رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم کمای 2 با صدای حمید عسکری

نقدی بر آلبوم کمای 2 با صدای حمید عسکری

 

 

دومین آلبوم حمید عسکری پس از دو سال و 9 ماه بعد از کمای قبلی وی اوایل آبان منتشر شد . این مجموعه ، تولیدی از شرکت هم آوازآهنگ است ودارای 9 قطعه می باشد و مدت زمان کوتاه آن 29 دقیقه است .

حمید عسکری طی این مدت برای دیگر خوانندگان قطعاتی را ساخت و تعدادی کنسرت نیز اجرا کرد و البته یک پای ثابت نشریات خانوادگی و موسیقایی نیز بود و خبر از انتشار آلبومی قوی در بازار را می داد . با تمامی حواشی ایجاد شده و جوی که برای این آلبوم ایجاد کرد با اثری مواجه شدیم که جای هیچ دفاعی را نمی گذارد و به مراتب از آلبوم قبلی وی ضعیف تر می باشد .

حال نگاهی به قطعات آلبوم می کنیم با توضیحی بر هر قطعه ، در ضمن تنظیم کننده آلبوم به جز یک کار نیما وارسته می باشد . همچنین آهنگساز تمامی قطعات به جز تراک 8 که مشترک می باشد خود حمید عسکری است .

 

1-     فرشته : ترانه = حمید عسکری و محمد رضا گلی زاده – بیشتر ترانه های این آلبوم سروده مشترک خواننده و فرد دیگری می باشد که به نظر می رسد ابتدا عسکری ترانه هایی را نوشته و بعد توسط دیگران تصحیح و با حذف و اضافاتی همراه شده و یا در ترانه هایی که از دیگران در اختیار داشته چند بیت از خود نیز اضافه کرده که با چنین موردی در اینجا برخورد می کنیم .

اما سر آلبومی با تعجب شنونده همراه می شود . چون این کار شباهت بسیار زیادی با قطعه معروف دنیا مث تو نداره با صدای بنیامین دارد و وقتی تنظیم کننده هر دو هم یک نفر باشد که دیگر نور علی نور است . در آغاز خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و بعد موسیقی سرعت می گیرد . کاری ترنس که تماما به صورت سمپل کار شده و یکنواخت به نظر می رسد . قرار دادن این قطعه به عنوان نخستین کار بسیار اشنباه بوده ، گذشته از این اصولا حضور داشتن چنین قطعه ای در این آلبوم خود جای سوال دارد . اگر این خواننده مشاوری آگاه در زمینه موسیقی داشت هرگزمرتکب چنین اشتباهی نمی شد .

 

2 – گل من : ترانه = حمید عسکری – هیشکی مث من تو رو دوست نداره گل من ، خواننده در این قطعه هم خواسته به نوعی معروف ترین کار خود در آلبوم قبلی را یادآوری کند . در اینجا نیز خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و موسیقی پس از مدتی سرعت می گیرد . کاری ترنس و سمپلی و یکنواخت که نکته خاصی برای گفتن ندارد .

 

3 – خسته شدم : ترانه = حمید عسکری و داریوش شهریاری – با صدای گیتار خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند و بعد از 50 ثانیه موسیقی ترنس قطعه کار خود را پیش می گیرد . گیتار الکتریک نیز نقش پررنگی در جاهایی که خواننده حضور ندارد ، دارد .

 

4- خنده و گریه : ترانه = حمید عسکری و آرتمیس توکلی – کار 6/8 سنگین که اولین بار چنین قطعه ای را با تنظیمی این گونه با صدای ناصر عبدالهی در قطعه راز شنیدیم . شاید به خاطر تغییر ریتم در این قطعه کار متفات تر از دیگر آثار آلبوم به نظر آید . می توان این قطعه را به عنوان یکی از کارهای خوب این آلبوم برگزید .

 

5 – ستاره : ترانه = حمید عسکری و محمد علیزاده – با شروع موسیقی خواننده به آرامی کار خود را آغاز می کند . قطعه ای اسلو که حاکی از اعتراف خواننده به از دست دادن معشوقه می کند. سولوی گیتار هم در این کار شنیده می شود . این قطعه اسلو را هم می توان جزو کارهای خوب آلبوم قلمداد کرد . ملودی این کار تا اندازه ای موفق  و خوب ارزیابی می شود .

 

6 – تقصیر: ترانه = حمید عسکری و داریوش شهریاری – ابتدا موسیقی شروع می شود و پس از آن خواننده به آرامی قطعه ترنسی را می خواند . در این کار سولوی ویلن نیز به گوش می رسد .

 

7 – واسه اینه که : ترانه  = حمید عسکری – این قطعه را پیش از این سامان آرسته به دو صورت اسلو و ترنس اجرا کرده بود و برای اجرای سنگین این کار کلیپی نیز تهیه شده که هم اکنون نیز پخش می شود . وقتی اجرای هر دو خواننده را بررسی می کنیم اجرای آرسته بسیار برتر از عسکری قرار می گیرد و معلوم نیست که چرا وقتی کاری به خواننده دیگری واگذار شده و اجرای مناسب تری هم داشته عسکری تصمیم به اجرا آن گرفته که با اجرای ضعیف تر وی هم همراه باشد .

کار با صدای گیتار آغاز می شود و بلافاصله خواننده شروع به خواندن می کند . در این قطعه اسلو ازویلن نیز استفاده شده است . تنظیم این قطعه هم نسبت به کار آرسته که خودش تنظیم کرده در سطح پایین تری قرار می گیرد .

 

8 – چشمای تو : ملودی = حمید عسکری و شهاب رمضان – ترانه = حمید عسکری و محمد کاظمی – تنظیم = بهنام صفوی –

 صدای گیتار آغازگر این قطعه اسلو می باشد . از ملودی خوب و تا اندازه ای تنظیم مناسب برخورداراست و می توان از آن به عنوان یکی از کارهای خوب این آلبوم یاد کرد .

 

9 – وقت رفتن = ترانه = فاطمه صالحی – این قطعه نیز با صدای سامان آرسته پیش از این اجرا شده و کلیپ آن نیز پخش می شود . در ورژن اسلو ، آرسته به خوبی توانسته این قطعه را اجرا کند و با تحریرهای قوی و صدای مناسب و تنظیم شنیدنی این قطعه را به عنوان معروف ترین کارخود قرار دهد .

 البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که سامان آرسته در کارهای تازه خود که به مراتب بهتر از آلبوم قبلی وی می باشند موفق تر ظاهر شده ، ولی نباید این مورد را فراموش کنیم که وی هم به تازگی تا اندازه ای به تقلید از شهرام صولتی می پردازد و البته خود شهرام صولتی هم از کارهای مازیار تقلید می کند و خواننده محبوبش می باشد . در اینجا هم حمید عسکری که همه می دانیم از شادمهر تقلید می کند و خود شادمهرهم مدتها به تقلید از سیاوش شمس متهم بود . به تواتر تقلید توجه بفرمایید .

اما این کار ترنس که با اندکی تغییرات و اضافه شدن گیتار الکتریک همراه است ، همان تنظیم قطعه منو ببخش با صدای ناصر عبداللهی می باشد که معلوم نیست چرا چنین کار تابلویی را انجام داده اند . در ضمن در ابتدای این قطعه خواننده بسیار ضعیف و آماتور ظاهر می شود . حال شما صدای پرقدرت و استثنایی ناصر و اجرای خوب وی را با صدای ضعیف و نحیف عسکری مقایسه کنید .

 

در کل این آلبوم یک شکست به تمام معنا برای خواننده ای است که تا قبل از این مدعی بود آلبوم خوبی را منتشر خواهد کرد . صدای حمید عسکری ساده ، بدون قدرت و حجم خاص و فاقد تحریر های لازم برای یک خواننده حرفه ای است . به نظر می رسد وی بیشتر وقت خود را معطوف به حاشیه ها و قرار گرفتن بر روی جلد مجلات و البته اجراهای صحنه ای کرده و وقت چندانی بر روی این آلبوم نگذاشته است .

 این مجموعه بسیار ضعیف تر از کار قبلی وی از هر لحاظ می باشد . ضعف ترانه در این آلبوم مانند بیشتر آلبوم های موجود دیده می شود و ملودهای تکرای و شبیه هم حرف خاصی برای گفتن ندارند . از لحاظ تنطیم هم نیما وارسته انگار از آلبوم اول بنیامین بسیار عقب تر رفته و کارهای سمپلی و تکراری و خالی از خلاقیت و حتی تلاش برای متفاوت بودن را ارائه کرده است . زمان قطعات آلبوم هم بسیار کوتاه بود و مانند این است که در حال گوش کردن به دموهای آلبوم هستید و نه خود آلبوم .

البته نباید از حمید عسکری که خواننده ای درجه چندم در موسیقی پاپ مجاز به شمار می رود انتظار خاصی مانند خواننده های معروف و برتر کشور داشت ولی به هر حال این خوانده حتی نتوانست موفقیت نسبی آلبوم قبلی خود را هم تکرار کند . شاید عسکری بتواند در آهنگسازی حرفی برای گفتن داشته باشد ولی در خوانندگی این توفیق بعید به نظر می رسد .

بزرگترین آفت این گونه خواننده های تازه به دوران رسیده که دوره خاص خوانندگی را هم ندیده اند و از صدای خاصی هم برخوردار نیستند غروری است که دامن گیر آنها می شود و همین غرور آنها را بر زمین می زند و گمان می کنند هر کاری که ارائه می کنند با استقبال مردم مواجه می شود .

 

 

جدید ترین آلبومهای پاپ مجاز منتشر شده :

 

خاطر خواه = سعید بوجار --- رویای صورتی = ساسان سلیم نژاد

سقف سفالی = متین صفر پور

 

 

دوستان عزیز ، جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب برترین خواننده های پاپ مجاز 30 سال اخیر ایران به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید .

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/٩/٥
تگ ها: حمید عسکری
comment نظرات () لینک