلم دستهای آلوده است . مسیحا با بیان اینکه این اولین کار من است که خواند ه ام و یادی از بابک بیات می کنند و مردم نیز به شدت تشویق می کنند . پس از این کار شنیدنی نیما مسیحا بدون این که ابتدا کار را معرفی کند قطعه بعدی اجرا می کند . جالب است که این کار را به پسر 12-13 ساله بابک رضایی ریس انجمن موسیقی که در سالن نیز حضور دارد تقدیم می کنند و پسرک نیز بلند می شود و برای جمعیت دست تکان می دهد همانند پدرش که لحظاتی پیش این کار را کرده بود. گرچه به نظر من این که چنین کاری به یک بچه تقدیم شود کار جالبی نبود به هر حال بگذریم . مسیحا مردتنها را به خوبی اجرا می کند و مردم نیز در برخی قسمتها وی راهمراهی می کنند ودر خلال اجرا هم پس از هر بخش خواننده را تشویق می کنند .

 پس از آن مسیحا کاری آذری را اجرا می کند و می گوید چون خودم آذری هستم و به چند تن از نوازندگان نیز اشاره می کند و می گوید آنها نیز آذری هستند می کند این قطعه را با کیبورد و فلوت اجرا می کند . چون بیشتر مخاطبان چیزی متوجه نمی شوند چندان استقبال نمی کنند و بیشتر با همدیگر صحبت می کنند تا به صدای خواننده . حوصله مخاطبان از این اجرا سر می رود . بهتر این بود که این کار در شیراز اجرا نمی شد .

 در ادامه مسیحا با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام یادی از فرهاد مهراد می کند که جمعیت به شدت تشویق می کنند و به همین مناسبت وحدت اجرا می شود . برای این قطعه 4 نفر به عنوان گروه کر نیز برروی صحنه حاضر می شوند که البته صدای آنها به خوبی شنیده نمی شود .

قطعه بعدی کاری قدیمی است با عنوان بر فراز آسمانها که در فیلمی با همین عنوان در سال 56 اجرا شده است . آهنگساز این قطعه انوشیروان روحانی است و واروژان آن را تنظیم کرده است . این کار را ابراهیم حامدی در آن فیلم خوانده بود . این فیلم همان فیلمی است که واروژان سر ضبط موسیقی متن آن درگذشت . قطعه از ملودی دشواری برخوردار است ولی خواننده به خوبی از اجرای آن بر می آید .

پس از این کار مسیحا به شوخی و با خنده می گوید حالا کارهای درخواستی را اجرا می کنیم . یکی بر روی سکوها می گوید سوسن خانم!! برخی می خندند و در نهایت دوباره قطعه مهتاب به عنوان آخرین کار اجرا می شود . جمعیت هم هر چقدر انرژی دارد مصرف می کند و با خواندن این قطعه شاد این برنامه در ساعت 16/21 به پایان می رسد . پس از آن خواننده با مردم خداحافظی می کند و برنامه تمام می شود . عقیلی دفترچه نتها را که کم هم  نیستند جمع می کند و مردم هم از سالن خارج می شوند . با توجه به حرفهای مسیحا بر روی صحنه به نظر می رسید که از این اجرا راضی باشد . واقعا تماشاگران هم به خوبی وی و گروه را همراهی کردند .

اما در پایان به چند نکته در مورد این کنسرت اشاره می کنم :

حدود دو هزار نفر به تماشای این برنامه آمده بودند . حدود 10 تا 20 درصد صندلی های داخل سالن خالی بود و بر روی سکوها هم به جز یک قسمت بقیه قسمتها پر بود .

در زمانی که به خصوص خواننده مسغول اجرا کارهای اسلو بود و خواننده و نوازنده ها حس کار را گرفته بودند برخی تماشاگران بی جهت سوت می زدند و یا برخی با همدیگر صحبت می کردند ،که این مورد تقریبا در تمامی قسمتها اتفاق افتاد .

زمانی که خواننده قطعه ای را اجرا می کرد چراغهای سالن خاموش می شد و فقط نور روی صحنه روشن بود و زمانی که قطعه به پایان می رسید چراغهای سالن روشن می شد .

محمد رضا عقیلی در تنظیم کارها به نسخه اصلی وفادار مانده بود و تنظیم ها شبیه کارهای اصلی بود و به خوبی توانسته بود این کار را انجام دهد . در ضمن در هر قطعه تمامی سازها به جز چند قطعه حضور نداشتند و بستگی به نوع تنظیم قطعه ، سازها نواخته می شد .

مردم بیشتر خواهان اجرای کارهای شاد بودند و بیشتر استقبال می کردند .

نیما مسیحا را همه به عنوان یک خواننده خوب می شناسیم که از صدایی برتر و قدرت تکنیکی ناب خوانندگی برخوردار است . اما برخی خوانندگان آن قدر اجرای استدیوی آنها با اجرای زنده آنها متفاوت است که با تعجب مخاطب روبرو می شود . اما نیما مسیحا جزو محدود خوانندگانی است که اجرای زنده وی از اجرای استدویوی برابری و حتی بهتر می باشد . مسیحا با توجه به حجم و قدرت صدایی خود و البته تکنیکهای خوانندگی به خوبی اجرا می کند . وی حتی کارهای شاد را هم بسیار مسلط اجرا کرد و نوع اجرای روی سن ، حرکات بدن ، میمک صورت و تلفظ خوب و حس هر کلمه را به خوبی ادا می کرد . مشخص است که تجربه لازم را در اجرا کسب کرده و بدون استرس و فالش خواندن کارها را می خواند . همچنین با تماشاگران هم ارتباط خوبی توانست برقرار کند .

در کل این کنسرت اجرای موفقی از خواننده و نوازنده های حرفه ای آن بود و نیما مسیحا نشان داد که یکی از خوانندگان مسلط و کاربلد این عرصه محسوب می شود . امیدوارم کنسرت گذارانی که به نظر می رسد به صورت انحصاری و مافیایی فقط چند خواننده محدود را به صورت تکراری در اجراها می گنجانند از خواننده های واقعا حرفه ای و صداهای خوب بهره ببرند و این قدر شاهد اجرای خوانندگان ضعیف نباشیم . معلوم نبود که اگر این اجرا در قالب جشنواره فجر نبود آیا چنین اجرایی در شیراز برگزار می شد یا خیر ؟

 

 

 

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

قلبم درد می کنه = سعید قاسمی ---- معبد رویا = گروه آپسیس

 

 

دوستان گرامی جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب برترین خواننده های پاپ مجاز 30 سال اخیر ایران به وبلاگ www.music82.persianblog.ir  مراجعه نمایید . ( نتایج این نظرسنجی اواخر هفته آینده اعلام خواهد شد . )

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ٩:۱٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۱٢/٢٠
comment نظرات () لینک