رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم خاموش با صدای کویتی پور

نقدی بر آلبوم خاموش با صدای کویتی پور

 

 

سومین آلبوم غلامعلی کویتی پور 30 آذر از طریق شرکت تصویر دنیای هنربه مناسبت ماه محرم منتشر گردید .

 کویتی پور پیش از این با آلبوم های غریبانه  1 و 2 توانسته بود کارهای موفق و پرفروشی را در بازار موسیقی داشته باشد . البته این خواننده آلبوم خاموش را اولین کار رسمی خود می داند و از دومجموعه قبلی اظهار نارضایتی می کند . وی می گوید که در آلبوم غریبانه 1 پنج کار اتود بوده و همچنین در غریبانه 2 فقط دو کار با صدای من بوده و آن هم به صورت اتود بوده و بقیه کارها را فرد دیگری خوانده است . اینکه تا چقدر کویتی پور راست می گوید مشخص نیست چون مجید رضازاده به عنوان تنظیم کننده آثار قبلی معتقد است که خود کویتی پور کارها را اجرا کرده است . به هر حال طی چند سال گذشته همیشه از جانب کویتی پور سعی در انکار غریبانه 2 بوده ولی ماجرا به صورت واضحی تا امروز بیان نشده است .

اما در این آلبوم فرزین قرگوزلو به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده حضور یافته است . این آلبوم هم در روزهای آغاز دچار حاشیه شد و احسان حق شناس که دو سال پیش کاری به نام غروبا را با کویتی پور به صورت مشترک اجرا کرده بود معتقد بود قطعه موج از این آلبوم همان کار غروبا است که با تغییراتی در ترانه ، همان ملودی خوانده شده است . پس از حرفهای مازیار فلاحی به عنوان ترانه سرا و آهنگساز آن قطعه ، مشخص شد حق با حق شناس است و این مورد در کاور آلبوم ذکر نشده است . باید عنوان کنم که قطعه غروبا ازاجرای موج در این آلبوم  شنیدنی تر می باشد .

 

نگاهی به قطعات آلبوم خاموش :

 

1 – ردپا ( میثم یوسفی و حسین غیاثی ) : در ابتدا با آوایی که از دور شنیده می شود این قطعه آغاز می شود . پس از چند ثانیه موسیقی شروع می شود و بعد از مدتی اوج می گیرد که صدای سنتور آن را همراهی می کند . در ادامه موسیقی دوباره آرام می شود و پس از اورتور 36/1  خواننده خواندن خود را آغاز می نماید . سازهای زهی در سرتاسر این قطعه به گوش می رسد و در آخر تار هم به این جمع اضافه می شود . اسلویی تقریبا کلاسیک حاصل این کار است . این قطعه از کارهای موفق این آلبوم است که هم از ترانه ی خوبی برخوردار است و هم خواننده اجرای مسلطی از خود نشان می دهد .

 

2 – عاشورا ( حبیب چایچیان ) : با تکنوازی پیانو شروع می شود و بعد خواننده در گام پایین کار خود را آغاز می کند . در ادامه خواننده اوج می گیرد و در گام بالاتری صدای خود را نشان می دهد . ویلن سل هم در ادامه با پیانو همراهی می کند . به تبع خواننده باز هم اوج می گیرد . تنها کار آلبوم که به صورت مشهود به واقعه عاشورا می پردازد .

 

3 – خاموش ( میثم یوسفی ) : این قطعه با صدای فلوت شروع می شود که البته با فضاسازی سمپلی همراه است . در ادامه گیتار الکتریک و ویلنسل هم اضافه می شود . پس از یک دقیقه موسیقی اوج می گیرد و شلوغ تر می شود و آنگاه خواننده به آرامی می خواند . در ادامه سنتور هم به موسیقی افزوده می شود . خواننده تا اندازه ای اوج می گیرد . در این قطعه تقریبا در تمامی لحظات از ویلن ها استفاده شده است . این قطعه ظهر عاشورا را روایت می کند و بازگو کننده لحظه بریدن گلوی امام حسین ( ع ) می باشد که البته به صورت اشاره مستقیم نمی باشد .  این کار هم از قطعات موفق این آلبوم است و از ترانه خوبی بهرمند می باشد .

 

4 – یاد باد ( اطهری کرمانی و حافظ ) : با صدای ساز بادی و صداسازی های الکترونیکی کار شروع می شود و کم کم اوج می گیرد . البته پس از 10/1 موسیقی شلوغ تر می شود و پس از ده ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند . از لحاظ موسیقی با توجه به صداهای سمپلی استفاده شده در آن از پرسر و صداترین کارهای این مجموعه می باشد .

 

5 – برادر جان ( احمد سمیع ) : این قطعه با صدای پیانو شروع می گردد. در ادامه خواننده به آرامی و در گامی پایین کار خود را آغاز می کند . به مرور به گام بالاتر می رود . این قطعه به صورت تکنوازی پیانو است . فقط در اواخر این کار خواننده در اوجی می خواند که در دو آلبوم قبلی وی شنیده بودیم و یکی از ویژگیهای بارز صدای وی می باشد . طولانی ترین قطعه این آلبوم با نزدیک به 7 دقیقه می باشد .

 

6 – غریبانه ( پرویز بیگی ) : با کوبش چند ضربه الکترونیکی قطعه آغاز می شود . در ادامه با حضور سنتور قطعه اوج می گیرد . پس از اورتوری طولانی که دو دقیقه به طول می انجامد و انگار شنونده در حال شنیدن تیتراژ پایانی فیلمی می باشد ، خواننده شروع به خواندن می کند . خواننده از گام پایین شروع می کند و کم کم به اوج می رود . این کار گستره صدایی خواننده را مشخص می سازد . البته پیش از این کویتی پور این قطعه را خوانده بود که دوباره در این آلبوم با تنظیمی دیگر این کار را انجام داده است که اگر در مقام مقایسه بر آییم کار قبلی شنیدنی تر می باشد .

 

7 – موج ( حسن غیاثی ) : با صدای پیانو شروع می شود و پس از یک دقیقه خواننده کار خود را شروع می کند . این قطعه از ترانه خوبی برخوردار است ویکی از لحاظ درخشان آن مصرع ( حال من خوب و خرابه ) می باشد . این ترانه از زبان یک جانباز شیمیایی برای امام زمان ( ع ) گفته شده است .  این قطعه هم ار قطعات موفق این مجموعه ارزیابی می شود .

 

آلبوم خاموش نسبت به دو آلبوم قبلی کویتی پور کاری ضعیف تر است و علت اصلی آن هم به تنظیم کننده کاربر می گردد. دو آلبوم غریبانه را مجید رضازاده به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده تولید کرده بود .

به هر حال رضا زاده به عنوان یکی از با تجربه ترین موزسین های کشور شناخته شده است . از ویژگیهای بارز وی کار کردن با خوانندگان مختلف در سبکهای متفاوت موسیقی می باشد . شاید هیچ آهنگساز و تنظیم کننده ای تا امروز به گستره کاری وی عمل نکرده باشد . از تنظیم آلبوم برای خوانندگانی که در سبکهای چون پاپ – سنتی ، بندری و 8/6 و کوچه بازاری ، مذهبی ، پاپ جدی تر و سنگین و دیگر کارهای مربوط به موسیقی ، از وی چهره ای همه فن حریف ساخته است . البته شاید کارهای ساخته شده توسط وی عالی نباشند ولی مطمئنا به آلبوم ضربه نخواهد زد .  

مثلا همکاری با خوانندگانی که سبک کاری آنها هیچ ارتباطی با هم ندارد و توانایی ساختن و تنظیم برای آنها و موفق شدن آلبومهای آنان : از کویتی پور و رسول نجفیان و سعید پورسعید و فریدون بیگدلی گرفته تا امیر عبدالله و نیما مسیحا و امیر شاملو و مجید اخشابی و حتی لیدا و افسانه و جمشید نجفی  . پس وقتی خواننده ای با چنین تنظیم کننده ای کار می کند تکلیف خواننده مشخص است و مطمئن است که موسیقی ساخته شده با کاراکتر صدایی وی مطابقت دارد .

اما در آلبوم خاموش کویتی پور با تنظیم کننده ای کار کرده که فقط در چند فیلم سینمایی آهنگساز بوده و در عرصه موسیقی پاپ چند همکاری محدود با خوانندگان تازه کار داشته است . پس به دلیل تجربه کم و آشنا نبودن با فضای موسیقی پاپ با کلام دچار نوعی سردرگمی و بی تجربگی شده است و در فضای قطعات نوعی تکرار وجود دارد و حتی اگر به صورت جزئی هم نگاه کنیم از صداهای مشترکی بهره برده که کار را دچار ضعف کرده است . در واقع تنظیم کننده نتوانسته با فضای خواننده ارتباط برقرار کند .

 به هر روی موسیقی مذهبی باید دارای المانهای باشد که وقتی شنونده آن را می شنوند پی به ماهیت اصلی آن ببرد . مثلا اورتور تمامی کارهای آلبوم که به صورت تکنوازی نیستند بالای یک دقیقه است و این در تمامی کارها مشترک است . شاید اگر قطعات آلبوم را به صورت بدون کلام بشنوید بیشتر بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید . البته این مشکل برای کسانی که در موسیقی فیلم و سریال کار می کنند مشترک است و همین مشکل در آلبوم نهان مکن عصار هم وجود داشت .

در کل تا امروز بهترین و کامل ترین  آلبوم عاشورایی و مرتبط با محرم آلبوم مولای عشق عصار است که فواد حجازی به خوبی توانست موسیقی آن را خلق نماید .

 

 

دوستان عزیز ، برای شرکت در نظرسنجی انتخاب برترین خواننده های پاپ مجاز ایران به وبلاگ www.music82.persianblog.ir  مراجعه نمایید .

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۱٠/٢٠
comment نظرات () لینک