رویدادهای موسیقی پاپ ایرانی


+ نقدی بر آلبوم قرار عاشقی به خوانندگی حسین زمان

نقدی بر آلبوم قرار عاشقی به خوانندگی حسین زمان

 

 

 

ششمین آلبوم حسین زمان با نام ( قرار عاشقی ) در بازار موسیقی منتشر شده است . حسین زمان جزو خوانندگان نسل اول پاپ پس از انقلاب محسوب می شود که به همراه چند تن دیگر کار خود را با صدا و سیما آغاز کردند . البته پس از یکی دو سال اول که حضور چشمگیری در تلویزیون داشتند و کنسرتهای زیادی هم برگزار کردند ، هر یک سرنوشت مختلفی پیدا کردند و از آن بازار گرم ابتدایی فاصله گرفتند .

حسین زمان چندین سال است که ساکن کیش است و به تدریس در دانشگاه مشغول است و کار موسیقی شغل اصلی وی قلمداد نمی شود و به همین دلیل حضور کمرنگی در موسیقی کشور دارد . هرازگاهی آلبومی منتشر می کند که تقریبا همه در یک سطح قرار دارند و این کارها نه آثار چندان قوی هستند که سر و صدایی ایجاد کنند و نه کارهایی ضعیف که نتوان آنها را بررسی کرد . می توان کارهای وی را به نوعی متوسط روبه بالا قلمداد کرد .

زمان از صدایی محزون ، جوان و مظلوم ! برخوردار است که کاملا متناسب با اجرای قطعات اسلو و آرام می باشد .

 همچنان آلبوم نخستین وی ( شب دلتنگی ) بهترین کاری است که از این خواننده منتشر شده است و هنوز بعد از این سالها وی نتوانسته کاری بهتر از آن مجموعه را وارد بازار نماید .

 

پس از این مقدمه نگاهی می کنیم به قطعات آلبوم قرار عاشقی :

 

1-     یکی لیلی یکی مجنون : ترانه = یغما گلرویی – آهنگ و تنظیم = محمد رضا چراغعلی  - این قطعه که به عنوان سر آلبومی انتخاب شده است کاری است تکنو که گرچه از ملودی مناسبی برخوردار است ولی تنظیم نه چندان جالب آن به کلیت کار ضربه زده است . ترجیع بند ترانه به خوبی آهنگسازی شده است و یکی از بهترین قطعات آلبوم را خلق کرده است . اجرای خواننده هم در این قطعه خوب ارزیابی می شود . تنها کار این مجموعه که قبل از انتشار آلبوم رادیو آن را پخش می کرد .

 

2-     لالایی : ترانه = جبار کاکایی – آهنگ و تنظیم = امیر قدیانی – قطعه ای اسلو که با فضا سازی سینتی سایزری پیش می رود و از وجود گیتار نیز برخوداراست . این کار در یک خط مستقیم به صورت آرام راه خود را ادامه می دهد و خواننده هم به خوبی این حس را منتقل می کند  . پیش از این زمان گفته بود که به دلیل ممنوع الفعالیت شدن قدیانی اجازه درج نام وی را بر روی کاور آلبوم نمی دهند که البته این مشکل مرتفع شده است و نام این موزسین که این روزها در بازار داخلی بسیار کم کار و به عوض آن در بازار خارج از کشور بسیار پرکارتر است بر روی کاور آمده است .

 

3-   آتش حسرت : شعر = رهی معیری – آهنگ و تنظیم = چراغعلی – تنظیمی تلفیقی با حضور پررنگ سه تار و باز هم فضای غمگینی در کلام این قطعه وجود دارد .

4-  وقتی تنها تو رو دارم : ترانه = کاکایی – آهنگ و تنظیم = بهروز صفاریان – با صدای سولوی ویلون شروع می شود و پس از آن خواننده کار خود را آغاز می کند و بعد هم این قطعه اسلو ادامه می یابد . کاری با مضمون وطن که پیش از این هم زمان در مورد ایران کارهایی را اجرا کرده بود . کلام ، ملودی و اجرای خواننده خوب است ولی تنظیم می توانست خیلی بهتر از این باشد . چون صفاریان به خصوص در تنظیم ها خیلی وقت می گذارد و همیشه کار خوبی ارائه می دهد ولی در این قطعه این موضوع به چشم نمی خورد . در مجموع یکی از قطعات موفق و البته کوتاه این آلبوم می باشد .

 

5-  قرار عاشقی : ترانه = یداللهی – آهنگ تنظیم = میثم مروستی – این قطعه که نام آلبوم هم از آن گرفته شده کار اسلوی دیگری است که پس از اورتوری طولانی ، خواننده شروع به خوانده قطعه ای با مضمون عشق و عاشقی می کند که با نگاه همیشگی ترانه سرا همراه است . از ملودی چندان قدرتمندی برخوردار نیست و به خصوص ضعف مفرطی در تنظیم این قطعه به گوش می رسد . انگار تنظیم کننده سردرگم بوده و نمی دانسته چه باید بکند .

 

6-     تنها تو می مانی : ترانه = کاکایی – آهنگ و تنظیم = چراغعلی – این قطعه با تمی افغانی همراه است و تنها کار تقریبا شاد آلبوم می باشد که البته باز هم کلام آن غمگین است و حکایت از تنها ماندن دارد . ملودی به خوبی توانسته ترانه کار را همراهی کند و با توجه به اینکه دکتر چراغعلی از این گونه قطعات فراوان ساخته کار خود را به خوبی انجام داده است . ساز اصلی در قطعات افغانی طبلا است که به این کارها هویت می دهد و بهترین نمونه های این چنینی را می توان در کارهای خوانندگانی چون ناصر عبداللهی و فرمان فتحعلیان جستجو کرد .

 

7-    کاشکی : ترانه = کاکایی – آهنگ و تنظیم = چراغعلی – کاری اسلو که در ابتدا با صدای ویلن و فضاسازی سمپلی شروع می شود و آنگاه خواننده شروع به خوانده قطعه ای می کند که در آن صدای سنتور هم به گوش می رسد . بازهم در این کار به ضعف تنظیم مشهود است .

 

8-    اسم ساده : ترانه = کاکایی – ملودی = تورج شعبانخانی – تنظیم = بهرام دهقانیار – آخرین قطعه آلبوم از لحاظ موسیقی از وضع خوبی برخوردار است وحاصل همکاری دو تن از موزسین های موفق و کم کار می باشد . اصولا ملودیهای شعبانخانی لطیف و عاشقانه است . دهقانیار تنظیمی تقریبا ارکسترال ساخته و صدای زهی ها و گیتار الکتریک در این قطعه به خوبی نمایان است . این قطعه نیز از کارهای خوب آلبوم به شمار می رود .

 

 

 یکی از نکات عجیب آلبوم این است که نام نوازندگان و صدابردار و سایر عوامل بر روی کاور آلبوم نیامده است . البته در مورد نوازندگان ممکن است به دلیل ممنوع الاسم شدن برخی از آنها قید نام همگی زده شده باشد . کار هم که فقط به صورت پاکتی ( والتی ) منتشر شده است که به نظر من ارائه آلبوم فقط به این صورت توهینی آشکار به مخاطب است و امیدوارم حداقل خوانندگان وقتی با شرکتی قرارداد می بندند به این نکات توجه کنند و گرنه آلبومهای غیرمجاز هم گاها به این صورت منتشر می شوند پس فرق یک کار رسمی و غیر رسمی فقط باید شماره مجوز باشد ، یا باید محصولی که به دست مخاطب می رسد از وضع و کیفیت مناسب هم برخوردار باشد ؟  .

 در مجموع آلبوم قرار عاشقی جزو بهترین آلبومهای امسال تا امروز می باشد و کاری یکدست و با گروهی حرفه ای تولید شده است ، البته این حرف به این معنا نیست که آلبوم آنچنانی و موفق است .

اگر جزئی تر نگاه کنیم به نظر می رسد که به خصوص تنظیم کننده های این آلبوم وقت و وسواسی چندانی برای کارهای خود کنار نگذاشته اند و آثاری کاملا معمولی و به نوعی دم دستی انجام داده اند و می شد ملودی ها و به خصوص تنظیم های قوی تر و منسجم تر تولید کرد .

آلبوم از لحاظ صدایی و میکس نیز در وضعیت خوبی قرار ندارد . خواننده کارها را بسیار یکنواخت اجرا کرده و اوج و فرود خاصی در صدای وی وجود ندارد و در یک مسیر مشخص کار خود را پیش می برد البته این مقداری به نوع ملودیها هم بستگی دارد ولی یک خواننده حرفه ای باید بتواند از قدرت و وسعت صدایی خود استفاده بهتری نماید و به نظر می رسد که همه قطعات را پشت سر هم در استدیو خوانده و البته وظیفه ناظر ضبط هم در این موارد حساس است .

آلبوم به روز و مدرن نیست و این کار فرق چندانی با آلبومی که یک دهه پیش تولید شده ندارد ، این حرف به معنای آن نیست که خواننده ترنس و شش و هشت مدرن بخواند و یا قطعاتی که این روزها شنیده می شود بلکه حتی در کارهای اسلو هم باید به روز حرکت کرد و گرنه اگر این جوری باشد که ما دیگر نمی توانیم کاری که سی سال پیش ساخته شد را نسبت به کاری امروزی تشخیص بدهیم .

آلبوم از لحاظ ترانه جزو کارهای خوب امسال است البته باز هم کار خاصی در این مجموعه قرار ندارد .

آلبوم قرار عاشقی به دلیل یکنواخت بودن تا اندازه ای مخاطب را کلافه می کند و اشتیاق چندانی برای گوش دادن چندین باره از بین می رود . بعضی از آلبومها با اینکه تمامی قطعات آنها در یک مسیر قرارد دارد مثلا همه اسلو هستند ولی این قدر ملودیها و تنظیمها قوی ساخته می شوند که مخاطب حاضر است هر کار را چندین بار گوش کند و هرگز هم خسته نشود که این ویژگی در این آلبوم لحاظ نشده است .

حسین زمان پیش از این تهدید کرده بود که آلبوم بعدی وی کاری سیاسی و انتقادی است که بعید است مجوز بگیرد و به همین خاطر به احتمال زیاد آن را به صورت اینترنتی منتشر خواهد کرد . باید منتظر ماند و دید پس از مشکلاتی که برایش پیش آمد وی آینده کاری خود را به همین روالی که یک دهه طی کرده ادامه خواهد داد یا تهدید خود را عملی خواهد ساخت و باز هم شاهد جنجال های این خواننده خواهیم بود.

------------------------------------------------------------------

دوستان گرامی ، جهت شرکت در نظرسنجی انتخاب برترین خوانندهای پاپ مجاز سی سال اخیر ایران به وبلاگ www.music82.persianblog.ir مراجعه نمایید .

 

 

 

 

نویسنده : alireza bahmyari ; ساعت ۱٠:۳٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱٩
تگ ها: حسین زمان
comment نظرات () لینک