رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم یکی بود یکی نبود با صدای رضا صادقی

نقدی بر آلبوم یکی بود یکی نبود با صدای رضا صادقی

 

 

سومین آلبوم مجاز رضا صادقی پس از سه سال اوایل آذر ماه امسال از طریق شرکت ایران گام منتشر شد . این آلبوم شامل 13 قطعه می باشد که پیش از این 10 قطعه آن به طرق گوناگون پخش شده بودند و در واقع شنونده با کارهای تکراری مواجه می شود .

در سی دی والتی یا پاکتی هیچ اشاره ای به عوامل ساخت آلبوم نشده است که این مورد در آلبوم قبلی این خواننده نیز تکرار شده بود و باعث دلخوری برخی از عوامل نیز گردیده بود . گرچه اطلاعات کامل در کاست و سی دی قاب شیشه ای ذکر شده است ولی به دلیل اینکه بیشتر مخاطبان از سی دی های والتی استفاده می کنند در واقع خواننده قصد داشته همه چیز را به نام خود تمام کند .

سازهای مختلفی در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از : پیانو – گیتار کلاسیک – گیتار الکتریک – گیتار باس – گیتار آکوستیک – ویلن – ویلن آلتو – ویلن سل – کلارینت – عود – ساکسیفون – ترومپت .

19 نوازنده در این آلبوم همکاری کرده اند و قرار گرفتن نام همایون رحیمیان نوازنده باسابقه ویلن در این آلبوم جالب توجه است .

 

نگاهی به قطعات آلبوم :

 

1- می خوام تورو : آهنگ و ترانه = رضا صادقی – تنظیم = مهران خالصی

سر آلبومی این مجموعه کاری اسلو می باشد که در ابتدا با صدای گیتار شروع می شود و سپس خواننده در گامی پایین و به آرامی کار خود را آغاز می کند و بعد موسیقی اوجی متوسط می گیرد و خواننده مقداری بالاتر می خواند . در ادامه و بعد از اورتور، موسیقی به اوج می رسد ولی خواننده همان روند قبلی را ادامه می دهد . این قطعه با تکرار( می خوام تورو) که عنوان کار است و با همراهی گیتار الکتریک می باشد به پایان می رسد . سازهای زهی نیز در جاهای مختلف شنیده می شود . این قطعه شبیه دیگر کارهای اسلویی است که مهران خلیلی تا امروز ساخته و کارها بسیار به هم نزدیک هستند . خواننده این قطعه را به زندگی تقدیم کرده است .

 

2- به تو مدیونم : آهنگ و ترانه = رضا صادقی – تنظیم = میلاد ترابی

پس از اورتوری کوتاه خواننده به سرعت شروع به خواندن می کند و کم کم موسیقی شلوغ تر می شود . این قطعه کاری ترنس است که به صورت کاملا سپملی ساخته شده است . در اواخر کار خواننده مقداری به گام بالاتر می رود ولی موسیقی از اول تا انتها روند ثابتی را طی میکند و نوآوری خاصی شنیده نمی شود . در آخر هم صدای خواننده و موسیقی محو می شوند و قطعه به پایان می رسد .

 

3 – جادو : آهنگ و ترانه = رضا صادقی – تنظیم = اسماعیل حسینی

با دکلمه ای از خواننده قطعه شروع می شود که بیشتر به یک دردل می ماند و زیر صدا سولوی گیتار به گوش می رسد . دکلمه آغازین مقداری لحن متفاوتی با کارهای این چنینی دارد و برای آغاز جالب توجه است . پس از حدود یک دقیقه این قطعه اسپنیش کار خود را شروع می کند . خواننده شروع به خواندن می کند و در ادامه برای اورتور ویلن ها هم افزوده می شوند و فضا شلوغ تر می گردد . این قطعه ملودی مناسبی دارد گرچه این نوع کارها آشنا به نظر می رسند ولی در کل این کار آکوستیک با تنظیم دلنشینی که دارد به عنوان یکی از کارهای قابل قبول این مجموعه قرار می گیرد .

 

4 – خدا رو چه دیدی : آهنگ و تنظیم = محمد رضا چراغعلی – ترانه = ترانه مکرم

این قطعه با صدای ویلن و ویلنسل شروع می شود و در ادامه شاهد سولوی ویلن هستیم . سپس خواننده شروع به خواندن می کند که با همراهی پیانو و زهی ها می باشد . این قطعه اسلو بهترین کار این آلبوم می باشد . تمام ارکان این قطعه قوی هستند و دکتر چراغعلی توانسته صدا و اجرای خوبی از خواننده بگیرد . عنوان ترانه بارها در طول کار تکرار می شود . این قطعه تیتراژ پایانی مستند رمز شب نیز بود .

 

5 – آغوش تو : آهنگ و ترانه  = رضا صادقی – تنظیم = امید حجت

با صدای چکه آب قطعه شروع می شود و بعد صدایی وهم آلود و در ادامه موسیقی شروع می شود که حالتی تکنو دارد و صدای سنتور که به صورت سمپل می باشد آن را همراهی می کند . همچنین آوایی از دور و نه چندان واضح به گوش می رسد . پس از اورتور یک دقیقه ای خواننده شروع به خواندن می کند و موسیقی کمرنگ می شود . بعد از مدتی موسیقی حضور مشهود تری دارد و با خواننده همراهی می کند . خواننده به سرعت ابیات را می خواند و در ادامه گیتار الکتریک نیز افزوده می شود .

این کار در واقع ورژن دیگری از وایسا دنیاست و در ادامه سیر منطقی آن ترانه می باشد اما با نوع تنظیم بکار رفته ، نتوانسته در حد آن کار باشد و نکته خاصی در آن دیده نمی شود . این کار ترانه طولانی دارد به همین خاطر در بیشتر قطعه صدای خواننده حضور دارد . در آخر هم با تکرار چند باره کلمه آغوش موسیقی تمام می شود . رضا صادقی در حاشیه این ترانه نوشته است : خدایا با توام حواست کجاست ؟

 

6 – شاهزاده : ترانه و آهنگ = رضا صادقی – تنظیم = مهران خالصی

قطعه با سولوی گیتار شروع می شود و بعد خواننده شروع به خواندن می کند . صدای سمپل خلوتی زیر صدای خواننده به همراه گیتار شنیده می شود و در ادامه موسیقی مقداری حجیم تر می شود و خواننده را همراهی می کند . این قطعه اسلو می باشد و تنظیم ساده ای دارد . جزو کارهای معمولی آلبوم است که نمی توان به مورد خاصی در مورد آن اشاره کرد .

 

7 – یکی بود یکی نبود : آهنگ و ترانه = رضا صادقی – تنظیم = محمد رضا چراغعلی

با صدای گیتار و پیانو و استرینگها کار شروع می شود و خواننده به آرامی با پیانویی که همراهی می کند شروع به خواندن می کند و کم کم موسیقی اوج می گیرد . در ادامه ساکسیفون و زهی ها فضا را در اختیار می گیرند و خواننده هم در گامی بالاتر و صدایی رهاتر کار خود را انجام می دهد . تاکید بر روی برخی کلمات مانند ( پایان – دنیا – یه بهونه ) و تلفظ خاص و سنگین آن را برجسته کرده است . در واقع دکتر چراغعلی توانسته به بهترین نحو ممکن از خواننده صدای لازم را بگیرد و از حداکثر وسعت و قدرت صدایی خواننده که چندان زیاد هم نیست به خوبی استفاده نماید . این قطعه شاید سخت ترین کاری است که صادقی تا به حال اجرا کرده است . این کار نشان می دهد که کارکردن با آدمهای حرفه ای تا چه حد می تواند بر کیفیت کار بیافزاید . این قطعه هم از کارهای موفق این مجموعه می باشد .

 

8 – زنده باد عشق : آهنگ = رضا صادقی – ترانه = محمد علی قویدل – تنظیم = معین راهبر

این قطعه بازخوانی چند کار پیشین این خواننده است که با لهجه بندرعباسی اجرا شده است . در این قطعه از سازهایی چون گیتار الکتریک و گیتار باس و ترومپت استفاده شده است . قطعه هایی چون زنده باد عشق – آسمون چه رنگه – سواری سوار سوار پشت سر هم ولی جدا اجرا می شوند . تنظیم این قطعه که بندری می باشد یکنواخت و تکراری از کار در آمده و می شد بهتر از این کار کرد . این قطعه شاد در انتها با صدای خنده کوتاهی از خواننده به پایان می رسد . رضا صادقی این کار را به مردم بندرعباس و شاعر قطعه تقدیم کرده است .

 

9 – ماهگرد حلقه ها : ترانه و آهنگ = رضا صادقی – تنظیم = علی ثابت

قطعه ای اسلو با صدای ویلن و همچنین رعد و برق و پیانو و بعد با صدای سمپل و دوباره پیانو ادمه می یابد . اورتوری تقریبا طولانی دارد که البته شنیدنی است و سپس خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و درادامه مقداری بالاتر می خواند . تا به عبارت ماهگرد حلقه ها می رسد که با تاکید بر روی آن دوباره اورتور شروع می شود . مقداری اورتور شبیه کارهای بی کلام آهنگسازان معروف جهان است که هر روزه بارها از صدا و سیما پخش می شود . دوباره خواننده خواندن را پی می گیرد تا اینکه قطعه به پایان راه می رسد .

 

10 – رویای دریا : آهنگ و ترانه = رضا صادقی – تنظیم = رضا صادقی و معین راهبر

با صدای مرغان دریایی و تکنوازی عود شروع می شود ودر ادامه موسیقی با زهی ها شلوغ تر می شود . خواننده این بار بر عکس بیشتر مواقع در گامی بالاتر شروع به خواندن می کند . در ادامه صدای خواننده دو صدایی می شود و تا اینکه دوباره به عود نوازی می رسیم . این قطعه با صدای مرغهای دریایی به پایان می رسد .

 

11- مرگ و زندگی : آهنگ و تنظیم = رضا صادقی – ترانه = مرجان زنگنه

این قطعه با صدای گیتار و کلارینت شروع می شود و در ادامه خواننده کار خود را آغاز می نماید . این قطعه اسلو شبیه کارهای ترکی است . همچنین شاهد حضور عود و زهی ها درادامه کار هستیم . ترانه این قطعه که به شدت تصویری است و می تواند خوراک مناسبی برای کلیپ سازان باشد مروج خودکشی نیز هست . در واقع پایان این قطعه با زدن رگ عاشق قصه به پایان می رسد و مجوز گرفتن این کار هم در نوع خود جالب توجه است . البته خواننده نمی تواند حس ترانه را به خوبی منتقل کند و تا اندازه ای بی تفاوت کار را اجرا می کند .

 

12- برام دعا کن : آهنگ و ترانه و تنظیم = رضا صادقی

در آغاز فضای فرودگاه برای شنونده ترسیم می شود . در ادامه خواننده شروع به خواندن می کند و بعد مقداری در اوج می خواند و البته صدای خواننده به صورت چند صدایی مبدل می شود . این کار که با تیک آف هواپیما به پایان می رسد ، فضایی سیاه و ناامید کننده ای دارد . جزو قطعات معمولی این آلبوم می باشد .

 

13 – نقطه سر خط : آهنگ و تنظیم = مهدی زنگنه – ترانه = اشکان رحیمی

این قطعه با صدای پیانو و ویلن شروع می شود و در ادامه خواننده به آرامی در گام پایین می خواند . موسیقی اوج می گیرد و فضا شلوغ تر می شود . این قطعه اسلو با صدای ویلن و پیانو و فضا سازی سمپلی و آوای کوتاه همراه می شود و دوباره خواننده به آرامی می خواند و در ادامه دوباره مقداری به گام بالاتر می رود . ترانه این قطعه نوعی بازی با کلمات است .

درآلبوم یکی بود یکی نبود از تنظیم کننده های مختلفی استفاده شده تا کار تکراری به نظر نرسد گرچه فضاها به دلیل اینکه خود صادقی بار اصلی ترانه و آهنگسازی را بر دوش کشیده شبیه به هم می باشد .

از نقاط قوت این مجموعه می توان به  حضور دکتر چراغعلی اشاره کرد که دو کارساخته شده توسط  وی جزو بهترین قطعات این مجموعه هستند . همچنین از سازهای متفاوتی در تنظیم ها استفاده شده است .

نکته خاص این آلبوم استفاده از صداهای  طبیعی مختلف در بیشتر قطعات است و به نوعی خواسته شده کار تصویری تر شود و بر این امر تاکید شده است .

اما تکراری بودن قطعات ، فضای ناامید کننده و سیاه و ترانه ها ، ملودیها و تنظیم های نه چندان قوی از نکات قابل توجه این مجموعه به شمار می روند .

این آلبوم آن چیزی نبود که از رضا صادقی انتظار می رفت و به نظر می رسد خوانندگانی مانند صادقی که در این مدت بیشتر وقت خود را به اجرای کنسرت سپری می کنند مدت زمان چندان مفیدی برای خلق کارهای تازه و بدیع صرف نمی کنند و به همین دلیل آلبومهای منتشر شده توسط آنها انتظارات علاقمندان حرفه ای را بر آورده نمی کنند . گرچه هواداران سینه چاک همیشه برای خواننده محبوب خود هورا می کشند ولی خواننده هرگز نمی تواند یک برآیند منصفانه را از این گروه داشته باشد .

به هر حال آلبوم 60 دقیقه ای رضا صادقی نمی تواند برگ برنده ای پس از سه سال برای وی باشد و این در حالی است که طی این مدت قطعات فراوانی از  وی بر روی اینترنت منتشر شد و شاید مخاطبان نتظر کارهایی جدید تر بودند .

 

 

 

تازه ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

غریب آشنا = همایون نعمتی --- قسمت = فرهاد ناصری

 

 

دوستان عزیز ، برای شرکت در نظرسنجی انتخاب برترین خوانندگان پاپ مجاز 30 سال اخیر ایران به وبلاگ دیگر من به نشانی www.music82.persianblog.ir  مراجعه نمایید .  

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/۱۱/٦
تگ ها: رضا صادقی
comment نظرات () لینک