رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم 14 با صدای علی لهراسبی

نقدی بر آلبوم 14 با صدای علی لهراسبی

 

 

سومین آلبوم علی لهراسبی با نام 14 اوایل آذر منتشر شد . پیش از این آلبومهای دریایی ها و مثلث با صدای این خواننده در بازار موسیقی منتشر شده بود .

علی لهراسبی جزو خوانندگانی است که توانسته با خواندن تیتراژهای سریالها و برنامه های تلویزیونی به موفقیت نسبی دست یابد و به همین دلیل طی چند ماه اخیر کنسرتهای مختلفی را نیز برگزار کرده است .

در آلبوم 14 ، سیزده قطعه قرار گرفته و در برابر شماره 13 خط تیره گذاشته شده است . البته می شد از قطعاتی چون بوی عیدی که از رادیو هم زیاد پخش می شود و یا ترانه دوم سریال دلنوازان یعنی درخت سیب استفاده کرد که چنین نکرده اند .

طرح کاوراین آلبوم به صورت سیاه و سفید کار شده که همخوانی با قطعات آلبوم دارد گرچه برای بهتر دیده شدن اگر از فضای رنگین تری استفاده می شد بهتر بود .

11 نوازنده سازهای زنده و 7 ساز در این آلبوم مورد استفاده قرار گرفته است .

 

نگاهی به قطعات این آلبوم :

 

1 – دلنوازان : ترانه = عبدالجبار کاکایی – ملودی = محسن یگانه – تنظیم = بهروز صفاریان

این قطعه به عنوان سرآلبومی استفاده شده است . تیتراژ سریالی با همین عنوان در شبکه سوم که در زمان پخش ، این کار به خوبی شنیده شد . این قطعه چندین بار تنظیم شده و ورژن نهایی به خوبی تولید شده است . در ابتدا صدای سنتور که به صورت سمپل استفاده شده به گوش می رسد و پس از آن موسیقی اسلوی این قطعه آغاز می شود . در این قطعه ترانه ، ملودی و تنظیم به خوبی ساخته شده اند و اجرای خواننده هم که تا اندازه ای به خاطر حضور صفاریان است موفق می باشد . در کل این قطعه جزو بهترین کارهای این آلبوم است و قرار دادن آن در ابتدای آلبوم انتخاب مناسبی بوده است .

 

2 – دلواپسی : ترانه و ملودی = محسن یگانه – تنظیم = بهروز صفاریان

در آغاز خواننده شروع به خواندن می کند و پس از مدتی موسیقی ترنس این قطعه را به پیش می برد . از گیتار در لابه لای این قطعه استفاده شده است . لحن کلام ملتمسانه است و می گوید که دیر شده ، برگرد ! البته شایان ذکر است که این قطعه را پیش از این خود محسن یگانه با نام پاره تنم کجاست ؟ اجرا کرده بود و برای شنوندگان پیگیر موسیقی این مورد تکراری می باشد .

 

3 – سزامه : ترانه = محسن یگانه – ملودی = یونانی – تنظیم = بهروز صفاریان

این قطعه توسط خواننده زن یونانی با نام despina vandi با نام gelamo  اجرا شده است . همچنین نیما علامه هم این قطعه را کاور کرده بود و با نام دروغ خوانده است .

مشخص نیست که چرا خوانندگان ما به دنبال اجرای ملودیهای خارجی می روند . این کار از پیش از انقلاب در موسیقی ایران وجود داشت و آن زمانها به دلیل آشنایی کم مردم چندان هم عنوان نمی شد که این ملودی خارجی است و آهنگسازان به نام خود کار را می زدند و حالا پس از سالها بعضا مشخص می شود ملودی و حتی در تنظیم ها از کارهای خارجی استفاده کرده اند . در طی این سالها در داخل و خارج باز هم این کار رواج پیدا کرده و به جای اینکه آهنگسازان بنشینند و مقداری زحمت بکشند و کاری را خلق کنند ، در به در دنبال کارهای خارجی به خصوص خوانندگان یونانی و امریکای لاتین هستند تا ببینند چه کاری گل کرده و آنها هم کار خود را راحت کرده و ملودی بیچاره !!! را بربایند و در بیشتر موارد به اسم خود تمام کنند . آیا بهتر نیست آهنگسازان خود  ملودی خلق کنند تا بخواهند از اندیشه دیگران بهره ببرند ؟

به هر حال این قطعه اسلو که کلام آن مضمنونی در مورد اقرار دارد و خواننده هم روی کلمه سزامه تاکید فراوانی می کند . از گیتار دراین قطعه در بیشتر مواقع استفاده شده است .

 جزو قطعات معمولی است که می توانست در این مجموعه قرار نگیرد .

 

4 – اتاق سوت و کور : ترانه و ملودی = محسن یگانه – تنظیم = شهاب اکبری

در این قطعه هم لحن کلام مانند بیشتر ترانه های آلبوم غمگین است . از گیتار الکتریک در این کار استفاده شده است . جزو کارهای معمولی آلبوم که حتی می توانست در آلبوم قرار نگیرد .

 

5 – عذاب دوست داشتن : ترانه = جبار کاکایی – ملودی و تنظیم = بهروز صفاریان

با هم آوایی این قطعه اسلو آغاز می شود . در این ترانه بهروز صفاریان به همراه لهراسبی به اجرا پرداخته و با صدای خود وی کار آغاز می شود . صفاریان پیش از این با خوانندگانی چون خشایار اعتمادی ، برادرش بهنام و فریدون به صورت دو صدایی اجرا کرده بود و باید منتظرماند چه زمانی برای صدای خود آلبومی را تهیه خواهد کرد . با توجه به توانایی ایشان در خوانندگی مطمئنا اگر مجموعه ای با صدای وی منتشر شود جالب توجه خواهد بود .از لحاظ صدایی این کار با دیگر آثار این مجموعه تفاوت دارد . صدای لهراسبی به صدای صفاریان نزدیک شده است . ویلن ها و گیتار در این قطعه به وفور شنیده می شود . از ملودی و تنظیم خوبی برخوردار است و به نظر می رسد صفاریان وقت و حساسیت بیشتری برای این قطعه به خرج داده و کلا این کار در آلبوم برجسته تر شده است .

( ببین چه صاف و ساده گلی که دوست داشتم به دست باد دادم ) ترانه این قطعه قوی است و نشان می دهد که جبار کاکایی که این روزها روی بورس ترین ترانه سرای ایران است به جایگاه خوبی در ترانه دست یافته و انصافا هر ترانه ای که از سروده های وی این روزها می شنویم از استواری و فخامت لازم برخوردار هستند و جمعی از بهترین خواننده ها با وی به همکاری پرداخته اند و با شنیدن چنین ترانه هایی فرق بین حرفه ایها و آماتورهای این عرصه بیشتر مشخص می شود  .

این قطعه بدون شک بهترین قطعه این آلبوم می باشد .

 

6 – چشامو بستم : ترانه = محسن یگانه – ملودی = یونانی – تنظیم = بهروز صفاریان

این قطعه هم با صدای despina vandi در ترانه ای با نام  the thela اجرا شده است .

خواننده به آرامی شروع به خواندن قطعه ای اسلو می کند که گیتار همراه کننده آن است . در این قطعات که بر اساس ملودی خارجی ساخته می شود باید ترانه سرا آنقدر مهارت داشته باشد که هنگام اجرا توسط خواننده کلام خیلی توی ذوق نزند و با ملودی همخوانی داشته باشد .

این کار هم می توانست در آلبوم قرار نگیرد .

 

7 – غافل : ترانه و ملودی = محسن یگانه – تنظیم = شهاب اکبری

با چند صدای محکم قطعه آغاز می شود و خواننده در گام پایین به سرعت چند بیت را می خواند . پس از آن موسیقی ترنس قطعه شروع می شود . ملودی یکنواخت و تنظیم نه چندان خوب از ضعف های این کار می باشد .

 

8 – بعد رفتنت : ترانه و ملودی = محست یگانه – تنظیم = بهروز صفاریان

با صدای سنتور قطعه شروع می شود و پس از شنیدن صدای گیتار الکتریک خواننده کار خود را آغاز می کند . کاری اسلو که در برخی موارد به قطعه ای راک تبدیل می شود به خصوص جاهایی که گیتار اکتریک فضا را شلوغ می کند . یکی از ضعف های صفاریان در تنظیمها این است که از صدای درام به صورت سمپل استفاده می کند و این مورد حس قطعه را تا اندازه ای پایین می آورد .

 

9 – اقرار : ترانه = فوژان برقیان – ملودی = امیر قنادی – تنظیم = آرش قنادی

قطعه با فضا سازی سمپلی و صدای ویلنسل آغاز می شود . پس از آن خواننده شروع به خواندن قطعه ای اسلو می کند که اعضای گروه سون آن را خلق کرده اند و شبیه دیگر کارهای گروه خودشان شده است . این کار به آرامی پیش می رود و گیتار در میانه های قطعه حضور چشمگیری دارد .

 

10 – کوه : ترانه = مونا برزویی – ملودی . آهنگ = مهدی یراحی

این کار تیتراژ سریال دیدار بود که البته در اینجا ترانه به صورت کامل اجرا شده است . این قطعه اسلو با صدای گیتار شروع می شود . ابیات ابتدایی به آرامی خوانده می شود و موسیقی هم این همراهی را تکمیل می کند . سپس خواننده در گام بالاتر می خواند و صدایش اوج می گیرد . این قطعه نهایت صدای لهراسبی را نشان می دهد . این قطعه از ترانه وملودی خوبی برخوردار است و جزو کارهای موفق آلبوم ارزیابی می شود .

 

11 – مرگ برگ : ترانه و ملودی = رضا صادقی – تنظیم = شهاب اکبری

این کار اسلو با صدای گیتار الکتریک شروع می شود . خواننده به آرامی کار را اجرا می کند . این قطعه بیشتر به صدای خود صادقی می آید . اگر خود وی آن را اجرا می کرد موفق تر می شد . یکی از قطعات معمولی آلبوم که می توانست جزو این مجموعه نباشد .

 

12 – تنها نرو ( ریمیکس ) : ترانه = روزبه بمانی – ملودی = مهدی یراحی – تنظیم = بهروز صفاریان

ورژن اصلی و اسلوی این قطعه تیتراژ سریال هویت بود که کاری شنیدنی و موفق بود . اما معلوم نیست که چرا آن کار به صورت ریمیکس و تنظیمی هاوس در آلبوم قرار داده شده است چون ارزش واقعی آن از بین رفته و ملودی و کلام آن به نوعی قربانی شده است .

صفاریان در کارهای ریمیکس تبحر دارد و البته بهتر بود به جای این کار تمامی قطعات آلبوم ریمیکس می شد و قطعه تنها نرو به صورت اجرای اصلی در آلبوم قرار می گرفت .

 

14 – انتظار : ترانه = روزبه بمانی – ملودی و تنظیم = محمد رضا چراغعلی

لهرسبی در هر آلبوم قطعه ای را برای امام زمان ( عج ) اجرا می کند و به همین خاطر قطعه چهارده این مجموعه که در باره چهاردهمین معصوم است و نام آلبوم هم به همین مناسبت 14 گذاشته شده است .

این قطعه اسلو با صدای کلارینت آغاز می شود و صدای زهی ها در پس زمینه کار شنیده می شوند . دکتر چراغعلی ملودی و تنظیم خوبی برای این کار ساخته است . وی ارزشی سازترین موزسین ایرانی است که کارهای اینچنینی فراوان خلق کرده است . این قطعه که در جاهایی لحن حماسی به خود می گیرد به همراه قطعه 5 جزو بهترین های این آلبوم می باشند .

( بی تو ای همقطار می میرم – من از این انتظار می میرم )

 

در کل آلبوم 14 یک گام به پیش برای لهرسبی است ولی این پیشرفت چندان محسوس نیست .

استفاده از همکارانی چون محسن یگانه و رضا صادقی به دلیل موفقیت آنها در کار خود بوده و لهراسبی خواسته با همکاری با آنها آلبوم خود را قوی تر کند ولی این همکاری چندان پربار نبوده است . بیشتر خوانندگانی که کارهای خود را می سازند فقط توانایی آنها برای خودشان است و زمانی که با خواننده دیگری همکاری می کنند این همکاری چیز خاصی را حاصل نمی کند .

لهراسبی از صدای محزون ، عاشقانه برخوردار است و صدایش بیشتر به درد اجرا کردن کارهای احساسی می خورد که این مورد را در این آلبوم رعایت کرده است . ولی لحن بیشتر ترانه ها حاکی از نوعی ناامیدی وسرخوردگی است که می تواند در ارتیاط برقرار کردن با مخاطب مشکل ایجاد کند .

مشخص نیست یک مخاطب شاد و پر از انرژی به چه صورت با این آلبوم ارتباط برقرار خواهد کرد ؟. این آلبوم بیشتر مخاطب جوان را هدف قرار داده و به خصوص برای آنهایی که دچار شکستهایی در مسائل عشقی شده اند و دچار غمی پنهان و حتی آشکار هستند می تواند مفید تر باشد .

می شد با حذف برخی از قطعات ضعیف تر 8 کار را گلچین کرد و منتشر ساخت آن وقت این مجموعه از انسجام و موفقیت بیشتری برخوردار می شد .

از بهروز صفاریان هم انتظار بیشتری می رفت و به جز قطعات1 و 5 در کارهای دیگر چندان خوب ظاهر نشده است .

روزبه بمانی و مونا برزویی به دلیل ممنوع الکار بودن با نامهای بهزاد و سارا ترانه های خود را در آلبوم قرار داده اند . جالب است که فقط نام اصلی این افراد ممنوع است و با قرار دادن نام کوچک فرد دیگری مشکل برطرف می شود . این هم از عجایب روزگار است .

استفاده از ملودیهای خارجی هم یکی از نقاط ضعف آلبوم به شمار می رود . لهراسبی در آلبوم قبلی خود نیز در 3 قطعه چنین کاری را انجام داده بود و هیچ اشاره ای هم به این کار نشده بود .

 

 

تازه ترین آلبومهای منتشر شده پاپ مجاز :

 

یکی بود یکی نبود = رضا صادقی

 

 

دوستان عزیز ، برای شرکت در نظرسنجی انتخاب برترین خواننده های پاپ مجاز 30 سال اخیر ایران به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید .

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٢:٢۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٩/۱۸
comment نظرات () لینک